Авиацията е на ръба на най-голямата революция откакто Франк Уитъл изобретява реактивния двигател през 1937 г. След десетилетия, през които самолетите са задвижвани от изкопаеми горива, напредъкът в батериите и електрическите системи дава обещанието за по-чисти и по-евтини полети, пише Financial Times.
Новите играчи
Революционното навлизане на електроенергията в авиацията не гарантира запазването на местата на установените играчи в индустрията. Три години след първите опити за полети над Ламанша най-големите авиокосмически компании се състезават да пуснат на пазара самолети, задвижвани от електроенергия, и да предотвратят конкуренцията от новото поколение производители.
Според консултантите от Roland Berger през изминалата година са обявени повече проекти в сферата на електрическата авиация, отколкото през предходните девет общо. Интересното е, че едва 30% от тях идват от установени играчи като Boeing, Airbus или Rolls-Royce. Повечето са на стартиращи фирми или нови играчи в аерокосмическата промишленост.
"Онези, които са са обявили, че ще се развиват в тази посока, вероятно са само върхът на айсберга, особено в Китай", коментира Робърт Томсън, анализатор в Roland Berger.
Нова ера
В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита, които превозват пътници на много къси разстояния. Все по-голям брой проекти се съсредоточават върху потенциала на регионалните полети, превозващи пътниците на разстояние от няколкостотин километра.
Ограниченията на електрическите системи означават, че в обозримото бъдеще тези въздухоплавателни средства ще бъдат предимно хибриди, съчетаващи традиционни газови турбини с мощност от бордови генератори.
Но дори хибридите ще позволят на компаниите да преосмислят модерните самолети. Вместо реактивни двигатели, окачени на крилата, няколко моторизирани перки могат да бъдат така разпределени, че да направят самолетите по-аеродинамично ефективни и потенциално по-безопасни превозни средства. Без шума на турбините летищата биха могли да работят практически денонощно или дори да бъдат изграждани по-близо до градските зони, с по-малко шумово замърсяване.
Революцията няма да бъде само в начина, по който хората летят, или в дизайна на самолета. Електрическата авиация може също така да разстрои аерокосмическата йерархия, подкопавайки бизнес моделите на водещи авиокомпании като Rolls-Royce и General Electric.
Проблемът с емисиите
Натискът върху индустрията за разрешаване на проблема с нарастващите вредни емисии се засилва. В момента въздушните пътувания са отговорни за 2% от световните емисии. Въздушното движение се удвоява на всеки 15 години, а емисиите от него се увеличават с 4.5-6% годишно според данните на публично-частното предприятие на ЕС за научни изследвания в областта на въздухоплаването "Чисто небе". Според Roland Berger пък авиационните емисии могат достигнат до 10% от общото количество до 2050 г.
Рисковете
Дори и с последните подобрения в капацитета за съхранение на батерии съществуват фундаментални ограничения за летенето на по-големи пътнически самолети, използващи изцяло електрически системи.
"Електрическата авиация е въпрос на време", каза Крис Есекс, ръководител на флота в EasyJet.
Както и в автомобилната индустрия, хибридната технология ще бъде стъпалото. Airbus се обедини със Siemens и Rolls-Royce, за да разработи търговски изгодни хибридни електрически самолети. Boeing подкрепя собствените си проучвания с инвестиции в стартиращи компании като базираната във Вашингтон авиокомпания Zunum и производителя на батерии Cuberg. Миналата година аерокосмическият гигант придоби Aurora Flight Sciences, която е работила за американското правителство в сферата на електрическата и автономна авиация.
Но дори и хибридните системи ще трябва да напреднат значително, за да бъдат конкурентоспособни с конвенционалните самолети. Батериите и горивните клетки са все още твърде тежки, а също така трябва да се намери решение на проблема с топлината, генерирана от кабели и други компоненти.
Авиацията е на ръба на най-голямата революция откакто Франк Уитъл изобретява реактивния двигател през 1937 г. След десетилетия, през които самолетите са задвижвани от изкопаеми горива, напредъкът в батериите и електрическите системи дава обещанието за по-чисти и по-евтини полети, пише Financial Times.
5 коментара
Оф, аман от медийни пушилки. Не може да стане за момента. Не може, защото батериите, които сме измислили до момента, са ужасно тежки. Няма да се уморя да го поствам, докато медиите не се уморят да пишат глупости. Експериментален апарат, с огромен размах на крилата ии крехък като яйце, който носи само пилота си, не е доказателство, че това може (пак казваме, за моманта) да еволюира в комерсиален самолет. Едно и също количество енергия се съдържа в 1 литър гориво и в 48 килограма батерии от най-добрите, които сме измислили засега. Хипопотамите не летят. Точка по въпроса. Пишете ми 8 минуса, па после вземете, па почетете малко що е то плътност на енергията, и как летят самолетите, и защо теглото им е важно, ииии помислете малко защо снимката на статия за електрически самолети е на ... ъъъъ.... нормален самолет. :) Хайде стига толкова измислени сензации...
"..плътност на енергията.." хахаха
че и ми сравнява литър с килограм, явно си учил в библиотекарския
До коментар [#2] от "Tom":
Да бе, хахахахахха плътност на енергията се нарича, ааахахахахх и е от средното образование ахахахахах, че смешно. Това е колко енергия се съхранява в единица маса аахахахаххахах . Брей извинявай, че съм писал литър гориво, а не колкото тежи (около 900 грама) аахахахах
Ех, че си забавен аахахахахх оле колко е смешно всичко ааххахаххах. Хайде да си се смейкаме заедно, хахахаххах.
а енергийна плътност какво е тогава?
До коментар [#4] от "Tom":
Прилича ми като да е същото. :) А тролна плътност и плътност на тролене дали е едно и също?