С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 сеп 2018, 15:44, 3074 прочитания

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дигитализацията е задължителен процес за бизнеса в България, но компаниите все още нямат дългосрочна стратегия за нея. Те я разглеждат предимно като начин за оптимизиране на ресурсите и не толкова като възможност за увеличаване на печалбата. Това показват резултатите от анкета, проведена от Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и "Сименс България" сред 76 компании в страната. Добрата новина е, че според фирмите цифровизацията няма да доведе до загуба на работни места, но проблем остава недостатъчната квалификация на служителите.

Участници


В допитването са участвали както български, така и чуждестранни компании, които работят в страната, като са включени представители на общо 33 различни сектора. Над 70% от отговорилите са малки и средни предприятия (до 500 служители), но има представители също на големия бизнес (11%) и микрокомпании до 10 служители (17%). От отговорилите на зададените въпроси над 60% са от висшия мениджмънт, което показва висок интерес към темата, коментира изпълнителният директор на "Сименс България" Боряна Манолова, която представи резултатите на организираната от ГБИТК конференция "Индустрия 4.0". По думите й подобна анкета, проведена сред германски компании, е показала сходни резултати с българската.

Добре запознати

Българският бизнес полага усилия да бъде в крак с глобалните тенденции, като 42% от запитаните са посочили, че са напълно наясно с концепцията за дигитализация, а повече от половината са казали, че са добре запознати или запознати, коментира Манолова. Едва 2% са тези, за които темата е нова.



Компаниите като цяло работят върху дигитална стратегия, като над половината (53.7%) имат частична визия, а 11% - цялостна. Фокусът им обаче е предимно краткосрочен и средносрочен, като 78% от фирмите са отговорили, че имат разработена стратегия за период от 1 до 5 години.

Независимо че в страната вече са налични нови технологии като блокчейн или различни киберсистеми, те остават извън интереса на бизнеса, макар че според "Сименс" предстои и тяхното навлизане. Засега компаниите се фокусират основно върху внедряването на мобилни приложения и интернет на нещата, показва анкетата.

Очакваните ползи от дигитализацията са най-вече в оптимизация на ресурсите и увеличаване на конкурентоспособността на бизнеса. Като че ли по-ниски са очакванията за директен ефект върху увеличаване на печалбата, посочи Манолова.

Въпросът с кадрите

Интересен е резултатът от допитването по отношение на ефекта на дигитализацията върху броя на служителите. Най-голям процент компании (62.7%) са отговорили, че не очакват това да доведе до съкращения, а равен брой (по 18.7%) са дали отговор, че броят на заетите ще намалее или ще се увеличи.

Според анкетираните в сферата на цифровизацията компаниите ще се нуждаят най-вече от специалисти по автоматизация на производството, разработване на мобилни приложения, дигитален маркетинг и анализ на големи обеми от данни. Пречка пред по-нататъшното внедряване на дигитални технологии и процеси обаче може да се окаже квалификацията на служителите. Голям процент от запитаните (46%) виждат проблем и в размера на инвестициите, които трябва да направят.
Погледнете в бъдещето
Промените в икономиката, индустрията и работния пазар, които се случват в момента, ще са темата на годишната конференция "Индустрия 4.0", организирана от "Икономедиа", която ще се проведе на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив". Регистрацията е отворена. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Реалният добив от златното находище край Крумовград започна Реалният добив от златното находище край Крумовград започна

Преработвателната фабрика ще достигне пълния си капацитет до три месеца

18 юни 2019, 229 прочитания

Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес

Компанията цели 60% от продуктите да се изграждат в София

18 юни 2019, 334 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската Leoni започва инвестиция за 32 млн. евро в Плевен

Производството ще е за Mercedes-Benz. А сградата и земята ще са на българската строителна компания "Хоризонт Иванов"

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото