С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 17 авг 2018, 10:14, 17955 прочитания

Опасното шофиране на Илън Мъск

Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Илън Мъск обяви плановете си да свали компанията си Tesla от борсата

- Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

- Tesla ще има проблеми със слизането от борсата, особено при условие, че много инвеститори ще имат по-ниско доверие към компанията, която никога не е работила на печалба в историята си

Инфографика

"Обмислям да направя Tesla непублична на цена 420 долара за акция. Финансирането е осигурено." Само 15 думи бяха нужни на Илън Мъск, за да доведе до медийна буря, скок в цената на акциите на Tesla и паника сред инвеститорите във фирмата, която скоро може да се окаже свалена от борсата. Изказването на Мъск беше колкото изненадващо, толкова и очаквано: предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар и през тази година се забърка вече в няколко скандала – както в Twitter, така и при разговорите си с експерти при представянето на резултатите на Tesla за тримесечието.

Мненията в медиите по темата са разнообразни. Някои критикуват Мъск за начина, по който обяви намеренията си, макар малко по-късно на сайта на Tesla да бе публикувано по-подробно писмо с мотивациите на изпълнителния директор. Сравненията с президента на САЩ Доналд Тръмп, който редовно обявява решенията си първо в Twitter, а едва по-късно официално от Белия дом, бяха неминуеми. Мъск получи предимно критики, но в решението му все пак има смисъл.


Не ни е нужна борсата

"Начинът, по който Илън Мъск обяви, че "обмисля да направи Tesla непублична", показва най-добре защо това решение е най-доброто за всички", коментира Лиъм Денинг, бивш редактор в Wall Street Journal и настоящ колумнист в Bloomberg. Проблемите на много от анализаторите са същите, каквито вижда и Денинг – никой не знае дали Мъск е сериозен. Огромна част от тях все още са на мнение, че слизането на Tesla от борсата просто няма да се случи и обявяването на намеренията на Мъск е пореден начин да вдигне цената на акциите на компанията (които скочиха с над 10% при поста му в Twitter).

Самите инвеститори също са объркани. Някои от тях вече заведоха дела срещу Tesla. Според тях Мъск е излъгал, за да вдигне цената на акциите и да навреди на спекулантите, които залагат срещу компанията.



Най-вероятно обяснение обаче е, че на Мъск просто не му се занимава с всички драми около борсата. Той е изпълнителен директор на две големи компании – SpaceX и Tesla. Едната е непублична и е основна причина бизнесът и правителствата да насочат погледи отново към Космоса. Другата - Tesla, доскоро се свързваше с бъдещето на електромобилите, но поне през последната година бе замесена основно в скандали и висока волатилност на акциите.

Инвеститорите все още не знаят как точно да оценяват Tesla. В повечето случаи тя се разглежда като технологична компания. Ако оценката й отговаря на автомобилна компания обаче, няма как да има пазарна капитализация от близо 60 млрд. долара (повече от GM, Ford, BMW и много други), защото едва произвежда няколко хиляди коли на месец. Ако пък отговаря на тех група, няма смисъл акциите й да преживяват трусове след всяка обявена информация за производството
. На практика Tesla е хибрид и всеки борсов трус се отразява и на всички служители във фирмата, защото всеки от тях държи дял от компанията.

Проблемът не е във вашия телевизор

Туитът и писмото не са първият път, при който Мъск се оплаква от борсата. Напротив, той е особено последователен, като първите му интервюта с изразено съжаление, че компанията е публична, са още от 2015 г. Според някои анализатори проблемът въобще не е само в Мъск или Tesla, а е по-скоро глобален. "Без значение от мнението на хората за новината от Мъск, броят на публичните компании в САЩ е намалял от 7600 през 1997 г. до около 3600 към края на 2017 г. Време е да зададем въпроса дали борсите работят по начина, по който трябва да работят", пише Нир Кайсар, основател на брокерската фирма Unison Advisors.

Tesla дебютира на борсата през 2010 г. с пазарна капитализация от едва 2.2 млрд. долара. Разбира се, това се случи във време, в което електрическите коли изглеждаха част от далечното бъдеще. Стандартното отклонение на компанията (основният индикатор за волатилност) е 56%. При акциите на средно и високо оценени публични дружества Russell 1000 този показател е едва 13%. "Инвеститорите може да не взимат насериозно плановете на Мъск, но би било грешка да не разгледат посочените от него причини", пише още Кайсар.

Неотдавна дори инвеститорът Уорън Бъфет и Джейми Даймън от JP Morgan излязоха с обръщение към компаниите да сложат край на публикуването на официални тримесечни прогнози. "Краткосрочните капиталови пазари пречат на компаниите с дългосрочни планове да станат публични", коментираха двамата. Tesla е повече от добър пример за това.


Шансовете да се случи

Илън Мъск може би все пак ще получи това, което желае. От цялото представяне на идеята в Twitter, а след това и в кратко писмо, заключението бе, че планът е огромен хаос с малка вероятност да бъде реализиран на практика. Малко преди Мъск да хвърли бомбата обаче, стана ясно, че в Tesla е влязъл държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия, който е придобил 5% от акциите на компанията. Той разполага с огромен капитал, който би бил жизненоважен за оцеляването на Tesla.

Първоначалните индикации са, че от Саудитска Арабия нямат интерес към една непублична Tesla, но въпреки това се водят разговори в тази посока. Разговорите с фонда и обърканата реакция на инвеститорите показват, че Мъск може да е преувеличил с думите си "финансирането е осигурено".
Безпорно е, че Tesla ще има проблеми със слизането от борсата, особено при условие, че много инвеститори ще имат по-ниско доверие към компанията, която никога не е работила на печалба в историята си.

Това не означава, че няма шанс то да се случи. Tesla остава една от най-интересните съвременни компании и до голяма степен именно този интерес към нея е причината за скандалите и борсовите трусове. Потенциалът на технологиите, които разработва компанията, продължава да бъде голям. До момента се чуха само инвеститорите, които са недоволни от плана на Мъск, но е логично освен тях да има и немалък брой акционери, които да са съгласни със слизането от борсата, особено при условие, че някои спекуланти се интересуват повече от ексцентричния изпълнителен директор, отколкото от Tesla.

Каквото и да се случи, остава един нерешен проблем: нестабилното поведение на Мъск през последната година. За много хора то може да е забавно и да води до иронични постове в социалните мрежи, но не и за компанията, служителите и нейните инвеститори. Както пише Стивън Гандън в Bloomberg: "Най-големият проблем на Мъск не е, че Tesla е публична компания. Най-големият проблем на Tesla като публична компания е Мъск."

За разлика от Tesla. космическата компания SpaceX се развива все по-добре и продължава да пише история

За разлика от Tesla. космическата компания SpaceX се развива все по-добре и продължава да пише история

[Reuters]
Земя в илюминатора

За разлика от проблематичния производител на електромобили Tesla другото визионерско начинание на Мъск – космическата компания SpaceX – се развива все по-добре и продължава да пише история. Фирмата е крачка от това да се превърне в първата частна организация, способна да изпраща астронавти в околоземна орбита. Премиерният безпилотен полет на нейната капсула за превоз на хора е във финалната фаза от подготовката си и е предвиден за ноември или декември.

В понеделник SpaceX официално представи пред широката общественост и прототип на скафандрите, с които пилотите изпитатели ще се качат на борда на корабa Crew Dragon и ще полетят към Международната космическа станция най-вероятно през април 2019 г. Демонстриран бе и симулаторът на въпросния орбитален апарат, с който астронавтите от няколко месеца усилено се подготвят за бъдещата мисия.

Седмица по-рано ръководството на американската аерокосмическа агенция NASA официално обяви и имената на деветимата пилоти, които първи ще изпробват възможностите както на Crew Dragon, така и на конкурентния космически кораб CST-100 Starliner, разработван от аерокосмическия гигант Boeing. По всяка вероятност обаче полетът на Starliner ще се отложи допълнително с няколко месеца заради установен теч на гориво по време на аварийни изпитания. Така че e почти сигурно, че SpaceX ще се бъде първата частна компания, призвана да възобнови щатските пилотирани мисии в Космоса след края на програмата Space Shuttle.

През следващите месеци компанията на Мъск също така ще трябва да демонстрира на практика, че нейните най-нови ракети за многократна употреба Falcon 9 Block 5 наистина могат да бъдат изстрелвани до 10 пъти, без да е нужен основен ремонт. До края на годината SpaceX обещава да извърши трети пуск на вече летяла подобна ракета, което ще е прецедент за космическата индустрия.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите

Начинът на живот дава предимство на страната, но проблем остава привличането на кадри, показва глобалният индекс GTCI

28 яну 2020, 698 прочитания

"Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика "Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика

Германско-българската камара връчва своите награди за 16-а поредна година

28 яну 2020, 1345 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите компании за машини и оборудване: Отново рекорд

Приходите на 40-те производствени дружества в сектора растат с 12% до 7.3 млрд. лв.

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10