Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 14 сеп 2018, 13:00, 27917 прочитания

Двубой без дим

British American Tobacco пуска на пазара бездимните си тютюневи продукти, които ще се сблъскат с IQOS на Philip Morris

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Японците започват да пушат бездимни продукти не толкова защото се страхуват от вредните вещества в конвенционалния цигарен дим, колкото заради това, че бездимните устройства са нови, високотехнологични, интересни, електронна иновация и в крайна сметка са модни."

Джеймс Мърфи, мениджър в British American Tobacco
Алтернативите за пушачите през следващите седмици ще се удвоят, тъй като и British American Tobacco (ВАТ) ще пусне в България своето устройство glo и бездимните си стикове с бранда Dunhill. ВАТ, които в България са пазарен лидер в конвенционалните цигари с дял от 40% в стойност, влизат втори в битката за превключване към бездимни изделия. От ноември миналата година на пазара са устройствата IQOS на Philip Morris, които предизвикаха такъв интерес, че парламентът дори опита да приравни акциза им към този на конвенционалните цигари, за да може бюджетът да печели повече от продажбите им, а на финала леко увеличи данъка. Според данните на депутатите отпреди два месеца тези продукти са с дял 4-5% от пазара на цигари в София и по-малък процент в големите градове.

ВАТ все още не съобщават официално датата, на която устройствата им ще бъдат достъпни. Но компанията вече е регистрирала три продукта за нагряване с бранда Dunhill и е получила цена на една кутия стикове, която ще бъде 6 лв. От получаването на бандеролите до производството и предлагането в България се очаква да минат един-два месеца. Категорично обаче до края на годината страната ще е вероятно десетата в света, в която този продукт ще е достъпен. В момента glo се продава в Япония, Южна Корея, Русия, Швейцария, Канада, Румъния, Италия, Сърбия и Хърватия, като от компанията прогнозират да стъпят и на много други европейски пазари през тази и следващата година.


Как ще се конкурират

През следващите месеци се очаква двата цигарени концерна да наложат още по-масирано бездимните продукти. Тъй като цената на една кутия стикове ще бъде близка - около 6 лв. за кутия, вероятно конкуренция ще има в цената на устройствата. От 1 октомври влиза в сила нова акцизна ставка за бездимните продукти, при която се очаква Philip Morris да увеличат цените на стиковете за бездимни продукти. Все още не е ясно дали сега регистрираната цена на ВАТ включва новия акциз от 1 октомври, но по-вероятно е да е калкулирана.

В момента при покупката на един стек от 10 кутии стикове за IQOS едната кутия е безплатна и така пакет от 20 heets излиза 4.95 лв. Вероятно и ВАТ ще предложат някакъв тип промоции за бъдещите си клиенти.



Според източници от сектора на недвижимите имоти ВАТ все още не са проявили интерес към наемане на магазини в големите молове, каквато беше стратегията за собствени магазини на Philip Morris. Причината устройствата да не се предлагат в обектите, продаващи традиционни цигари, е, че компаниите искат да различат продукта си от тях и освен това бъдещите потребители се нуждаят от персонална консултация как да ползват и да почистват устройството.

Това ли е посоката

Явно е, че конкуренцията в цигарения бизнес през следващите години ще бъде бездимна. Най-големите световни компании вече са намерили модел - изделие, вероятно с по-нисък риск, и са вложили в него няколко милиарда долара само през последните години. И според разчетите им бъдещето на индустрията, изглежда, са продуктите, които не горят, което спестява на потребителите вредните вещества от тютюна, пепелта и дима. А заради сравнителната уникалност маржовете за производителите са по-високи.

През тази година бездимните продукти ще генерират 1 млрд. паунда, или 5% от около 20-те млрд. паунда приходи на British American Tobacco, като само след пет години този дял ще нарасне до 25%, прогнозира Джеймс Мърфи, ръководител направление "Намален риск" в ВАТ.

Компанията е инвестирала 2.5 млрд. долара от 2012 г. досега в разработката на три вида продукти, които потенциално са по-малко вредни от класическите цигари. Първият са електронните цигари, които съдържат никотинова течност. Те не намериха много добър прием в България, но за сметка на това са изключително популярни във Великобритания. Там здравният фонд покрива стойността на изделието за пушачите, които планират да се откажат или искат да пушат по-безвредно. ВАТ планира до 2020 г. да има 80 млн. клиенти, използващи електронни цигари, и 19 млн. души, които ползват продукти с намален риск. В тази група компанията поставя три вида продукти – такива за орална употреба (снус и енфие), устройство, подобно на електронна цигара с тютюн, и бездимните стикове чрез устройството glo.

ВАТ цитира независими проучвания, като това на Кралския колеж на лекарите във Великобритания, които твърдят, че предоставянето на никотин, към който са пристрастени пушачите, но без вредните съставки на тютюневия дим, може да предотврати до голяма степен вредата от пушенето.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Здравата организация поставя хората на първо място Здравата организация поставя хората на първо място

Компаниите, които подхождат с грижа към служителите си, следват наложените превантивни мерки и успешно дефинират новата дистанционна култура на работа, са тези, които продължават напред

29 май 2020, 749 прочитания

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 1708 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Twitter между чука и наковалнята

В опитите си да угоди на политиците, изпълнителният директор на мрежата Джак Дорси може да си навлече още повече проблеми

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10