С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 авг 2018, 15:47, 14197 прочитания

Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година

4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Месни върхове

Производителят на птиче месо "Пилко" - Разград (6), отчита двуцифрен ръст на приходите и почти два пъти по-висока печалба и запазва шестата си позиция в секторната класация. Дружеството е част от "Амета холдинг" - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. Групата обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен, "Ферма Енево" – Шумен. "Всяка от последните три години инвестираме по между 3 и 5 млн. лева в модернизация на мощности, разширение и развитие на пазара. От този порядък са инвестиционните ни планове и за следващите три години", коментира Любомир Лозанов, главен изпълнителен директор на "Амета холдинг".

"Бони холдинг" (8) се изкачва с две позиции напред. "През 2017 г. "Бони холдинг" стартира процедура по придобиване на пълен контрол върху партниращата кланица в Търговище. Продължават дейностите по проектиране и осигуряване на всички необходими разрешителни за изграждане на новата високотехнологична индустриална кланица, която ще се намира в непосредствена близост до основния ни месопреработвателен производствен комплекс в Ловеч", обобщи Мариян Михайлов, маркетинг мениджър. Той уточни, че основните инвестиции на групата са били насочени в предприятието за месни заготовки в Ловеч за изграждане на автоматизирана линия за рязане и опаковане на разфасовки от свинско месо. "За поредна година "Бони" е телевизионно най-рекламираната марка в категорията на месните продукти", обобщи Михайлов.


Другият голям производител на пилешко месо и колбаси – старозагорската група "Градус", участва в класацията с две от фирмите си - "Градус – 1" (16), която отчита най-високата рентабилност в топ 30, и "Бисер олива". Тази година компанията дебютира на Българската фондова борса. Плановете предвиждат набраните чрез първично публично предлагане средства да бъдат вложени в инвестиционна програма до 2020 г. за разширение на мощностите за пилешко месо, за развитие на бизнеса с разплодни яйца, на продуктовата линия от колбаси "Аз ям", за маркетинг и нови продукти, за разширяване на хорека пазара. Вложения ще има в хладилна база, транспортни средства, логистика и придобивания на марки.

Приходите на производителя на малотрайни и трайни колбаси "Кен" (30) растат, на печалбата е по-малка. По данни на старозагорската компания тя отбелязва над 50% ръст в пазарния дял на категорията кренвирши през последните три години и сега държи 20% дял при малотрайните колбаси.

Двуцифрен ръст на приходите и лек спад на печалбата отчита "Белла България", която се изкачва с една позиция нагоре до 7-о място. Холдингът притежава девет фабрики за месни продукти, тестени изделия, маргарин и др. с дневен капацитет от 350 тона храни и извършва директна дистрибуция до над 12 000 точки на продажба в страната (вериги, магазини, складове). Групата, която произвежда над 200 продукта под собствени и частни марки, през миналата година добави и производство на здравословни продукти – точени кори с подобрени рецепти, банички без консерванти за хорека сектора, обобщиха от дружеството.



По-слаба бира

В България през миналата година са били продадени общо 5.47 млн. хектолитра бира от 23 дружества – микро-, малки, средни и големи, обобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите. През 2017 г. членовете на браншовата организация - "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", които са най-големите пивоварни компании в страната, са продали 5.13 млн. хектолитра бира, което е с 51 хил. хектолитра по-малко от 2016 г.

В топ 30 влизат трите най-големи пивоварни в страната. "Загорка" (11) запазва своята лидерска позиция сред производителите на пиво в страната, но отчита лек спад на приходите и печалбата.

"Карлсберг България" (12) се изкачва нагоре и изпреварва "Каменица". През 2017 "Карлсберг България" достигна 31.6% пазарен дял в обем, съобщиха от фирмата, като цитираха данни на агенция Nielsen. За сравнение – през 2016 делът на компанията е бил 26.8%. "Пиринско" продължава да бъде пазарен лидер в последните две години, достигайки 19.8% дял в обем. "Шуменско" също върви нагоре и достига 10% пазарен дял в обем през 2017. През миналата година "Карлсберг България" е инвестирала 11 млн. лв.

"Каменица" (13) също върви напред в класацията. Дружеството отчита едноцифрен спад на продажбите и повече от два пъти по-голяма печалба през миналата година. В края на август компанията продаде терена, на който се намираше пивоварната й в Пловдив, срещу близо 13.4 млн. лв. "През 2017 г. "Каменица" продължи да инвестира в своите производствени мощности", коментират от фирмата. Продължава изграждането на комплекса "Пивоварница Каменица" в Пловдив на част от терена на бившата пивоварна в града за 2 млн. евро. По данни на дружеството то е лидер в супер премиалния и премиалния сегмент в България с брандовете Stella Artois и Staropramen.

Златното мляко, евтино брашно

Обединена млечна компания - ОМК, (21) отчита почти 10% ръст на приходите от продажби и лек спад на печалбата. "През миналата година най-голямото предизвикателство беше повишената цена на суровото мляко, което поскъпна със 17.7% в сравнение с 2016. ОМК обаче продаде с 6.6% по-голям обем продукция", коментира Йолита Ботева, маркетинг директор. Компанията, която произвежда под бранда "Верея", е инвестирала над 4.9 млн. лв. в материална база през 2017, включително и за ново оборудване за кисело мляко.

Другият производител на млечни продукти - "Тирбул" - Сливен (25), отчита почти 20% ръст на приходите, но и продължаваща загуба, която е повече от два пъти по-висока спрямо 2016. През миналата година дружеството, което произвежда под марката Olimpus, приключи с поетапна инвестиция от 18 млн. евро, свързана с разширяване на сградния фонд, закупуване на нова производствена линия за твърди сирена, разширяване на помещения. Резултатът е двойно увеличение на капацитета.

"Данон Сердика" (29) завършва 2017 с лек спад на приходите, но със загуба от 4.3 млн. лв.

"Топаз мел" – Карнобат (22), която е в една група с производителя на алкохол "СИС индъстрийс", приключва 2017 г. с ръст на печалбата, но със спад от 12.19% на приходите. Вероятната причина е по-евтината суровина - пшеницата.

"Гудмилс България" (23) - собственик на марката брашно "София мел", също отчита спад и на приходите, и на печалбата. През 2016-2017 компанията вложи 3.7 млн. лв. в различни проекти, а през тази година ще прибави още 1 млн. лв. към инвестициите. "Финансирането на инвестиционната програма на дружеството е изцяло със собствени средства", обобщи Стефан Христосков, управител на дружеството. Данните от последните пазарни проучвания на Nielsen показват, че брандът "София мел" има 60% пазарен дял в стойност. Около 35-38% от продукцията на компанията се изнасят.
К100 - класация на най-големите компании в България
- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 830 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 1769 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Бирено колело" в Борисовата градина

Идеята за продажба на пиво в парка е на Александър Врублевски, а първоначалната инвестиция е 5000 лв.

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10