Петък, 13 юли, е рожденият ден на "Биреното колело". Това е първата вечер за продажби на бира в Борисовата градина директно на клиенти в парка. Идеята е на младия предприемач Александър Врублевски.
Вместо чипс бирена количка
Той е завършил "Икономика и финанси" в НБУ и магистратура по "Индустриален мениджмънт" в Техническия университет в София. Собственик е на печеливша фирма за доставка на канцеларски материали и техника за офиса - "Смарт офис". Искал да разшири бизнеса си с нови занимания и смятал да предлага чипс, гарниран с домашно приготвени сосове. Докато обсъжда плановете си с приятел, изникнала асоциацията на чипса с бирата и в резултат се ражда идеята за "Биреното колело".
Следва регистрация на нова фирма ("Смарт фуудс енд дринкс") и на търговската марка, наемане на помещение за склад и ремонтирането му, покупка на хладилни витрини, на велосипед и мобилен касов апарат, изваждане на разрешителни за продажба. Приятели дават идея за името и външния вид и помагат за изработване на количката, с която се разнася бирата. Зареждането е от складове на едро и обичайно Врублевски купува по 400-500 бири от един вид. Първоначалната инвестиция е 5000 лв. без напитките.

Защо в "Борисовата"
Първата вечер продават около стотина бири. След това "колелото" се завърта и най-честият отзив е "страхотна идея".
Изборът на Борисовата градина е логичен, казва Врублевски. Там се събират много млади хора и се пие доста бира. В същото време магазинчетата в парка са с определено работно време, а сбирките обикновено продължават до по-късно вечер. Освен това цените не са особено атрактивни, затова някои предпочитат да си носят пиво, купено от място извън "Борисовата".
Само в кен опаковки
"Биреното колело" продава напитки само в кен опаковки – пет български марки на цена по 1.60 лв. и една вносна за 2 лв. Скоро гамата от бири ще бъде допълнена с две крафт предложения. Обиколките започват от 18.30 часа до 23-24 часа всеки ден, стига да не вали.
Една количка събира 70 кена плюс изстудителите. Когато количеството бъде изчерпано, следва връщане в склада, който е в близост до парка, и ново зареждане. "Продаваме среднодневно по около 120 бири, имало е и слаби дни с по 50-60 покупки на вечер", обяснява Александър Врублевски.
Заявка се прави по телефона и чрез месинджър на фейсбук страницата на "Биреното колело". "Няма значение къде се намирате - на поляна, скрита между дървета, на пейка, по алеята, около детската площадка, ние ще ви открием и ще ви донесем бирата", уверяват от компанията.
Наети във фирмата са двама, като единият е на постоянен трудов договор, а другият - на граждански. Те получават твърдо заплащане плюс бонус върху продажбите. Заедно със собственика средната им възраст е 26 години.
Александър Врублевски твърди, че засега имат само един гаф с клиент – пробит кен, вероятно наранен при покупката от склада на едро. Компенсацията е две бири подарък.
"Хората вече свикват с нас, ставаме приятели, канят ни да седнем при тях. Срещаме се и по улиците и се поздравяваме като стари познати", разказва Врублевски. Той уточнява, че клиентите са различни, но "преобладават младежите и майките с деца".
След края на лятото
Бизнесът е сезонен. Дъждът пречи на продажбите. Налагат се почти всекидневни ремонти по количката, обяснява трудностите Александър Врублевски. Той твърди, че засега не разчита на печалба от "Биреното колело", но е доволен от оборота и от първия тестов сезон.
Решил е, че ще продават до късна есен, и обмисля идеи за следващата пролет. Плановете включват подобрена версия и изработване на нови колички, разширение на териториите за продажба и в други столични паркове, добавяне на нови продукти. Предстои наемане на нови складови помещения, покупка на още хладилници.
"Най-важното е хората да работят с желание. Защото, ако то липсва, и най-добрата идея може да бъде срината", казва Александър Врублевски.
Петък, 13 юли, е рожденият ден на "Биреното колело". Това е първата вечер за продажби на бира в Борисовата градина директно на клиенти в парка. Идеята е на младия предприемач Александър Врублевски.
5 коментара
Браво на него - спомага за допълнителното затвърждаване на неприятния тренд да се наливат с алкохол всякакви безделници по паркове и градинки. И дали някой контролира на колко-годишни лица се продава алкохолът?
А "колелото" след това минава ли да събере боклуците? Тегли ли и ремарке с мобилна тоалетна?
Цената на кен 0.5 л българска бира на едро е 85 стинки. Ако продава бирата по 1.60, прави печалба от грубо 75 стинки на кен. 120 х 0.75 - 90 лева. Всеки ден да продава - 30 х 90 = 2700 лева. Това е без допълнителните разходи по количката, колелото, хладилниците. Какви заплати плаща, колко му остава? Нещо бизнес моделът ми изглежда тотално безнадежден.
Не е ли незаконно да се пие бира в парковете? Не е ли незаконно да се продава алкохол с велосипед в Борисова та градина? Кой му е дал лиценз, разрешително, да прави този бизнес?
А касов бон дава ли, че ги регистрирам?