Зелена светлина за новите влакове на БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зелена светлина за новите влакове на БДЖ

Към момента локомотивите на "БДЖ - Пътнически превози" са на средна възраст около 40 години. Изключение са новите мотрисни състави, които са 49 и предстои да бъдат ремонтирани

Зелена светлина за новите влакове на БДЖ

Четири компании са били попитани за индикативни цени за нови мотриси за 450 млн. лв.

Калина Горанова
10656 прочитания

Към момента локомотивите на "БДЖ - Пътнически превози" са на средна възраст около 40 години. Изключение са новите мотрисни състави, които са 49 и предстои да бъдат ремонтирани

© Юлия Лазарова


БДЖ се е допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens.

Това се вижда от проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов подвижен състав за нуждите на "БДЖ – Пътнически превози", представен за одобрение на Министерския съвет. Той беше одобрен на 20 юли, като министърът на транспорта сега е отговорник за изпълнението на проекта.

Компанията вече обяви, че е пресметнала, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г., което ще поднови наличния подвижен състав на 85%.

Какви са сметките

За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати. БДЖ и в момента получава всяка година капиталови трансфери, но не е пускала големи поръчки за покупка на нови влакове. Сега компанията се активизира и за мащабни ремонти за огромна част от подвижния си състав, като междувременно беше под заплаха да бъде обявена във фактически фалит заради необслужване на дълговете си.

За въпросните 42 електрически мотриси, които ще са три вида: 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя със по 150 места със стандартен комфорт, PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. В резултат на тези индикативни оферти е определена и нужната инвестиция от 450 млн. лв.

С какво вози БДЖ

Към момента локомотивите на "БДЖ - Пътнически превози" са на средна възраст около 40 години. Изключение са новите мотрисни състави серии 10 (дизелови - 25 на брой), 30 и 31 (електрически - 24 на брой).

Над 65% от вагоните са над 25-годишни (изключение правят 30 броя спални вагони) и "не отговарят на европейските стандарти по отношение на скорости, комфорт, хигиена и качество, а поддържането и ремонтът им изискват значителни средства", пише в проекта. Средната скорост на влаковете на БДЖ е една от най-ниските в Европа, като при проектни скорости 120-140 км/ч движението на влаковете се осъществява със 70-90 км/ч, а по отделни участъци от мрежата с 50-60 км/ч, за да се гарантира безопасното движение. Всичко това е причина за намаляване на конкурентоспособността на железницата. Недостиг на подвижен жп състав също има. Необходимите локомотиви са 128, а използваните 118. При вагоните нужни са 461, а тези в експлоатация - 389.

Все още остава неясно какво ще прави компанията с настоящия подвижен състав, за който бяха пуснати големи поръчки за ремонти, какво и как ще бъдат платени те.

БДЖ се е допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens.

Това се вижда от проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов подвижен състав за нуждите на "БДЖ – Пътнически превози", представен за одобрение на Министерския съвет. Той беше одобрен на 20 юли, като министърът на транспорта сега е отговорник за изпълнението на проекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    С бясна скорост се налива вода в продънената кофа. Ами ниската скорост не зависи от подвижния състав, а от състоянието на трасето, Ако ще БДЖ да купи влакове-стрела скоростта пак ще е 50-60км/час просто щото по тези трасета повече не може.

    Вместо да пръска стотици милиони за подвижен състав по-добре е да си оправи трасетата.

  • 2
    aletheya avatar :-P
    Aletheya

    Цялата налична ЖП инфраструктура на БДЖ е за ремонт и подмяна обосенно наложителен в Релсовият път. Имаме заводи за цимент имаме машини,фирми и достатъчно работници инженери и персонал .
    Не разбирам защо в 21 в. не оправим целият релсов път ,което ще ускори бизнеса неимоверно и ще донесе приходи в милиарди.


    https://www.youtube.com/watch?v=5uxsFglz2ig

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#2] от "Aletheya":

    Ми 'щото трябва да се краде бе, Алетея! Едни хора да дадат едни пари за една работа, на едни други хора, който казаха "Ще видим!". Ремонтите по ЖП линиите трябва да продължават ЗАВИНАГИ! От 2002ра насам имам почти непрекъснати наблюдения за Подбалканската линия. Всяка 2ра година я "ремонтират". Всяка втора, заклевам се, не преувеличавам. Това е от 16 години насам, това само моето скромно наблюдение! Да не говорим за останалата част от инфраструктурата. Да не говорим пък съвсем за лобитата на автобусните превозвачи, които мило и драго дават само да няма БДЖ изобщо, никога вече.

  • 4
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    М да, те затова направиха "Експресите" на "Ускорен Бърз Влак", щото според изискванията на ЕС, "Експрес", е влак, който, за времето на движението си, т.е. без престоите на гари, докато кара, средната му скорост е 100 км/ч или повече. Примерно, с престоите заедно, Чайката да стига от Сливен до София за 4 часа. ИИИ да, навремето си ги е правила за толкова. Имам многочислени спомени по темата. Със същите Шкоди, само по-новички. Така, че наистина, релсите са зле, няма смисъл да взимаме мега-локомотивите, при положение, че релсите са зле.

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"Aletheya"]Цялата налична ЖП инфраструктура на БДЖ е за ремонт и подмяна обосенно наложителен в Релсовият път. [/quote]Нашата работа е вода гази, жаден ход. В БА има цял инженерен полк дето сидят и си чоплят носовете. Еквивалентът в САЩ са "Corps of Engineers", които в мирно време строят язовирни диги, мостове, пътища и друга инфраструктура. А на нас от НАТО и без това ни казаха, че трябва ъпгрейднем жп инфраструктурата защото при нужда преносът на техника ще е прекалено бавен. Та, на кратко, трябва да ги юрнат тези шкембелии от Инженерния Полк да оправят трасетата. И без това всеки ден им текат заплати поне някоя работа ще свършат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK