С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 27 юли 2018, 13:30, 27048 прочитания

Докладвай ми, ако клиентите ти крият данъци

ЕС включи нови участници в борбата с агресивни данъчни схеми – счетоводители, данъчни консултанти, адвокати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Банките и счетоводните компании в ЕС ще трябва да следят за схеми за избягване на данъци

Финансовите министри на евросъюза одобриха новите мерки

14 мар 2018

Бързото връщане на ДДС: Само за миньони

Облекчението ще работи само за безрисковите компании, поискали да възстановят до 3 хил. лв. месечно, според вътрешно указание на НАП

30 сеп 2016

Четири данъчни промени в ЕС

Компании с международна дейност ще бъдат контролирани повече. Какво следва за България

8 юли 2016

Да заложиш на сигурно

Кой модел за облагане на онлайн хазарта е приложим за България

8 ное 2013
- Директивата е с ретроспективно действие и е за международни казуси

- Такива правила изглеждат безпрецедентни за България предвид съществуващото законодателство и практики

Държавите от ЕС се съгласиха да въведат нови революционни мерки за борба с агресивни данъчни схеми с международен елемент. Това стана с промени в Директива 2011/16 за задължителния автоматичен обмен на информация в областта на данъчното облагане, приети на 25 май 2018 г. Посредници като счетоводители, консултанти, адвокати и всякакви други лица, които по един или друг начин са измисляли или участвали в разработването и прилагането на подобни схеми от техните клиенти, ще трябва да ги докладват на данъчната администрация. Такива правила са нови за повечето държави в ЕС и със сигурност изглеждат безпрецедентни за България предвид съществуващото законодателство и практики досега.

Държавите членки имат задължение да въведат новите правила в националното си законодателство до декември 2019 г. и да започнат ефективното им прилагане от юли 2020 г. Директивата задава минимален стандарт, който държавите могат да надградят. На деклариране ще подлежат схеми, които засягат повече от една страна в ЕС (или страна от ЕС и трета държава) и които са започнали да се прилагат след 25 юни 2018 г. На практика правилата ще се прилагат и за схеми, случили се в периоди преди приемането на директивата в националното законодателство. Важно е да се отбележи, че тя не се отнася за чисто вътрешни случаи на отклонение от данъчно облагане, т.е., които нямат международен елемент. В обхвата са само преките данъци като корпоративен данък, данък при източника, данъците върху доходите на физическите лица, но не и косвените като ДДС и акцизи.

Кой е засегнат

Задължени да докладват са всички лица, които по някакъв начин измислят, маркетират, организират, опосредяват или управляват схеми на данъчно планиране, които попадат в обхвата на директивата. Широкото определение има за цел да обхване всички, за които е разумно да се очаква да знаят, че оказват съдействие по схеми, подлежащи на оповестяване. Това могат да бъдат както счетоводители, консултанти, адвокати, така и одитори, финансови посредници и застрахователи. Отделните държави членки могат да решат да изключат от задължението за докладване лица, които са защитени от професионална тайна - например адвокатите. В такъв случай задължен да разкрие схемата би бил самият клиент. Ако такава опция се въведе в националното законодателство, лицето, ползващо се от разпоредбите за професионална тайна, ще следва да документира, че е информирало клиента за задължението му за оповестяване. Неспазване на задължението за докладване е свързано с финансови санкции, като размерът ще зависи от националното законодателство. Директивата посочва, че санкциите трябва да бъдат ефективни, съразмерни и да имат възпиращ ефект.



Самото разкриване става, като задължените лица подават определена информация в 30-дневен срок от (най-общо) консултацията или предоставянето на схемата. Информацията ще се подава до съответната национална данъчна администрация, като на 3-месечна база тази информация ще се обменя между всички държави в ЕС през специално разработен за целта портал.

Как ще се прилагат правилата

Ключов момент в новата мярка е, че са зададени набор от примерни ситуации, при които ще се счита, че е налице агресивна данъчна схема, подлежаща на разкриване. Някои от ситуациите ще водят автоматично до задължение за деклариране, докато при други това ще става само ако оправдано може да се очаква, че основната цел или една от основните цели на лицето е да извлече данъчно предимство. Основните положения, покрити от Директивата, са ситуации, при които се договарят специфични клаузи за конфиденциалност, възнаграждения, зависещи от размера на реализираното данъчно предимство от схемата, използване на губещи компании, стандартизирани продукти, водещи до данъчно предимство, приспадаеми трансгранични плащания между свързани лица, при които получателят практически не подлежи на облагане, използване на схеми или продукти, които затрудняват идентифицирането на действителния собственик или докладването на финансови активи, поредица от привидни сделки, трансформиране на доходи по данъчни съображения, използване на т. нар. сейф харбър правила при трансферни цени, прехвърляне на трудни за оценка нематериални активи, както и международни трансфери на рискове и функции със съществен ефект върху очакваните печалби. Прави впечатление, че голяма част от описаните хипотези са общи и неясни, като това неминуемо ще затрудни приложението в практиката на заложените правила. Очакването е, че при въвеждането на правилата от Директивата в местното законодателство заложените положения ще бъдат разписани по-ясно и детайлно или поне ще бъдат издадени подробни разясняващи ги указания.

На пръв поглед изглежда, че наред с чисто изкуствени схеми под приложението на директивата биха попаднали и сделки, водени от бизнес причини, като международни трансфери на рискове и функции или трансформиране на видове доход. Идеята на новите правила от една страна, е да създадат законово задължение професионалните доставчици на услуги да предоставят на органите по приходите информация за потенциално агресивни схеми, прилагани от техни клиенти, а от друга - да имат възпиращ ефект за предлагането и прилагането на такива схеми.

От практическа гледна точка в следващите две години както бизнесите, така и професионалните доставчици на услуги в областта на данъчното облагане, би следвало да обърнат внимание на схемите на данъчно планиране, до които имат достъп и внимателно да преценят доколко те биха попаднали в обхвата на задължително разкриване. Правилата неминуемо ще се отразят на начина на работа на професионалните доставчици на услуги, които ще трябва да изградят култура и да споделят със своите клиенти, че по-сложни бизнес преобразувания с международен елемент биха могли да бъдат обект на комуникация с органите по приходите. Това ще предполага по-скоро преход към атмосфера на партньорство с данъчните администрации.ю

* Орлин Хаджийски е
съдружник "Данъци" в PwC България
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Вкусът се възпитава Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

21 сеп 2018, 693 прочитания

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал 1 Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

21 сеп 2018, 1545 прочитания

24 часа 7 дни

21 сеп 2018, 9851 прочитания

21 сеп 2018, 6605 прочитания

21 сеп 2018, 6317 прочитания

21 сеп 2018, 4536 прочитания

21 сеп 2018, 4400 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Наздраве за 700 млн. лв.

Продажбите на алкохолни напитки растат със 7% последната година

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете