С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 28 сеп 2018, 12:29, 9622 прочитания

Успех без фойерверки

Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес", пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Димитър Димитров е прекарал цялата си досегашна кариера в собствената си компания. Той създава "Ардес" през 1996 г. във Варна като студент, като основната дейност тогава е продажба и сервиз на компютърни системи. Стартира сайта ardes.bg през 1999 г., който е един от първите за продажба на техника. Пет години по-късно създава и "Ардес Информационни Технологии", която е специализирана във внедряването на компютърни системи и платформи в бизнеса и дома. Завършва информационни технологии в "Технически университет Варна".
Компанията

"Ардес" е един от големите търговци на компютри и техника в България. Чрез представителствата и магазините си покрива над 30 български града, а сайтът ardes.bg е сред най-популярните онлайн търговци на компютри и друга електроника. В началото на септември компанията откри и най-големия си магазин досега - в София.

Приходите на компанията за 2017 г. достигнаха 18 млн. лв., а служителите са над 50 в цялата страна.

Как се развива пазарът в България?

Не бих искал да давам обобщаващи оценки за пазара като цяло, тъй като ние сме компания, тясно специализирана в предлагането само на ИТ продукти - лаптопи, компютърни системи, смартфони, компютърни компоненти за ъпгрейд и компютърна периферия. За нас пазарът се развива динамично, реализираме ръст от над 10%, което може само да ни радва. Според проучванията обаче пазарът като бройки продажби на компютърни системи и лаптопи стагнира, тъй като има насищане от една страна, а от друга, за съжаление вече оказва влияние и демографията на страната - преди 10 години имаше с 1 млн. повече потребители отколкото сега.


"Ардес" работи от 22 години на пазара - как се промени секторът, какви продукти търси най-много българският потребител?

Когато стартирахме през 1996 г., все още не съществуваха смартфони, а лаптопите бяха твърде рядко срещани и скъпи за българския стандарт. Спомням си, че цените им достигаха до една годишна заплата.

През годините пазарът се разви и премина през няколко етапа: от "евтини" продукти, асемблирани в някой гараж, до висок клас технологии - като смартфони, върхови модели лаптопи и високопроизводителни компютърни системи. Потребителите оценяват високо и отдават голямо значение на услуги, даващи допълнителна стойност, например настройване и инсталация в дома, допълнителна гаранция 3 и 4 години, застраховка от външни инциденти. Приоритетите на хората се променят с покачване на стандарта на живот и доходите. Клиентите все повече започват да ценят своето свободно време и са готови да инвестират в спокойствие и сигурност при ползването на компютърна техника. Искат информацията, личните им данни и дори спомените им да бъдат защитени. За това ние виждаме голям потенциал за растеж именно при разработването на продукти, които да създават комфорт и сигурност като част от преживяването с новата покупка; и не на последно място развитието на качествени сервизни услуги. С други думи, очакваме бъдещето да е на тези, които съумеят да избягат от елементарния процес на покупко-продажба, а предложат грижа и експертност в нишата, в която се развиват.



Свикнаха ли българските клиенти да пазаруват техника онлайн? Какъв е делът на онлайн продажбите ви?

Определено онлайн пазарът нараства бързо. В нашия сегмент има стотици сайтове, които предлагат техника. Това е началната еуфория от стартиране на онлайн бизнес - ниски разходи по създаване на сайт и първоначално ниските разходи по поддръжка на бизнеса. Факт е, че непрекъснато ни сравняват с разни интернет сайтове, които уж дават по-ниски цени. Когато обаче направиш по-сериозно проучване, откриваш, че или зад сайта не се знае коя фирма стои, или фирмата е прясно регистрирана с персонал от един-двама уши. Днес я има, утре я няма, което е риск за потребителя, свързан с поетите ангажименти по гаранционно обслужване на техниката. Смятам, че неизменно ще има период на отрезвяване в потребителите, които все по-малко ще отдават приоритет единствено на възможно най-ниската цена и ще предпочитат компании, които предлагат постоянно високо качество на обслужване, експертност, сервиз и т.н. Ние вярваме, че потребителите все още имат нужда от смесения бизнес модел (физически и електронен магазин), защото при по-голяма инвестиция търсят "контакта" с продукта преди да купят онлайн; да не говорим, че онлайн все още е труден консултантският процес, а не всички са експерти в света на технологиите. В този случай консултацията на място е безусловно преимущество. За Ardes.bg онлайн бизнесът се развива, бих казал, отлично и генерира по-голямата част от оборота ни.

Какво направихте и променихте в бизнеса си, за да се възползвате от растящия онлайн бизнес? Какво бихте посъветвали предприемачи, които тепърва навлизат в онлайн търговията?

Развитието на онлайн бизнеса ни беше заложено в стратегическия мениджмънт на компанията още със стартирането. Интернет сайтът ни стартира през 1999 г. и е един от първите интернет сайтове в страната, предлагащи възможности за поръчка онлайн. Бяхме и сред първите в България, които се възползваха от възможностите за реклама, които ни предлагаха Google и Facebook. Може да се каже, че развитието на интернет и електронната търговия е в основата на успеха ни.

Бих посъветвал предприемачите, които тепърва навлизат в този бизнес, да не се отказват от първите неуспехи онлайн, а да опитват непрекъснато нови и нови възможности, докато намерят златната ниша, в която е тяхната сила.

Неотдавна отворихте най-големия си магазин - в София. Какви са очакванията ви за него и защо направихте тази инвестиция?

Независимо че онлайн бизнесът се развива успешно, това не означава, че физическите магазини ще изчезнат. Винаги ще има хора, които искат да видят и пипнат продуктите, преди да ги купят. Нашият магазин в София дава възможност на клиента да преживее по различен и по-добър начин покупката на желания продукт. Ние печелим клиентите си с качествена консултация на място, с големия избор от допълнителни услуги. В нашия магазин потребителите ни могат да видят техника, която трудно биха намерили изложена другаде - висок клас бизнес и геймърски лаптопи, висок клас високопроизводителни компютърни конфигурации, скъпа геймърска периферия. Освен това към магазина ни има и сервизен център, който предлага допълнителни услуги, като профилактика, ъпгрейд, настройване на софтуер, запазване на информация и много други. Очакванията ни са нашият магазин да се превърне в притегателно място за хората, които ценят човешкото отношение и компетентен съвет и търсят да получат спокойствие и сигурност при покупката на ИТ техника.

Какво е нужно, за да успее компания на такъв конкурентен пазар? По какво според вас се отличавате от останалите играчи на пазара?

Бих казал, че са останали сравнително малко големи българските компании в този сегмент от ИТ ритейл пазара. За да е успешна една компания на този конкурентен пазар, преди всичко трябва да е постоянна и последователна в действията си. Ние сме като маратонци на дълги разстояния - постоянно и методично следваме нашия път. Това, което ни отличава, е непрекъснатият стремеж да отговорим на високите изисквания и очаквания на потребителите. Младите клиенти например са изключително образовани и грамотни по отношение на технологичните си покупки. Вярвам, че ако те не намерят в нас отговаряща на тяхното ниво експертност, ще бъдат разочаровани. Ето защо непрекъснато въвеждаме иновации в интернет сайта ни, както и в обслужването в магазините ни. Ние сме единствената компания в България, която дава оценка на производителността на лаптопите и компютърните конфигурации чрез графичен индекс, позволяващ бързо сравнение между тях. Даваме оборотна компютърна техника при нужда от ремонт. Предоставяме възможност за връщане на техниката до 30 дни дори и закупена от магазините ни. За нас е важно комплексното обслужване и преживяването на клиента.

Какво бихте променили в "Ардес", ако можехте да се върнете назад?

Изкушавам се, макар и да прозвучи нескромно, да кажа "нищо" или много малки детайли в работата и мениджмънта на компанията. Когато започнахме вярвахме, че най-ценният актив на компанията са хората, и сега, след повече от 20 години опит, съм на абсолютно същото мнение. Може би бих бил още по-смел в идеите и опитите да намеря какво е наистина важно за нашите потребители. Но от друга страна, се радвам, че сме от компаниите, които израстват постепенно и устойчиво във времето. Нямаше голям бум и еднократни фойерверки, но за всяка по-голяма крачка бяхме подготвени като екип, познания, мениджмънт. Този плавен ръст в годините ни направи уверени, че сме на правилния път и сме готови да се развиваме и да вървим напред. Смятам, че ни дава възможност да разгръщаме потенциала си с по-малко "грешки", а така отговаряме по-точно на потребителските нагласи.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си досега?

Не съм сигурен дали има лесни решения в кариерата. Решението да отворим най-големия си магазин в София също не беше лесно. Инвестицията не е никак малка. Що се отнася до решенията, за мен е вярна максимата, че не е важно дали са трудни, а дали са се оказали правилни и устойчиви във времето. Вярвам, че макар и нелесно, това решение бе правилното за развитието на Ardes.bg. Във Варна (откъдето стартирахме като компания) имаме много голяма разпознаваемост на марката и много висок индекс на доверие у потребителите. Поставили сме си същите високи цели и за София.

В личен план все още след толкова време ми е трудно да уволнявам хора. Вярвам в хората, които избираме, и правя всичко възможно да ги развием и задържим. Имаме служители, които са повече от 10 години при нас. Но това май по-скоро прозвуча като хвалба, а не като трудност. Не крия, че се гордея с екипа си.
Q&A

Какви устройства използвате за работа и свободно време?
Свободното ми време – това по-скоро е пожелание в момента, отколкото реалност. Технологиите за мен са средство да работя. Използвам ноутбук Lenovo ThinkPad и смартфон Samsung Note 9.

Имате ли любимо бизнес четиво?
"Иноваторите. Гениите, които изобретиха цифровото бъдеще" на Уолтър Айзъксън и "Болки на растежа: изграждане на устойчиво успешни организации" на Ерик Фламхолц и Ивон Рандъл.

Имате ли хоби?
Да, фен съм на латино танците и със съпругата ми обичаме да танцуваме.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ДНК "Строител" ДНК "Строител"

Симеон, Камен и Калин Пешови се занимават активно с бизнеса и са тези, които чертаят визията на компанията "Главболгарстрой"

26 юни 2019,

Общият пазар на IT и телеком услуги достига 5.5 млрд. лв. Общият пазар на IT и телеком услуги достига 5.5 млрд. лв.

Специализираното издание ICT Media нареди най-големите софтуерни и харудерни компании в страната

26 юни 2019, 703 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнесът на бъдещето

Конференцията Industry 4.0 ще разкаже как компаниите настройват бизнес-моделите си за новата революция и какво да очакваме в следващите години

Q&A: Проектът Libra

Най-важното, което трябва да се знае за новата криптовалута на Facebook

Климатичният завой на България

София влиза, макар и с някои уговорки, в лагера на страните в ЕС, които искат по-бързо свиване на парниковите емисии

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков