Дигиталният скок на Lidl се провали
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Дигиталният скок на Lidl се провали

Промяната на софтуера наложи преоценка на почти всеки процес в компанията, твърдят вътрешни източници, но ръководството на Lidl не е било подготвено за това

Дигиталният скок на Lidl се провали

Проектът за 500 млн. евро за нов софтуер за инвентаризация се оказа неуспешен

35137 прочитания

Промяната на софтуера наложи преоценка на почти всеки процес в компанията, твърдят вътрешни източници, но ръководството на Lidl не е било подготвено за това

© Цветелина Белутова


Германската верига Lidl планираше дигитален скок. Вместо това обаче новата система за управление на инвентара, разработена от SAP, се провали още в началото. След 7 години усилия и вложени 500 млн. евро това поражда единствено въпроси. Проектът трябваше да е грандиозен за компанията и успехът изглеждаше сигурен, но вместо това се превърна в един от най-големите провали на германската индустрия по посока на дигитализацията, пише Handelsblatt.

Усилията

Lidl нае хиляди служители и стотици консултанти, като очакванията за системата бяха тя да помогне на компанията да достигне 100 млрд. евро приходи годишно. Създаването ѝ се планира от 2011 г. и носи името eLWIS ("Елвис"). Миналата година софтуерната компания SAP дори награди Lidl за това, че е един от най-добрите ѝ клиенти.

След това всичко тръгна надолу. През май месец 2017 г. ръководителят на IT отдела на веригата супермаркети, която има сериозно присъствие и в България, напусна, а пък този юли стана ясно още при стартирането, че eLWIS няма да работи успешно. Lidl ще трябва да върне старата си система за инвентаризация. "На практика започваме от нулата", коментираха от компанията. И всичко това, след като бяха похарчени 500 млн. евро според анализаторските оценки, въпреки че двете компании не потвърждават това число.

Един от проблемите най-вероятно е била самата настройка на повечето служители към новия проект. Промяната на софтуера наложи смяна на почти всеки процес в компанията, твърдят вътрешни източници, но ръководството и служителите на Lidl не са били подготвени за това.

Lidl не иска стандартен софтуер

За разлика от повечето си конкуренти веригата хипермаркети базира управлението на инвентарната си система на цените на едро, докато SAP използва ритейл цени за подобен тип софтуери. Lidl не пожела да приеме стандартния тип, затова и софтуерът трябваше да се промени. SAP положи много усилия, а колкото повече се променяше кодът, толкова повече грешки се получаваха.

Планът не успя. Разходите се увеличиха. Според IT експертите най-трудна е промяната на вече готовия софтуер. "Обявените първоначално стратегически цели не бяха възможни в рамките на приемливите разходи", казва главният изпълнителен директор на Lidl Йеспер Хойер в писмо до персонала.

"Ако компанията иска да използва стандартен софтуер, трябва да съобрази процесите си с него", коментира Жан-Клод Флъри, IT мениджър, който оглавява DSAG, работеща с повече от 3300 клиенти на SAP. Според него вината е в Lidl, а не в софтуера.

Кой всъщност е виновен

Някои смятат, че SAP не е най-подходящото решение за инвентарна система в дългосрочен план за толкова голяма компания. Никой от софтуерната компания не желае да коментира случилото се, изтъквайки, че много германски ритейл производители използват SAP, без да са се сблъсквали с подобни проблеми. Друга верига супермаркети - Aldi, вече работи със софтуер от SAP в някои свои регионални магазини.

Отменянето на проекта на Lidl е двойна неприятност за SAP - първо губят голям бизнес, а след това понасят и удар по репутацията. Официално Lidl каза, че проектът eLWIS е приключил и ще се придържа към собствения си вътрешен софтуер.

Друг потърпевш от ситуацията е консултантската фирма KPS, която трябваше да ръководи процеса и да подпомогне адаптирането на Lidl, а SAP само да представи софтуера.

Големият германски проблем

Историята със софтуера на Lidl е симптоматична за цялата германска икономика. Въпреки че тя е една от големите в света, страната продължава да изостава осезаемо дори от значително по-малки икономики в сферата на дигитализацията. Германия изостава както в класациите за бързина на интернет, така и при използването на дигитални услуги и въвеждането на модерни технологии в бизнеса и администрацията.

Германската верига Lidl планираше дигитален скок. Вместо това обаче новата система за управление на инвентара, разработена от SAP, се провали още в началото. След 7 години усилия и вложени 500 млн. евро това поражда единствено въпроси. Проектът трябваше да е грандиозен за компанията и успехът изглеждаше сигурен, но вместо това се превърна в един от най-големите провали на германската индустрия по посока на дигитализацията, пише Handelsblatt.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    anci avatar :-|
    anci

    Непрофесионално .... като не разбирате темата .... консултирайте се с някой запознат ...
    "софтуер за инвентаризация"
    "система за управление на инвентара"
    "базира управлението на инвентарната си система "
    За тези цени .... да бяхте попитали счетоводител .... да ви разясни каква е разликата
    "...базира управлението на инвентарната си система на базова цена, докато SAP използва ритейл цени за подобен тип софтуери...."
    В икономическо издание .... толко ли нямаше редактор, да поглене малко текста :(
    То по това изречение личи, че май съдържанието, което е превеждано, не е много добре осъзнато :(
    "Историята със софтуера на Lidl е симптоматичен за цялата германска икономика. "

  • 2
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Всеки, който е работил с германци по софтуерни проекти знае, че в тая област са гола вода. Това и най-вероятно ще им затрие икономиката до 20-30 години.

  • 3
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485

    До автора!
    Превеждайте правилно, ето оригинален текст - https://global.handelsblatt.com/companies/lidl-software-flop-germany-digital-failure-950223

    Lidl bases its inventory management system on purchase prices"" - къде видяхте "базова цена"?

  • 4
    Slick avatar :-|
    Slick

    Тук учудване няма. Софтуерните продукти на САП са сложни, тежки и имплементацията им отнема доста време. Това е стандартен бизнес модел на компания, която се ползва с "име" в корпоративната среда.
    Ако вие сте г-н Хуго Бос, който има за задача от ЦЕО-то да имплементира подобна система, естествено, че ще се свържете със САП. Огромно име, история, и т.н. Тук, обаче, започват проблемите. Сроковете са гигантски, а при потенциален успешен край и въвеждане в експоатация, ти оставаш "вързан" за този софтуер завинаги. Просто си дал толкова пари, че няма как да не продължиш да го ползваш. САП искат дебели рейтове за консултантите си, които карат софтуера, който си купил, да работи.
    Това е модел, който умира. Днес един стартъп или фирма със среден опит от 4 години може да свърши същата работа за около 15 пъти по-малко пари.
    До тогава, който е взел решение на база Националност, ще си плаща сметката.

  • 5
    nasakoto_yakata avatar :-|
    Чингиз Хан

    Ако статията (както се вижда без особени усилия) е преведена от Ханделсблат, защо това не е изрично посочено?

  • 6
    nick_wolf1 avatar :-|
    Николай Николов

    До коментар [#4] от "arcanum":

    Изборът си е на Лидл, рисковете са си за Лидл и те ще си носят последствията. Като са искали "поръчков" САП ще си плащат цялото R&D, барабар с отстраняването на бъговете, с доработките, с концептуалните гапове и т.н. САП са ги таксували на час и са си съвсем ОК.
    САП, когато внедряват тяхната система, идват с процесите и колкото повече се придържаш към тези процеси, толкова по-бързо ще стане внедряването и с по-малко прблеи ще работи системата.
    Ако искаш "поръчкова" система, трябва да имаш механизъм да управляваш риска от нестабилните изисквания. Явно Лидл са се издънили в тази част.

  • 7
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov

    До коментар [#5] от "Чингиз Хан":

    Здравейте,

    Посочено е в първия параграф.

  • 8
    bhf20318815 avatar :-|
    Yulian Spasov

    Крайно несъгласен съм, че Лидл са виновни. За половин милиард не custom решение, ами до Луната ще летя. SAP просто имат прекалено голяма претенция и в момента, в който трябваше да са истински изобретатели, се оказа, че им е прекалено сложно...

  • 9
    californication avatar :-|
    californication

    Когато вкараш два големи слона в един малък асансьор, никой няма да може да натисне копчето и ще си останат в първоначалната позиция, а дори може да стане и по-зле...

  • 10
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Custom решенията са в миналото- само старите шефове (50+) търсят такива, специално създадени за тях решения - другият вариант е корупция и правене на излишни разходи с цел източване на компании. В тоя ред на мисли умна фирма няма да търси такова строго ограничено и къстомизирано решение, ами ще вземе кое да е готово решение на пазара с възможност за надграждане, ще има хем работещо нещо, хем ще може да мигрира лесно към друг работещ продукт. А спестените 80% от 500 милиона евро ще раздаде като бонуси на служителите си и ще инвестира в нещо, което има нужда. В 1 изречение - да дадеш 0.5 милиарда евро за къстомизирано решение е като да караш Ролс Ройс с джанти 24' от злато и диаманти - хубава работа, ама циганска.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK