Renault успя да върне към печалба производителя на "Лада"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Renault успя да върне към печалба производителя на "Лада"

Reuters

Renault успя да върне към печалба производителя на "Лада"

За последните десет години френската компания е вложила 2 млрд. долара в АвтоВАЗ

8953 прочитания

Reuters

© Reuters


През последното десетилетие френският автомобилен производител Renault е инвестирал 2 млрд. долара в бранда на "Лада", а през април тази година придоби и контролиращ дял в АвтоВАЗ, компанията - производител на руската марка. Тази година руската компания регистрира печалба за пръв път от 2011 г. "Лада" също така е увеличила пазарния си дял, за да стане най-успешният бранд на руския автомобилен пазар, пише Bloomberg. Прекратяването на свободното падане на "Лада" се случва в резултат на предприетото преструктуриране от страна на Renault, затягане на контрола на качеството и съкращения на повече от половината работна ръка в АвтоВАЗ.

Несигурна инвестиция

Въпреки сериозните инвестиции през последните години "Лада" дълго време не се справяше добре на руския пазар. По време на социализма "Лада" имаше пазарен дял от 80% главно поради липсата на алтернативи. Когато Renault започна да инвестира в "Лада", този дял беше 22%, за да спадне до 16% през 2014 г.

През 2018 г. обаче ситуацията започна да се променя. Пазарният дял на "Лада" се е повишил до 20%, което отново я прави най-популярния автомобилен бранд в Русия. Продажбите са се покачили с 21%, а оперативният марж на АвтоВАЗ е 7.1%. Благодарение на компаниите в алианса - Nissan и Mitsubishi, както и на "Лада", Renault контролира 36% от руския автомобилен пазар. От април френската компания държи контролния пакет акции от 51% в АвтоВАЗ.

Съкращения и иновации

Renault инвестира 500 млн. долара, за да се реновира фабриката на АвтоВАЗ в Толиати. Освен това назначиха Стийв Матин, ветеран от Mercedes и Volvo, за да вкара дизайна на "Лада" в 21-ви век. Френската компания предприе и сериозно преструктуриране на АвтоВАЗ, съкратени са повече от половината работещи в руската компания, като заетите намаляват до 46 хил. души. Контролът на качеството също е силно затегнат. Само една трета от фабриката е автоматизирана, но от роботи засега няма нужда поради евтината работна ръка – средната заплата в предприятието е 480 долара на месец.

Ограничения на средата

Засега поевтиняването на рублата също е благоприятно за бизнеса на Renault и "Лада". Над 80% от частите, нужни за автомобилите на "Лада", се произвеждат в Русия и това изолира компанията от международните рискове. От друга страна, печалбите на Renault в страната силно зависят от международните санкции над Русия и ефектите им върху руската икономика. Догодина се прогнозира, че в Русия ще бъдат продадени общо 1.6 млн. автомобила. За сравнение, през 2012 г. на пазара са били пласирани 2.9 млн. леки превозни средства.

Регистрираният ръст в продажбите и печалбите на "Лада" показва, че тактиките на Renault работят. От друга страна, ще мине доста време преди "Лада" да се превърне в машина за пари, каквато се оказа Dacia, тъй като за разлика от Dacia "Лада" е ограничена до руския пазар. Моделите на "Лада" не отговарят на европейските емисионни изисквания и не може да се продават в Европа.

През последното десетилетие френският автомобилен производител Renault е инвестирал 2 млрд. долара в бранда на "Лада", а през април тази година придоби и контролиращ дял в АвтоВАЗ, компанията - производител на руската марка. Тази година руската компания регистрира печалба за пръв път от 2011 г. "Лада" също така е увеличила пазарния си дял, за да стане най-успешният бранд на руския автомобилен пазар, пише Bloomberg. Прекратяването на свободното падане на "Лада" се случва в резултат на предприетото преструктуриране от страна на Renault, затягане на контрола на качеството и съкращения на повече от половината работна ръка в АвтоВАЗ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    sfkjahfkja avatar :-|
    sfkjahfkja

    "средната заплата в предприятието е 480 долара на месец."

    Да живее Русия и нейната икономическа мощ!!! Да си знаете - само от Русия може да очакваме икономически просперитет, щото нали, освободили са ни.

    Във технологичен автопроизводител средната заплата е по-ниска от тази в България. Мислете му...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK