С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 авг 2018, 15:47, 10894 прочитания

Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година

4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.

Инфографика

Тринадесет от компаниите в класацията отчитат спад на продажбите, много от тях заради по-евтини суровини.
Само три от фирмите са работили на загуба, но средната рентабилност леко се влошава.

Леко шарена картина има през миналата година в сектора храни и напитки: макар бизнесът на 2/3 от компаниите да расте, има представители от различни браншове, които отчитат спадове. Най-видими са те при производителите на олио. Разнопосочни движения има и при цените - поевтинелите зърнени суровини контрастират с поскъпналите млечни продукти. Така се стига до общ малък ръст от 3.4%, което го отличава от другите сектори, където темповете са двуцифрени. Същото е положението и при печалбите - половината дружества в топ 30 (вижте таблицата тук) отчитат по-висок финансов резултат от предходната година. "Роса", "Тирбул" и "Данон Сердика" работят на загуба. Средната рентабилност на приходите за 2017 е малко над 6%, докато маржът в предишната класация беше над 7%.

Новият цар на царевицата


За първи път секторната класация на "Капитал" се оглавява от производителя на продукти от царевица "Амилум България" – Разград, който е собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM). С приходи от почти 600 млн. лв. за 2017 (ръст от близо 19%) компанията измества досегашния лидер "Олива". Приватизиран преди 25 години и след няколко смени на собствениците, заводът в Разград сега има нова голяма инвестиционна програма: с 200 млн. лв. планира най-късно до 2020 г. да удвои производствения си капацитет. Това ще е стане с нови производствени линии за високофруктозен глюкозен сироп и кристална декстроза, както и с инсталация за производство на етанол. Планът е за бъдеща преработка на около 900 000 тона царевица годишно за производството на двата основни вида продукти на фирмата – подсладители за хранително-вкусовата индустрия и нишестета, които освен в хранителната се използват и в целулозено-хартиената индустрия. Клиенти на "Амилум България" са практически всички големи производители на храни и напитки като Nestle, Coca-Cola, Pepsi и др., а основните пазари са Югоизточна и Централна Европа.

Слънчогледова шесторка

Досегашният водач в топ 30 - "Олива", през 2017 е втори. Компанията, която притежава два маслодобивни завода – в Кнежа и в Полски Тръмбеш, отчита най-високия спад на приходите сред дружествата в таблицата - 22%. "Това се дължи основно на по-ниски продажни цени на продукцията и стоките. Допълнителен фактор е значително по-малкият обем изтъргувани стоки в рамките на финансовата година в сравнение с предходната 2016", обясниха от дружеството, в което мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев. В същото време фирмата отчита почти двойно по-голяма печалба за 2017. Инвестиционните разходи на "Олива" за миналата година надхвърлят 13 млн. евро - за поддръжка на съществуващите заводи и зърнобази, както и за продължаващото изграждане на новата преработвателна мощност в с. Разделна, община Белослав, за общо 40 млн. евро.



В класацията влизат още пет предприятия, произвеждащи растителни масла. С ръст на приходите от над 10% "Папас олио" се изкачва с една позиция нагоре, което й осигурява място в топ 3. Компанията има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, освен това търгува и със зърно. "България е един от основните производители на слънчоглед в света. Тази голяма суровинна база позволи развитие на индустрията за преработка. Миналата година беше благоприятна за земеделските стопани, които предложиха по-големи количества слънчоглед. Наблегнахме на производството, а не на търговията, оптимизирахме дейността и направихме вътрешно преструктуриране", коментира Цветелина Пенева, финансов директор. "Папас олио" има сключени дългосрочни договори с големи клиенти в целия ЕС, Турция, Египет, Близкия изток. "През 2018 засетите площи със слънчоглед са по-малко в сравнение с 2017 според официалната статистика, но има увеличение на площите с рапица. Така че има възможност за преработвателните предприятия годината да е поне същата като предходната", прогнозира Пенева.

Преобладаваща част от капитала на "Папас олио" (53.33%) се държи от "Сент Жиран" с едноличен собственик Георги Ташев. Той притежава и друга маслодобивна фирма - "Сън фуудс" - Балчик, която се изкачва на 15-о място и е втора в класацията по ръст на приходите за 2017. В класацията влиза и "Бисер олива" (28), която е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, в която участие има и украинският гражданин с български паспорт Александър Дмитриевич Минов (през дружеството си "Рисойл"). Минов притежава акции и в "Папас олио".

Приходите на "Роса" - Попово (18-а позиция), падат с 11%, като това върви със загуба от 15 млн. лв. за 2017. По-високи приходи, но само 27 хил. лв. печалба отчита "Клас олио" - с. Карапелит, Добрич (27). Основаната през 2001 г. от Кенан Йълмаз и Мерт Йълмаз компания инвестира в изграждане на нова екстракционна инсталация с капацитет 300 тона на денонощие.

Коктейл в резултатите

"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" (4) отстъпва с малко миналогодишното трето място. Компанията отчита 7% ръст на продажбите и е трета по рентабилност в топ 30. През миналата година "Кока-Кола ХБК" инвестира 6 млн. евро за разширяване на производството си в Костинброд, а до началото на 2019 г. ще вложи там нови 20 млн. евро. "В резултат на инвестицията производственият капацитет на фирмата ще нарасне с около 30%. Целта е предприятието в Костинброд да стане регионален център и да изнася продукция в съседни и по-далечни държави", коментира Светослав Атанасов, изпълнителен директор. За да улесни производството си, компанията ще изгради водопровод до Костинброд за 2.5 млн. евро, който след това ще преотстъпи безвъзмездно на държавата. През 2017 г. "Кока-Кола ХБК" отбелязва 25 години на българския пазар. "Инвестициите на компанията за този период от време надхвърлят 550 млн. евро", отбеляза Светослав Атанасов.

Втората по рентабилност в секторната класация – бутилиращата компания "Девин" (20), от 10 март 2017 г. е притежание на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на дружеството от 11 пъти брутната печалба. По данни на компанията "Девин" е лидер на пазара на бутилирана вода в страната с над 30% дял в стойност. Дружеството изнася за Молдова, Украйна, Румъния, Естония, Великобритания, САЩ, а в началото на тази година сключи договор за партньорство и експорт с южнокорейската фирма Encyiks and Human Co.

В топ 30 влизат и две фирми, произвеждащи алкохолни напитки. "ВП брандс интернешънъл" ("Винпром Пещера") е на 14-о място в класацията. Фирмата отчита едноцифрен спад на приходите, но излиза на печалба за разлика от 2016 г. "СИС индъстрийс", която притежава 99.97% от дяловете на "Винпром Карнобат" (19), постига лек ръст на приходите, но има повече от два пъти спад на печалбата.

Горчива суровина

Производителят на шоколадови и захарни изделия "Нестле България" (отново 5-о място) през 2017 е инвестирал близо 6 млн. лв., а от стъпването на компанията на българския пазар през 1994 г. - над 260 млн. лв. Основните средства са насочени към по-висока производителност на труда, разработване на нови продукти, енергийна ефективност, обучение на персонала, информационни технологии. "За миналата година българското дружество отчита по-високи обороти и по-ниска печалба, като основният фактор за понижението са увеличените стойности на суровините и материалите", обясни Мариан Маринов, финансов мениджър.

"Чипита България" (отново 9-а позиция) е с лек спад на приходите и на печалбата. Дружеството обаче запазва лидерските си позиции в страната на пазара на кроасани с 82% дял в стойност и на бейк снакс (58%), става ясно от годишния доклад за дейността. Компанията очаква ръст на приходите през 2018 в резултат на увеличени продажби и на разходи за телевизионна реклама и промоции към крайни потребители.

След като преобразува бизнеса си в България в няколко отделни компании, другата световна корпорация за шоколад, бисквити, какао - "Монделийз" (преди "Крафт"), участва в класацията с две от дружествата си. С над 10% ръст на приходите "Монделийз България" (което се занимава с маркетинга, търговските марки, търговията, продажбите и дистрибуцията в страната) се изкачва до 10-о място. Печалбата на дружеството обаче пада повече от два пъти. "Компанията отчете една успешна година с рекордни продажби в категория "Бисквити" (+20%) и стабилен ръст в категория "Шоколад" (+5.1%). Традиционно Milka бешe продуктът, който допринесе най-много за ръста на нетните продажби. Постигнахме рекордни пазарни дялове - 15.5% дял в сладки бисквити (+1.8 пр.п. спрямо 2016) и 47.3% дял на Milka таблети (+1.4 пр.п. спрямо 2016)", коментираха от "Монделийз България".

"Монделийз Юръп прокюърмънт", което координира снабдяването със стоки и услуги, включително и на свързани дружества в Европа, слиза от 7-а на 17-а позиция.

На 24-о място е "Престиж-96" - Велико Търново, която е трета по рентабилност в топ 30 за сектора. Миналата година дружеството навлезе в нишата на т.нар. здравословни или суперхрани. Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти (миникейкове), на който оперира "Престиж-96", се оценява на 300 млн. лв. годишно по данни на АС Nielsen, уточни Иван Стоев, маркетинг директор. "Престиж-96" е лидер по продажби в стойност и в трите категории. Освен това общият ни пазарен дял расте и достига 23% в стойност", коментира изпълнителният директор Дарина Стоянова.

"Захарни заводи" - Горна Оряховица, също се изкачват в класацията и се подреждат на 26-о място. В акционерното дружество, което е публично, влизат няколко предприятия – за производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол и високопротеинови фуражи. По данни на компанията тя е пазарен лидер в продажбите на твърди и меки захарни бонбони, локум и халва. Най-новият проект на фирмата е за антимикробни бонбони за лечение на гърлото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

"Синергон холдинг" поиска официално да купи "Ви газ България" 1 "Синергон холдинг" поиска официално да купи "Ви газ България"

Собствеността на пазара на пропан-бутан ще стане още по-концентрирана

19 мар 2019, 831 прочитания

Strategies for Ecommerce success 2019: Как John Lewis & Partners постига най-доброто от своите физически и онлайн магазини Strategies for Ecommerce success 2019: Как John Lewis & Partners постига най-доброто от своите физически и онлайн магазини

Луиза Никълс, ръководител на търговския отдел Home Online на веригата, ще говори за успешното приспособяване към бързо променящия се климат в ритейла

19 мар 2019, 653 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Бирено колело" в Борисовата градина

Идеята за продажба на пиво в парка е на Александър Врублевски, а първоначалната инвестиция е 5000 лв.

Цигареният пазар достигна 3 млрд. лв.

Продажбите се увеличават с 4% заради по-високи акцизи и намаляла контрабанда

Да управляваш писти

Българската компания "Фейсрейсър" предлага цялостни софтуерни и хардуерни решения за мениджмънт на картинг съоръжения

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

20 въпроса: Правдолюб Иванов

Новата му самостоятелна изложба "Роботите не се изпотяват" е в Sariev Contemporary

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

Емисия

DAILY @7PM // 19.03.2019 Прочетете