С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 14 сеп 2018, 13:00, 25422 прочитания

Двубой без дим

British American Tobacco пуска на пазара бездимните си тютюневи продукти, които ще се сблъскат с IQOS на Philip Morris

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Японците започват да пушат бездимни продукти не толкова защото се страхуват от вредните вещества в конвенционалния цигарен дим, колкото заради това, че бездимните устройства са нови, високотехнологични, интересни, електронна иновация и в крайна сметка са модни."

Джеймс Мърфи, мениджър в British American Tobacco
Алтернативите за пушачите през следващите седмици ще се удвоят, тъй като и British American Tobacco (ВАТ) ще пусне в България своето устройство glo и бездимните си стикове с бранда Dunhill. ВАТ, които в България са пазарен лидер в конвенционалните цигари с дял от 40% в стойност, влизат втори в битката за превключване към бездимни изделия. От ноември миналата година на пазара са устройствата IQOS на Philip Morris, които предизвикаха такъв интерес, че парламентът дори опита да приравни акциза им към този на конвенционалните цигари, за да може бюджетът да печели повече от продажбите им, а на финала леко увеличи данъка. Според данните на депутатите отпреди два месеца тези продукти са с дял 4-5% от пазара на цигари в София и по-малък процент в големите градове.

ВАТ все още не съобщават официално датата, на която устройствата им ще бъдат достъпни. Но компанията вече е регистрирала три продукта за нагряване с бранда Dunhill и е получила цена на една кутия стикове, която ще бъде 6 лв. От получаването на бандеролите до производството и предлагането в България се очаква да минат един-два месеца. Категорично обаче до края на годината страната ще е вероятно десетата в света, в която този продукт ще е достъпен. В момента glo се продава в Япония, Южна Корея, Русия, Швейцария, Канада, Румъния, Италия, Сърбия и Хърватия, като от компанията прогнозират да стъпят и на много други европейски пазари през тази и следващата година.


Как ще се конкурират

През следващите месеци се очаква двата цигарени концерна да наложат още по-масирано бездимните продукти. Тъй като цената на една кутия стикове ще бъде близка - около 6 лв. за кутия, вероятно конкуренция ще има в цената на устройствата. От 1 октомври влиза в сила нова акцизна ставка за бездимните продукти, при която се очаква Philip Morris да увеличат цените на стиковете за бездимни продукти. Все още не е ясно дали сега регистрираната цена на ВАТ включва новия акциз от 1 октомври, но по-вероятно е да е калкулирана.

В момента при покупката на един стек от 10 кутии стикове за IQOS едната кутия е безплатна и така пакет от 20 heets излиза 4.95 лв. Вероятно и ВАТ ще предложат някакъв тип промоции за бъдещите си клиенти.



Според източници от сектора на недвижимите имоти ВАТ все още не са проявили интерес към наемане на магазини в големите молове, каквато беше стратегията за собствени магазини на Philip Morris. Причината устройствата да не се предлагат в обектите, продаващи традиционни цигари, е, че компаниите искат да различат продукта си от тях и освен това бъдещите потребители се нуждаят от персонална консултация как да ползват и да почистват устройството.

Това ли е посоката

Явно е, че конкуренцията в цигарения бизнес през следващите години ще бъде бездимна. Най-големите световни компании вече са намерили модел - изделие, вероятно с по-нисък риск, и са вложили в него няколко милиарда долара само през последните години. И според разчетите им бъдещето на индустрията, изглежда, са продуктите, които не горят, което спестява на потребителите вредните вещества от тютюна, пепелта и дима. А заради сравнителната уникалност маржовете за производителите са по-високи.

През тази година бездимните продукти ще генерират 1 млрд. паунда, или 5% от около 20-те млрд. паунда приходи на British American Tobacco, като само след пет години този дял ще нарасне до 25%, прогнозира Джеймс Мърфи, ръководител направление "Намален риск" в ВАТ.

Компанията е инвестирала 2.5 млрд. долара от 2012 г. досега в разработката на три вида продукти, които потенциално са по-малко вредни от класическите цигари. Първият са електронните цигари, които съдържат никотинова течност. Те не намериха много добър прием в България, но за сметка на това са изключително популярни във Великобритания. Там здравният фонд покрива стойността на изделието за пушачите, които планират да се откажат или искат да пушат по-безвредно. ВАТ планира до 2020 г. да има 80 млн. клиенти, използващи електронни цигари, и 19 млн. души, които ползват продукти с намален риск. В тази група компанията поставя три вида продукти – такива за орална употреба (снус и енфие), устройство, подобно на електронна цигара с тютюн, и бездимните стикове чрез устройството glo.

ВАТ цитира независими проучвания, като това на Кралския колеж на лекарите във Великобритания, които твърдят, че предоставянето на никотин, към който са пристрастени пушачите, но без вредните съставки на тютюневия дим, може да предотврати до голяма степен вредата от пушенето.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Меките начини да се пораздвижи железницата Меките начини да се пораздвижи железницата

Вагон-ресторантите, онлайн продажбите на билети и обезщетенията за закъснения са лесни мерки, които могат да засилят интереса към компанията

20 сеп 2019, 198 прочитания

Споделеното падение на WeWork Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

20 сеп 2019, 210 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Twitter между чука и наковалнята

В опитите си да угоди на политиците, изпълнителният директор на мрежата Джак Дорси може да си навлече още повече проблеми

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата