Как ще се отрази стачката на пилотите на Ryanair
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как ще се отрази стачката на пилотите на Ryanair

Стотици полети на Ryanair бяха отменени в Германия, Белгия, Швеция, Ирландия и Холандия

Как ще се отрази стачката на пилотите на Ryanair

Исканията на екипажа са за по-високо заплащане и по-добри условия на труд, което би увеличило разходите на авиокомпанията

4333 прочитания

Стотици полети на Ryanair бяха отменени в Германия, Белгия, Швеция, Ирландия и Холандия

© Reuters


Ryanair вече не е най-скъпата авиокомпания в Европа, след като в петък цената на акциите ѝ се понижи с 2.7%.

В петък ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair преживя най-голямата стачка в 34-годишната си история, като само през този ден бяха отменени над 400 полета заради протестни действия на пилоти в 5 европейски страни (стачката засегна и полети от и до България). Пилотите настояват за по-добри условия на труд и по-високо заплащане, което заплашва нискобюджетния модел на компанията, съобщава Bloomberg.

Стачката заплашва бизнес модела

Ryanair е най-големият нискотарифен превозвач в Европа благодарение на стратегията на изпълнителния ѝ директор Майкъл О’Лийри. Част от исканията на синдикатите, които представят пилотите и екипажа, са за увеличение на заплатите, пенсиите и осигуряването на вода по време на полет. Това би увеличило разходите на групата, а О’Лийри се обявява против всичко, което би нарушило нискобюджетния модел.

Той винаги е отхвърлял идеята за признаването на синдикатите, но през декември компанията призна синдикатите за представители на служителите, работещи в нея, след предупреждения за масови стачки.

През лятото стачките се възобновиха, което засили напрежението върху Ryanair. Голяма част от годишната печалба на нискотарифния превозвач се генерира през летния сезон.

Какво поражда недоволството

Някои от пилотите настояват заплащането да се определя строго спрямо часовете на летене, така че да знаят точното си възнаграждение предварително. Други се обявяват против честото им пренасочване в различни градове.

Синдикат, който представя служители на Ryanair в 21 държави, настоява за "честно заплащане", право на неплатен отпуск, компенсации при променен график в последния момент, осигуряването на безплатна вода, храна и униформи и справедливо пенсионно осигуряване.

Как реагира Ryanair

В някои моменти ръководството на Ryanair реагира твърде крайно на недоволството на служителите. В края на юли мениджмънтът предупреди 300 служители, които работят в базата в Дъблин, че може да бъдат освободени още тази зима, като им препоръча да се преместят в Полша. В други ситуации тонът на управата на Ryanair е бил много по-мек, като тогава са опитвали да се стигне до консенсус между двете страни.

Андрю Лобенберг, анализатор в HSBC Global Research, смята, че полюсните действия на ръководството говорят за липса на координация. Според него другият вариант е да се изпълнява тактиката "добро и лошо ченге".

Опциите пред клиентите

Клиентите, които са резервирали отменен полет, имат право да го заменят с друг. Въпреки това има някои пречки. Пътници разказват, че когато са сменяли полета си, е трябвало да платят по-висока цена за запазване на място. В други случаи от Ryanair са отказвали възстановяване на сумата.

От Ryanair отбелязват, че голяма част от засегнатите от пилотската стачка пътници са били пренасочени към други полети. "Искаме да се извиним на клиентите, които са усетили неприятности заради ненужните протестни действия. Надяваме се преговорите със синдикатите да продължат, вместо да се обявяват несправедливи стачки", обявиха от превозвача.

Акциите спадат

Цената на акциите на Ryanair се е понижила с 12% от началото на тази година. Само в петък, когато беше най-голямата стачка, акциите спаднаха с 2.7%. Поради това авиокомпанията вече не е най-скъпата в сектора в Европа. Пазарната стойност на ирландската група е 15.1 млрд. евро, малко под тази на собственика на British Airways – IAG.

Основните притеснения се пораждат заради неяснотата около влиянието върху нивото на разходите. Джонатан Фирон, инвестиционен директор в Standard Life Aberdeen, който отказва да продаде дела си в Ryanair, смята, че стачката ще се отрази позитивно на компанията в дългосрочен план.

"Ryanair ще продължи да се разраства и отново ще стане най-скъпата авиокомпания в Европа", твърди Лобенберг.

Влиянието върху печалбата

От Ryanair все още не коментират с конкретика влиянието на протестните действия на пилотите върху печалбата, но обезщетенията за отменените полети няма да излязат евтино.

Тази година Ryanair отделя 200 млн. евро за увеличение на разходите за служителите. Половината от сумата е предвидена за повишаване на възнагражденията, а останалите са за увеличаване на персонала.

Ryanair определено усеща последствията от недоволството сред пилотите. Ръстът на клиентите през юли е най-ниският от началото на 2018 г. Освен това компанията бележи спад на печалбата от 20% през второто тримесечие.

Въпреки това анализаторите очакват Ryanair да има преимущество спрямо синдикатите след края на летния сезон. Също така вероятността Майкъл О’Лийри да продължи да заема поста на изпълнителен директор в групата е висока. Фирон коментира, че О’Лийри има пълната подкрепа на управителния съвет, тъй като той е в основата на разрастването на компанията.

Ryanair вече не е най-скъпата авиокомпания в Европа, след като в петък цената на акциите ѝ се понижи с 2.7%.

В петък ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair преживя най-голямата стачка в 34-годишната си история, като само през този ден бяха отменени над 400 полета заради протестни действия на пилоти в 5 европейски страни (стачката засегна и полети от и до България). Пилотите настояват за по-добри условия на труд и по-високо заплащане, което заплашва нискобюджетния модел на компанията, съобщава Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK