Ръстът на пътниците на летищата във Варна и Бургас изпреварва очакванията от началото на сезона. Това става ясно от отчета на оператора на летището във Франкфурт Fraport, която има 60% участие във "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на двете черноморски летища, като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт".
От отчета й за юли се вижда, че ръстът на пътниците на летище Бургас за първите 6 месеца на годината е 12.1%, а на летището във Варна до юли включително е имало с 25.6% повече пътници спрямо година по-рано, като средният ръст от двете летища е 17.3%. В началото на сезона очакванията на концесионера на летищата във Варна и Бургас бяха за ръст на пътниците от около 10%.
Усещане за туристи
Очакванията за трафика на варненската аерогара бяха за над 2 млн. души, а за бургаската - над 3 млн. за годината. Основните пазари, от които трябваше да дойдат пътниците, са Германия, Русия, Полша, Великобритания. До края на юли през Бургас са преминали над 1.8 млн. пътници, а през Варна - 1.2 млн.
Ръстът освен по пазари идва и по линия на новите авиокомпании, изпълняващи чартърни и редовни полети. Голяма роля имат двата големи лоу-коста Ryanair и Wizz Air. В началото на сезона от Rayanair, които осъществиха първите полети до Бургас в края на март след едногодишни преговори с концесионера, съобщиха, че през тази година ще оперират 11 линии от летището, като капацитетът им е за 250 хил. пътници. Wizz Air оперира и на двете аерогари, като от Варна линиите са с една повече спрямо предходната година, а общият капацитет за превоз на пътници за тази година е 653 хил.
Fraport глобално
В глобален мащаб ръстът на Fraport е 8.8%, като европейският трафик остава основен мотор за растежа. На летище Франкфурт той е също 8.8% до края на юли, или 39.5 млн. пътници. В Гърция, където компанията е оператор на 14 летища, повишението е 9.8%, а в Любляна – 11.8%. Най-сериозен е скокът от началото на годината до края на юли в Анталия – 25%, или малко над 17 млн. пътници, а в Санкт Петербург – 11%.
Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Перу, Хановер и една аерогара в Китай.
Някои разширения
Fraport се смята за един от сигурните кандидати за концесионер на летище София. Заради ръста по морето компанията планира някои разширения, които трябва да се случат през 2019 и 2020 г.
В Бургас трябва да се разшири зоната за регистрация в терминал 2 с 12 допълнителни гишета за чекиране. Увеличен трябва да бъде и паркингът, като са необходими и допълнителни рентгенови машини. Ще са необходими и някои разширения на капацитета на летателните полета и на двете летища.
Ръстът на пътниците на летищата във Варна и Бургас изпреварва очакванията от началото на сезона. Това става ясно от отчета на оператора на летището във Франкфурт Fraport, която има 60% участие във "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на двете черноморски летища, като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт".
От отчета й за юли се вижда, че ръстът на пътниците на летище Бургас за първите 6 месеца на годината е 12.1%, а на летището във Варна до юли включително е имало с 25.6% повече пътници спрямо година по-рано, като средният ръст от двете летища е 17.3%. В началото на сезона очакванията на концесионера на летищата във Варна и Бургас бяха за ръст на пътниците от около 10%.
1 коментар
Доста сериозно увеличение на пътниците, което показва, че и занапред тенденциите са оптимистички. Важно е да се отбележат големите инвестиции, направени за подобряване на летищата. Те също дават своето отражение към ръста.