С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 17 авг 2018, 10:14, 17630 прочитания

Опасното шофиране на Илън Мъск

Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Илън Мъск обяви плановете си да свали компанията си Tesla от борсата

- Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

- Tesla ще има проблеми със слизането от борсата, особено при условие, че много инвеститори ще имат по-ниско доверие към компанията, която никога не е работила на печалба в историята си

Инфографика

"Обмислям да направя Tesla непублична на цена 420 долара за акция. Финансирането е осигурено." Само 15 думи бяха нужни на Илън Мъск, за да доведе до медийна буря, скок в цената на акциите на Tesla и паника сред инвеститорите във фирмата, която скоро може да се окаже свалена от борсата. Изказването на Мъск беше колкото изненадващо, толкова и очаквано: предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар и през тази година се забърка вече в няколко скандала – както в Twitter, така и при разговорите си с експерти при представянето на резултатите на Tesla за тримесечието.

Мненията в медиите по темата са разнообразни. Някои критикуват Мъск за начина, по който обяви намеренията си, макар малко по-късно на сайта на Tesla да бе публикувано по-подробно писмо с мотивациите на изпълнителния директор. Сравненията с президента на САЩ Доналд Тръмп, който редовно обявява решенията си първо в Twitter, а едва по-късно официално от Белия дом, бяха неминуеми. Мъск получи предимно критики, но в решението му все пак има смисъл.


Не ни е нужна борсата

"Начинът, по който Илън Мъск обяви, че "обмисля да направи Tesla непублична", показва най-добре защо това решение е най-доброто за всички", коментира Лиъм Денинг, бивш редактор в Wall Street Journal и настоящ колумнист в Bloomberg. Проблемите на много от анализаторите са същите, каквито вижда и Денинг – никой не знае дали Мъск е сериозен. Огромна част от тях все още са на мнение, че слизането на Tesla от борсата просто няма да се случи и обявяването на намеренията на Мъск е пореден начин да вдигне цената на акциите на компанията (които скочиха с над 10% при поста му в Twitter).

Самите инвеститори също са объркани. Някои от тях вече заведоха дела срещу Tesla. Според тях Мъск е излъгал, за да вдигне цената на акциите и да навреди на спекулантите, които залагат срещу компанията.



Най-вероятно обяснение обаче е, че на Мъск просто не му се занимава с всички драми около борсата. Той е изпълнителен директор на две големи компании – SpaceX и Tesla. Едната е непублична и е основна причина бизнесът и правителствата да насочат погледи отново към Космоса. Другата - Tesla, доскоро се свързваше с бъдещето на електромобилите, но поне през последната година бе замесена основно в скандали и висока волатилност на акциите.

Инвеститорите все още не знаят как точно да оценяват Tesla. В повечето случаи тя се разглежда като технологична компания. Ако оценката й отговаря на автомобилна компания обаче, няма как да има пазарна капитализация от близо 60 млрд. долара (повече от GM, Ford, BMW и много други), защото едва произвежда няколко хиляди коли на месец. Ако пък отговаря на тех група, няма смисъл акциите й да преживяват трусове след всяка обявена информация за производството
. На практика Tesla е хибрид и всеки борсов трус се отразява и на всички служители във фирмата, защото всеки от тях държи дял от компанията.

Проблемът не е във вашия телевизор

Туитът и писмото не са първият път, при който Мъск се оплаква от борсата. Напротив, той е особено последователен, като първите му интервюта с изразено съжаление, че компанията е публична, са още от 2015 г. Според някои анализатори проблемът въобще не е само в Мъск или Tesla, а е по-скоро глобален. "Без значение от мнението на хората за новината от Мъск, броят на публичните компании в САЩ е намалял от 7600 през 1997 г. до около 3600 към края на 2017 г. Време е да зададем въпроса дали борсите работят по начина, по който трябва да работят", пише Нир Кайсар, основател на брокерската фирма Unison Advisors.

Tesla дебютира на борсата през 2010 г. с пазарна капитализация от едва 2.2 млрд. долара. Разбира се, това се случи във време, в което електрическите коли изглеждаха част от далечното бъдеще. Стандартното отклонение на компанията (основният индикатор за волатилност) е 56%. При акциите на средно и високо оценени публични дружества Russell 1000 този показател е едва 13%. "Инвеститорите може да не взимат насериозно плановете на Мъск, но би било грешка да не разгледат посочените от него причини", пише още Кайсар.

Неотдавна дори инвеститорът Уорън Бъфет и Джейми Даймън от JP Morgan излязоха с обръщение към компаниите да сложат край на публикуването на официални тримесечни прогнози. "Краткосрочните капиталови пазари пречат на компаниите с дългосрочни планове да станат публични", коментираха двамата. Tesla е повече от добър пример за това.


Шансовете да се случи

Илън Мъск може би все пак ще получи това, което желае. От цялото представяне на идеята в Twitter, а след това и в кратко писмо, заключението бе, че планът е огромен хаос с малка вероятност да бъде реализиран на практика. Малко преди Мъск да хвърли бомбата обаче, стана ясно, че в Tesla е влязъл държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия, който е придобил 5% от акциите на компанията. Той разполага с огромен капитал, който би бил жизненоважен за оцеляването на Tesla.

Първоначалните индикации са, че от Саудитска Арабия нямат интерес към една непублична Tesla, но въпреки това се водят разговори в тази посока. Разговорите с фонда и обърканата реакция на инвеститорите показват, че Мъск може да е преувеличил с думите си "финансирането е осигурено".
Безпорно е, че Tesla ще има проблеми със слизането от борсата, особено при условие, че много инвеститори ще имат по-ниско доверие към компанията, която никога не е работила на печалба в историята си.

Това не означава, че няма шанс то да се случи. Tesla остава една от най-интересните съвременни компании и до голяма степен именно този интерес към нея е причината за скандалите и борсовите трусове. Потенциалът на технологиите, които разработва компанията, продължава да бъде голям. До момента се чуха само инвеститорите, които са недоволни от плана на Мъск, но е логично освен тях да има и немалък брой акционери, които да са съгласни със слизането от борсата, особено при условие, че някои спекуланти се интересуват повече от ексцентричния изпълнителен директор, отколкото от Tesla.

Каквото и да се случи, остава един нерешен проблем: нестабилното поведение на Мъск през последната година. За много хора то може да е забавно и да води до иронични постове в социалните мрежи, но не и за компанията, служителите и нейните инвеститори. Както пише Стивън Гандън в Bloomberg: "Най-големият проблем на Мъск не е, че Tesla е публична компания. Най-големият проблем на Tesla като публична компания е Мъск."

За разлика от Tesla. космическата компания SpaceX се развива все по-добре и продължава да пише история

За разлика от Tesla. космическата компания SpaceX се развива все по-добре и продължава да пише история

[Reuters]
Земя в илюминатора

За разлика от проблематичния производител на електромобили Tesla другото визионерско начинание на Мъск – космическата компания SpaceX – се развива все по-добре и продължава да пише история. Фирмата е крачка от това да се превърне в първата частна организация, способна да изпраща астронавти в околоземна орбита. Премиерният безпилотен полет на нейната капсула за превоз на хора е във финалната фаза от подготовката си и е предвиден за ноември или декември.

В понеделник SpaceX официално представи пред широката общественост и прототип на скафандрите, с които пилотите изпитатели ще се качат на борда на корабa Crew Dragon и ще полетят към Международната космическа станция най-вероятно през април 2019 г. Демонстриран бе и симулаторът на въпросния орбитален апарат, с който астронавтите от няколко месеца усилено се подготвят за бъдещата мисия.

Седмица по-рано ръководството на американската аерокосмическа агенция NASA официално обяви и имената на деветимата пилоти, които първи ще изпробват възможностите както на Crew Dragon, така и на конкурентния космически кораб CST-100 Starliner, разработван от аерокосмическия гигант Boeing. По всяка вероятност обаче полетът на Starliner ще се отложи допълнително с няколко месеца заради установен теч на гориво по време на аварийни изпитания. Така че e почти сигурно, че SpaceX ще се бъде първата частна компания, призвана да възобнови щатските пилотирани мисии в Космоса след края на програмата Space Shuttle.

През следващите месеци компанията на Мъск също така ще трябва да демонстрира на практика, че нейните най-нови ракети за многократна употреба Falcon 9 Block 5 наистина могат да бъдат изстрелвани до 10 пъти, без да е нужен основен ремонт. До края на годината SpaceX обещава да извърши трети пуск на вече летяла подобна ракета, което ще е прецедент за космическата индустрия.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как се строи бизнес Как се строи бизнес

Трансформацията на "Главболгарстрой"- от държавна фирма за строителни работници до компания, която може да построи всичко

27 юни 2019,

САЩ откриха нов проблем с Boeing 737 MAX САЩ откриха нов проблем с Boeing 737 MAX

Той засяга софтуер, който е оригинален за самолета, а не е свързан с ревизиите във връзка с двете фатални катастрофи

27 юни 2019, 394 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите компании за машини и оборудване: Отново рекорд

Приходите на 40-те производствени дружества в сектора растат с 12% до 7.3 млрд. лв.

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

Климатичният завой на България

София влиза, макар и с някои уговорки, в лагера на страните в ЕС, които искат по-бързо свиване на парниковите емисии

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков