С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 авг 2018, 12:53, 16702 прочитания

Епохата на свръхкомпаниите

Apple вече е оценена от инвеститорите на 1 трлн. долара. Рекордът отразява възхода и доминацията на новите технологични гиганти, изместили традиционните корпорации от ХХ в.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новите титани

Дори и сега Apple изглежда евтина

Гигантът има още потенциал за създаване на стойност и печалба

Следващият трилион, моля

Apple се превърна в първата американска компания, оценена на 1 трлн. долара

Преди десет години само една от големите борсови корпорации в света беше технологична - Microsoft. Днес петте най-големи глобални групи по пазарна капитализация са от този сектор, а една вече е и трилионер - Apple достигна борсова оценка от над 1 трлн. долара (виж тук).

Технологичните гиганти вече сe докосват до всеки - в работа, комуникации, пазаруване... Има огромна разлика между световните лидери от началото на XXI в. и сега - тогава глобалната икономика беше доминирана от енергийни и миннодобивни колоси (някои държавно контролирани), семейни търговски вериги, стогодишни банкови мастодонти и др. През 2018 г. светът е различен - петролните гиганти не са по-малки от преди като приходи, просто новите технологии ги изместиха. А Apple освен най-скъпа е и компанията с най-висока печалба. Така инвеститорите явно гледат не само бъдещия потенциал за растеж и уникалността, но и кой прави пари. Затова и следващите трилионери ще са от този тип: Amazon, Google, Facebook.


На фона на глобалната тенденция България още е в старата икономика - с най-голяма компания по приходи рафинерия ("Лукойл Нефтохим"), а сред стоте извън телекомите няма друго дигитално присъствие. Борсата далеч не е предпочитано място от предприемачите, но все пак и там местният гигант най-често е от старата икономика - "Софарма" с капитализация от 540 - 550 млн. лв.

Монополите (не) са добри

В статия в Wall Street Journal от 2014 г. основателят на Pay Pal и един от най-известните предприемачи в Силициевата долина, Питър Тийл, казва: "Конкуренцията е за загубеняците. Ако искате да създадете и запазите дългосрочна стойност, направете монопол." Макар този съвет да не е много пазарен, той ясно очертава контрола, който много от технологичните гиганти натрупаха над съответните индустрии, в които работят. Дори и след множеството скандали Facebook е лидер сред социалните мрежи (още повече че държи и платформи като Instagram, Messenger и WhatsApp), а заедно с Google и дигиталната реклама самата Google пък контролира около 90% от търсенето в интернет (с помощта и на YouTube, Maps и др. свои активи), а Android и iOS са в (почти) всички смартфони по света, Apple пък държи около 90% от печалбата от продажба на смартфони. И не на последно място - Microsoft е от по-старото поколение IT гиганти, но софтуерът му - операционната система Windows и пакетът Office, е почти на всеки компютър по света и продължава да носи печалба.



За разлика от корпорациите от старите индустрии новите компании са далеч по-бързи в завземането на пазарен дял, контрола над разходите и не на последно място иновациите. С възхода на технологиите създаването на глобален лидер отнема далеч по-малко време - средната възраст на водещите пет технологични групи (Apple, Amazon, Alphabet, Microsoft и Facebook) е около 29 години - далеч по-млади от Exxon Mobil или JP Morgan. Тези компании са превърнали огромния мащаб в доминираща пазарна позиция и все по-високи приходи (и борсова оценка). В индустриалната ера компаниите са използвали икономии от мащаба, за да станат гиганти: колкото повече произвежда стоманодобивна компания, толкова повече намалява разходите си, притискайки по-малките си конкуренти до стената, и разполага с повече пари за инвестиции в нови разработки, маркетинг и дистрибуция. Същото важи за производството на всеки продукт. "Технологичните компании са преоткрили този принцип във виртуалната епоха, като пренасочат вниманието от предлагането (ефективност на производството) към търсенето (мрежови ефекти). Точно както старите индустриални гиганти използват технологични иновации за намаляване на разходите си, новите гиганти използват иновациите за разширяване на мрежите си", се казва в анализ на Economist.

Изначално глобални

Днешните гиганти са глобални и имат далеч по-малко активи. "Всички тези фирми са създадени и управлявани и до днес от предприемачи, макар и да са големи публични компании. В повечето случаи значителна част от акциите с право на глас са у основателите им", казва пред Световния икономически форум Факри Ахмадов, директор на консултантската Ahmadoff & Company. По този начин контролът над най-големите публични компании днес е в ръцете не на множество акционери или държави, а в няколко всеизвестни вече лица. Цялата структура на благосъстояние, управление и отговорност се промени изоснови, допълва Ахмадов. И Безос, Зукърбърг, Брин, Пейдж и сие не спират - те разширяват влиянието си във все повече индустрии.

Компанията на Джеф Безос Amazon е най-вероятният следващ "трилионер"

[Reuters]
Джеймс Манийка от McKinsey Global Institute посочва пред Economist, че голямата разлика между модерните дигитални компании и тези отпреди десетилетия е по два основни показателя. Глобалните лидери през ХХ век имаха огромни приходи, но и активи и персонал. Днес някои от тях като WalMart продължават да работят така. Но най-големите публични компании от IT индустрията имат малко активи и сравнително неголям персонал. През 1990 г. Голямата тройка на автопроизводителите от Детройт (GM, Ford и Chrysler) са имали общи приходи от 250 млрд. долара, пазарна капитализация от 36 млрд. долара и 1.2 млн. служители. Днес Топ 3 на най-големите технологични групи имат общ оборот от 518 млрд. долара, пазарна капитализация от почти 2.8 трлн. долара и 770 хил. служители (от тях основната част са 566 хиляди в Amazon).

И макар техкомпаниите да не приличат много на Exxon Mobil или General Electric от началото на този век, те всъщност имат доста общи черти с едни по-стари корпорации - тези от Втората индустриална революция. В началото на ХХ век Standard Oil също е монополист в сектора си и държи 90% от производството на петрол в САЩ. В крайна сметка компанията на Джон Рокфелер е разбита на части от американското правителство, защото е твърде голяма. С все по-силното влияние на технологичните лидери подобни призиви за по-значима регулация има и днес. Доказа го и скандалът с Cambridge Analytica и Facebook.

Промяната въобще няма да е толкова лесна. По време на Втората индустриална революция политиците са използвали силата на националното правителство, за да поставят корпорациите под контрол. В днешната глобална ера възпирането на технологичните групи е далеч по-трудно. Освен това тези корпорации не само продават продукти - те са и платформи, от които други далеч по-малки бизнеси зависят. Например милиони дребни търговци достигат до нови клиенти през Аmazon, както и използват облачните услуги на компанията. Мнозина също така рекламират през Google и Facebook, защото държат огромни масиви данни за потребителите и така могат да достигнат до огромна аудитория.

А сътресенията не са невъзможни: показа го сривът от 20% в акциите на Facebook преди две седмици. Или изчезването на Nokia преди години.

Прекалено големи

В моментa технологичните гиганти са too big to fail и като потребители сме твърде зависими от тях. И макар техните основатели често да твърдят, че бизнес моделите и социалната им мисия се припокриват - например "свързването на света" при Facebook, много често практиките им от последните години показват, че немалко от тях злоупотребяват с потребителите си. Което пък може да постави бъдещото им място в историята не начело на социално отговорните компании, а по-скоро редом до представители на традиционните индустрии като петролни и тютюневи гиганти. А и с бързото развитие на света и технологиите никой не може да прогнозира дали след още десетина години Топ 10 на най-големите борсови компании в света отново няма да е изцяло различен.
Следващите в елитния клуб

Въпросът за 1 000 000 000 000 долара е: кои ще са следващите в клуба на трилионерите, които разполагат с нужния мащаб, продажби и продукти. Естествено фаворити са нареждащите се след Apple най-големи публични компании в света - Amazon, Alphabet и Microsoft. Сред тях водещ без съмнение е най-големият онлайн търговец Amazon, който е едва на около 99 млрд. долара от вълшебната граница. Причината за оптимизма е, че компанията на Джеф Безос отчита растеж не само в основния си бизнес, а и в много други сегменти - в броя на бизнес клиентите си на облачни услуги, в дигиталната си реклама и др. Само през тази година акциите на гиганта са скочили с над 55% и още 10% може би няма да са проблем. Според анализатора от Morgan Stanley Кийт Уейс друг кандидат - Microsoft, може да достигне вълшебната граница в следващата една година - в момента пазарната капитализация на софтуерния гигант е 830 млрд. долара. Причината е в добрите продажби на компанията на облачната услуга Azure, както и продължаващото силно представяне на Office. Малко след Amazon е и холдинговата компания зад Google - Alphabet, чиято пазарна капитализация е 857 млрд. долара. В края на юли тя отчете повишение на приходите си от 26%, което веднага повиши акциите й с 5%. При Google основната трудност е да убеди инвеститорите, че е много повече от рекламна компания.
И един нетрадиционен кандидат

И докато кандидатите за влизане в категорията "Супер голям" са от технологичната сфера, за един гигант от петролната индустрия от години се говори, че е трилионен бизнес. Борсовото листване на Saudi Aramco от Саудитска Арабия е очаквано с интерес от години, но през последните месеци процесът отново се забави заради нежеланието на мениджмънта да разкрие повече подробности. Финансовите резултати на групата не са публични, но според независими оценки тя е най-рентабилната компания в света, като за първото тримесечие на 2017 г. печалбата е била 34 млрд. долара - тогава и международната цена на петрола беше по-ниска. Според анализатори разходите за производство на един барел на Saudi Aramco са между 2 и 10 долара, което дори при консервативна международна цена от 70 долара на барел означава огромна печалба. Ако стане публична, очакванията са капитализацията на групата да е около 1.5 трлн. долара.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Дунарит" и Агенцията по невписванията "Дунарит" и Агенцията по невписванията

Въпреки спечелените дела дружеството не успява да пробие институцията и да впише увеличението на капитала си

20 авг 2019, 346 прочитания

Apple инвестира още 6 млрд. долара в сериали и шоу формати 1 Apple инвестира още 6 млрд. долара в сериали и шоу формати

Технологичната компания развива новата си стрийминг услуга, за да надмине конкуренти като Netflix и Disney

20 авг 2019, 462 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Треска за футбол

Последната мултимилионна сделка за дял във футболния клуб "Арсенал" потвърждава огромните размери на спортния бизнес

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство