С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 сеп 2018, 13:42, 5267 прочитания

B2B: Блокчейн за бизнеса

Българската LimeChain разработва решения за компании, използвайки новата технология

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Блокчейн ще позволява на пациенти да продават ДНК тестовете си

Потребителите биха могли да печелят криптомонети от споделянето на генетичния си код

16 сеп 2018

Японски град тества блокчейн система за гласуване

Подобни опити бяха направени още в САЩ и Швейцария

9 сеп 2018

Скъса ли се криптоверигата

Хората говорят 10 пъти по-малко за биткойн, какво е бъдещето му след еуфорията и рязкото му поевтиняване

23 авг 2018

SAP и Lufthansa търсят блокчейн решения в авиацията

Кандидатури за съвместния им конкурс могат да се подават до 31 август

8 авг 2018

Успешните български ICO истории

В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология

20 окт 2017
Блокчейн все още е едно от онези модерни неща, които малко хора разбират, но много искат да ползват или поне да подхвърлят в разговор, за да звучат в крак с времето. Славата на термина идва основно от криптовалутите като bitcoin и ethereum, но всъщност технологията е много повече от това. Най-общо казано, тя дава възможност за децентрализирани решения в почти всеки сегмент – например една производствена линия да не минава просто от точка А до точка Б, където, ако нещо се случи, цялото производство да спре. Вместо това блокчейн преминава през множество точки, които трябва да откажат по едно и също време, за да се провали целият процес. Дори да е млада технология, обществото около блокчейн се развива непрекъснато и бизнесите все по-често търсят решения, базирани върху нея. Една българска компания, LimeChain, работи именно върху това – да доставя тези решения.

"LimeChain разработва блокчейн решения и консултира клиенти относно това как най-добре могат да използват технологията, за да подобрят своя бизнес", казва Николай Тодоров, изпълнителен директор на компанията. Тя е основана от него и още трима млади предприемачи през септември 2017 г., по време на най-големия бум на криптовалутите и в момент, в който блокчейн започна да навлиза в по-широки среди. "Блокчейн дава възможност за добавяне на нови бизнес модели, подобряване на ефективността и комуникацията на клиентите, с които работим", добавя Тодоров.

Тодоров признава, че в момента блокчейн обществото е в собствен балон – малко хора извън него разбират какво точно прави технологията. Сравнява състоянието на блокчейн индустрията с интернета в началото на 90-те години – всички знаят, че може да бъде нещо голямо, но ограничен брой хора осъзнават пълния потенциал.

"Това, което прави блокчейн, накратко е децентрализиран дневник на записи, който може да означава всичко", казва Тодоров. "В най-типичния случай във финансовата индустрия това означава една транзакция да премине от точка А до точка Б. В случая на наши клиенти от Великобритания, които се занимават с органични зеленчуци, този дневник означава да се проследи животът на един зеленчук от зародиша му, през складове до магазини. Със сензори се проследява температурата, където е стоял, дали е бил пръскан с нитрати и т.н., така че техните клиенти да са сигурни, че купуват истинска органична стока."

Едва в началото



LimeChain е едва в началото на развитието си, като това важи и за цялата технология и всички техни конкуренти. Основана преди по-малко от година, LimeChain няма голяма конкуренция в България или дори на Балканите. Още първите клиенти на фирмата са и две от най-големите ICO (монетни предлагания чрез блокчейн) проекти в България до този момент – компанията за децентрализирана продажба на имоти Propy, както и Lockchain (вече Locktrip), компания за наем на хотелски стаи без комисиона, създадена от Христо Тенчев и Никола Александров.

Компанията е финансирана изцяло със средства на четиримата съоснователи – Николай Тодоров, Кристиан Веселинов, Владислав Иванов и Георги Спасов. Тодоров се гордее с този факт. Преди LimeChain той работи в стартъп екосистемата и е част от две компании – Kanbanize и Swip, като по това време вижда, че повечето стартъпи имат проблем – не успяват да излязат на печалба и постоянно разчитат на следващото финансиране. Идеята на LimeChain е да може винаги да се самоиздържа. Фирмата оперира чрез дружеството "Лайм лабс". За момента имат 20 служители, като краткосрочната цел е до края на годината те да станат 25.

Макар и млада, LimeChain вече има три направления, в които иска да се развива. На първо място е бизнесът с услуги. На второ са оригиналните продукти на компанията – основно те са насочени към IT разработчици, които да могат по-лесно да навлязат в блокчейн индустрията, където има дори по-голям глад за таланти, отколкото в общото звено.

Третият и най-амбициозен проект на LimeChain е академията, която носи името LimeAcademy. Тя ще започне през октомври, като първоначално в нея ще се включат 15 души, които имат поне година и половина опит като разработчици. "Искаме да направим от тези хора не просто разработчици, а блокчейн разработчици. Да могат да навлязат в индустрията, без значение дали след това ще работят при нас или не", казва Тодоров. "
Преди всичко искаме да създадем система, да има нужния човешки ресурс от хора, които да работят върху блокчейн в България, за да може след това да мислим от търговска и бизнес гледна точка."

Със скоростта на веригата

LimeChain се развива на бързи обороти, като на практика компанията няма друг избор – самата технология е в онзи момент от съществуването си, в който се развива бързо, но и нефокусирано. От началото на съществуването си досега фирмата е работила по над 20 проекта, като в момента действащите са пет. На проектите рядко се слага край, след като се направи търсеното решение, и в повечето случаи LimeChain се занимава и с поддръжката им.

На фирмата рядко се налага да търси клиенти, защото за момента на пазара има много по-голямо търсене на блокчейн услуги, отколкото предлагане. "Преди година, когато се появихме, бяхме може би единствената такава компания на Балканите. Сега имаме конкуренция, но в световен мащаб", казва Тодоров. Той добавя, че вече се вижда апетитът на по-големите компании в IT сектора да започнат да предлагат блокчейн услуги.

Младата блокчейн индустрия все още обаче има много проблеми за изчистване. Основният от тях е непълното разбиране на технологията. За LimeChain този проблем е сравнително малък, защото, както казва Тодоров, повечето клиенти, които търсят компанията, са наясно с това какво може технологията. Той добавя, че въпреки огромния потенциал на блокчейн технологията не е решение на всички проблеми. "Ако блокчейн е по-добрият вариант, това е очевидно. Принципът е, че ако можеш да премахнеш трета страна, която взима много пари или време, е по-добре да използваш блокчейн", казва Тодоров. "Ако трябва да убеждаваме някого, че блокчейн решението е по-добро от традиционните подходи, може би блокчейн не е толкова добър вариант."
Case Study: Блокчейн в примери

Locktrip

"Проектът на Locktrip (в началото Lockchain) не беше типичен, защото основателите Христо Тенчев и Никола Александров бяха наясно какво може да се постигне с технологията", казва Тодоров. Locktrip е децентрализирана система за наемане на хотелски стаи или апартаменти от типа на Booking.com и Airbnb. Разликата е, че Locktrip взима 0% комисиони и целият бизнес модел на фирмата разчита на LOC токените, издадени чрез ICO. Работата на LimeChain в проекта е самата архитектура на монетното предлагане.

Arxum

Arxum е проект на немската компания Arend. Фирмата използва блокчейн технологията като слой, който да бъде посредник между клиентите и машините. "Системата е следната: един потребител идва и иска да си поръча например хиляда гравирани отварачки за бира. От там блокчейн слоят "пита" машината дали има капацитета да направи хиляда отварачки. Тя отговаря с "да", стига се отново до потребителя, превеждат се парите за поръчката и се държат по средата, докато всичко е готово. Когато машината "потвърди" договора, стоката пътува към клиента." Блокчейн бизнес моделът е разработен от LimeChain.

Iris AI

Iris AI е проект, който се заражда в Норвегия. Iris AI използва изкуствен интелект, за да могат по-лесно академичните среди да търсят информация в научни трудове. За да се подобрява изкуственият интелект обаче, е нужно той да бъде трениран от хора. Затова от Iris AI решават да заложат на блокчейн решение, като с вкарването на нова информация се създава сложна система, която да помага на академиците. "На практика на базата на Iris сме създали една малка държава, едно затворено общество, което функционира като такава." Цялата блокчейн система е създадена и се поддържа от LimeChain.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10% 1 Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10%

Четвъртата най-голяма американска банка предприема мерките поради финансови затруднения

22 сеп 2018, 823 прочитания

Малката революция на крафт бирата 2 Малката революция на крафт бирата

Знаятчийската бира е в подем в световен мащаб и се превръща в значителен бизнес

21 сеп 2018, 3067 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Фаталният изход на "СК-13 Пътстрой"

Една от най-големите строителни компании от близкото минало фалира неочаквано

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете