С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 авг 2018, 10:15, 3932 прочитания

Как ще се отрази стачката на пилотите на Ryanair

Исканията на екипажа са за по-високо заплащане и по-добри условия на труд, което би увеличило разходите на авиокомпанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ryanair вече не е най-скъпата авиокомпания в Европа, след като в петък цената на акциите ѝ се понижи с 2.7%.
В петък ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair преживя най-голямата стачка в 34-годишната си история, като само през този ден бяха отменени над 400 полета заради протестни действия на пилоти в 5 европейски страни (стачката засегна и полети от и до България). Пилотите настояват за по-добри условия на труд и по-високо заплащане, което заплашва нискобюджетния модел на компанията, съобщава Bloomberg.

Стачката заплашва бизнес модела

Ryanair е най-големият нискотарифен превозвач в Европа благодарение на стратегията на изпълнителния ѝ директор Майкъл О’Лийри. Част от исканията на синдикатите, които представят пилотите и екипажа, са за увеличение на заплатите, пенсиите и осигуряването на вода по време на полет. Това би увеличило разходите на групата, а О’Лийри се обявява против всичко, което би нарушило нискобюджетния модел.


Той винаги е отхвърлял идеята за признаването на синдикатите, но през декември компанията призна синдикатите за представители на служителите, работещи в нея, след предупреждения за масови стачки.

През лятото стачките се възобновиха, което засили напрежението върху Ryanair. Голяма част от годишната печалба на нискотарифния превозвач се генерира през летния сезон.

Какво поражда недоволството



Някои от пилотите настояват заплащането да се определя строго спрямо часовете на летене, така че да знаят точното си възнаграждение предварително. Други се обявяват против честото им пренасочване в различни градове.

Синдикат, който представя служители на Ryanair в 21 държави, настоява за "честно заплащане", право на неплатен отпуск, компенсации при променен график в последния момент, осигуряването на безплатна вода, храна и униформи и справедливо пенсионно осигуряване.

Как реагира Ryanair

В някои моменти ръководството на Ryanair реагира твърде крайно на недоволството на служителите. В края на юли мениджмънтът предупреди 300 служители, които работят в базата в Дъблин, че може да бъдат освободени още тази зима, като им препоръча да се преместят в Полша. В други ситуации тонът на управата на Ryanair е бил много по-мек, като тогава са опитвали да се стигне до консенсус между двете страни.

Андрю Лобенберг, анализатор в HSBC Global Research, смята, че полюсните действия на ръководството говорят за липса на координация. Според него другият вариант е да се изпълнява тактиката "добро и лошо ченге".

Опциите пред клиентите

Клиентите, които са резервирали отменен полет, имат право да го заменят с друг. Въпреки това има някои пречки. Пътници разказват, че когато са сменяли полета си, е трябвало да платят по-висока цена за запазване на място. В други случаи от Ryanair са отказвали възстановяване на сумата.

От Ryanair отбелязват, че голяма част от засегнатите от пилотската стачка пътници са били пренасочени към други полети. "Искаме да се извиним на клиентите, които са усетили неприятности заради ненужните протестни действия. Надяваме се преговорите със синдикатите да продължат, вместо да се обявяват несправедливи стачки", обявиха от превозвача.

Акциите спадат

Цената на акциите на Ryanair се е понижила с 12% от началото на тази година. Само в петък, когато беше най-голямата стачка, акциите спаднаха с 2.7%. Поради това авиокомпанията вече не е най-скъпата в сектора в Европа. Пазарната стойност на ирландската група е 15.1 млрд. евро, малко под тази на собственика на British Airways – IAG.

Основните притеснения се пораждат заради неяснотата около влиянието върху нивото на разходите. Джонатан Фирон, инвестиционен директор в Standard Life Aberdeen, който отказва да продаде дела си в Ryanair, смята, че стачката ще се отрази позитивно на компанията в дългосрочен план.

"Ryanair ще продължи да се разраства и отново ще стане най-скъпата авиокомпания в Европа", твърди Лобенберг.

Влиянието върху печалбата

От Ryanair все още не коментират с конкретика влиянието на протестните действия на пилотите върху печалбата, но обезщетенията за отменените полети няма да излязат евтино.

Тази година Ryanair отделя 200 млн. евро за увеличение на разходите за служителите. Половината от сумата е предвидена за повишаване на възнагражденията, а останалите са за увеличаване на персонала.

Ryanair определено усеща последствията от недоволството сред пилотите. Ръстът на клиентите през юли е най-ниският от началото на 2018 г. Освен това компанията бележи спад на печалбата от 20% през второто тримесечие.

Въпреки това анализаторите очакват Ryanair да има преимущество спрямо синдикатите след края на летния сезон. Също така вероятността Майкъл О’Лийри да продължи да заема поста на изпълнителен директор в групата е висока. Фирон коментира, че О’Лийри има пълната подкрепа на управителния съвет, тъй като той е в основата на разрастването на компанията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания 1 EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания

Нискотарифният превозвач ще си партнира с Airbus за разработването на хибриден самолет

20 ное 2019, 699 прочитания

Все повече германски банки облагат с отрицателни лихви корпоративни депозити Все повече германски банки облагат с отрицателни лихви корпоративни депозити

Над половината от фирмите плащат, за да държат парите си във финансови институции

20 ное 2019, 627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кой може да финансира изкупуването на Tesla

За да изпълни плана си да свали компанията от борсата, на Илън Мъск ще са му нужни значителни средства

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10