Китайски пари, балкански разработки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайски пари, балкански разработки

Gorenje

Китайски пари, балкански разработки

Словенската Gorenje скоро ще е част от китайската група Hisense

7344 прочитания

Gorenje

© Gorenje


"Сделката е историческа за словенския пазар и чрез опита на Hisense ще утвърди Gorenje в Западна Европа."

Франьо Бобинач, изпълнителен директор на Gorenje
Автор: Капитал

Gorenje безспорно е една от най-добре познатите марки за домакински уреди у нас. Компанията имаше дългогодишен стандартен акционерен модел, в който основните акционери бяха словенското правителство и японската Panasonic. Но от май китайският производител на техника Hisense започна бързо да придобива дялове в словенската компания и вече е новият й собственик с дял от над 95% от всички акции в Gorenje. Офертата на китайците оцени един от най-популярните словенски брандове на 293 млн. евро.

Интересът около новия собственик в Словения е голям, тъй като става въпрос за легендарна за местния пазар компания. Gorenje оперира в над 90 страни, като изнася 95% от цялото си производство. Основният й пазар е Европа (91%), но също така покрива САЩ, Австралия, както и Близкия изток.

До момента производството се изпълняваше основно в Словения, Чехия и Сърбия, а развойните центрове са в Холандия и Швеция. Gorenje има и над 11 хил. служители, 6600 от които в Словения. Приходите на словенската група за 2017 г. са малко над 1.3 млрд. евро, с 4.1% повече от 2016 г. Въпреки високите приходи групата отчете едва 1.4 млн. евро печалба за последната година.

Най-доброто решение

Ниската рентабилност и недоброто управление доведоха до оставки на висши мениджъри в Gorenje и промениха статута й в държавата. От ключов актив правителството в крайна сметка реши, че може да се раздели с дела си. Gorenje започна търсене на бизнес партньор в сектор, където консолидацията в последните години е значителна. Основната цел в търсенето на бъдещ партньор беше да получи достъп до нови дистрибуционни канали и да укрепи бранда си.

Главни кандидати в началото бяха китайските производители на бяла техника Haier и Hefei Meiling. Малко след тях Hisense излезе напред като фаворит, след като даде най-висока оферта от 12 евро на акция. За по-малко от месец китайската компания увеличи своя дял от 33% до 95%. Сред акционерите в компанията освен държавата и Panasonic бяха и Международната финансова корпорация на Световната банка, както и словенският бизнесмен Кристиян Флоричич.

Hisense е един от най-големите производители на телевизионни и домакински устройства в света с приходи над 4 млрд. долара. Започнала като малък държавен производител на радиоприемници и телевизори в Циндао, провинция Шандун, постепенно компанията се разраства след обединяването й с други местни компании.

След икономическото отваряне на Китай тя сключва партньорства с японски компании като Hitachi. Днес тя е собственост на държавата, но двете й основни подразделения - Hisense Electric и Hisense Kelon Electrical Holdings са публични компании, съответно в Шанхай и Шънджън.

Групата има заводи в много държави, включително и в Европа, а в края на миналата година придоби и телевизионния бизнес на Toshiba. Ясна е и мотивацията зад придобиването на Gorenje - разширяване още на дейността в Европа, както и използване на развитата R&D инфраструктура на словенците в Швеция и Холандия. Крайната цел на китайската компания е да премести там целия си отдел за развойна дейност.

Въпреки големите си амбиции около сделката Hisense може да почерпи от опита на Panasonic в Словения. Японският гигант сключи бизнес партньорство с Gorenje през юли 2013 г. и придоби почти 11% от акциите на компанията. Впоследствие заради неблагоприятните бизнес условия двете се отказаха от сътрудничеството си в производството на хладилници и миялни.

"Придобиването на местни компании е най-лесният начин за китайските производители на домакински уреди да разширят присъствието си на глобалния пазар. Европа е много важна за тях", заяви пред China Daily Джан Йенбин, заместник-директор на консултантската компания All View Cloud. Китайският пазар е пренаселен, а сделката ще позволи на Hisense бързо да достигне до местните потребители и ще намали производствените им разходи, допълни експертът.

Председателят на управителния съвет на Hisense Джоу Хоудзян също заяви, че международният пазар е шансът пред компанията му. Според него основна цел са средните и високите ценови сегменти в сектора. Компанията иска да е все по-разпознаваема по света, като беше и сред спонсорите на световното първенство по футбол в Русия.

Недоверие в началото

Изпълнителният директор на Gorenje Франьо Бобич обяви, че сделката е историческа за словенския пазар и чрез опита на Hisense ще утвърди Gorenje в Западна Европа. Но може би по случайност или стечение на обстоятелствата още след първата среща на ръководителите на двете компании бяха освободени трима високопоставени мениджъри в Gorenje. Което пък предизвика недоверие сред служителите на словенската компания.

Според тях позициите им в Gorenje остават несигурни и за новия собственик няма да е проблем да премести производствените центрове в други, по-евтини държави, като остави хиляди словенци без работа. PR отделът на Gorenje включи на режим "контрол на щетите" и пусна официално съобщение, в което говори за бъдещата сигурност на работещите в компанията. Предстои сделката да бъде одобрена от Европейската комисия.

Консолидация

Пазарът на домакински уреди продължава да се консолидира сред водещите 10 компании в сектора. Те носят 66% от доставките на продукти през 2017 г. спрямо 57% две години по-рано. Общо най-големите 15 производители в индустрията осигуряват 75% от доставените уреди.

Въпреки някои сътресения в търговската война между САЩ и Китай очакванията са секторът да продължи да расте през следващите пет години и да достигне 900 млн. продадени уреда през 2022 г. от 717 млн. през миналата.
"Сделката е историческа за словенския пазар и чрез опита на Hisense ще утвърди Gorenje в Западна Европа."

Франьо Бобинач, изпълнителен директор на Gorenje
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK