С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 21 сеп 2018, 11:24, 8240 прочитания

Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Собствена инсталация излиза по-скъпо и носи повече рискове, но дава независимост

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още по темата четете тук:

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал


Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Вкусът за занаятчийска бира се възпитава

Свари си бира у дома

За всеки, който иска да навлезе в този бизнес или вече е в него, изниква въпросът – инвестиция в собствена инсталация или производство в друга пивоварна на ишлеме. И двата случая имат своите плюсове и минуси. Инвестицията определено изисква повече средства и носи повече рискове, но пък те прави по-независими.



Проучване сред пивоварите показва, че капиталовият разход може да излезе между 150 и 300 хил. лв. - сграда, ремонт, оборудване, пивоварни инсталации, изкарване на разрешителни. От "Ромбус" например казват, че част от оборудването им е втора ръка - млекарски вани са преработени за бирата, пакетираща и бутилираща инсталация, закупили са доста старо желязо, което е използвано. Това значително е свило инвестицията, а най-големият разход е бил за индустриалния антибактериален под, който се почиства лесно и е устойчив на киселини. При тях инвестицията е била за около 250 хил. лв. Толкова се движат капиталовите разходи и при други пивоварни с подобен капацитет в България.

В собствени инсталации варят "Гларус" във Варна, "Ромбус", Hills, Blek Pine в Горна баня, "Трима и двама" в Сливен, "Веритас" в Бургас, Brothers Brews и други. "Айляк" работи с пивоварна в Серес, но планира изграждане на собствена инсталация в България. "Когато имаш собствена пивоварна можеш да тестваш, да дегустираш, да виждаш резултатите от усилията си, има страст и любов. Ако поръчваш бира "на ишлеме", е достатъчно само да регистрираш своя марка и да започнеш да я внасяш", казва Божидар Александров от Blek Pine, която е сред първите крафт пивоварни в България. Стойчо Пампов от "Ромбус" обаче е категоричен, че собствената инвестиция е по-трудният път за крафт индустрията - вложението в добра инсталация започва от 50 хил. лв. за малки мащаби, а наемът и оборудването са въпрос на конкретно задание. Изграждането на собствена сграда също вдига разходите.

Варенето в чужда пивоварна освен това има предимства и може да се окаже по-изгодно, но е и въпрос на добър договор, който да гарантира устойчивост. Първо, ако е по-голяма, загубите при варене са по-малки. "Само за годинa в Холандия отвориха стотици микропивоварни, които са изключително модерни и създаваните там продукти са с много високо качество", казват от Beer Bastards, които варят бирата си в амстердамската Troost. В същото време тази конкуренция прави услугата достатъчно изгодна финансово дори сравнена със същата в България. Освен всичко друго там разполагат с опитни пивовари, които са вътре в най-новите тенденции и съдействат за "доизкусуряването" на рецептите.

Като цяло реализацията на целия процес от идеята до пазара отнема около 2-3 години, като тук са включени и административните процедури. Като цяло мненията за влиянието на държавата са неутрални – предприемачите споделят, че не са се сблъсквали с някакви сериозни проблеми от институциите. По-скоро във всеки град те имат различни изисквания и се усеща липса на синхронизация, често някои от тях не са запознати какво се изисква за толкова малки производители. Затова и всички предприемачи са на мнение, че за малки производители като тях трябва да има по-облекчени процедури и изисквания.

Повечето крафт пивовари, преди да направят от хобито си бизнес, са развили процеса в домашни условия, а основните им клиенти тогава са приятелите и познати – на маса. Инвестициите след това са също лични, от близки и познати. Така въпреки трудностите при всички е надделял ентусиазмът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Реалният добив от златното находище край Крумовград започна Реалният добив от златното находище край Крумовград започна

Преработвателната фабрика ще достигне пълния си капацитет до три месеца

18 юни 2019, 832 прочитания

Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес 1 Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес

Компанията цели 60% от продуктите да се изграждат в София

18 юни 2019, 933 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това