С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 сеп 2018, 9:28, 4194 прочитания

Как електроенергията може да промени авиацията

В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авиацията е на ръба на най-голямата революция откакто Франк Уитъл изобретява реактивния двигател през 1937 г. След десетилетия, през които самолетите са задвижвани от изкопаеми горива, напредъкът в батериите и електрическите системи дава обещанието за по-чисти и по-евтини полети, пише Financial Times.

Новите играчи


Революционното навлизане на електроенергията в авиацията не гарантира запазването на местата на установените играчи в индустрията. Три години след първите опити за полети над Ламанша най-големите авиокосмически компании се състезават да пуснат на пазара самолети, задвижвани от електроенергия, и да предотвратят конкуренцията от новото поколение производители.

Според консултантите от Roland Berger през изминалата година са обявени повече проекти в сферата на електрическата авиация, отколкото през предходните девет общо. Интересното е, че едва 30% от тях идват от установени играчи като Boeing, Airbus или Rolls-Royce. Повечето са на стартиращи фирми или нови играчи в аерокосмическата промишленост.

"Онези, които са са обявили, че ще се развиват в тази посока, вероятно са само върхът на айсберга, особено в Китай", коментира Робърт Томсън, анализатор в Roland Berger.



Нова ера

В новата ера на електрическата авиация пазарът няма да се ограничи само до така наречените летящи таксита, които превозват пътници на много къси разстояния. Все по-голям брой проекти се съсредоточават върху потенциала на регионалните полети, превозващи пътниците на разстояние от няколкостотин километра.

Ограниченията на електрическите системи означават, че в обозримото бъдеще тези въздухоплавателни средства ще бъдат предимно хибриди, съчетаващи традиционни газови турбини с мощност от бордови генератори.

Но дори хибридите ще позволят на компаниите да преосмислят модерните самолети. Вместо реактивни двигатели, окачени на крилата, няколко моторизирани перки могат да бъдат така разпределени, че да направят самолетите по-аеродинамично ефективни и потенциално по-безопасни превозни средства. Без шума на турбините летищата биха могли да работят практически денонощно или дори да бъдат изграждани по-близо до градските зони, с по-малко шумово замърсяване.

Революцията няма да бъде само в начина, по който хората летят, или в дизайна на самолета. Електрическата авиация може също така да разстрои аерокосмическата йерархия, подкопавайки бизнес моделите на водещи авиокомпании като Rolls-Royce и General Electric.

Проблемът с емисиите

Натискът върху индустрията за разрешаване на проблема с нарастващите вредни емисии се засилва. В момента въздушните пътувания са отговорни за 2% от световните емисии. Въздушното движение се удвоява на всеки 15 години, а емисиите от него се увеличават с 4.5-6% годишно според данните на публично-частното предприятие на ЕС за научни изследвания в областта на въздухоплаването "Чисто небе". Според Roland Berger пък авиационните емисии могат достигнат до 10% от общото количество до 2050 г.

Рисковете

Дори и с последните подобрения в капацитета за съхранение на батерии съществуват фундаментални ограничения за летенето на по-големи пътнически самолети, използващи изцяло електрически системи.

"
Електрическата авиация е въпрос на време", каза Крис Есекс, ръководител на флота в EasyJet.

Както и в автомобилната индустрия, хибридната технология ще бъде стъпалото. Airbus се обедини със Siemens и Rolls-Royce, за да разработи търговски изгодни хибридни електрически самолети. Boeing подкрепя собствените си проучвания с инвестиции в стартиращи компании като базираната във Вашингтон авиокомпания Zunum и производителя на батерии Cuberg. Миналата година аерокосмическият гигант придоби Aurora Flight Sciences, която е работила за американското правителство в сферата на електрическата и автономна авиация.

Но дори и хибридните системи ще трябва да напреднат значително, за да бъдат конкурентоспособни с конвенционалните самолети. Батериите и горивните клетки са все още твърде тежки, а също така трябва да се намери решение на проблема с топлината, генерирана от кабели и други компоненти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 599 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 1464 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Акциите на Zalando паднаха с 20% след предупреждение за по-ниска печалба

Онлайн магазинът обвинява по-дългия летен сезон за намаленото търсене на по-скъпи дрехи

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10