Съдът на ЕС забрани SIM карти с предварително активирани платени услуги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съдът на ЕС забрани SIM карти с предварително активирани платени услуги

Reuters

Съдът на ЕС забрани SIM карти с предварително активирани платени услуги

Решението на съда няма да се отрази на българските оператори

Йоан Запрянов
5342 прочитания

Reuters

© Reuters


Съдът на Европейския съюз (СЕС) отсъди, че пускането на пазара на SIM карти с предварително въведени настройки за платени услуги, за които клиентите не са информирани, е "агресивна и нелоялна търговска практика". Подобно поведение представлява "доставка на непоръчани стоки" и подлежи на санкциониране от национален орган, различен от предвидените в правилата на ЕС в областта на електронните съобщения. Това се казва в решение по съединени дела C-54/17 Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato ("AGCM")/Wind Tre SpA и C-55/17, AGCM/Vodafone Italia Spa, обявено в края на миналата седмица.

Казусът

Повод за делото са санкциите, наложени от италианския орган за защита на конкуренцията и пазара AGCM срещу операторите Wind Tre и Vodafone Italia заради търговията със SIM карти, в които предварително са въведени някои настройки за сърфиране в интернет и гласова поща. Разходите по тях се начисляват на клиентите дори когато те не ги ползват и единственият начин да бъдат спрени е при изрично желание от потребителите. В сърцевината си спорът е класически за opt-in (предварително съгласие за някои настройки) и opt-out (предварително зададени включени услуги, от които клиентът може да се откаже).

С решението си съдът отбелязва, че искането за дадена услуга трябва да се изразява в свободен избор на потребителя. "При положение обаче че потребителят не е бил уведомен както за себестойността на разглежданите услуги, така и за предварително въведените и активираните настройки за тях в закупената от него SIM карта, не може да се приеме, че той свободно е избрал доставката на такива услуги", се казва още в решението. Там се казва също така, че съдът, който разглежда спора в съответната държава трябва да провери тези релевантни факти - дали потребителят е бил информиран "предварително и по подходящ начин" както за услугата, така и за разходите по нея.

Без промяна в България

В отговор на запитвания на "Капитал" от български телекоми коментираха, че решението на съда няма да доведе до промени в бизнес модела им. "Решението няма да се отрази на практиката на БТК, тъй като компанията не предоставя непоискани услуги на клиентите и предоставя пълна преддоговорна информация за характеристиките на услугата и тяхната цена", коментираха от БТК.

От "Теленор" коментираха, че компанията "представя на потребителите цялата информация относно своите услуги (включително техните цени), касаеща потребителя преди сключване на договора. Целта е да се осигури на клиента възможност за информиран избор и да се гарантира прозрачността на споразуменията с него". Според оператора цените на всички услуги са подробно описани в ценовата листа на компанията, която е на разположение на потребителя преди подписване на договора и по време на неговото действие. "В този смисъл решението на Съда на Европейския съюз по посочените дела няма да се отрази на практиките на "Теленор", допълват от телекома.

"Нашите потребители и абонати са предварително информирани, както за услугите, които ползват, така и за техните цени чрез Общите условия за мобилни услуги, чрез индивидуалните договори, които се подписват, и чрез публикуваната информация на интернет страницата на дружеството по отношение всички елементи на предлаганите тарифни планове", коментираха от "А1 България". "Даваме положителната си оценка към това решение, тъй като считаме за правилно абонатите и потребителите предварително да са информирани какви услуги ползват и на какви цени", добавят още от оператора.

*Отговорът на "А1 България" бе добавен в статията на 20 септември.

Съдът на Европейския съюз (СЕС) отсъди, че пускането на пазара на SIM карти с предварително въведени настройки за платени услуги, за които клиентите не са информирани, е "агресивна и нелоялна търговска практика". Подобно поведение представлява "доставка на непоръчани стоки" и подлежи на санкциониране от национален орган, различен от предвидените в правилата на ЕС в областта на електронните съобщения. Това се казва в решение по съединени дела C-54/17 Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato ("AGCM")/Wind Tre SpA и C-55/17, AGCM/Vodafone Italia Spa, обявено в края на миналата седмица.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    goshoeeeee avatar :-|
    goshoeeeee

    Италианските оператори не са нелоялни само спрямо клиентите си. Трудно се работи с тях като цяло. За румънците се отнася същото.

  • 2
    kochoparabellum avatar :-|
    kochoparabellum

    Една напълно излишна статия, която не казва нищо, което потребителят трябва да знае и не третира проблем, който го засяга по какъвто и да е било начин.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK