С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 21 сеп 2018, 11:24, 10752 прочитания

Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Собствена инсталация излиза по-скъпо и носи повече рискове, но дава независимост

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още по темата четете тук:

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал


Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Вкусът за занаятчийска бира се възпитава

Свари си бира у дома

За всеки, който иска да навлезе в този бизнес или вече е в него, изниква въпросът – инвестиция в собствена инсталация или производство в друга пивоварна на ишлеме. И двата случая имат своите плюсове и минуси. Инвестицията определено изисква повече средства и носи повече рискове, но пък те прави по-независими.



Проучване сред пивоварите показва, че капиталовият разход може да излезе между 150 и 300 хил. лв. - сграда, ремонт, оборудване, пивоварни инсталации, изкарване на разрешителни. От "Ромбус" например казват, че част от оборудването им е втора ръка - млекарски вани са преработени за бирата, пакетираща и бутилираща инсталация, закупили са доста старо желязо, което е използвано. Това значително е свило инвестицията, а най-големият разход е бил за индустриалния антибактериален под, който се почиства лесно и е устойчив на киселини. При тях инвестицията е била за около 250 хил. лв. Толкова се движат капиталовите разходи и при други пивоварни с подобен капацитет в България.

В собствени инсталации варят "Гларус" във Варна, "Ромбус", Hills, Blek Pine в Горна баня, "Трима и двама" в Сливен, "Веритас" в Бургас, Brothers Brews и други. "Айляк" работи с пивоварна в Серес, но планира изграждане на собствена инсталация в България. "Когато имаш собствена пивоварна можеш да тестваш, да дегустираш, да виждаш резултатите от усилията си, има страст и любов. Ако поръчваш бира "на ишлеме", е достатъчно само да регистрираш своя марка и да започнеш да я внасяш", казва Божидар Александров от Blek Pine, която е сред първите крафт пивоварни в България. Стойчо Пампов от "Ромбус" обаче е категоричен, че собствената инвестиция е по-трудният път за крафт индустрията - вложението в добра инсталация започва от 50 хил. лв. за малки мащаби, а наемът и оборудването са въпрос на конкретно задание. Изграждането на собствена сграда също вдига разходите.

Варенето в чужда пивоварна освен това има предимства и може да се окаже по-изгодно, но е и въпрос на добър договор, който да гарантира устойчивост. Първо, ако е по-голяма, загубите при варене са по-малки. "Само за годинa в Холандия отвориха стотици микропивоварни, които са изключително модерни и създаваните там продукти са с много високо качество", казват от Beer Bastards, които варят бирата си в амстердамската Troost. В същото време тази конкуренция прави услугата достатъчно изгодна финансово дори сравнена със същата в България. Освен всичко друго там разполагат с опитни пивовари, които са вътре в най-новите тенденции и съдействат за "доизкусуряването" на рецептите.

Като цяло реализацията на целия процес от идеята до пазара отнема около 2-3 години, като тук са включени и административните процедури. Като цяло мненията за влиянието на държавата са неутрални – предприемачите споделят, че не са се сблъсквали с някакви сериозни проблеми от институциите. По-скоро във всеки град те имат различни изисквания и се усеща липса на синхронизация, често някои от тях не са запознати какво се изисква за толкова малки производители. Затова и всички предприемачи са на мнение, че за малки производители като тях трябва да има по-облекчени процедури и изисквания.

Повечето крафт пивовари, преди да направят от хобито си бизнес, са развили процеса в домашни условия, а основните им клиенти тогава са приятелите и познати – на маса. Инвестициите след това са също лични, от близки и познати. Така въпреки трудностите при всички е надделял ентусиазмът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

В милиардната паяжина на Спайдърмен В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

18 окт 2019, 99 прочитания

Rifiniti отскочи на глобално ниво Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

18 окт 2019, 208 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Още от Капитал
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10