Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Резултатите от анкетата сред бизнеса бяха представени от изпълнителния директор на "Сименс" Боряна Манолова (втората отдясно) на конференция, организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара. Събитието беше уважено от посланика на Германия Херберт Салбер (вляво) и министър Лиляна Павлова

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

3908 прочитания

Резултатите от анкетата сред бизнеса бяха представени от изпълнителния директор на "Сименс" Боряна Манолова (втората отдясно) на конференция, организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара. Събитието беше уважено от посланика на Германия Херберт Салбер (вляво) и министър Лиляна Павлова

© Георги Кожухаров


Дигитализацията е задължителен процес за бизнеса в България, но компаниите все още нямат дългосрочна стратегия за нея. Те я разглеждат предимно като начин за оптимизиране на ресурсите и не толкова като възможност за увеличаване на печалбата. Това показват резултатите от анкета, проведена от Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и "Сименс България" сред 76 компании в страната. Добрата новина е, че според фирмите цифровизацията няма да доведе до загуба на работни места, но проблем остава недостатъчната квалификация на служителите.

Участници

В допитването са участвали както български, така и чуждестранни компании, които работят в страната, като са включени представители на общо 33 различни сектора. Над 70% от отговорилите са малки и средни предприятия (до 500 служители), но има представители също на големия бизнес (11%) и микрокомпании до 10 служители (17%). От отговорилите на зададените въпроси над 60% са от висшия мениджмънт, което показва висок интерес към темата, коментира изпълнителният директор на "Сименс България" Боряна Манолова, която представи резултатите на организираната от ГБИТК конференция "Индустрия 4.0". По думите й подобна анкета, проведена сред германски компании, е показала сходни резултати с българската.

Добре запознати

Българският бизнес полага усилия да бъде в крак с глобалните тенденции, като 42% от запитаните са посочили, че са напълно наясно с концепцията за дигитализация, а повече от половината са казали, че са добре запознати или запознати, коментира Манолова. Едва 2% са тези, за които темата е нова.

Компаниите като цяло работят върху дигитална стратегия, като над половината (53.7%) имат частична визия, а 11% - цялостна. Фокусът им обаче е предимно краткосрочен и средносрочен, като 78% от фирмите са отговорили, че имат разработена стратегия за период от 1 до 5 години.

Независимо че в страната вече са налични нови технологии като блокчейн или различни киберсистеми, те остават извън интереса на бизнеса, макар че според "Сименс" предстои и тяхното навлизане. Засега компаниите се фокусират основно върху внедряването на мобилни приложения и интернет на нещата, показва анкетата.

Очакваните ползи от дигитализацията са най-вече в оптимизация на ресурсите и увеличаване на конкурентоспособността на бизнеса. Като че ли по-ниски са очакванията за директен ефект върху увеличаване на печалбата, посочи Манолова.

Въпросът с кадрите

Интересен е резултатът от допитването по отношение на ефекта на дигитализацията върху броя на служителите. Най-голям процент компании (62.7%) са отговорили, че не очакват това да доведе до съкращения, а равен брой (по 18.7%) са дали отговор, че броят на заетите ще намалее или ще се увеличи.

Според анкетираните в сферата на цифровизацията компаниите ще се нуждаят най-вече от специалисти по автоматизация на производството, разработване на мобилни приложения, дигитален маркетинг и анализ на големи обеми от данни. Пречка пред по-нататъшното внедряване на дигитални технологии и процеси обаче може да се окаже квалификацията на служителите. Голям процент от запитаните (46%) виждат проблем и в размера на инвестициите, които трябва да направят.

Погледнете в бъдещето

Промените в икономиката, индустрията и работния пазар, които се случват в момента, ще са темата на годишната конференция "Индустрия 4.0", организирана от "Икономедиа", която ще се проведе на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив". Регистрацията е отворена. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook.

Дигитализацията е задължителен процес за бизнеса в България, но компаниите все още нямат дългосрочна стратегия за нея. Те я разглеждат предимно като начин за оптимизиране на ресурсите и не толкова като възможност за увеличаване на печалбата. Това показват резултатите от анкета, проведена от Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и "Сименс България" сред 76 компании в страната. Добрата новина е, че според фирмите цифровизацията няма да доведе до загуба на работни места, но проблем остава недостатъчната квалификация на служителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK