С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 авг 2018, 13:09, 9303 прочитания

Треска за футбол

Последната мултимилионна сделка за дял във футболния клуб "Арсенал" потвърждава огромните размери на спортния бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Акциите на Nike тръгнаха надолу заради рекламна кампания

Компанията заложи на футболиста Колин Каперник, който стана известен с колениченето по време на американския химн

5 сеп 2018

Ciao, Роналдо*

С преминаването си в италианския шампион "Ювентус" португалската суперзвезда може да промени много в европейския футболен бизнес

13 юли 2018

WWE: Борсовият шампион в тежка категория

Акциите на кеч компанията са се вдигнали с 260% за година заради нови ТВ сделки, но рейтингите продължават да падат

6 юли 2018
Дългогодишната битка между двама милиардери за контрол над английския футболен отбор "Арсенал" най-накрая беше спечелена от американския спортен магнат Стан Крьонке. В момента той притежава контролния дял акции в тима и ще прибави към тях трийсетте процента на руския олигарх Алишер Усманов. Сделката е за 550 млн. паунда, което оценява целия клуб на 1.8 млрд. паунда.

Това е последният епизод от дългогодишния спор между Крьонке и Усманов. През май руският предприемач направи оферта от 1 млрд. паунда за дела на Крьонке. Тогава американецът отказа с мотив, че неговите акции "не са били, не са и няма да се продават в бъдеще". Крьонке иска да управлява "Арсенал" дълго и затова желае да откупи дяловете на руснака, с когото са в обтегнати отношения. Преди години пък Усманов искаше да придобие акциите на миноритарните акционери в клуба и по този начин да има над 51%, което щеше да му даде по-голяма власт.

В крайна сметка Крьонке спечели спора между двамата. Ключово в битката помежду им се оказа решението на друг от големите акционери - лейди Нина Брейсуел-Смит, да продаде своите 15.9% на Крьонке. Въпреки дела си от 30% руският олигарх никога не е имал място в борда или власт при взимането на управленските решения в "Арсенал". Което пък усложни продажбата на дела му на друга заинтересована страна, различна от Крьонке.

Продажбата оценява клуба на 1.8 млрд. паунда, а предложената цена е малко по-висока от отхвърлената от Усманов оферта през октомври миналата година. Тогава той получи предложение от 525 млн. паунда, но заяви: "Винаги съм бил и ще продължавам да бъда горещ поддръжник на "Арсенал" и виждам своя 30-процентов дял като важен аспект в защитата на интересите на феновете в клуба." Разочаровани от представянето на клуба и липсата на сериозни суми за трансфери, миналата година феновете пожелаха американецът да продаде акциите си на Усманов.

Сделката за "Арсенал" - отбор, който има голяма маса привърженици, но не е печелил титлата на Англия от години, само потвърждава огромните размери на тази индустрия. Футболът е бизнес е сентенция, която вече е ясна дори на най-големите фенове романтици. Отборите се оценяват на милиарди долари, а приходите им се увеличават с всяка следваща година.



Най-големите

Всяка година от 2004 г. насам списание Forbes публикува проучването си за 20-те най-скъпи футболни отбора в световен мащаб. На челните места в класацията тази година са "Манчестър юнайтед", испанските "Реал Мадрид" и "Барселона", и германският "Байерн Мюнхен". "Арсенал" е на шесто място, а общо шест от челната десетка са английски отбори.

Всеки един от двадесетте най-ценни футболни отбора в света струва средно 1.69 млрд. долара - с 14% повече от миналата година и със 74% повече от 2013 г. Увеличението се дължи на ръста на приходите – средно 428 млн. долара на отбор през сезон 2016-2017.

"Glory Glory Man United"

В петнадесетия годишен списък на най-ценните футболни отбори в света за втора поредна година челното място заема английският "Манчестър юнайтед", оценен на 4.12 млрд. долара (виж таблицата). Това е значителен ръст спрямо миналата година – 3.69 млрд. долара. "Червените дяволи" са генерирали най-високи приходи и оперативна печалба през сезон 2016-2017 - съответно 737 и 254 млн. долара – повече от всеки друг тим в класацията.

Конкурентите за първото място са двата испански гиганта – "Реал Мадрид" и "Барселона", оценени на 4.08 и 4.06 млрд. долара. Всеки от тях има реалната възможност да надмине английския тим – първият заради спечелените 102 млн. долара от невероятната си игра в Шампионската лига през сезона, а каталунците заради приходите, които реновираният клубен стадион трябва да генерира.

Големите печалби

Оперативните печалби на отборите
възлизат средно на 84 млн. долара. Правилата на УЕФА спомогнаха за преструктурирането на финансите в европейския футбол. През сезон 2016-2017 само два отбора – италианските "Рома" и "Милан", са отчели загуби в размер съответно на 64 и 10 млн. долара. За сравнение - през сезон 2003-2004 седем от двадесетте отбора в класацията са на обща загуба 244 млн. долара.

Увеличаването на приходите и рентабилността повишиха оценките на отборите. Но само "Манчестър юнайтед", "Реал Мадрид" и "Барселона" са сред 10-те най-ценни спортни франчайзи в света. Което пък може да се промени, ако германските тимове позволят навлизането на чуждестранни инвеститори, които биха увеличили стойността на отборите от Бундеслигата, както се случи преди повече от десетилетие с тези от Английската висша лига.

Пример за възможните промени е "Байерн Мюнхен"
. Тази година рекламните приходи (спонсорства, мърчандайзинг, реклама) на германския отбор са 374 млн. долара. Въпреки това общите приходи са 640 млн. долара – далеч под тези на третия в класацията, "Барселона", чийто оборот на 706 млн. долара.

Откъде идват парите

Футболът е най-популярният отборен спорт в света, а спортисти в него са двукраки билбордове, следвани непрекъснато от фенове по целия свят. Играчите са изключително ценни активи, което обяснява защо трима от тях (Кристиано Роналдо, Лионел Меси и Неймар) са сред петте най-печеливши атлети в света.

Тези играчи привличат зрителите пред телевизорите. Повече гледания носят повече приходи от компании, които искат да сложат логата си на екипите и по стадионите на любимите за зрителите тимове. В течение на времето делът на приходите от права за излъчване и реклама се превърнаха във все по-съществена част от общите приходи на отборите.

Най-престижните 5 футболни лиги в Европа имат сключени сделки за права за излъчване, генериращи близо 8.2 млрд. долара приходи годишно, като най-висока е цената за излъчване на срещите от Английската висша лига. Това обяснява и големия брой английски отбори в класацията на Forbes. Но според експертите тези сделки не са достигнали своя връх и националните лиги ще стават все по-богати.

Спонсорствата, касаещи екипите и стадионите на отборите, също растат. Миналия септември "Реал Мадрид" поднови партньорството си с дубайските авиолинии Emirates. Авиокомпанията ще плаща рекордните 82 млн. долара годишно до края за сезон 2020-2021, за да носят футболистите логото й върху екипите си. Спортният бранд Nike чества 20 години от началото на партньорството си с един от най-любимите футболни клубове в света - "Барселона". Марката дава 116 млн. долара годишно на футболния отбор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

24 октомври 2018 г.
Sofia Event Center

capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

Прочетете и това

Лекторите на Retail in Detail: Кейт Маер Лекторите на Retail in Detail: Кейт Маер

Криейтив директорът "Потребителско преживяване" на световно известното студио за архитектура и дизайн Gensler е автор на знакови проекти в областта на ритейла

16 окт 2018, 88 прочитания

Huawei представи новата серия смартфони Mate 20 Huawei представи новата серия смартфони Mate 20

Компанията отново залага на мобилната фотография и изкуствен интелект и влиза в конкуренция със самата себе си

16 окт 2018, 349 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Mazda, Suzuki и Yamaha също си признаха, че са фалшифицирали тестове за вредни емисии

Японските автопроизводители се извиниха за случилото се, но акциите им паднаха

Дългото сбогуване на Меркел

Слабостта на германския канцлер отваря вакуум в ЕС, особено в момент, когато и Макрон става все по-непопулярен във Франция

Пеевски: No Image

Делян Пеевски се отказа да продава половината от вестникарския си бизнес на филмовата компания и се обяви за жертва на КЗК

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Иън Макюън, писател: Властта все повече валидизира насилието

Макюън, един от големите белетристи в съвременната литература, е гост на фестивала Cinelibri

Какво ново в съвременното изкуство

Новите изложби, интересните автори и важните събития - какво да знаем и къде да отидем

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Квотите за наемане на хора с увреждания остават, саудитският дисидент може да е умрял при разпит

Емисия

DAILY @7PM // 16.10.2018 Прочетете