С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 сеп 2018, 12:29, 10063 прочитания

Успех без фойерверки

Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес", пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Димитър Димитров е прекарал цялата си досегашна кариера в собствената си компания. Той създава "Ардес" през 1996 г. във Варна като студент, като основната дейност тогава е продажба и сервиз на компютърни системи. Стартира сайта ardes.bg през 1999 г., който е един от първите за продажба на техника. Пет години по-късно създава и "Ардес Информационни Технологии", която е специализирана във внедряването на компютърни системи и платформи в бизнеса и дома. Завършва информационни технологии в "Технически университет Варна".
Компанията

"Ардес" е един от големите търговци на компютри и техника в България. Чрез представителствата и магазините си покрива над 30 български града, а сайтът ardes.bg е сред най-популярните онлайн търговци на компютри и друга електроника. В началото на септември компанията откри и най-големия си магазин досега - в София.

Приходите на компанията за 2017 г. достигнаха 18 млн. лв., а служителите са над 50 в цялата страна.

Как се развива пазарът в България?

Не бих искал да давам обобщаващи оценки за пазара като цяло, тъй като ние сме компания, тясно специализирана в предлагането само на ИТ продукти - лаптопи, компютърни системи, смартфони, компютърни компоненти за ъпгрейд и компютърна периферия. За нас пазарът се развива динамично, реализираме ръст от над 10%, което може само да ни радва. Според проучванията обаче пазарът като бройки продажби на компютърни системи и лаптопи стагнира, тъй като има насищане от една страна, а от друга, за съжаление вече оказва влияние и демографията на страната - преди 10 години имаше с 1 млн. повече потребители отколкото сега.


"Ардес" работи от 22 години на пазара - как се промени секторът, какви продукти търси най-много българският потребител?

Когато стартирахме през 1996 г., все още не съществуваха смартфони, а лаптопите бяха твърде рядко срещани и скъпи за българския стандарт. Спомням си, че цените им достигаха до една годишна заплата.

През годините пазарът се разви и премина през няколко етапа: от "евтини" продукти, асемблирани в някой гараж, до висок клас технологии - като смартфони, върхови модели лаптопи и високопроизводителни компютърни системи. Потребителите оценяват високо и отдават голямо значение на услуги, даващи допълнителна стойност, например настройване и инсталация в дома, допълнителна гаранция 3 и 4 години, застраховка от външни инциденти. Приоритетите на хората се променят с покачване на стандарта на живот и доходите. Клиентите все повече започват да ценят своето свободно време и са готови да инвестират в спокойствие и сигурност при ползването на компютърна техника. Искат информацията, личните им данни и дори спомените им да бъдат защитени. За това ние виждаме голям потенциал за растеж именно при разработването на продукти, които да създават комфорт и сигурност като част от преживяването с новата покупка; и не на последно място развитието на качествени сервизни услуги. С други думи, очакваме бъдещето да е на тези, които съумеят да избягат от елементарния процес на покупко-продажба, а предложат грижа и експертност в нишата, в която се развиват.



Свикнаха ли българските клиенти да пазаруват техника онлайн? Какъв е делът на онлайн продажбите ви?

Определено онлайн пазарът нараства бързо. В нашия сегмент има стотици сайтове, които предлагат техника. Това е началната еуфория от стартиране на онлайн бизнес - ниски разходи по създаване на сайт и първоначално ниските разходи по поддръжка на бизнеса. Факт е, че непрекъснато ни сравняват с разни интернет сайтове, които уж дават по-ниски цени. Когато обаче направиш по-сериозно проучване, откриваш, че или зад сайта не се знае коя фирма стои, или фирмата е прясно регистрирана с персонал от един-двама уши. Днес я има, утре я няма, което е риск за потребителя, свързан с поетите ангажименти по гаранционно обслужване на техниката. Смятам, че неизменно ще има период на отрезвяване в потребителите, които все по-малко ще отдават приоритет единствено на възможно най-ниската цена и ще предпочитат компании, които предлагат постоянно високо качество на обслужване, експертност, сервиз и т.н. Ние вярваме, че потребителите все още имат нужда от смесения бизнес модел (физически и електронен магазин), защото при по-голяма инвестиция търсят "контакта" с продукта преди да купят онлайн; да не говорим, че онлайн все още е труден консултантският процес, а не всички са експерти в света на технологиите. В този случай консултацията на място е безусловно преимущество. За Ardes.bg онлайн бизнесът се развива, бих казал, отлично и генерира по-голямата част от оборота ни.

Какво направихте и променихте в бизнеса си, за да се възползвате от растящия онлайн бизнес? Какво бихте посъветвали предприемачи, които тепърва навлизат в онлайн търговията?

Развитието на онлайн бизнеса ни беше заложено в стратегическия мениджмънт на компанията още със стартирането. Интернет сайтът ни стартира през 1999 г. и е един от първите интернет сайтове в страната, предлагащи възможности за поръчка онлайн. Бяхме и сред първите в България, които се възползваха от възможностите за реклама, които ни предлагаха Google и Facebook. Може да се каже, че развитието на интернет и електронната търговия е в основата на успеха ни.

Бих посъветвал предприемачите, които тепърва навлизат в този бизнес, да не се отказват от първите неуспехи онлайн, а да опитват непрекъснато нови и нови възможности, докато намерят златната ниша, в която е тяхната сила.

Неотдавна отворихте най-големия си магазин - в София. Какви са очакванията ви за него и защо направихте тази инвестиция?

Независимо че онлайн бизнесът се развива успешно, това не означава, че физическите магазини ще изчезнат. Винаги ще има хора, които искат да видят и пипнат продуктите, преди да ги купят. Нашият магазин в София дава възможност на клиента да преживее по различен и по-добър начин покупката на желания продукт. Ние печелим клиентите си с качествена консултация на място, с големия избор от допълнителни услуги. В нашия магазин потребителите ни могат да видят техника, която трудно биха намерили изложена другаде - висок клас бизнес и геймърски лаптопи, висок клас високопроизводителни компютърни конфигурации, скъпа геймърска периферия. Освен това към магазина ни има и сервизен център, който предлага допълнителни услуги, като профилактика, ъпгрейд, настройване на софтуер, запазване на информация и много други. Очакванията ни са нашият магазин да се превърне в притегателно място за хората, които ценят човешкото отношение и компетентен съвет и търсят да получат спокойствие и сигурност при покупката на ИТ техника.

Какво е нужно, за да успее компания на такъв конкурентен пазар? По какво според вас се отличавате от останалите играчи на пазара?

Бих казал, че са останали сравнително малко големи българските компании в този сегмент от ИТ ритейл пазара. За да е успешна една компания на този конкурентен пазар, преди всичко трябва да е постоянна и последователна в действията си. Ние сме като маратонци на дълги разстояния - постоянно и методично следваме нашия път. Това, което ни отличава, е непрекъснатият стремеж да отговорим на високите изисквания и очаквания на потребителите. Младите клиенти например са изключително образовани и грамотни по отношение на технологичните си покупки. Вярвам, че ако те не намерят в нас отговаряща на тяхното ниво експертност, ще бъдат разочаровани. Ето защо непрекъснато въвеждаме иновации в интернет сайта ни, както и в обслужването в магазините ни. Ние сме единствената компания в България, която дава оценка на производителността на лаптопите и компютърните конфигурации чрез графичен индекс, позволяващ бързо сравнение между тях. Даваме оборотна компютърна техника при нужда от ремонт. Предоставяме възможност за връщане на техниката до 30 дни дори и закупена от магазините ни. За нас е важно комплексното обслужване и преживяването на клиента.

Какво бихте променили в "Ардес", ако можехте да се върнете назад?

Изкушавам се, макар и да прозвучи нескромно, да кажа "нищо" или много малки детайли в работата и мениджмънта на компанията. Когато започнахме вярвахме, че най-ценният актив на компанията са хората, и сега, след повече от 20 години опит, съм на абсолютно същото мнение. Може би бих бил още по-смел в идеите и опитите да намеря какво е наистина важно за нашите потребители. Но от друга страна, се радвам, че сме от компаниите, които израстват постепенно и устойчиво във времето. Нямаше голям бум и еднократни фойерверки, но за всяка по-голяма крачка бяхме подготвени като екип, познания, мениджмънт. Този плавен ръст в годините ни направи уверени, че сме на правилния път и сме готови да се развиваме и да вървим напред. Смятам, че ни дава възможност да разгръщаме потенциала си с по-малко "грешки", а така отговаряме по-точно на потребителските нагласи.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си досега?

Не съм сигурен дали има лесни решения в кариерата. Решението да отворим най-големия си магазин в София също не беше лесно. Инвестицията не е никак малка. Що се отнася до решенията, за мен е вярна максимата, че не е важно дали са трудни, а дали са се оказали правилни и устойчиви във времето. Вярвам, че макар и нелесно, това решение бе правилното за развитието на Ardes.bg. Във Варна (откъдето стартирахме като компания) имаме много голяма разпознаваемост на марката и много висок индекс на доверие у потребителите. Поставили сме си същите високи цели и за София.

В личен план все още след толкова време ми е трудно да уволнявам хора. Вярвам в хората, които избираме, и правя всичко възможно да ги развием и задържим. Имаме служители, които са повече от 10 години при нас. Но това май по-скоро прозвуча като хвалба, а не като трудност. Не крия, че се гордея с екипа си.
Q&A

Какви устройства използвате за работа и свободно време?
Свободното ми време – това по-скоро е пожелание в момента, отколкото реалност. Технологиите за мен са средство да работя. Използвам ноутбук Lenovo ThinkPad и смартфон Samsung Note 9.

Имате ли любимо бизнес четиво?
"Иноваторите. Гениите, които изобретиха цифровото бъдеще" на Уолтър Айзъксън и "Болки на растежа: изграждане на устойчиво успешни организации" на Ерик Фламхолц и Ивон Рандъл.

Имате ли хоби?
Да, фен съм на латино танците и със съпругата ми обичаме да танцуваме.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 991 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 2063 прочитания

24 часа 7 дни

18 окт 2019, 5084 прочитания

18 окт 2019, 2268 прочитания

18 окт 2019, 2028 прочитания

18 окт 2019, 1479 прочитания

18 окт 2019, 1473 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнесът на бъдещето

Конференцията Industry 4.0 ще разкаже как компаниите настройват бизнес-моделите си за новата революция и какво да очакваме в следващите години

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10