С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 сеп 2018, 15:44, 3374 прочитания

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дигитализацията е задължителен процес за бизнеса в България, но компаниите все още нямат дългосрочна стратегия за нея. Те я разглеждат предимно като начин за оптимизиране на ресурсите и не толкова като възможност за увеличаване на печалбата. Това показват резултатите от анкета, проведена от Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и "Сименс България" сред 76 компании в страната. Добрата новина е, че според фирмите цифровизацията няма да доведе до загуба на работни места, но проблем остава недостатъчната квалификация на служителите.

Участници


В допитването са участвали както български, така и чуждестранни компании, които работят в страната, като са включени представители на общо 33 различни сектора. Над 70% от отговорилите са малки и средни предприятия (до 500 служители), но има представители също на големия бизнес (11%) и микрокомпании до 10 служители (17%). От отговорилите на зададените въпроси над 60% са от висшия мениджмънт, което показва висок интерес към темата, коментира изпълнителният директор на "Сименс България" Боряна Манолова, която представи резултатите на организираната от ГБИТК конференция "Индустрия 4.0". По думите й подобна анкета, проведена сред германски компании, е показала сходни резултати с българската.

Добре запознати

Българският бизнес полага усилия да бъде в крак с глобалните тенденции, като 42% от запитаните са посочили, че са напълно наясно с концепцията за дигитализация, а повече от половината са казали, че са добре запознати или запознати, коментира Манолова. Едва 2% са тези, за които темата е нова.



Компаниите като цяло работят върху дигитална стратегия, като над половината (53.7%) имат частична визия, а 11% - цялостна. Фокусът им обаче е предимно краткосрочен и средносрочен, като 78% от фирмите са отговорили, че имат разработена стратегия за период от 1 до 5 години.

Независимо че в страната вече са налични нови технологии като блокчейн или различни киберсистеми, те остават извън интереса на бизнеса, макар че според "Сименс" предстои и тяхното навлизане. Засега компаниите се фокусират основно върху внедряването на мобилни приложения и интернет на нещата, показва анкетата.

Очакваните ползи от дигитализацията са най-вече в оптимизация на ресурсите и увеличаване на конкурентоспособността на бизнеса. Като че ли по-ниски са очакванията за директен ефект върху увеличаване на печалбата, посочи Манолова.

Въпросът с кадрите

Интересен е резултатът от допитването по отношение на ефекта на дигитализацията върху броя на служителите. Най-голям процент компании (62.7%) са отговорили, че не очакват това да доведе до съкращения, а равен брой (по 18.7%) са дали отговор, че броят на заетите ще намалее или ще се увеличи.

Според анкетираните в сферата на цифровизацията компаниите ще се нуждаят най-вече от специалисти по автоматизация на производството, разработване на мобилни приложения, дигитален маркетинг и анализ на големи обеми от данни. Пречка пред по-нататъшното внедряване на дигитални технологии и процеси обаче може да се окаже квалификацията на служителите. Голям процент от запитаните (46%) виждат проблем и в размера на инвестициите, които трябва да направят.
Погледнете в бъдещето
Промените в икономиката, индустрията и работния пазар, които се случват в момента, ще са темата на годишната конференция "Индустрия 4.0", организирана от "Икономедиа", която ще се проведе на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив". Регистрацията е отворена. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел "Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

8 дек 2019, 487 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 846 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската Leoni започва инвестиция за 32 млн. евро в Плевен

Производството ще е за Mercedes-Benz. А сградата и земята ще са на българската строителна компания "Хоризонт Иванов"

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10