Дори и сега Apple изглежда евтина
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дори и сега Apple изглежда евтина

Reuters

Дори и сега Apple изглежда евтина

Гигантът има още потенциал за създаване на стойност и печалба

2364 прочитания

Reuters

© Reuters


С покорения връх от 1 трилион долара пазарна капитализация Apple е най-скъпата компания в света. Това е безспорно вярно, но само в номинално изражение. Всъщност, ако се погледнат някои от най-следените от инвеститорите коефициенти, тя дори би могла да се нарече евтина. Поне на фона на другите технологични гиганти. Един от тези ключови индикатори е съотношението между цената на акциите и печалбата (P/E). Най-общо той показва за колко години, ако компанията работи с настоящите си обороти, което компанията изкарва, може да покрие стойността й според пазара. Естествено обаче в сектори, където се очаква голям растеж (т.е. компаниите да работят на много по-големи и бързи обороти) показателят е по висок. И тук P/E на Apple е най-нисък (18) в компанията на останалите конкуренти – гиганти в технологичния бранш (виж таблицата). От тази гледна точка може дори да се приеме, че книжата на Apple са от порядъка на пазарните оценки на традиционните бизнеси - средното P/E за компаниите от S&P 500 е 23. А ако се сравняват с тези на компании като Amazon, при които коефициентът P/E е близо 170, или Netflix (147), оценката дори изглежда хиперконсервативна.

"Оказва се, че дори и без Стив Джобс и неговата гениална иновативност компанията не само успява да запази големите си приходи, но дори има още голям потенциал за създаване на стойност и печалба", казва Джесика Рейб, съосновател на Data Trek Research. Последното тримесечие е исторически най-доброто във финансов план за Apple и четвърто поредно с двуцифрен растеж на годишна база. Интересно е да се отбележи, че физическото производство на всички продукти на Apple се извършва в Китай. Въпреки "търговската война", която американският президент Доналд Тръмп обяви на останалия свят, успешните корпорации като Apple явно са по-силни от правителствените политики и не се влияят негативно от ограничителните мерки.

В същото време Facebook отбеляза най-високия ръст на годишна база на приходите, които се увеличават с цели 42%. Въпреки че компанията не отбеляза ръст на броя ежедневно активни потребители, приходите средно на един от тях се увеличават до 25.91 долара от 23.59 долара през тези три месеца. Над 97% от приходите – 13.04 млрд. долара, идват от реклама. Цената на акциите на Facebook се понижи с близо 20% в края на юли поради забавянето на растежа под очакванията на анализаторите. Главната причина бяха скандалите около компанията и влизането в сила на Регламента за защита на личните данни. Заради него броят на ежедневно активните потребители в Европа се е понижил с 3 млн. души до 279 млн., срещу 185 млн. в САЩ.

Компанията с най-голям ръст в цената на акциите на годишна база към края на полугодието обаче е Amazon, тяхната оценка се увеличи с близо 80% през последните 12 месеца. Така именно Amazon е най-близо до това да се превърне във втората компания с трилионна пазарна капитализация трилион долара, като към момента за това са им необходими още малко над 100 млрд. долара През последното тримесечие приходите на дружеството от облачни технологии се увеличават от 4.1 на 6.1 млрд. долара, а абонаментите за Amazon Prime, чиято такса беше увеличена от 99 долара на 119 долара, носят още 3.4 млрд. долара, което е ръст от цели 57% на годишна база.

При компанията майка на Google – Alphabet, най-значителната част от приходите (86%) идват от реклама, докато най-голям ръст от 34% има при продажбите на облачни услуги и хардуер. Европейската комисия наложи глоба от 5 млрд. долара на компанията заради нарушение на законодателството за защита на конкуренцията. Въпреки че дружеството ще обжалва, то е извадило тази сума от оперативната печалба за тримесечието, която е близо 3 млрд. долара, или с 30% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. За тази една година компанията също така е увеличила своите служители с близо 20% до общо 89 хил. души.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK