С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 сеп 2018, 9:28, 4286 прочитания

Как електроенергията може да промени авиацията

В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авиацията е на ръба на най-голямата революция откакто Франк Уитъл изобретява реактивния двигател през 1937 г. След десетилетия, през които самолетите са задвижвани от изкопаеми горива, напредъкът в батериите и електрическите системи дава обещанието за по-чисти и по-евтини полети, пише Financial Times.

Новите играчи


Революционното навлизане на електроенергията в авиацията не гарантира запазването на местата на установените играчи в индустрията. Три години след първите опити за полети над Ламанша най-големите авиокосмически компании се състезават да пуснат на пазара самолети, задвижвани от електроенергия, и да предотвратят конкуренцията от новото поколение производители.

Според консултантите от Roland Berger през изминалата година са обявени повече проекти в сферата на електрическата авиация, отколкото през предходните девет общо. Интересното е, че едва 30% от тях идват от установени играчи като Boeing, Airbus или Rolls-Royce. Повечето са на стартиращи фирми или нови играчи в аерокосмическата промишленост.

"Онези, които са са обявили, че ще се развиват в тази посока, вероятно са само върхът на айсберга, особено в Китай", коментира Робърт Томсън, анализатор в Roland Berger.



Нова ера

В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита, които превозват пътници на много къси разстояния. Все по-голям брой проекти се съсредоточават върху потенциала на регионалните полети, превозващи пътниците на разстояние от няколкостотин километра.

Ограниченията на електрическите системи означават, че в обозримото бъдеще тези въздухоплавателни средства ще бъдат предимно хибриди, съчетаващи традиционни газови турбини с мощност от бордови генератори.

Но дори хибридите ще позволят на компаниите да преосмислят модерните самолети. Вместо реактивни двигатели, окачени на крилата, няколко моторизирани перки могат да бъдат така разпределени, че да направят самолетите по-аеродинамично ефективни и потенциално по-безопасни превозни средства. Без шума на турбините летищата биха могли да работят практически денонощно или дори да бъдат изграждани по-близо до градските зони, с по-малко шумово замърсяване.

Революцията няма да бъде само в начина, по който хората летят, или в дизайна на самолета. Електрическата авиация може също така да разстрои аерокосмическата йерархия, подкопавайки бизнес моделите на водещи авиокомпании като Rolls-Royce и General Electric.

Проблемът с емисиите

Натискът върху индустрията за разрешаване на проблема с нарастващите вредни емисии се засилва. В момента въздушните пътувания са отговорни за 2% от световните емисии. Въздушното движение се удвоява на всеки 15 години, а емисиите от него се увеличават с 4.5-6% годишно според данните на публично-частното предприятие на ЕС за научни изследвания в областта на въздухоплаването "Чисто небе". Според Roland Berger пък авиационните емисии могат достигнат до 10% от общото количество до 2050 г.

Рисковете

Дори и с последните подобрения в капацитета за съхранение на батерии съществуват фундаментални ограничения за летенето на по-големи пътнически самолети, използващи изцяло електрически системи.

"
Електрическата авиация е въпрос на време", каза Крис Есекс, ръководител на флота в EasyJet.

Както и в автомобилната индустрия, хибридната технология ще бъде стъпалото. Airbus се обедини със Siemens и Rolls-Royce, за да разработи търговски изгодни хибридни електрически самолети. Boeing подкрепя собствените си проучвания с инвестиции в стартиращи компании като базираната във Вашингтон авиокомпания Zunum и производителя на батерии Cuberg. Миналата година аерокосмическият гигант придоби Aurora Flight Sciences, която е работила за американското правителство в сферата на електрическата и автономна авиация.

Но дори и хибридните системи ще трябва да напреднат значително, за да бъдат конкурентоспособни с конвенционалните самолети. Батериите и горивните клетки са все още твърде тежки, а също така трябва да се намери решение на проблема с топлината, генерирана от кабели и други компоненти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 664 прочитания

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 385 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Акциите на Zalando паднаха с 20% след предупреждение за по-ниска печалба

Онлайн магазинът обвинява по-дългия летен сезон за намаленото търсене на по-скъпи дрехи

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10