С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 сеп 2018, 15:44, 3245 прочитания

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дигитализацията е задължителен процес за бизнеса в България, но компаниите все още нямат дългосрочна стратегия за нея. Те я разглеждат предимно като начин за оптимизиране на ресурсите и не толкова като възможност за увеличаване на печалбата. Това показват резултатите от анкета, проведена от Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и "Сименс България" сред 76 компании в страната. Добрата новина е, че според фирмите цифровизацията няма да доведе до загуба на работни места, но проблем остава недостатъчната квалификация на служителите.

Участници


В допитването са участвали както български, така и чуждестранни компании, които работят в страната, като са включени представители на общо 33 различни сектора. Над 70% от отговорилите са малки и средни предприятия (до 500 служители), но има представители също на големия бизнес (11%) и микрокомпании до 10 служители (17%). От отговорилите на зададените въпроси над 60% са от висшия мениджмънт, което показва висок интерес към темата, коментира изпълнителният директор на "Сименс България" Боряна Манолова, която представи резултатите на организираната от ГБИТК конференция "Индустрия 4.0". По думите й подобна анкета, проведена сред германски компании, е показала сходни резултати с българската.

Добре запознати

Българският бизнес полага усилия да бъде в крак с глобалните тенденции, като 42% от запитаните са посочили, че са напълно наясно с концепцията за дигитализация, а повече от половината са казали, че са добре запознати или запознати, коментира Манолова. Едва 2% са тези, за които темата е нова.



Компаниите като цяло работят върху дигитална стратегия, като над половината (53.7%) имат частична визия, а 11% - цялостна. Фокусът им обаче е предимно краткосрочен и средносрочен, като 78% от фирмите са отговорили, че имат разработена стратегия за период от 1 до 5 години.

Независимо че в страната вече са налични нови технологии като блокчейн или различни киберсистеми, те остават извън интереса на бизнеса, макар че според "Сименс" предстои и тяхното навлизане. Засега компаниите се фокусират основно върху внедряването на мобилни приложения и интернет на нещата, показва анкетата.

Очакваните ползи от дигитализацията са най-вече в оптимизация на ресурсите и увеличаване на конкурентоспособността на бизнеса. Като че ли по-ниски са очакванията за директен ефект върху увеличаване на печалбата, посочи Манолова.

Въпросът с кадрите

Интересен е резултатът от допитването по отношение на ефекта на дигитализацията върху броя на служителите. Най-голям процент компании (62.7%) са отговорили, че не очакват това да доведе до съкращения, а равен брой (по 18.7%) са дали отговор, че броят на заетите ще намалее или ще се увеличи.

Според анкетираните в сферата на цифровизацията компаниите ще се нуждаят най-вече от специалисти по автоматизация на производството, разработване на мобилни приложения, дигитален маркетинг и анализ на големи обеми от данни. Пречка пред по-нататъшното внедряване на дигитални технологии и процеси обаче може да се окаже квалификацията на служителите. Голям процент от запитаните (46%) виждат проблем и в размера на инвестициите, които трябва да направят.
Погледнете в бъдещето
Промените в икономиката, индустрията и работния пазар, които се случват в момента, ще са темата на годишната конференция "Индустрия 4.0", организирана от "Икономедиа", която ще се проведе на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив". Регистрацията е отворена. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 4423 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 2248 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската Leoni започва инвестиция за 32 млн. евро в Плевен

Производството ще е за Mercedes-Benz. А сградата и земята ще са на българската строителна компания "Хоризонт Иванов"

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм