Uber и Lyft в надпревара кой пръв ще излезе на борсата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber и Lyft в надпревара кой пръв ще излезе на борсата

Reuters

Uber и Lyft в надпревара кой пръв ще излезе на борсата

Предлаганията и на двете компании се очакват през 2019 г.

2948 прочитания

Reuters

© Reuters


Uber и Lyft, двете най-големи американски компании за споделени пътувания, отдавна се конкурират за пътникопотока не само в страната, но и на всеки пазар, на който работят. През следващата година обаче битката ще се премести и на друго поле: коя от двете фирми ще се появи първа на борсата, пише Financial Times. Залогът е голям, тъй като борсата отдавна очаква публично предлагане (IPO) на Uber. Докато инвеститорите чакаха, Uber си навлече редица проблеми, смени голяма част от висшето си ръководство, докато развитието на Lyft върви по-спокойно, макар и двете компании да са във високорисков бизнес, в който често се срещат с лобито на таксиметровите компании.

Прилики и разлики

И двете компании са базирани в Сан Франциско и подготвят борсовия си дебют за 2019 г. Към днешна дата според получените инвестиции Lyft се оценява на 15 млрд. долара, докато Uber е с оценка от 76 млрд. долара, след като по-рано през септември получи инвестиция от 500 млн. долара от Toyota. За момента изглежда, че Lyft ще бъде първата, която ще се появи на борсата - целта на фирмата е дебют през март или април, коментират източници на FT. По листването на компанията работят Credit Suisse и JPMorgan.

Отговорът на въпроса кой ще се появи пръв на борсата е важен и за двете фирми. Uber е компанията с по-голяма оценка и операции, но правните и управленските проблеми накараха някои инвеститори да се съмняват в силния борсов дебют. Големият интерес към Uber отпреди години също така се дължеше на това, че фирмата беше на практика уникална. Със силна конкуренция в лицето на Lyft ентусиазмът може лесно да бъде пренасочен.

Проблемите на Uber

Дара Косровшахи, наследникът на основателя на Uber Травис Каланик на поста изпълнителен директор на компанията, застана начело именно с обещание да направи фирмата публична. В скорошно интервю той коментира, че листването на Uber върви по план и компанията ще се появи на борсата през втората половина на 2019 г.

През август Косровшахи нае ветерана от Уолстрийт Нелсон Чай за финансов директор - позиция, която беше незапълнена от 2015 г. насам. Включването на Чай в екипа на Косровшахи се прие като ясен знак за бъдещо листване на компанията.

Uber и Lyft все пак имат много проблеми, които едва ли ще успеят да решат, преди да дебютират на борсата. Настрана от правните проблеми с таксиметровите лобита и правителствата в различни страни, нито една от двете компании не е отбелязвала печалба в историята си. Uber започна да пуска тримесечни резултати към медии, за да имат инвеститорите по-добра видимост относно състоянието на компанията. Lyft пуска резултати на неопределен период от време.

Листването на двете фирми в рамките на една година ще засити поне донякъде глада на Уолстрийт за големи технологични листвания. През последните две години единствените по-големи листвания бяха на Snap (Snapchat) и Spotify, като Snap впоследствие разочарова инвеститорите и загуби голяма част от първоначалната си оценка.

Uber и Lyft, двете най-големи американски компании за споделени пътувания, отдавна се конкурират за пътникопотока не само в страната, но и на всеки пазар, на който работят. През следващата година обаче битката ще се премести и на друго поле: коя от двете фирми ще се появи първа на борсата, пише Financial Times. Залогът е голям, тъй като борсата отдавна очаква публично предлагане (IPO) на Uber. Докато инвеститорите чакаха, Uber си навлече редица проблеми, смени голяма част от висшето си ръководство, докато развитието на Lyft върви по-спокойно, макар и двете компании да са във високорисков бизнес, в който често се срещат с лобито на таксиметровите компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK