КЗК откри, че производителите имат плюсове и минуси от работата с веригите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК откри, че производителите имат плюсове и минуси от работата с веригите

КЗК откри, че производителите имат плюсове и минуси от работата с веригите

Анализът, изготвян над година, има само една препоръка - страните да си говорят

Мара Георгиева
5079 прочитания

© Надежда Чипева


Над една година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) анализира пазара на дребно с храни. Сега тя публикува документ, в който е попитала страните - производители и браншови организации, как се чувстват от работата си с веригите и е изброила плюсовете и минусите от това да продаваш в тези обекти. А единственият извод и препоръка граничи с абсурд: да има конструктивен диалог между търговците и организациите на производителите.

Въпреки че не се открива проблем, веригите са едни от най-често глобяваните от комисията дружества, като санкциите са солидни заради големите обороти.

Да откриеш топлата вода

Дистрибуцията на продукция чрез търговските вериги осигурява за значителна част от доставчиците възможност за реализиране на големи обеми. Освен това гарантира по-висока сигурност при периодичните плащания и по-добро позициониране на стоките. Сред плюсовете са и разширените възможности за достигане до чужди пазари, пише в анализа.

Проучването обхваща периода 2015-2016 г. и първото тримесечие на 2017 г. Целта му е да даде обща представа за механизмите на договаряне и политиката при определяне на доставните и продажните цени на стоките със собствени марки на търговските вериги и на стоките с марки на производител. За изготвянето на анализа КЗК е изискала информация от седем търговски вериги и 72 фирми, от държавни ведомства, браншови и работодателски организации.

Производителите и доставчиците на хранителни бързооборотни стоки имат реални възможности за избор на канали за дистрибуция на продукцията си, отчита антимонополният орган. Делът на търговските вериги расте, но все още делът на кварталните, смесените, специализираните магазини и пазари остава значителен, посочва анализът.

Анкетираните компании открояват проблеми в партньорството с веригите: дълги срокове на отложено плащане и непрекъснат натиск за допълнителни и нарастващи годишни бонуси и отстъпки. Към минусите някои фирми прибавят "непосилни маркетингови бюджети" и "натиск за увеличаващи се промоционални отстъпки за сметка на производителя". Други доставчици смятат, че "търговските вериги използват договорни условия, съобразени с чуждо законодателство, и отказват преговори и промени, а ако все пак настъпят такива, те са изключително утежнени във времето".

Всички посочени проблеми според някои от производители и Асоциацията на индустриалния капитал в България и Съюз "Произведено в България" се дължат на "притежаваната от търговските вериги сила на купувача".

Марки на веригите vs марки на производителя

Стоките под собствена марка на търговските вериги са с по-нисък дял от тези под марката на производител, отчита анализът. Но при някои от веригите е налице плавно повишение на дела на предлаганите стоки под собствена марка. При "Кауфланд" и при "Фантастико" това се отчита при всички продуктови групи, като по-съществено увеличение има при "основни хранителни продукти" (съответно с 23% и с 28%). Увеличение има и при "Лидл", където единственото изключение е точно при "основни хранителни продукти" (намаление с 21%).

Повишената рентабилност и запълненият капацитет са сред основните предимства на производството на продукти под марката на търговска верига, посочват доставчиците. Сред плюсовете са също осигуряването на заетост и разпределянето на неизбежните фиксирани разходи, поевтиняването на цялото произведено количество стока поради увеличения обем.

Неизбежното поемане на рискове да се работи с минимални маржове на печалба е един от недостатъците при производството на стоки под марка на търговската верига, твърдят от анкетираните компании. Например когато се налага повишаване на доставните цени, за периода на предизвестието може да се стигне и до производство при нулева печалба, докато доставчикът получи одобрение на цената от страна на веригата, посочват производителите.

Друг недостатък според фирмите е предоставянето на достъп на веригите до поверителна информация за рецептурата и технологията на производството на стоките под марка на търговеца, което би могло да му даде предимство при евентуална замяна на производителя.

А, маржовете са различни

По-голяма част от анкетираните дружества не залагат предварително различни брутни маржове на печалба при стоките с марка на производител и тези с марка на търговската верига, отчита анализът на КЗК.

При част от доставчиците брутните маржове на печалба са по-високи при стоките с марки на търговските вериги, докато при други се наблюдава обратната тенденция, поради което не може да бъде направен еднозначен извод.

Най-голям е делът на анкетираните фирми, които формират брутен марж на печалба до 20% и при марките на производител, и при марките на търговските вериги. Значително по-малко са дружествата с брутни маржове на печалба в рамките на 20 - 40%. Равен брой компании (по две) имат брутни маржове между 40- 60% и при двата вида стоки и само една - в границите 60 - 80% при стоките под марка на производител, отчита анализът.

В края на анализа КЗК препоръчва "изграждането на конструктивен диалог между търговските вериги и браншовите организации, в който пазарното положение между веригите и производителите да бъде мотив за установяването на благоприятна конкурентна среда".

Над една година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) анализира пазара на дребно с храни. Сега тя публикува документ, в който е попитала страните - производители и браншови организации, как се чувстват от работата си с веригите и е изброила плюсовете и минусите от това да продаваш в тези обекти. А единственият извод и препоръка граничи с абсурд: да има конструктивен диалог между търговците и организациите на производителите.

Въпреки че не се открива проблем, веригите са едни от най-често глобяваните от комисията дружества, като санкциите са солидни заради големите обороти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK