С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 авг 2018, 17:51, 4312 прочитания

ВАС потвърди решение на КЗК от юли 2013 г. за картел при олиото

Съдът потвърди и наложените санкции от общо над 2 млн. лева на осем фирми – производители и техните дистрибутори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Върховният административен съд (ВАС) окончателно потвърди решение на Комисията за защита на конкуренцията от юли 2013 г. за непазарни практики при производството и дистрибуцията на олио.
Съдът потвърди и наложените от комисията санкции. Те са за общо над 2 млн. лв. за осем фирми: "Калиакра" АД - 110 700 лв., "Бунге Зрт" - Унгария - 628 944 лв., "Бунге Румъния Срл" - 91 277 лв., "Гама-Ник-Митев-2004" ЕООД - 355 404 лв., "Теодоро Бабаров-Клио Комерс" ЕТ - 136 280 лв., "Д и Д Комерс Енд Диливъри" ООД - 358 689 лв., "Лъки 2003" ООД - 181 214 лв. и "Вучко 2 - Братя Вучкови и Сие" СД - 200 681 лв.

Според конкретни клаузи


Производството е образувано след извършен от комисията секторен анализ на конкурентната среда при производство и търговия с маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио на националния пазар. В този анализ антимонополният орган установява наличие на клаузи в договорите между производителя на рафинирано олио "Калиакра" АД и две компании от контролиращата я група Bunge и основните им дистрибутори ("Гама - Ник Митев 2004" ЕООД, "Теодоро Бабаров-Клио Комерс" ЕТ, "Д и Д Комерс Енд Диливъри" ООД, "Лъки 2003" ООД, "Вучко 2 - Вучкови и С-ие" СД), прилагането на които е "от естество да ограничи конкуренцията на пазара на едро на рафинирано бутилирано олио чрез дистрибутори".

Затова комисията открива производство, изследва поведението на осемте фирми и установява съгласуваност между тях. Според проучването договорите между компаниите са напълно идентични и съдържат механизъм, който позволява на доставчиците да определят цените за препродажба. За спазване на зададените цени дистрибуторите получават стимули под формата на отстъпки, а в случай на неспазване се предвижда прекратяване на договорите и спиране на отстъпките. Ефектът от това е контрол при ценообразуването по цялата верига - от доставчик до краен клиент, елиминиране на ценовата конкуренция между дистрибуторите на марката и влияние върху крайната цена за клиента.

Подобно споразумение е антиконкурентно по своята цел и е пряко нарушение на Закона за защита на конкуренцията, който забранява всякакъв вид споразумения между предприятия, както и съгласувани практики, заключава регулаторът.



Още санкции

През октомври 2013 г. КЗК санкционира с 95 352 лв. общо и производителя на рафинирано олио "Бисер Олива" и основните му дистрибутори на едро "Велизара 2000" (10 044 лв.), "Фамилекс" (10 681 лв.), "М. М. Малешков" (14 730 лв.), "Загора 2000" (8465 лв.). Производството беше образувано отново по повод секторния анализ на конкурентната среда при производството и търговията с маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио.

Във фокуса на антимонополния орган пак бяха клаузи от дистрибуторските договори, които, оказва се, определят механизъм за поддържане на препродажни цени на бутилирано слънчогледово олио. Върху тези препродажни цени доставчикът прилагал конкретни търговски отстъпки за поддистрибуторите на дребно. Фирмата "Бисер Олива" контролирала и спазването на този механизъм.

Секторен анализ на пазара на олио и маслопродукти беше направен от антимонополното ведомство и през 2008 г. Тогава беше установено, че 13 фирми и браншовото им сдружение са направили картел. От КЗК съобщиха, че фирмите са се договаряли помежду си за изкупните цени на слънчогледа, както и за координирано повишение на цените на олиото. След като решението беше обжалвано в съда, глобата на компаниите беше намалена от общо 1.9 млн. лв. на 893 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1250 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 893 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнесът на конфитюрите "Цима" се разширява с инвестиция за 7 млн. лв.

Средствата ще бъдат вложени в логистичен център и допълнително оборудване за фабриката в пловдивското село Стряма

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10