С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 17 сеп 2018, 16:27, 3596 прочитания

Съдът на ЕС забрани SIM карти с предварително активирани платени услуги

Решението на съда няма да се отрази на българските оператори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съдът на Европейския съюз (СЕС) отсъди, че пускането на пазара на SIM карти с предварително въведени настройки за платени услуги, за които клиентите не са информирани, е "агресивна и нелоялна търговска практика". Подобно поведение представлява "доставка на непоръчани стоки" и подлежи на санкциониране от национален орган, различен от предвидените в правилата на ЕС в областта на електронните съобщения. Това се казва в решение по съединени дела C-54/17 Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato ("AGCM")/Wind Tre SpA и C-55/17, AGCM/Vodafone Italia Spa, обявено в края на миналата седмица.

Казусът


Повод за делото са санкциите, наложени от италианския орган за защита на конкуренцията и пазара AGCM срещу операторите Wind Tre и Vodafone Italia заради търговията със SIM карти, в които предварително са въведени някои настройки за сърфиране в интернет и гласова поща. Разходите по тях се начисляват на клиентите дори когато те не ги ползват и единственият начин да бъдат спрени е при изрично желание от потребителите. В сърцевината си спорът е класически за opt-in (предварително съгласие за някои настройки) и opt-out (предварително зададени включени услуги, от които клиентът може да се откаже).

С решението си съдът отбелязва, че искането за дадена услуга трябва да се изразява в свободен избор на потребителя. "При положение обаче че потребителят не е бил уведомен както за себестойността на разглежданите услуги, така и за предварително въведените и активираните настройки за тях в закупената от него SIM карта, не може да се приеме, че той свободно е избрал доставката на такива услуги", се казва още в решението. Там се казва също така, че съдът, който разглежда спора в съответната държава трябва да провери тези релевантни факти - дали потребителят е бил информиран "предварително и по подходящ начин" както за услугата, така и за разходите по нея.

Без промяна в България



В отговор на запитвания на "Капитал" от български телекоми коментираха, че решението на съда няма да доведе до промени в бизнес модела им. "Решението няма да се отрази на практиката на БТК, тъй като компанията не предоставя непоискани услуги на клиентите и предоставя пълна преддоговорна информация за характеристиките на услугата и тяхната цена", коментираха от БТК.

От "Теленор" коментираха, че компанията "представя на потребителите цялата информация относно своите услуги (включително техните цени), касаеща потребителя преди сключване на договора. Целта е да се осигури на клиента възможност за информиран избор и да се гарантира прозрачността на споразуменията с него". Според оператора ц
ените на всички услуги са подробно описани в ценовата листа на компанията, която е на разположение на потребителя преди подписване на договора и по време на неговото действие. "В този смисъл решението на Съда на Европейския съюз по посочените дела няма да се отрази на практиките на "Теленор", допълват от телекома.

"Нашите потребители и абонати са предварително информирани, както за услугите, които ползват, така и за техните цени чрез Общите условия за мобилни услуги, чрез индивидуалните договори, които се подписват, и чрез публикуваната информация на интернет страницата на дружеството по отношение всички елементи на предлаганите тарифни планове", коментираха от "А1 България". "Даваме положителната си оценка към това решение, тъй като считаме за правилно абонатите и потребителите предварително да са информирани какви услуги ползват и на какви цени", добавят още от оператора.

*Отговорът на "А1 България" бе добавен в статията на 20 септември.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Най-голямата слънчева сделка 1 Най-голямата слънчева сделка

С оценка от около 80 млн. евро това е една от най-големите енергийни сделки в страната за последните години.

14 дек 2018, 370 прочитания

Отхвърчащите дългове на "България ер" 2 Отхвърчащите дългове на "България ер"

"Летище София" губи сериозна част от делата срещу националния превозвач за неплатените летищни такси. Това може да се окаже опасен прецедент

14 дек 2018, 581 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Deutsche Bank обмисля да изтегли от Лондон голяма част от активите си

Според източници банката ще прехвърли около 600 млрд. евро към централата си във Франкфурт

Как в Люксембург ще четат Пеевски

Видински съдия изпрати спорната законова поправка, даваща нови права на синдиците на КТБ, за тълкуване в Съда на ЕС

Кандидатите за нов мандат в Бюрото за СРС са прикривали закононарушения

Илия Ганев, Огнян Атанасов и Огнян Стоичков гласували да се изпрати невярно уведомление до гражданин, че не е подслушван незаконно

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

Коледна селекция - за всички от сърце

Ако все още не сте се справили с коледното пазаруване, разнообразни идеи за подаръци в последния момент.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: ГЕРБ сглоби машина за репресии

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 14.12.2018 Прочетете