С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 14 сеп 2018, 13:00, 25807 прочитания

Двубой без дим

British American Tobacco пуска на пазара бездимните си тютюневи продукти, които ще се сблъскат с IQOS на Philip Morris

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Японците започват да пушат бездимни продукти не толкова защото се страхуват от вредните вещества в конвенционалния цигарен дим, колкото заради това, че бездимните устройства са нови, високотехнологични, интересни, електронна иновация и в крайна сметка са модни."

Джеймс Мърфи, мениджър в British American Tobacco
Алтернативите за пушачите през следващите седмици ще се удвоят, тъй като и British American Tobacco (ВАТ) ще пусне в България своето устройство glo и бездимните си стикове с бранда Dunhill. ВАТ, които в България са пазарен лидер в конвенционалните цигари с дял от 40% в стойност, влизат втори в битката за превключване към бездимни изделия. От ноември миналата година на пазара са устройствата IQOS на Philip Morris, които предизвикаха такъв интерес, че парламентът дори опита да приравни акциза им към този на конвенционалните цигари, за да може бюджетът да печели повече от продажбите им, а на финала леко увеличи данъка. Според данните на депутатите отпреди два месеца тези продукти са с дял 4-5% от пазара на цигари в София и по-малък процент в големите градове.

ВАТ все още не съобщават официално датата, на която устройствата им ще бъдат достъпни. Но компанията вече е регистрирала три продукта за нагряване с бранда Dunhill и е получила цена на една кутия стикове, която ще бъде 6 лв. От получаването на бандеролите до производството и предлагането в България се очаква да минат един-два месеца. Категорично обаче до края на годината страната ще е вероятно десетата в света, в която този продукт ще е достъпен. В момента glo се продава в Япония, Южна Корея, Русия, Швейцария, Канада, Румъния, Италия, Сърбия и Хърватия, като от компанията прогнозират да стъпят и на много други европейски пазари през тази и следващата година.


Как ще се конкурират

През следващите месеци се очаква двата цигарени концерна да наложат още по-масирано бездимните продукти. Тъй като цената на една кутия стикове ще бъде близка - около 6 лв. за кутия, вероятно конкуренция ще има в цената на устройствата. От 1 октомври влиза в сила нова акцизна ставка за бездимните продукти, при която се очаква Philip Morris да увеличат цените на стиковете за бездимни продукти. Все още не е ясно дали сега регистрираната цена на ВАТ включва новия акциз от 1 октомври, но по-вероятно е да е калкулирана.

В момента при покупката на един стек от 10 кутии стикове за IQOS едната кутия е безплатна и така пакет от 20 heets излиза 4.95 лв. Вероятно и ВАТ ще предложат някакъв тип промоции за бъдещите си клиенти.



Според източници от сектора на недвижимите имоти ВАТ все още не са проявили интерес към наемане на магазини в големите молове, каквато беше стратегията за собствени магазини на Philip Morris. Причината устройствата да не се предлагат в обектите, продаващи традиционни цигари, е, че компаниите искат да различат продукта си от тях и освен това бъдещите потребители се нуждаят от персонална консултация как да ползват и да почистват устройството.

Това ли е посоката

Явно е, че конкуренцията в цигарения бизнес през следващите години ще бъде бездимна. Най-големите световни компании вече са намерили модел - изделие, вероятно с по-нисък риск, и са вложили в него няколко милиарда долара само през последните години. И според разчетите им бъдещето на индустрията, изглежда, са продуктите, които не горят, което спестява на потребителите вредните вещества от тютюна, пепелта и дима. А заради сравнителната уникалност маржовете за производителите са по-високи.

През тази година бездимните продукти ще генерират 1 млрд. паунда, или 5% от около 20-те млрд. паунда приходи на British American Tobacco, като само след пет години този дял ще нарасне до 25%, прогнозира Джеймс Мърфи, ръководител направление "Намален риск" в ВАТ.

Компанията е инвестирала 2.5 млрд. долара от 2012 г. досега в разработката на три вида продукти, които потенциално са по-малко вредни от класическите цигари. Първият са електронните цигари, които съдържат никотинова течност. Те не намериха много добър прием в България, но за сметка на това са изключително популярни във Великобритания. Там здравният фонд покрива стойността на изделието за пушачите, които планират да се откажат или искат да пушат по-безвредно. ВАТ планира до 2020 г. да има 80 млн. клиенти, използващи електронни цигари, и 19 млн. души, които ползват продукти с намален риск. В тази група компанията поставя три вида продукти – такива за орална употреба (снус и енфие), устройство, подобно на електронна цигара с тютюн, и бездимните стикове чрез устройството glo.

ВАТ цитира независими проучвания, като това на Кралския колеж на лекарите във Великобритания, които твърдят, че предоставянето на никотин, към който са пристрастени пушачите, но без вредните съставки на тютюневия дим, може да предотврати до голяма степен вредата от пушенето.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година 1 Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година

Ако обжалването потвърди държавното решение, Meridiam трябва дотогава да е построил трети терминал. Следва карго терминал и хотел

14 окт 2019, 558 прочитания

Бил Макдермът се оттегля от управлението на SAP Бил Макдермът се оттегля от управлението на SAP

Американският мениджър управлява германската софтуерна компания повече от десетилетие и утрои пазарната й оценка

14 окт 2019, 680 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Twitter между чука и наковалнята

В опитите си да угоди на политиците, изпълнителният директор на мрежата Джак Дорси може да си навлече още повече проблеми

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие