Coca-Cola купува кафе веригата Costa и влиза на пазара на горещи напитки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Coca-Cola купува кафе веригата Costa и влиза на пазара на горещи напитки

Карта на обширното пазарно покритие на Costa Coffee

Coca-Cola купува кафе веригата Costa и влиза на пазара на горещи напитки

Сделката за 5.1 млрд. долара ще осигури нови възможности за развитие на американската компания

14710 прочитания

Карта на обширното пазарно покритие на Costa Coffee

© Business Insider


Най-голямата компания за безалкохолни напитки в света Coca-Cola купува британската кафе верига Costa Coffee за 5.1 млрд. долара. Така американската компания влиза в сериозна конкуренция с Nestle и Starbucks за глобален бранд сред горещите напитки, съобщава Financial Times. След обявяването на сделката, акциите на собственика на веригата - Whitbread, се покачиха с 18%, пише Financial Times. Освен че осигурява достъп до нов пазар, покупката е част от стратегията на Coca-Cola да диверсифицира бизнеса си, отбелязва Reuters.

Производителите на безалкохолни напитки търсят нови възможности, тъй като потребителите се насочват към алтернативи на газираните напитки със захар. По-рано през август PepsiCo обяви, че купува за 3.2 млрд. долара SodaStream, която произвежда диспенсери за газирана вода.

Доходоносна инвестиция

Компанията майка Whitbread се е съгласила да продаде Costa на цена, която е 16 пъти по-висока от тазгодишната ѝ печалба преди лихвите, данъците, обезценяването и амортизацията, заявиха компаниите в петък.

Whitbread купува Costa Coffee през 1995 г. само за 19 млн. паунда, когато веригата е била само от 39 заведения. В периода от 1995 до 2018 г. британската верига се разрасна до втората най-голяма, след Starbucks, в света. Днес Costa има над 2400 отворени обекта във Великобритания и още 1400 международни обекта в общо 32 страни, включително и България. Поради засилената конкуренция със Starbucks и други вериги като Cafe Nero Costa наскоро започна търговска експанзия и в Китай.

Неустоимо предложение

Чрез най-новата си придобивка Coca-Cola се сдобива със стабилна, широко разпространена и разпознаваема платформа, чрез която да се конкурира със Starbucks, до каквато досега не е имала достъп. Сделката беше неочаквана, тъй като Whitbread под натиск на инвеститорите си едва наскоро обявиха, че имат намерение да отделят Costa в отделна компания в рамките на две години. Експерти, запитани от Reuters, обаче посочват, че предложената от Coca-Cola сума надвишава очакванията за стойността на веригата кафенета със 700 млн. паунда (911 млн. долара).

Източник: Reuters

Закупуването на Costa Coffee е част и от по-мащабна стратегия на Coca-Cola за диверсификация на активите. Все повече държави в западния свят обсъждат налагането на данъци върху захарта и продуктите, надвишаващи определено количество захар. Въпреки завидната пазарна позиция на Coca-Cola в освежителните напитки такива регулации все пак биха понижили печалбата от основните продукти на мегакомпанията и следователно създават нуждата от навлизане на нови пазари.

Ефектът върху българския пазар

Coca-Cola ще придобие и българската собственост на Costa, която навлезе на българския пазар през 2006 г. В момента Costa има 20 отворени кафета в София, Пловдив, Варна, Бургас и Слънчев бряг. На българския пазар също така функционира и гръцката фирма "Кока-Кола ХБК", която има франчайзинг права от Coca-Cola. "Кока-Кола ХБК" притежава минерални води "Банкя" и освен своите продукти разпространява Jägermeister, кафето Lavazza, Monster Energy и други брандове в страната.

Най-голямата компания за безалкохолни напитки в света Coca-Cola купува британската кафе верига Costa Coffee за 5.1 млрд. долара. Така американската компания влиза в сериозна конкуренция с Nestle и Starbucks за глобален бранд сред горещите напитки, съобщава Financial Times. След обявяването на сделката, акциите на собственика на веригата - Whitbread, се покачиха с 18%, пише Financial Times. Освен че осигурява достъп до нов пазар, покупката е част от стратегията на Coca-Cola да диверсифицира бизнеса си, отбелязва Reuters.

Производителите на безалкохолни напитки търсят нови възможности, тъй като потребителите се насочват към алтернативи на газираните напитки със захар. По-рано през август PepsiCo обяви, че купува за 3.2 млрд. долара SodaStream, която произвежда диспенсери за газирана вода.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    uci26566919 avatar :-|
    uci26566919

    Jägermeister не е лоша бира :)

  • 2
    wgdsgs avatar :-|
    wgdsgs

    До коментар [#1] от "uci26566919":

    Това шега ли е?

  • 3
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Очакван ход от страна на глобалния лидер.
    Перспективата за намаляване на консумацията на газирани напитки в световен мащаб е необратима и това задължава играчите да диверсифицират портфейлите си, за да омекотят падането, доколкото е възможно. Всяко нещо, което има начало си има и край.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK