С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 2 авг 2018, 17:05, 7682 прочитания

ПИМК и "Тракия икономическа зона" още искат летище Пловдив

Обединението е вторият участник в концесионната процедура след отказалите се китайци. Община Пловдив пък поиска обекта от държавата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ПИМК и "Тракия икономическа зона" препотвърдиха интереса си към концесията на летище Пловдив. Това стана ясно от думите на Илиян Филипов, един от собствениците на транспортната ПИМК, пред "Капитал". "Разбира се, че го желаем и искаме да бъдем извикани да подпишем договор", каза той. Обединението между "Тракия икономическа зона" и транспортната ПИМК - "Консорциум Летище Пловдив", беше класирано на второ място.

Преди две седмици стана ясно, че първият класиран в процедурата за 35-годишната концесия на летище Пловдив - китайската HNA Airport Group, няма да подпише договора с българската държава. Китайската компания изпадна във финансови затруднения и започна да се освобождава от активи по света, като на 3 юли по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина и съпредседателят и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Така в крайна сметка въпреки удължаването с месец на срока за подписване на договора за летище Пловдив то така и не се състоя. Това обаче дава възможност за втория класирал се.


Вместо да стане ясно как ще продължи процедурата оттук насетне, в четвъртък общинският съвет в Пловдив излезе с решение, с което ще поиска държавата да прехвърли летището на общината.

Министерско мълчание

"Ние се чувстваме победители след отказа на първия класиран. От две седмици имаме доста разговори с контрагенти и искаме да инвестираме", коментира още Филипов. Вторият класиран обаче до момента не е получил никакво писмо и информация от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, обясни той.



"Не са ни повикали, а документите по тръжната процедура са свалени от сайта на министерството, при положение че процедурата не е приключила. Ние ще си търсим по закон правата", каза още Филипов, като от обединението ще изпратят писмо до транспортното министерството, в което ще декларират, че интересът им към аерогарата е все така актуален.

Пловдивският първи

В "Консорциум Летище Пловдив" ПИМК има 49% участие, а останалите 51% държи "Тракия икономическа зона" (ТИЗ). "Тракия икономическа зона" обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив, като в тях до момента са инвестирани над 1.1 милиард евро. Инициатори на ТИЗ са строителният "Сиенит холдинг" и производителят на цветни метали КЦМ заедно с 9 общини. Акционери в дружеството с равни дялове са "Сиенит" и "КЦМ 2000".

ПИМК е най-голямата автомобилна компания в България. Разполага с над 1200 влекача. За 2017 г. приходите на дружеството са 248 млн. лв. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години. Тя спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак.

Офертата

Офертата за инвестиции на пловдивското обединение беше за 65 млн. евро. По отношение на концесионното плащане се предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Малко след подаването на офертите от "Консорциум Летище Пловдив" обясниха, че планират 60% от инвестициите да бъдат вложени още през първите пет години на концесията.

Пловдивският кандидат планира 500 метра удължаване на пистата, за да може тя да посреща и по-големи карго самолети. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, като след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира, а след одобрение на нов генерален план на летището и на още един. По отношение на пътниците надеждите бяха в следващите 10 години те да достигнат 1 млн., а при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.

Ни в клин, ни в ръкав

Без да е ясно какво ще прави министерството по процедурата оттук насетне, на днешното заседание на общинския съвет в Пловдив обаче общината с 38 души "за" и само двама против реши да поиска от министерството на транспорта летището да бъде прехвърлено на общината. Общината стъпва на примера с летище Русе, което бе прехвърлено на общината, след като за него не беше намерен частен интерес.

Общинарите в Пловдив смятат, че общината може да се справи с издръжката на летището, в което държавата инвестира 40 млн. лв. за новия му пътнически терминал. Той обаче остана почти празен и от няколко години дружеството има сериозни финансови затруднения. Дори спря работа нощно време, като това доведе до абсурдни ситуации, в които самолети кацат аварийно на аерогарата, но няма служители, които да закарат стълбата за извеждане на пътниците.

Общината има опит с летището, но не много успешен. През 2010 г. общините от региона създадоха "Фонд за развитие на Летище Пловдив – Южната врата на България" и така беше доведен нискотарифният превозвач Ryanair. Общините събираха по 50 ст. на жител. Най-голямата от тях обаче, а именно Пловдив, в началото на 2013 г. излезе от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама по този начин се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. В началото на 2014 г. общината се върна обратно във фонда и от 2015 г. вноската беше увеличена на 1 лев на жител. Между Ryanair, фонда и летището обаче имаше редица проблеми по отношение на бавене на плащания един път от фонда към превозвачи и втори път от превозвача към летището.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF 1 "Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF

Апелативният съд в Стара Загора отмени решението на екоинспекцията да не се прави ОВОС за искането на централата

28 яну 2020, 568 прочитания

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 1851 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Apple стана първата американска компания с пазарна оценка от 1 трлн. долара

Акциите на производителя на iPhone надминаха 207 долара в четвъртък

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10