С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 окт 2018, 15:53, 4948 прочитания

Най-големите фармацевтични компании: По традиция с двуцифрен ръст

Продажбите на лекарства отново се увеличават, нагоре са и приходите на лидерите в сектора. И двата показателя растат с 11%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
По-висока печалба с маржове от над 20% отчитат производствените дружества с чужди пазари - "Ромфарм", "Хювефарма" и "Софарма".

Още по темата

"Софарма имоти" раздава дивидент от 0.2722 лв. на акция

Дружеството със специална инвестиционна цел е увеличило и приходите, и печалбата си миналата година

24 юни 2018

Как да хвана "Градус"-а на борсата

Публичното предлагане на акциите на производителя на пилешко месо започва на 18 юни. Какво трябва да се знае и как всеки, който иска, може да участва

8 юни 2018
"Фьоникс" отново е на второ място по приходи от продажби, а според данните на IQVIA е лидер в местните доставки на лекарства с дял от 21%.
4.6
млрд. лв. приходи имат 15-те най-големи компании в подреждането. Осем от дружествата са с българска собственост.

Двуцифрените ръстове в продажбите в стойност обикновено имат различни обяснения. 2017 година е поредната, в която фармацевтичният пазар в България се ускорява - ръстът в приходите от продажби е 11% в стойност по данни на световната организация IQVIA. През миналата година само продажбите на лекарства по цени на едро, без аптечните надценки от около 15-20%, се изчислява на 3.164 млрд. лв. Точно с 11% растат и приходите на най-големите 15 компании в сектор фармация (вижте таблицата тук). В класацията обаче влизат и чуждестранни и български търговци, както и производители, най-често с фокус външни пазари.

Десет от 15-те дружества в класацията са търговци. А вътрешните продажби пак растат, движени от
онкологичните лекарства (със скок от 14%), грипните епидемии и като цяло – непосрещнатите нужди на множество хронично болни пациенти. Това, както и консолидацията в сектора, са причина за продължаващия забележим ръст в продажбите на фармацевтичните компании в подреждането.

Отново почти всички компании в класацията са печеливши, като средната рентабилност от над 8% е по-висока от тази в останалите сектори. По-висок марж на печалбата традиционно имат производителите.

Традиционен лидер

На първо място за поредна година е търговецът на едро с лекарства "Софарма трейдинг", която има продажби от 685 млн. лв., с около 25 млн. лв. повече от втория в класацията и със 150 млн. лв. от третия. По приходи традиционно лидерските места се заемат от компаниите с най-големи обороти – търговците на едро с лекарства. По този начин в класацията попадат и смесено търговско-производствени компании като "Хювефарма", собственик и дистрибутор на ветеринарните заводи "Биовет" и няколко в чужбина, както и българският дистрибутор на "Ромфарм", през когото се фактурират продажбите от румънските заводи на групата за Русия и страните от ОНД.



От "Софарма трейдинг" коментират, че отбелязват ръстове вече за 11 поредна година от основаването й.

"Искаме да променяме бизнеса, искаме да бъдем иноватори, да сме двигател на еволюцията в сектора. През 2017 г. следвахме стратегията си да диверсифицираме бизнес модела си в унисон с глобалните тенденции за вертикална и хоризонтална интеграция в сектора на грижа за здравето. Традиционните ни сегменти на аптечен и болничен пазар, от друга страна, ни осигуриха стабилния фундамент и ръст, за да можем да реализираме плановете си за експанзия в новите бизнес линии", коментира Димитър Димитров, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг".

Той допълва, че миналата година е преминала под знака на динамична експанзия чрез сливания и придобивания. "Органичният ръст не е за нас, не може да ни осигури мащаба, който отговаря на нашия дух и характер. Така в първата половина на 2017-а обявихме както разрастването си в ритейла, придобивайки аптеки "Фармастор", така и първата стъпка към лидерската позиция в Сърбия или закупуването на мажоритарния дял в местния търговец на едро "Лековит", отбелязва Димитров. Той казва, че компанията е довършила изключително важен проект в сферата на дигитализацията за внедряване на SAP ERP система. Компанията притежава една от най-големите онлайн аптеки със същото име, както и реалната верига аптеки - "СОФармаси".

Все по-дигитални

Ръстът чрез дигитални технологии е част от стратегията и на втората компания по приходи в класацията. Както и предишната година, това е "Фьоникс фарма", българското дружество на германския паневропейски дистрибутор на лекарства. Председателят на съвета на директорите и управляващ директор Николай Колев отбелязва, че компанията разработва и софтуерни продукти, които са тясно свързани с управлението на фармацевтични обекти като складове на едро, аптеки и дрогерии, а със своя аптечен софтуер "Аптека Експерт" отново е пазарен лидер.

"Фьоникс" отново е на второ място по приходи от продажби, а според данните на IQVIA е лидер в доставките на лекарства с дял от 21.12% за целия местен пазар. В битката за лидерството по пазарен дял, която се води между четири основни доставчика на лекарства, които държат над 80% от доставките в България, "Фьоникс" за трета поредна година работи на загуба, за да инвестира в разрастването си, като през 2017 г. минусът е по-малък в сравнение с предишните години.

"Фьоникс фарма запазва своята лидерска позиция по пазарен дял сред търговците на едро с лекарства в България и достига 22.21% за април 2018 г. (общ фармацевтичен пазар), по данни на IQVIA. За 2017 г. нетните продажби на компанията на аптечния пазар се увеличиха с 8%, а тези на болничния пазар с 27%", коментира Николай Колев. Той отбелязва, че през миналата година много добри резултати са отбелязали и останалите бизнес активности - логистични услуги и преддистрибуция, продажби на аптечен софтуер, продажба на данни и други маркетингови услуги.

Размяна на позиции

През изминалата година предишният четвърти в търговията на едро – дистрибуторът "Фармнет", е изпреварил по обороти "Стинг", като е отбелязал малко по-ниска печалба в сравнение с миналата година.

"Развиваме се устойчиво, имаме партньорски отношения с болници, търговци на едро и основните фармацевтични компании. По наши наблюдения ръстът на пазара като оборот идва най-вече от иновативните и скъпоструващи медикаменти и значително изпреварва ръста на броя продадени опаковки. За поредна година растем като оборот и сме доволни от развитието на компанията и реализираната печалба", коментира Веселин Марешки-син от "Фармнет". Компанията, основана от семейството му, притежава най-голямата верига едноименни аптеки - "Марешки", в България, в която участват 400 обекта. Те са и най-големите клиенти на дистрибутора.

Според Марешки-син търговията на едро с лекарства е зрял и значително регулиран пазар, затова е трудно да се внедрят нови disruptive практики, по-скоро Фармнет залага на подобряване на ефективността с въвеждане на нови технологични решения.

Той смята, че вълната на сделките – сливането на "Актавис" и "Тева", сделката на "Софарма трейдинг" за аптеките "Фармастор", по-скоро е преминала и компаниите ще се съсредоточат върху интеграцията на новопридобитите бизнеси.

На фона на растящия бизнес в търговците на едро единственият дистрибутор, който продължават да бележи спад в приходите, е "Алта фармасютикълс" с 5% намаление. Компанията снабдява собствена верига аптеки, като през тази година купи най-големите аптеки от веригата "Адонис" в София.

Глобални ефекти

За разлика от дистрибуторите, при които първите две компании се движат с ръст, който следва общия пазар, във фармацевтичния сектор има само едно изключение през миналата година.

Това е "Балканфарма Дупница", заводът на израелската Teva. Мощностите в града са най-големите за производство на таблетни форми в Югоизточна Европа, но през 2017 г. не отбелязват ръст в продажбите. В края на декември миналата година Teva обяви глобално съкращаване на персонала с 25% и вероятно част от него се е случило и през миналата година в завода, чийто персонал намалява с 10%. Възможно е това да се дължи и на все по-малката нужда от човешка ръка в напълно автоматизираните процеси по производство на лекарства. В същото време търговската компания на Teva – "Актавис", която предлага в България глобалното портфолио на компанията, след сливането е отбелязала ръст в продажбите над 23%.

Плод на консолидация на резултатите на придобитите дружества е и резултатът на "Санофи България" – френският концерн консолидира продажбите на иновативни лекарства, продукти за редки заболявания, бизнеса с ваксините и генеричната си дивизия, което води до ръст от 365%.

Ръст в продажбите отбелязва и ветеринарният производител в класацията – "Биовет", която изнася продукти за здравето на животните през компанията майка "Хювефарма", която има и други бизнеси.

Българският производител

Българската фармацевтична компания "Софарма" отбелязва двуцифрен ръст в продажбите през миналата година, като расте и продукцията й, предназначена за износ. В страната за поредна година здравните фондове плащат предимно скъпоструващи оригинални лекарства и въпреки обещанията на всички политически партии не провеждат прогенерична политика. Така компанията постига своя двуцифрен ръст във възможно най-неблагоприятна среда – липса на здравна реформа и политика, която да насърчава замяната на скъпи медикаменти с генерични, непрекъснато намаление на цените на лекарствата от регулаторите и ожесточена конкуренция с останалите генерични компании, като освен това увеличава и печалбата си.

Ръст по здравна каса

От класацията на фармацевтичните компании отсъстват дружествата от групата на швейцарския концерн Novartis, които не консолидират резултатите си. На ниво пазар обаче анализаторските компании за поредна година отчитат, че компанията продължава да бъде пазарен лидер, ако се обединят резултатите на оригиналното и генеричното й подразделение заедно с дивизията за продажба на продукти за очно здраве. Именно иновативните лекарства на групата, както и на следващите компании в класацията, които се заплащат от здравната каса, са в основата на ръста.

Повече приходи отчита и другият швейцарски концерн – "Рош България", чиято основна продукция е в онкологичната област.

Макар и минимално GlaxoSmithKline също увеличава продажбите си в България, като през миналата година ръстът се дължи на иновативните терапии в областта на ХИВ и лечението на респираторни заболявания.

Изминалата година беше успешна за американската AbbVie, тъй като освен досегашните й терапии здравната каса започна да покрива лечението на пациенти с хепатит С, за който компанията има лекарство. Българското звено всъщност дебютира в топ 15 на секторната класация.
Какво предстои в сектора

Трите компании в челото на класацията прогнозират ръст в продажбите и през тази година. Според Димитър Димитров тенденциите имат няколко имена – глобализация, което означава консолидация, дигитализация и иновация. "Фарма индустрията, макар и според някои глобални проучвания да е един от секторите, които изостават от общия темп на навлизане на технологии и иновации, няма как да бъде подмината от новата дисруптивна вълна. Има няколко примера за навлизане на нови играчи и технологии, които ще променят облика на класическата грижа за здравето – Amazon, телемедицината, изкуственият интелект. Редица футуристи предричат, че една от професиите, които ще претърпи най-сериозна трансформация в бъдеще, ще бъде тази на здравните специалисти. Така че ние искаме да сме готови и да сме първите, които ще бъдат двигател на тази революция в сектора в нашия регион", казва Димитров.

Според Николай Колев фармацевтичният пазар в България ще продължава да расте и през 2018 г., но с по-слаби темпове от предходните години.

"Забавянето вече се усеща и през април за пръв път от много години пазарът на лекарства отбеляза спад от 2.8%. Основните тенденции от предходните години като ценова ерозия и намаление на маржовете на дистрибуторите, засилване на регулативната тежест и повишаване на изискванията за качество, консолидация на аптечния пазар и засилване на вертикалната интеграция на компаниите в сектора ще продължат и през 2018 г. Ако към това добавим и по-ниския ръст на пазара, предизвикателствата пред дистрибуторите ще продължават да нарастват", казва Колев, който допълва, че като част от глобална компания българското дружество разполага с ресурсите и знанията да продължи да се развива успешно в трудната среда.

"Фармнет" си поставя задача да расте в сегмент, в който до момента другите търговци на едро като "Софарма Трейдинг" и "Фьоникс" присъстват отдавна – болниците. "С всички особености на болничния пазар наш проект е през тази година да се включим по-активно в него, тъй като досега не ни е бил приоритет", казва Марешки-син.
К100 - класация на най-големите компании в България

- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Uber може да достигне оценка от 120 млрд. долара Uber може да достигне оценка от 120 млрд. долара

Листването на компанията на борсата е едно от най-очакваните събития от Wall Street

17 окт 2018, 39 прочитания

Продажбите на нови автомобили в Европа се сринаха с 23% през септември Продажбите на нови автомобили в Европа се сринаха с 23% през септември

Това се дължи на влязлото в сила изискване на пазара да се предлагат само модели, минали тест за разход на гориво по нов стандарт

17 окт 2018, 142 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Варна предлага: 43 млн. лв. за Георги Гергов от данъкоплатците

Продажбата на малко под 3 дка, познати като "Дупката", изглежда, е договорена между ГЕРБ и политика от БСП още преди месеци

Глобалният растеж през първите девет месеца подкрепи взаимните фондове

Към края на деветмесечието 3 фонда на български управляващи дружества успяват да преминат границата на двуцифрената доходност

Пеевски: No Image

Делян Пеевски се отказа да продава половината от вестникарския си бизнес на филмовата компания и се обяви за жертва на КЗК

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Роди се звезда"

Мелодиите на сърцето в талантлива версия на холивудската приказка

Иън Макюън, писател: Властта все повече валидизира насилието

Макюън, един от големите белетристи в съвременната литература, е гост на фестивала Cinelibri

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Данъчните закони минаха на първо четене; Индустриалните зони с поръчка за 70 млн. лв.; "Уникредит" ще продава застраховки на "Алианц"

Емисия

DAILY @7AM // 17.10.2018 Прочетете