С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 авг 2018, 12:13, 5364 прочитания

Следващият трилион, моля

Apple се превърна в първата американска компания, оценена на 1 трлн. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новите титани

Дори и сега Apple изглежда евтина

Гигантът има още потенциал за създаване на стойност и печалба

Епохата на свръхкомпаниите

Apple вече е оценена от инвеститорите на 1 трлн. долара. Рекордът отразява възхода и доминацията на новите технологични гиганти, изместили традиционните корпорации от ХХ в.

"Това е невероятна компания", каза тази седмица за Apple Уорън Бъфет. Въпреки че инвеститорът притежава акции в производителя на iPhone, свръхоптимистичната оценка е оправдана. Поводът за това изказване не беше минаването на границата от един трилион долара пазарна капитализация - рекордът по-скоро дойде след публикуването на данните на компанията за последното тримесечие. Само един факт оттам е достатъчен, за да покаже, че Apple е доста различна компания от всички останали в момента - печалбата й е два пъти по-голяма, отколкото на следващата най-печеливша компания в САЩ - JPMorgan Chase & Co.

Преминаването на границата от 1 трлн. долара пазарна капитализация е до голяма степен символично събитие. За медиите то се превърна в нова възможност да бъде преразказана всеизвестната история на Apple, нейните продукти и покойния основател на фирмата Стив Джобс. За инвеститорите се появиха нови въпроси – дали след достигането на космическата оценка скоростта на растеж ще бъде намалена и дали Тим Кук е достатъчно голям визионер, за да захранва мотора на Apple за още едно подобно десетилетие. За анализатори и дори историци събитието бе символична победа на новата икономика срещу старата.

iPhone и поглед в настоящето


Apple е създадена преди 42 години, но големият спринт към днешните висини започна до голяма степен едва преди 11 - след излизането на iPhone. Неговият успех остана неразбран дори след официалното представяне. "iPhone ще се провали", написа тогава лаконично авторитетното издание TechCrunch. Изпълнителният директор на Microsoft по онова време Стив Балмър пък обяви, че "няма никакъв шанс телефонът да получи някакъв пазарен дял". Nokiа и BlackBerry се изсмяха на плановете на Стив Джобс да използва толкова много интернет. В крайна сметка всички грешаха. Днес TechCrunch все още е авторитетно издание за технологии, Стив Балмър се наслаждава на по-спокойни дни като пенсиониран милиардер, но Nokia и BlackBerry (други работят под тези марки) дори вече не произвеждат телефони, защото така и не разбраха, че Стив Джобс е визионер, а не лунатик. Новият тогава продукт на компанията създаде изцяло нов сегмент на пазара на мобилни телефони, а екосистемата около него роди и изцяло нов пазар.

Още преди iPhone, Apple имаше могъща база от лоялни клиенти, чийто ентусиазъм за продуктите на компанията ги правеше по-скоро фенове, отколкото обикновени потребители. Линията смартфони обаче беше тази, която разшири масата и я направи основоположник на бъдещия успех. Именно тези потребители се оказаха и причината за финалния щурм към 1 трлн. долара пазарна капитализация. Цената на акциите се вдигна заради добрите продажби през последното тримесечие на iPhone X - най-скъпият модел на компанията, чиято цена започва от 1000 долара.

Докато тази база е сред основните причини компанията да достигне до заветната цел за сравнително кратко време, ако не бъде задържана, тя може да се окаже бърз път надолу. Както пише Закари Карабел от Wired: "Бързото изкачване на Apple трябва да ни напомня колко бързо всичко може да тръгне надолу."

Не клиенти, а фенове: най-ценният актив на Apple остава свръхлоялната потребителска база

Не клиенти, а фенове: най-ценният актив на Apple остава свръхлоялната потребителска база

[Shutterstock]


Телефоните и сигурната клиентска маса на Аpple ще продължат да правят компанията по-богата. Нещо повече - като един от малкото технологични гиганти, който има хардуерен бизнес, а не просто софтуерен такъв, iPhone се оказа и застраховка за акциите на Apple. Докато пазарната капитализация на Facebook се срина и изтри над 120 млрд. долара в рамките на няколко часа заради по-ниски очаквания за ръст в бъдеще, при Apple инвеститорските погледи са насочени в настоящето и в близкото бъдеще, а не в темповете на растеж в следващите няколко години.

Apple вече преживя своя "Facebook момент" преди две години, когато за пръв път броят на продадените телефони iPhone отбеляза спад. От тогава насам бизнесът е отново стабилен, iPhone се продава добре и Аpple, изглежда, няма да пусне скоро своята златна ябълка. Според анализатора Минг-Чи Куо от TF International Securuties фирмата ще пусне през есента нова версия на iPhone X - още по-голяма и, разбира се, още по-скъпа, като така ще увеличи маржа на печалба. "Може би няма да има втори удар като iPhone 6, когато по-големият екран доведе до масови продажби и ръст на потребителите, но докато компанията може да вдига цените, без да плаши основната си база клиенти, печалбата ще продължи да расте", коментира той.

Компанията достигна рекордната пазарна капитализация на фона на няколко лоши новини. Първата е, че общият пазар на телефони по света се свива. Втората е, че Huawei задмина Apple като втория най-голям производител на телефони по отношение на брой продадени устройства за последното тримесечие. Лидер остава Samsung. Въпреки тези новини инвеститорите остават оптимистични. Обяснението за това е лесно - Apple никога не се е стремил да бъде лидер по брой продадени телефони, а е окупирал най-високия сегмент от пазара, в който печалбата е най-висока.



Това не е краят

"Достигането на 1 трлн. долара пазарна капитализация не е краят", коментира пред американската телевизия CNBC Дан Айвс от GBH Insights. "Гледам на този момент като начало на нова фаза на растеж и печалба." Мнението на Айвс има широка подкрепа сред анализаторите. Ръстът на продажбите на iPhone се смалява, но печалбите на фирмата стават все по-силни. С по-скъпите си телефони Apple успява да изкара повече пари от същата потребителска база, която имаше и преди около пет години. Samsung и другите конкуренти на пазара не успяват да пресъздадат този модел.

"Тим Кук направи нещо отвъд успехите на Стив Джобс", коментира след преминаването на трилионната оценка Джон Скъли, изпълнителният директор, който ръководеше Apple от 1983 до 1993 г.

Може би най-важното наследство, което изпълнителният директор, наследил Джобс, ще остави след себе си, е диверсификацията на приходи във фирмата, която вече не разчита само на продажбата на телефони. Да, над 50% от оборота все още идва от iPhone, но категориите "Други продукти" и "Услуги" в докладите на Apple растат с всяко тримесечие. През последното софтуерните услуги на Аpple, включващи музикален стрийминг, облачни услуги и др., докараха на компанията 9.55 млрд. долара, ръст от 28% спрямо същия период на миналата година. Подобен скок продажбите на iPhone просто не могат да пресъздадат, защото няма предпоставки за нова телефонна революция.

В категорията "Други продукти" Apple отбелязва продажбите на смарт часовници, смарт домашни колони, слушалки и др. За последното тримесечие тя расте до 3.74 млрд. долара - увеличение с 37% за последната година. Общите приходи на компанията за тримесечието са 53.2 млрд. долара, 17% увеличение.

Това са стабилни данни, които обаче не биха задоволили акционерите на Facebook например. Apple върви към това да бъде разглеждана все повече като традиционен американски индустриален гигант, а не само като технологична компания, което може само да радва фирмата. Защото, както се оказва все по-често, поддържането на нивото на акции на високотехнологична компания е прекалено рисково начинание, особено когато инвеститорите не се интересуват от случващото се в момента, а от това, което ще бъде след няколко години.

Apple работи и по много проекти, които все още нямат видим плод. Сред тях са програмата за автономни автомобили и платформата за приложения, базирани върху добавена реалност (AR), от които през следващото десетилетие се очакват да дойдат нови приходи.

Трилион долара е огромна сума, по-голяма от повечето държавни икономики по света, но въпреки това тази пазарна капитализация не е таванът на компанията. Тим Кук не е Стив Джобс и скоро може да не се появи продукт, който да донесе революция като iPhone. Но най-вероятно ще има множество по-малки устройства, които да издигнат компанията още по-високо и същевременно да я направят по-стабилна финансово.

Apple съществува от 42 години, но големият спринт към 1 трлн. долара пазарна капитализация започва преди едва 11: с представянето на iPhone. Последният и най-скъп модел, iPhoneX, бе причината за финалния щурм на акциите към целта

Apple съществува от 42 години, но големият спринт към 1 трлн. долара пазарна капитализация започва преди едва 11: с представянето на iPhone. Последният и най-скъп модел, iPhoneX, бе причината за финалния щурм на акциите към целта

[Reuters]


Между традицията и иновацията

Apple не е най-добрият пример за представител на най-новата икономика. За разлика от Google, Amazon, Facebook и Microsoft основният продукт на компанията продължава да бъде хардуерен - може да бъде докоснат. Друга съществена разлика в бизнес модела на Apple спрямо другите технологични гиганти е, че клиентите на компанията са хората, които ползват продуктите си. При Google и Facebook хората, които ползват услугите й, са всъщност продуктът, който се продава на рекламодателите. Това защитава производителя на iPhone от бури като тази на Facebook и Cambridge Analytica.

Подходът е разбираем, защото клиентите на Apple остават най-ценният актив на компанията и тя не се страхува да се възползва от него. Армията от Apple фенове е готова да си купи всичко, а Apple от своя страна прави устройствата си най-удобни за ползване, когато са свързани с други продукти на компанията.

За всички останали компании сред петте големи технологични компании създаването на физически устройства е допълнителен бизнес. За Apple сегментът на дигиталните услуги е просто удобен начин за диверсификация на приходите. И докато конкурентите на Applе от новата икономика започнаха състезанието кой ще е следващият трилионер в свръхексклузивния клуб, Apple вече е по пътя към втория трилион.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 865 прочитания

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 419 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Епохата на свръхкомпаниите

Apple вече е оценена от инвеститорите на 1 трлн. долара. Рекордът отразява възхода и доминацията на новите технологични гиганти, изместили традиционните корпорации от ХХ в.

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10