С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 сеп 2018, 15:41, 5458 прочитания

Бизнесът на бъдещето

Конференцията Industry 4.0 ще разкаже как компаниите настройват бизнес-моделите си за новата революция и какво да очакваме в следващите години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Погледнете в бъдещето
Промените, които технологиите предизвикват в икономиката, индустрията и работния пазар, ще са темата на конференцията "Индустрия 4.0" на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив". Регистрацията е отворена до 15 октомври, но местата са ограничени. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook. Организатори на конференцията са "Икономедиа", община Пловдив и "Тракия тех".

Терминът "Индустрия 4.0" най-често се свързва с технологичен напредък по отношение на машинното самообучение, алгоритмите, умните сензори, свъзрването на устройства. Много по-малко се говори за нещо не по-маловажно - нуждата от промяна в бизнес моделите на компаниите.

Иновационният експерт Франк Пилър е събрал резултатите от 40 големи компании от германската индустрия и техните очаквания как ще се променят бизнес моделите им.


Според Пилър, в добавка към оперативните възможности, които дава индустрия 4.0, всяка компания ще трябва да се запита въпроси относно устойчивостта на сегашния си модел. Това означава, че те ще трябва отново да се върнат към въпроси, които в повечето случаи не са си задавали от създаването си насам: какво искат клиентите, как го искат, как компанията да им го достави, като заедно с това и да работи на печалба.


Именно този вътрешен диалог в компаниите, между тях и бизнес партньорите им, както и между тях и клиентите, ще бъде в центъра на конференцията на "Капитал" за Индустрия 4.0, която ще се проведе на 17 октомври в Пловдив.

Бъдещето чука на вратата



В последния си доклад за бъдещето на работните места Световният икономически форум (WЕF) пише, че с наближаването на четвъртата индустриална революция, компаниите търсят все повече начини да вкарат в бизнес моделите си тепърва навлизащи технологии, които да вдигнат ефикасността на производството, да им помогнат да стигнат до нови пазари и, разбира се, да са конкурентноспособни. Все повече работодателите търсят работна ръка, която да може да се справи с тези технологии – обратно на общоприетия страх, че промените в бъдеще ще са свързани с по-малко работни места.

Докладът на WEF посочва, че рисковете са по-големи за работодателите, отколкото за работниците, защото мащабите са различни: преквалифицирането на един човек може да отнеме в най-масовия случай до една година (в още по-масовия: под шест месеца), докато промяната на цял бизнес модел, при това без ясна видимост какъв ще бъде неговия "срок на годност".
Това е важно за страни като България. Тук работната ръка става все по-голям проблем, най-вече с липсата си. Това значи, че роботите тук няма да са опасност, а възможност. Какви са шансовете на страна като нашата в новата реалност, ще обсъждаме на специален панел с участници, които се занимават с роботизацията от първо лице в бизнеса тук.
Лекторите на конференцията Industry 4.0

Андрас Кадокса, партньор в McKinsey & Company
Андрас Кадокса е партньор в McKinsey & Company и съпредседател на McKinsey Digital Manufacturing, глобалната инициатива на McKinsey за Industry 4.0. Откакто се присъедини към компанията през май 2007 г., той е консултирал и работил с автомобилни производители на оригинално оборудване, доставчици, клиенти от индустрията и сферата на енергетиката. Той се фокусира върху Industry 4.0. / дигитална транформация на производството, подобряване на оперативните резултати, продуктов и производствен дизайн и дългосрочно стратегическо планиране


Милап Пател, директор изкуствен интелект, стратегия и трансформация в Ericsson
Милап Пател е директор Изкуствен интелект, стратегия и трансформация в шведския телекомуникационен гигант Ericsson. Основната му задача е да зададе стратегия и пътна карта за дигитална трансформация в Ericsson чрез инструментите на изкуствения интелект, а крайната цел - ангажирани клиенти, интелигентни бизнес операции, оправомощени служители и нови предложения. Фокусът му в момента е върху когнитивната автоматизация в глобалните операции на Ericsson за поддръжка и споделено управление на услуги. Преди да се присъедини към Ericsson, Милап е работил като консултант по управление в EY Advisory Скандинавия, като се фокусира върху цифровата стратегия и трансформация.

Информацията - най-важната инвестиция

С напредването на технологиите предизвикателствата пред сегашните бизнес модели ще стават все повече. Динамиката на технологиите вече преминава в динамика на стратегиите. Това отваря възможност за огромни инвестиции. Според WEF например, през следващите 10 до 20 години ще бъдат инвестирани 8 трлн. долара само в САЩ – за да могат големите компании да останат конкурентноспособни.


Сред анкетираните от форума представители на индустрията 85% посочват, че е много вероятно до 2022 г. да вкарат в бизнес модела си анализ на големи данни. Почти толкова смятат да навлязат в сфери като интернет на нещата, които доскоро се смятаха за строгоспециализирани само за най-високотехнологичните фирми в света. Машинното самообучение, навлизането на виртуална и добавена реалност, също са от тенденциите за общо развитие на индустрията. При това може да се добави, че докладът на WEF разглежда само най-близкото бъдеще – до 2022 г.

Последният панел на конференцията Industry 4.0 ще разглежда ефектите от анализа на големи данни, машинното самообучение и интернет на нещата за производствените процеси и накъде насочват усилията си компаниите в момента.

Без особен избор

Всъщност за бизнеса не остава голям избор. В развитите икономики индустрията ще трябва или да се развие, или да изчезне. Развитието е свързано не само с новите технологии, но и с това кой да ги управлява. До 2022 г. 38% от запитаните компании от WEF (представляващи общо 15 млн. работници), смятат да инвестират в преквалификацията на хора. Очакванията на бизнеса са за увеличение на работните места по отношение на управление на проекти, по-краткосрочни и свободни работни места, които да променят общата структура на пазара на труд.

Повечето компании няма да имат възможността да стоят прекалено далеч от общите тенденции в индустрията, защото ще рискуват да станат неконкурентноспособни и да изчезнат. Възможността за тях, за да се отличават от другите, е не да работят срещу течението, а да бъдат още по-активни и да вземат страна по отношение на дебата за бъдещето на работните места: въпрпосът за приоритетите върху автоматизацията и аугментацията, както и въпросът за това дали да се засилят инвестициите в работната ръка или да се засилят инвестициите в роботиката.

Общата тема на всички аспекти на "Индустрия 4.0" е промяната, която обаче има много измерения. Всички ще трябва да се променят, малко или много – от индивидите, през бизнеса до правителствата – и дори да не се наложи промените да станат в следващите пет години, те са на практика неизбежни. Задачата на служители, индустрия и власт е само една – промяната да доведе до по-добър живот за всички.
Лекторите на конференцията Industry 4.0

Румен Цоневглавен изпълнителен директор, КЦМ 2000
Румен Цонев е главен изпълнителен директор на КЦМ 2000 Груп, член на Съвета на директорите на КЦМ 2000 АД, както и председател на Надзорния съвет на КЦМ АД. Той има богат опит в сферата на цветната металургия. Под негово ръководство през годините се изпълняват едни от най-големите проекти на холдинга. Румен Цонев работи активно за внедряване на най-високи технологии в металургичния сектор, отчитайки най-добър икономически и социален резултат.


Вероника Домова, изследовател в ABB Corporate Research
Вероника е израснала в Естония, където получава две бакалавърски степени - по информационни технологии и по изобразително изкуство. Първата й работа e като програмист и инженер по потребителския интерфейс. След като работи няколко години тя се мести в Швеция, за да учи магистърска степен в Royal Institute of Technology. В края на обучението си е поканена да напише дипломна работа в ABB Corporate Research (SECRC) във Вастерас, Швеция. След успеха на това сътрудничество е поканена да работи в SECRC, където е вече повече от шест години. Работата й е в областта на User Experience (потребителско преживяване). Преди няколко години Вероника започва докторска степен в университета Линкьопинг на тема потребителство преживяване в промишлеността. В изследванията си разглежда концепции като изкуствен интелект, интернет на нещата, визуализация на големи масиви данни, виртуална реалност. Основната й цел е да направи индустрията безопасно, ефективно и привлекателно работно място за настоящите и бъдещи поколения.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 571 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 426 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Facebook съобщи, че 50 млн. профила са били засегнати от хакерска атака

Компанията обяви, че не знае кой стои зад пробива в сигурността

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10