С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 сеп 2018, 10:21, 4883 прочитания

Яник Асуад: България все още е много конкурентна като разходи за труд

Главният изпълнителен директор на Latecoerе пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Френският авиозавод в Пловдив

Френската група Latecoere, която произвежда части за авиоиндустрията, отвори завод край Пловдив в началото на септември. "Латекоер България" ще произвежда шкафове за авионика и части за аероструктури и ще допълва дейността на заводите на Latecoere във Франция и Чехия. Планът е предприятието да бъде разширено от сегашните 5000 кв.м до 9000 кв.м догодина, когато годишният му производствен капацитет ще достигне 200 хил. часа. Общата инвестиция ще бъде около 15 млн. евро. Това е вторият завод за авиоиндустрията в страната след предприятието на американската Woodward в София.

Изграждането на френската фабрика в икономическата зона на Пловдив стана покрай решение на дългогодишния арбитражен спор между България и Airbus Helicopters във връзка с доставките на хеликоптери за армията и сключеното през 2005 г. офсетно споразумение за инвестиции в страната. С проекта на партньора Latecoere сега българското правителство признава ангажимента на Airbus за изпълнен.

Групата Latecoere е доставчик на световни самолетостроителни компании като Airbus, Boeing, Embraer, Dassault и Bombardier. Специализирана е в две основни направления - индустриални аероструктури (секции на фюзелажа и врати), които формират 61% от оборота, и системи за взаимно свързване (окабеляване, електрически мебели и бордови съоръжения), на които се дължат 39% от оборота. Към края на 2017 г. групата има 4451 служители в 10 държави. Оборотът й за миналата година е 652.5 млн. евро.

За плановете на компанията и оценката й за средата в България разговаряме с главния изпълнителен директор на Latecoere Яник Асуад.


А ако искате да чуете повече от тях за бъдещите им планове, за промените в индустрията и очакванията им за бъдещето, Latecoere ще участват в годишната конференция Industry 4.0, организирана от "Икономедиа", която ще се проведе на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив".
Регистрацията е отворена. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook.
В момента работим на една смяна, около 120 души, но до края на 2019 г. ще преминем на двусменен режим и тогава броят на работниците ще достигне 200.

Какви продукти ще произвежда заводът край Пловдив и за кои клиенти?

- Заводът край Пловдив ще работи 100% за Airbus, засега това е сигурно. След три години ситуацията може да се промени, но за момента такива са плановете ни. Вече произвеждаме електрически шкафове за А350 и А380. Следващата стъпка е А400М, това е военен транспортен самолет, за който също ще правим конструкцията на електрическите шкафове. Ще започнем веднага щом получим необходимото разрешение. До края на тази година ще започнем производство на монтажни възли за врати на А320 в съществуващото хале. Догодина ще увеличим площта на завода и ще прехвърлим производството на долната част на носа на А350, която е от метал.


Колко души работят в завода и трудно ли намирате хора?

- В момента работим на една смяна, около 120 души, но до края на 2019 г. ще преминем на двусменен режим, за да постигнем планираните продукти и количества и тогава броят на работниците ще достигне 200. Хората се наемат поетапно, тъй като преминават обучение във Франция и Чехия, което обикновено отнема около 3 месеца. Всеки работник трябва да е сертифициран, както и всеки продукт.

Нямаме проблем с намирането на работници. На нас са ни необходими хора, които умеят да работят с ръцете си, за другото ги обучаваме. Отделно от това имаме служители, които се занимават с логистика, качествен контрол, човешки ресурси, доставки, финанси и т.н.



Директно на клиенти ли се доставят продуктите и имате ли прогнози за продажбите?

- Не, повечето продукти, които се правят в Пловдив, отиват в други заводи на Latecoere за по-нататъшно асемблиране - в Тунис, Мароко и т.н. С изключение на носовете за А350, които ще се продават директно на Airbus, за останалите продукти има добавена стойност в някой от другите ни заводи.

Доколко важно беше споразумението между правителството и Airbus за това да изберете България?

- Беше ключово. Просто казано, ние помогнахме на Airbus да стигнат до споразумение, а Airbus помогна на нас с финансиране за изграждането на завода. Това е ситуация, от която печелят и двете страни. Не казвам, че нямаше да осъществим проекта, но тази възможност беше факторът, който натежа на везните да вземем решението много бързо. И също да го придвижим много бързо. Цялата процедура започнахме през 2016 г., разговаряхме с българските власти, така всичко отне по-малко от две години. Строителството на завода приключихме за шест месеца и още толкова до започване на производството.

Една от причините да изберете България бяха ниските разходи за труд. Те обаче постепенно се покачват, а и недостигът на работна сила става все по-остър. Това притеснява ли ви?

- Според мен България все още е много конкурентна по отношение на разходите за труд в сравнение с другите страни, в които имаме заводи, включително Чехия. Проблемът в Чехия е, че практически няма безработица и е много трудно да се намерят хора и да се разшири производството. Тук успяваме да намерим хора, обучаваме ги и се надяваме, че това ще ги направи лоялни към компанията. Но разходите за труд са доста ниски - приблизително на половината на тези в Чехия и около четири пъти по-ниски от тези във Франция.

За времето, в което сте в България, можете ли да кажете какви са предимствата и недостатъците на страната като място за производство?

- Ние всъщност в момента строим два завода, другият е в Индия, където разходите за труд също са много ниски. Сравнявам двата процеса. Завода тук успяхме да го изградим много бързо и цялата процедура - разрешителни, регистрация на компания, включително и получаването на известно банково финансиране за инвестицията - беше много ефективна, което означава по-ниски административни разходи. Това стана благодарение на подкрепата, която получихме от властите, но също и на подкрепата на френската камара тук, която ни съдействаше и беше нашето лице в контактите ни с властите.

Не мога да посоча недостатък - всичко стана бързо, хората искат да учат. Както навсякъде, наемаме хората поетапно и ги обучаваме на вълни. След обучението се вижда, че някои от тях не са подходящи за работата и трябва им кажем, че не можем да ги задържим. Но ако погледнем процента на хората, които освобождаваме тук в сравнение с други страни, мога да кажа, че той е минимален. Хората са способни, много добре умеят да работят с ръцете си, а тук извършваме ръчен труд. Може би е трудно само да се намерят квалифицирани хора за административните позиции. Имаме трима чужденци тук - генералният мениджър на завода, но и още двама - отговорникът по качеството и служителят, който прави цялото планиране. Така че вероятно това е сферата, в която по-трудно се намират хора. Изискванията към качеството са много специфични в авиоиндустрията, проверяваме много неща от съображения за сигурност и е трудно да се намерят обучени специалисти по контрол на качеството, които да могат да организират целия контрол в завода.

Имате ли или планирате ли да имате някакви местни доставчици?

- Работихме с местна компания за строителството, ползваме местни компании за логистиката и транспорта между България, от една страна, и Франция и Тунис. Но не можем да променяме доставчиците си - всички те са квалифицирани и сертифицирани, необходим е специален сертификат за авиоиндустрията, който гарантира надеждността на материала, на хората, които правят продуктите, и т.н. В България няма много компании, които имат такъв сертификат. Затова смятам, че ще отнеме време България да изгради авиоиндустрия, защото всички етапи трябва да са сертифицирани. При нас беше лесно, тъй като самите ние сме сертифицирани и имаме квалифицирани и обучени хора, но ако започнеш от нулата, е много по-сложно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 778 прочитания

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 1830 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
За изкуствения интелект и автентичните лидери

Дейвид Мендлевич, съосновател и изпълнителен директор на компанията за AI базирани мениджърски обучения Butterfly.ai, пред "Капитал"

Още от Капитал
Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10