С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 авг 2018, 15:47, 5342 прочитания

Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година

4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.

Инфографика

Тринадесет от компаниите в класацията отчитат спад на продажбите, много от тях заради по-евтини суровини.

Още по темата

Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Собствена инсталация излиза по-скъпо и носи повече рискове, но дава независимост

21 сеп 2018

Да шиеш на инат

Миролио изнася част от производството си извън България заради липса на работна ръка

16 сеп 2018

Coca-Cola купува кафе веригата Costa и влиза на пазара на горещи напитки

Сделката за 5.1 млрд. долара ще осигури нови възможности за развитие на американската компания

31 авг 2018

Преработваща индустрия: Силна година за производителите на олио

Приходите на Топ 30 в класацията на предприятията в сектора надхвърлят 3.173 млрд. лв. през 2016 г.

17 сеп 2017
Само три от фирмите са работили на загуба, но средната рентабилност леко се влошава.

Леко шарена картина има през миналата година в сектора храни и напитки: макар бизнесът на 2/3 от компаниите да расте, има представители от различни браншове, които отчитат спадове. Най-видими са те при производителите на олио. Разнопосочни движения има и при цените - поевтинелите зърнени суровини контрастират с поскъпналите млечни продукти. Така се стига до общ малък ръст от 3.4%, което го отличава от другите сектори, където темповете са двуцифрени. Същото е положението и при печалбите - половината дружества в топ 30 (вижте таблицата тук) отчитат по-висок финансов резултат от предходната година. "Роса", "Тирбул" и "Данон Сердика" работят на загуба. Средната рентабилност на приходите за 2017 е малко над 6%, докато маржът в предишната класация беше над 7%.

Новият цар на царевицата

За първи път секторната класация на "Капитал" се оглавява от производителя на продукти от царевица "Амилум България" – Разград, който е собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM). С приходи от почти 600 млн. лв. за 2017 (ръст от близо 19%) компанията измества досегашния лидер "Олива". Приватизиран преди 25 години и след няколко смени на собствениците, заводът в Разград сега има нова голяма инвестиционна програма: с 200 млн. лв. планира най-късно до 2020 г. да удвои производствения си капацитет. Това ще е стане с нови производствени линии за високофруктозен глюкозен сироп и кристална декстроза, както и с инсталация за производство на етанол. Планът е за бъдеща преработка на около 900 000 тона царевица годишно за производството на двата основни вида продукти на фирмата – подсладители за хранително-вкусовата индустрия и нишестета, които освен в хранителната се използват и в целулозено-хартиената индустрия. Клиенти на "Амилум България" са практически всички големи производители на храни и напитки като Nestle, Coca-Cola, Pepsi и др., а основните пазари са Югоизточна и Централна Европа.

Слънчогледова шесторка

Досегашният водач в топ 30 - "Олива", през 2017 е втори. Компанията, която притежава два маслодобивни завода – в Кнежа и в Полски Тръмбеш, отчита най-високия спад на приходите сред дружествата в таблицата - 22%. "Това се дължи основно на по-ниски продажни цени на продукцията и стоките. Допълнителен фактор е значително по-малкият обем изтъргувани стоки в рамките на финансовата година в сравнение с предходната 2016", обясниха от дружеството, в което мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев. В същото време фирмата отчита почти двойно по-голяма печалба за 2017. Инвестиционните разходи на "Олива" за миналата година надхвърлят 13 млн. евро - за поддръжка на съществуващите заводи и зърнобази, както и за продължаващото изграждане на новата преработвателна мощност в с. Разделна, община Белослав, за общо 40 млн. евро.



В класацията влизат още пет предприятия, произвеждащи растителни масла. С ръст на приходите от над 10% "Папас олио" се изкачва с една позиция нагоре, което й осигурява място в топ 3. Компанията има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, освен това търгува и със зърно. "България е един от основните производители на слънчоглед в света. Тази голяма суровинна база позволи развитие на индустрията за преработка. Миналата година беше благоприятна за земеделските стопани, които предложиха по-големи количества слънчоглед. Наблегнахме на производството, а не на търговията, оптимизирахме дейността и направихме вътрешно преструктуриране", коментира Цветелина Пенева, финансов директор. "Папас олио" има сключени дългосрочни договори с големи клиенти в целия ЕС, Турция, Египет, Близкия изток. "През 2018 засетите площи със слънчоглед са по-малко в сравнение с 2017 според официалната статистика, но има увеличение на площите с рапица. Така че има възможност за преработвателните предприятия годината да е поне същата като предходната", прогнозира Пенева.

Преобладаваща част от капитала на "Папас олио" (53.33%) се държи от "Сент Жиран" с едноличен собственик Георги Ташев. Той притежава и друга маслодобивна фирма - "Сън фуудс" - Балчик, която се изкачва на 15-о място и е втора в класацията по ръст на приходите за 2017. В класацията влиза и "Бисер олива" (28), която е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, в която участие има и украинският гражданин с български паспорт Александър Дмитриевич Минов (през дружеството си "Рисойл"). Минов притежава акции и в "Папас олио".

Приходите на "Роса" - Попово (18-а позиция), падат с 11%, като това върви със загуба от 15 млн. лв. за 2017. По-високи приходи, но само 27 хил. лв. печалба отчита "Клас олио" - с. Карапелит, Добрич (27). Основаната през 2001 г. от Кенан Йълмаз и Мерт Йълмаз компания инвестира в изграждане на нова екстракционна инсталация с капацитет 300 тона на денонощие.

Коктейл в резултатите

"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" (4) отстъпва с малко миналогодишното трето място. Компанията отчита 7% ръст на продажбите и е трета по рентабилност в топ 30. През миналата година "Кока-Кола ХБК" инвестира 6 млн. евро за разширяване на производството си в Костинброд, а до началото на 2019 г. ще вложи там нови 20 млн. евро. "В резултат на инвестицията производственият капацитет на фирмата ще нарасне с около 30%. Целта е предприятието в Костинброд да стане регионален център и да изнася продукция в съседни и по-далечни държави", коментира Светослав Атанасов, изпълнителен директор. За да улесни производството си, компанията ще изгради водопровод до Костинброд за 2.5 млн. евро, който след това ще преотстъпи безвъзмездно на държавата. През 2017 г. "Кока-Кола ХБК" отбелязва 25 години на българския пазар. "Инвестициите на компанията за този период от време надхвърлят 550 млн. евро", отбеляза Светослав Атанасов.

Втората по рентабилност в секторната класация – бутилиращата компания "Девин" (20), от 10 март 2017 г. е притежание на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на дружеството от 11 пъти брутната печалба. По данни на компанията "Девин" е лидер на пазара на бутилирана вода в страната с над 30% дял в стойност. Дружеството изнася за Молдова, Украйна, Румъния, Естония, Великобритания, САЩ, а в началото на тази година сключи договор за партньорство и експорт с южнокорейската фирма Encyiks and Human Co.

В топ 30 влизат и две фирми, произвеждащи алкохолни напитки. "ВП брандс интернешънъл" ("Винпром Пещера") е на 14-о място в класацията. Фирмата отчита едноцифрен спад на приходите, но излиза на печалба за разлика от 2016 г. "СИС индъстрийс", която притежава 99.97% от дяловете на "Винпром Карнобат" (19), постига лек ръст на приходите, но има повече от два пъти спад на печалбата.

Горчива суровина

Производителят на шоколадови и захарни изделия "Нестле България" (отново 5-о място) през 2017 е инвестирал близо 6 млн. лв., а от стъпването на компанията на българския пазар през 1994 г. - над 260 млн. лв. Основните средства са насочени към по-висока производителност на труда, разработване на нови продукти, енергийна ефективност, обучение на персонала, информационни технологии. "За миналата година българското дружество отчита по-високи обороти и по-ниска печалба, като основният фактор за понижението са увеличените стойности на суровините и материалите", обясни Мариан Маринов, финансов мениджър.

"Чипита България" (отново 9-а позиция) е с лек спад на приходите и на печалбата. Дружеството обаче запазва лидерските си позиции в страната на пазара на кроасани с 82% дял в стойност и на бейк снакс (58%), става ясно от годишния доклад за дейността. Компанията очаква ръст на приходите през 2018 в резултат на увеличени продажби и на разходи за телевизионна реклама и промоции към крайни потребители.

След като преобразува бизнеса си в България в няколко отделни компании, другата световна корпорация за шоколад, бисквити, какао - "Монделийз" (преди "Крафт"), участва в класацията с две от дружествата си. С над 10% ръст на приходите "Монделийз България" (което се занимава с маркетинга, търговските марки, търговията, продажбите и дистрибуцията в страната) се изкачва до 10-о място. Печалбата на дружеството обаче пада повече от два пъти. "Компанията отчете една успешна година с рекордни продажби в категория "Бисквити" (+20%) и стабилен ръст в категория "Шоколад" (+5.1%). Традиционно Milka бешe продуктът, който допринесе най-много за ръста на нетните продажби. Постигнахме рекордни пазарни дялове - 15.5% дял в сладки бисквити (+1.8 пр.п. спрямо 2016) и 47.3% дял на Milka таблети (+1.4 пр.п. спрямо 2016)", коментираха от "Монделийз България".

"Монделийз Юръп прокюърмънт", което координира снабдяването със стоки и услуги, включително и на свързани дружества в Европа, слиза от 7-а на 17-а позиция.

На 24-о място е "Престиж-96" - Велико Търново, която е трета по рентабилност в топ 30 за сектора. Миналата година дружеството навлезе в нишата на т.нар. здравословни или суперхрани. Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти (миникейкове), на който оперира "Престиж-96", се оценява на 300 млн. лв. годишно по данни на АС Nielsen, уточни Иван Стоев, маркетинг директор. "Престиж-96" е лидер по продажби в стойност и в трите категории. Освен това общият ни пазарен дял расте и достига 23% в стойност", коментира изпълнителният директор Дарина Стоянова.

"Захарни заводи" - Горна Оряховица, също се изкачват в класацията и се подреждат на 26-о място. В акционерното дружество, което е публично, влизат няколко предприятия – за производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол и високопротеинови фуражи. По данни на компанията тя е пазарен лидер в продажбите на твърди и меки захарни бонбони, локум и халва. Най-новият проект на фирмата е за антимикробни бонбони за лечение на гърлото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

24 сеп 2018, 372 прочитания

Emirates обмисля да придобие Etihad Emirates обмисля да придобие Etihad

Сливането на двете компании би създало най-големия превозвач по приходи в света

24 сеп 2018, 609 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Бирено колело" в Борисовата градина

Идеята за продажба на пиво в парка е на Александър Врублевски, а първоначалната инвестиция е 5000 лв.

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 24.09.2018 Прочетете