Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии

Досега фирмата произвежда предимно на ишлеме

Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии

"Джоди-1" се опитва с този продукт да мине от конфекция за чужди марки към собствена линия

15738 прочитания

Досега фирмата произвежда предимно на ишлеме

© Сашка Панайотова


"Капитал Градове"

Текстът е част от новия проект за представяне на икономическите центрове на България и бизнеса там. Следващото издание на проекта ще бъде посветено на Ямбол и Сливен и ще излезе в началото на септември заедно с броя на седмичния "Капитал".

Сливен не е град, известен с иновациите си. Но това не значи, че няма изобретателни хора.

Шивашката фабрика "Джоди-1" е разработила яке, което при необходимост може да се превръща в дълга шуба и дори в... спален чувал. Якето е способно да зарежда мобилни телефони, радиостанции или други електронни устройства, защото е снабдено със соларни батерии, които възстановяват заряда си, докато правите дълъг преход или покорявате планински връх например. Соларната батерия е компактна и много здрава – устойчива е на удар и вода. Максималният ѝ заряд е 10 000 mAh.

Якето може да се разтяга на дължина и да зарежда устройства
Фотограф: Сашка Панайотова

Патентът

Сливенската компания патентова идеята си за иновативно яке през 2016 г. Само разработката й струва на предприятието близо 12 000 лева. За производството му внася специален непромокаем текстил от Турция и Италия. Моделът е разработен изцяло от специалистите и дизайнерите на фирма "Джоди-1". Идеята за мултифункционалното яке печели проект по програма "Иновации" на стойност 1.3 млн. лева, който сливенската фирма успява да изпълни през миналата година.

Мултифункционалното яке "Джоди" е предназначено за активните хора, които практикуват зимни спортове, алпинизъм, туризъм и дейности на открито. Създателите му казват, че е пригодено за най-екстремните климатични условия, които можете да си представите. Затова и материята му е водоустойчива, ветроустойчива, непромокаема и изключително издържлива на физическо натоварване. Сред предимствата на иновативното яке е и ниското му тегло – тежи едва около 1 кг.

От ишлеме към иновация

Фабриката произвежда 600 якета и ги пуска на пазара на цена от 350 лева за брой. "От тях успяхме да продадем едва 50-60 якета. Това ни наведе на мисълта, че нямаме достатъчно опит в маркетинга и рекламата и трябва да работим в тази посока", признава управителят на "Джоди-1" Живко Илиев.

Това е разбираемо. Фирмата няма достатъчно опит на българския пазар, тъй като до този момент изцяло е работила на ишлеме за европейския пазар. "Джоди-1" е семейна фирма, създадена през 1990 г. от Донка Илиева, която и сега се води собственик. Преди няколко години управлението ѝ поема синът – Живко Илиев. Фирмата работи предимно в две основни направления – шие на ишлеме и по поръчка на клиентите.

Към направление "Конфекция" са насочени 40% от производството. Месечно предприятието може да изработи до 35 000 панталона. Изнася ги за Германия, Франция и Италия. Когато имаме силен сезон, използваме и подизпълнители, казва управителят на сливенската фирма. Желанието на собствениците е постепенно да се откажат от шиенето на ишлеме и да преминат изцяло на пазара на конфекция.

"Готовият продукт дава възможност да варираш в цената на плата, аксесоарите, дава ти по-добра добавена стойност и печалба. Затова смятам, че трябва да се насочим към добри колекции и да получаваме възможно повече и по-добре конфекционни поръчки", казва Илиев. През миналата година предприятието отбелязва ръст на печалбата от 8%. През 2016 г. оборотът на "Джоди-1" е 4 млн. лева, а през 2017 г. - 4.7 млн. лева. До края на годината ръководството планира да назначи на работа още 20 души.

Развита с еврофондове

През 2017 г. фирма "Джоди-1" инвестира 2.5 млн. лева за закупуване на сграда в промишлената зона на Сливен и в основното й отремонтиране и оборудване. Днес в сливенското шивашко предприятие работят 160 души. Предприятието е оборудвано през няколко европейски проекта, които успява да осъществи от 2012 г до днес.

Първият е по програма "Конкурентоспособност" през 2012 г. Средствата са 975 000 лева, като "Джоди" получава по проекта 60% от тази сума. Този проект дава възможност собствениците да оборудват производството с кроялни машини – купуват робот за кроене, успяват да подменят и значителна част от шевните си машини. Новото оборудване увеличава производството на сливенската компания с 50%.

През 2015 г. собствениците имат и втори европейски проект, свързан с енергийната ефективност, на стойност 1.43 млн. лв. Напълно автоматизират шевните линии за производство на панталони, закупуват преси за гладене, топери, специализирани гладачни маси. Вследствие на новото оборудване увеличават производството си на панталони с около 60%.

Чрез третия си проект по програма "Иновации", реализиран през миналата година, собствениците инвестират още 1.3 млн. лева в производството. Все още въвеждат новите машини в експлоатация, но очакват поне 30% ръст в гладачното звено на предприятието си. "Опитът ни показа на практика как европейското финансиране може да промени бъдещето на средна фирма като нашата. Ако не бяха европейските средства, трудно бих предприел толкова мащабни инвестиции", казва Живко Илиев. Фирмата му е въвела и модерна ERP система и вече е конкурентна и на най-добрите европейски фабрики от шивашкия бранш.
"Капитал Градове"

Текстът е част от новия проект за представяне на икономическите центрове на България и бизнеса там. Следващото издание на проекта ще бъде посветено на Ямбол и Сливен и ще излезе в началото на септември заедно с броя на седмичния "Капитал".

Сливен не е град, известен с иновациите си. Но това не значи, че няма изобретателни хора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Браво, желая им успех! Това яке наистина би могло да бъде много полезно за планинарите. Вече няма да се страхуват, че ще им се изтощи батерията на телефона и няма да могат да поддържат връзка в критични ситуации.

  • 2
    cza42575413 avatar :-|
    cza42575413

    Да поработят малко върху дизайна. Идеята е добра и със сигурност има пазар. Може да спаси и много животи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK