С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 19 сеп 2018, 9:28, 4002 прочитания

Как електроенергията може да промени авиацията

В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авиацията е на ръба на най-голямата революция откакто Франк Уитъл изобретява реактивния двигател през 1937 г. След десетилетия, през които самолетите са задвижвани от изкопаеми горива, напредъкът в батериите и електрическите системи дава обещанието за по-чисти и по-евтини полети, пише Financial Times.

Новите играчи


Революционното навлизане на електроенергията в авиацията не гарантира запазването на местата на установените играчи в индустрията. Три години след първите опити за полети над Ламанша най-големите авиокосмически компании се състезават да пуснат на пазара самолети, задвижвани от електроенергия, и да предотвратят конкуренцията от новото поколение производители.

Според консултантите от Roland Berger през изминалата година са обявени повече проекти в сферата на електрическата авиация, отколкото през предходните девет общо. Интересното е, че едва 30% от тях идват от установени играчи като Boeing, Airbus или Rolls-Royce. Повечето са на стартиращи фирми или нови играчи в аерокосмическата промишленост.

"Онези, които са са обявили, че ще се развиват в тази посока, вероятно са само върхът на айсберга, особено в Китай", коментира Робърт Томсън, анализатор в Roland Berger.



Нова ера

В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита, които превозват пътници на много къси разстояния. Все по-голям брой проекти се съсредоточават върху потенциала на регионалните полети, превозващи пътниците на разстояние от няколкостотин километра.

Ограниченията на електрическите системи означават, че в обозримото бъдеще тези въздухоплавателни средства ще бъдат предимно хибриди, съчетаващи традиционни газови турбини с мощност от бордови генератори.

Но дори хибридите ще позволят на компаниите да преосмислят модерните самолети. Вместо реактивни двигатели, окачени на крилата, няколко моторизирани перки могат да бъдат така разпределени, че да направят самолетите по-аеродинамично ефективни и потенциално по-безопасни превозни средства. Без шума на турбините летищата биха могли да работят практически денонощно или дори да бъдат изграждани по-близо до градските зони, с по-малко шумово замърсяване.

Революцията няма да бъде само в начина, по който хората летят, или в дизайна на самолета. Електрическата авиация може също така да разстрои аерокосмическата йерархия, подкопавайки бизнес моделите на водещи авиокомпании като Rolls-Royce и General Electric.

Проблемът с емисиите

Натискът върху индустрията за разрешаване на проблема с нарастващите вредни емисии се засилва. В момента въздушните пътувания са отговорни за 2% от световните емисии. Въздушното движение се удвоява на всеки 15 години, а емисиите от него се увеличават с 4.5-6% годишно според данните на публично-частното предприятие на ЕС за научни изследвания в областта на въздухоплаването "Чисто небе". Според Roland Berger пък авиационните емисии могат достигнат до 10% от общото количество до 2050 г.

Рисковете

Дори и с последните подобрения в капацитета за съхранение на батерии съществуват фундаментални ограничения за летенето на по-големи пътнически самолети, използващи изцяло електрически системи.

"
Електрическата авиация е въпрос на време", каза Крис Есекс, ръководител на флота в EasyJet.

Както и в автомобилната индустрия, хибридната технология ще бъде стъпалото. Airbus се обедини със Siemens и Rolls-Royce, за да разработи търговски изгодни хибридни електрически самолети. Boeing подкрепя собствените си проучвания с инвестиции в стартиращи компании като базираната във Вашингтон авиокомпания Zunum и производителя на батерии Cuberg. Миналата година аерокосмическият гигант придоби Aurora Flight Sciences, която е работила за американското правителство в сферата на електрическата и автономна авиация.

Но дори и хибридните системи ще трябва да напреднат значително, за да бъдат конкурентоспособни с конвенционалните самолети. Батериите и горивните клетки са все още твърде тежки, а също така трябва да се намери решение на проблема с топлината, генерирана от кабели и други компоненти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"ДПМ Крумовград" вече произвежда златен концентрат за продажба "ДПМ Крумовград" вече произвежда златен концентрат за продажба

Преработвателната фабрика ще достигне пълния си капацитет до три месеца

18 юни 2019, 195 прочитания

Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес

Компанията цели 60% от продуктите да се изграждат в София

18 юни 2019, 301 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Акциите на Zalando паднаха с 20% след предупреждение за по-ниска печалба

Онлайн магазинът обвинява по-дългия летен сезон за намаленото търсене на по-скъпи дрехи

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."