С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 21 сеп 2018, 12:20, 24162 прочитания

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още по темата четете тук:

Вкусът за занаятчийска бира се възпитава

Свари си бира у дома

Малката революция на крафт бирата
Крафт бирата в България по оценка на пазара и по данните на Съюза на пивоварите няма и 1% дял в общата консумация, която е 5.6 млн. хектолитра според агенция "Митници". Този малък дял се разпределя между няколко местни производители, български брандове, които се варят в чужбина, внос и заведения със собствени инсталации.

Безспорно обаче е едно - продажбите в последните две-три години растат значително, а представителите на сектора споделят, че това, което в началото са продавали за месеци, сега реализират за седмици. Това говори за раздвижване на пазара и растящ интерес, без, разбира се, да пренебрегваме факта, че базата за сравнение е много ниска, а оборотите са твърде малки - често десетки или стотици хиляди на година на фона на милионните приходи в промишлената пивоварна индустрия.


"Пазарът в България расте. Преди няколко години почти нямаше малки пивоварни, нямаше и предлагане. Сега вече има магазинчета, барове и пивоварни, които предлагат различна бира. Българска или вносна - крафт бирата се търси", казва Йордан Ченков от сливенската "Трима и двама". Както и мнозина други, той започва като домашен пивововар и постепенно с времето надгражда до малко производство. "Продажбите се удвояват всеки месец", казва Борислав Минков от Hills, който заедно с Александър Страшилов създава пивоварната в Перущица.

Основни пазари са София и по-големите градове като Пловдив, Варна и Бургас, като последните печелят и от повече туристи. По-дълго пребиваващите експати от корпоративния сектор в страната също имат голямо значение за развитие на бирената култура. "Интересът е голям, има осезаем ръст", казват и Калоян Коев и Антон Пенчев, собственици на бар Papa Beer в Бургас, които имат и собствен бранд - Beer Bastards. По тяхната преценка в момента за около три седмици продават същото количество, каквото в началото са продавали за шест месеца.

Пий локално



Добрата новина е, че пивоварите вече забелязват че търсенето се разширява не само като обем, а и като география. "В началото беше само в София. Вече обаче има и в другите по-големи градове. Но дори и в най-малките може да има пивоварни, защото според мен бирата трябва да се пие локално", казва Йордан Чеков от "Трима и двама". На локални пазари пивоварите могат да предложат бирата си и наливна на много по-добри цени от средните - варненските Brothers Brew например продават 90% от наливната си бира във Варна.

На наливно пиво освен на бутилки залагат и от "Ромбус", които имат и ресторант в пивоварната край Пазарджик. А в страната има и няколко бирарии със собствени инсталации, които развиват успешен бизнес вече няколко години - например Veritas в Бургас, Luc's в Трявна или Jägerhof в Пловдив.

Вече има и крафт пивовари, които залагат изцяло на тази идея. Например Христо Цочев от "Казан Артизан", който има нанопивоварна в софийското село Бистрица с 200-литрова варка и се позиционира "в горния край на хоби пивоварството", планира да продава само наливна бира и само локално в София.

Някои брандове, които вече имат по-стабилно като обем производство, започват да навлизат и във веригите. Отдавна по техните рафтове е "Гларус", както и "Диво пиво", а вече и пробиват и по-малки пивоварни - "Айляк" например отскоро продава в "Лидл", в "Кауфланд" и в "Метро". Това е възможност да се повиши чувствително популярността на крафт бирата като цяло, от което тя има нужда.

Опасност от замайване

Секторът на крафт бирата става по-конкурентен, но все още е доста незрял, което носи и рискове за бързо излизане от него и загуба на клиенти. Например през 2017 г. компанията, през която оперира брандът "Айляк" - "Фийл гууд брю ко", понижава приходите и печалбата си. Собственикът Георги Христов обясни това с нарастващата конкуренция в сектора и с проблеми в снабдяването. Той обаче продължава да обновява асортимента, а от октомври очаква да направи и износ за Англия.

В началото на годината пък част от базата на "Диво пиво" изгоря, което също я извади за известно време от пазара и наруши доставките й. "След като производствената ни база изгоря, изградихме изцяло нова, което отне време - инвестиции и нужните разрешителни. Сега работим на половината от капацитета си и очакваме до края на октомври да възстановим цялото си производство", каза Александър Герджев, съсобственик на "Диво пиво". Това обаче не ги отказва: "Правим нашите четири вида бири плюс производството и на външни марки, като бирата на Капана фест в Пловдив например", казва той.

Трудности в сектора има и с достигането до по-високо качество и поддържането му - по всеобщо мнение на представители на пазара, българският крафт има накъде да се развива в това отношение. Тук проблем са все още ограничените инвестиции в модерно оборудване.

Размерът на халбите
Според Габриела Стайкова и Стойчо Пампов от "Ромбус" пазарът има потенциал да поеме още поне 12-13 български бранда

Фотограф: Цветелина Белутова

С най-голям капацитет е варненската "Гларус" - 60 тона на месец. По-голяма част от пивоварните са с капацитет до около 10-12 тона месечно - като "Ромбус" например, но реално произвеждат по-малко, а някои работят и за свои клиенти на партньорски принцип. Пловдивската "Айляк", която вари в гръцкия Серес, е с производство около 2 тона на месец, при Hills e 4 тона. Повечето от останалите пивовари произвеждат дори по-малки количества и на практика са нано-пивовари.

Основен проблем за достигане на пълния капацитет са съдовете за ферментация, където бирата зрее – процес, който може да отнеме и няколко месеца. "Варката може да се прави на денонощен цикъл, но ако няма в какво да ферментира след това, бирата няма смисъл. А при някои видове бира ферментацията отнема повече от месец. Затова и в момента основните усилия на производителите са насочени към инвестиране в съдове за ферментация, които заемат и най-голям обем от помещенията", казва Стойчо Пампов. Той и приятелката му Габриела Стайкова стоят зад пазарджишката "Ромбус".

Крафт пивоварите като цяло казват, че при растящото търсене именно липсата на капацитет засега ги принуждава, дори ограничават и отклоняват поръчки, докато инвестират в нови съоръжения.

Още от същото, моля

Това, че крафт индустрията в България е все още бебе в сравнение със САЩ и Европа, говори за потенциал. Наблюденията на Калоян и Антон от Beer Bastards в Бургас са, че в последната година-две наистина има раздвижване откъм нови български брандове, както и смели опити на нови пивовари. Според тях пазарът още е в нулата, а "в нулата има място за всички". Смятат, че с времето той ще се развие, така че ще на пазара ще останат най-качествените предложения и тези, които успят да разработят добре брандовете си.

Според Габриела Стайкова пазарът има потенциал да поеме още поне 12-13 нови български бранда. "Най-големият плюс е да предложиш цялата гама и разнообразие, тъй като има много вкусове. Един-два вида не е работещ модел - просто е друг тип позициониране", казва тя. Затова и в "Ромбус" се поддържат няколко вида постоянно, пускат и други експериментално, за да покажат, че има и друга бира. В ресторанта им до пивоварната предлагат поне 6 различни вида.

Оптимист е и Христо Цочев от "Казан Артизан". "Този пазар е тотално неразвит и тотално незрял. Между производителите реална конкуренция не съществува на пазара - толкова малко хора са приобщени, че полето за растеж е неограничено", казва той.

По темата работиха и Ани Коджаиванова, Мара Георгиева, Тихомира Дончева, Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

В милиардната паяжина на Спайдърмен В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

18 окт 2019, 153 прочитания

Rifiniti отскочи на глобално ниво Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

18 окт 2019, 229 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10