С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 авг 2018, 15:47, 12854 прочитания

Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година

4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Месни върхове

Производителят на птиче месо "Пилко" - Разград (6), отчита двуцифрен ръст на приходите и почти два пъти по-висока печалба и запазва шестата си позиция в секторната класация. Дружеството е част от "Амета холдинг" - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. Групата обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен, "Ферма Енево" – Шумен. "Всяка от последните три години инвестираме по между 3 и 5 млн. лева в модернизация на мощности, разширение и развитие на пазара. От този порядък са инвестиционните ни планове и за следващите три години", коментира Любомир Лозанов, главен изпълнителен директор на "Амета холдинг".

"Бони холдинг" (8) се изкачва с две позиции напред. "През 2017 г. "Бони холдинг" стартира процедура по придобиване на пълен контрол върху партниращата кланица в Търговище. Продължават дейностите по проектиране и осигуряване на всички необходими разрешителни за изграждане на новата високотехнологична индустриална кланица, която ще се намира в непосредствена близост до основния ни месопреработвателен производствен комплекс в Ловеч", обобщи Мариян Михайлов, маркетинг мениджър. Той уточни, че основните инвестиции на групата са били насочени в предприятието за месни заготовки в Ловеч за изграждане на автоматизирана линия за рязане и опаковане на разфасовки от свинско месо. "За поредна година "Бони" е телевизионно най-рекламираната марка в категорията на месните продукти", обобщи Михайлов.


Другият голям производител на пилешко месо и колбаси – старозагорската група "Градус", участва в класацията с две от фирмите си - "Градус – 1" (16), която отчита най-високата рентабилност в топ 30, и "Бисер олива". Тази година компанията дебютира на Българската фондова борса. Плановете предвиждат набраните чрез първично публично предлагане средства да бъдат вложени в инвестиционна програма до 2020 г. за разширение на мощностите за пилешко месо, за развитие на бизнеса с разплодни яйца, на продуктовата линия от колбаси "Аз ям", за маркетинг и нови продукти, за разширяване на хорека пазара. Вложения ще има в хладилна база, транспортни средства, логистика и придобивания на марки.

Приходите на производителя на малотрайни и трайни колбаси "Кен" (30) растат, на печалбата е по-малка. По данни на старозагорската компания тя отбелязва над 50% ръст в пазарния дял на категорията кренвирши през последните три години и сега държи 20% дял при малотрайните колбаси.

Двуцифрен ръст на приходите и лек спад на печалбата отчита "Белла България", която се изкачва с една позиция нагоре до 7-о място. Холдингът притежава девет фабрики за месни продукти, тестени изделия, маргарин и др. с дневен капацитет от 350 тона храни и извършва директна дистрибуция до над 12 000 точки на продажба в страната (вериги, магазини, складове). Групата, която произвежда над 200 продукта под собствени и частни марки, през миналата година добави и производство на здравословни продукти – точени кори с подобрени рецепти, банички без консерванти за хорека сектора, обобщиха от дружеството.



По-слаба бира

В България през миналата година са били продадени общо 5.47 млн. хектолитра бира от 23 дружества – микро-, малки, средни и големи, обобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите. През 2017 г. членовете на браншовата организация - "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", които са най-големите пивоварни компании в страната, са продали 5.13 млн. хектолитра бира, което е с 51 хил. хектолитра по-малко от 2016 г.

В топ 30 влизат трите най-големи пивоварни в страната. "Загорка" (11) запазва своята лидерска позиция сред производителите на пиво в страната, но отчита лек спад на приходите и печалбата.

"Карлсберг България" (12) се изкачва нагоре и изпреварва "Каменица". През 2017 "Карлсберг България" достигна 31.6% пазарен дял в обем, съобщиха от фирмата, като цитираха данни на агенция Nielsen. За сравнение – през 2016 делът на компанията е бил 26.8%. "Пиринско" продължава да бъде пазарен лидер в последните две години, достигайки 19.8% дял в обем. "Шуменско" също върви нагоре и достига 10% пазарен дял в обем през 2017. През миналата година "Карлсберг България" е инвестирала 11 млн. лв.

"Каменица" (13) също върви напред в класацията. Дружеството отчита едноцифрен спад на продажбите и повече от два пъти по-голяма печалба през миналата година. В края на август компанията продаде терена, на който се намираше пивоварната й в Пловдив, срещу близо 13.4 млн. лв. "През 2017 г. "Каменица" продължи да инвестира в своите производствени мощности", коментират от фирмата. Продължава изграждането на комплекса "Пивоварница Каменица" в Пловдив на част от терена на бившата пивоварна в града за 2 млн. евро. По данни на дружеството то е лидер в супер премиалния и премиалния сегмент в България с брандовете Stella Artois и Staropramen.

Златното мляко, евтино брашно

Обединена млечна компания - ОМК, (21) отчита почти 10% ръст на приходите от продажби и лек спад на печалбата. "През миналата година най-голямото предизвикателство беше повишената цена на суровото мляко, което поскъпна със 17.7% в сравнение с 2016. ОМК обаче продаде с 6.6% по-голям обем продукция", коментира Йолита Ботева, маркетинг директор. Компанията, която произвежда под бранда "Верея", е инвестирала над 4.9 млн. лв. в материална база през 2017, включително и за ново оборудване за кисело мляко.

Другият производител на млечни продукти - "Тирбул" - Сливен (25), отчита почти 20% ръст на приходите, но и продължаваща загуба, която е повече от два пъти по-висока спрямо 2016. През миналата година дружеството, което произвежда под марката Olimpus, приключи с поетапна инвестиция от 18 млн. евро, свързана с разширяване на сградния фонд, закупуване на нова производствена линия за твърди сирена, разширяване на помещения. Резултатът е двойно увеличение на капацитета.

"Данон Сердика" (29) завършва 2017 с лек спад на приходите, но със загуба от 4.3 млн. лв.

"Топаз мел" – Карнобат (22), която е в една група с производителя на алкохол "СИС индъстрийс", приключва 2017 г. с ръст на печалбата, но със спад от 12.19% на приходите. Вероятната причина е по-евтината суровина - пшеницата.

"Гудмилс България" (23) - собственик на марката брашно "София мел", също отчита спад и на приходите, и на печалбата. През 2016-2017 компанията вложи 3.7 млн. лв. в различни проекти, а през тази година ще прибави още 1 млн. лв. към инвестициите. "Финансирането на инвестиционната програма на дружеството е изцяло със собствени средства", обобщи Стефан Христосков, управител на дружеството. Данните от последните пазарни проучвания на Nielsen показват, че брандът "София мел" има 60% пазарен дял в стойност. Около 35-38% от продукцията на компанията се изнасят.
К100 - класация на най-големите компании в България
- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд

Фондът за ускоряване и начално финансиране ще трябва да разпредели 35.6 млн. лв. публичен ресурс

23 юли 2019, 487 прочитания

"Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк "Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк

Компанията ще разшири капацитета си за складиране на суровината, която е основна за производството на азотни торове

23 юли 2019, 497 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Бирено колело" в Борисовата градина

Идеята за продажба на пиво в парка е на Александър Врублевски, а първоначалната инвестиция е 5000 лв.

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността