Manchester Airport Group ще кандидатства за концесията на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Manchester Airport Group ще кандидатства за концесията на летище София

Чарли Корниш, главен изпълнителен директор на Manchester Airports Group (MAG)

Manchester Airport Group ще кандидатства за концесията на летище София

Британският летищен оператор ще си партнира с китайската строителна BCEG

Калина Горанова
5702 прочитания

Чарли Корниш, главен изпълнителен директор на Manchester Airports Group (MAG)

© Анелия Николова


Британската Manchester Airports Group (MAG) обяви официално намеренията си да кандидатства в процедурата за концесия на летище София. Заявката беше направена от главния изпълнителен директор на MAG на специална пресконференция, съвместно с партньора си китайската Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).

От британската компания обясниха, че са се отказали да кандидатстват за концесията на летище Белград, тъй като са видяли повече потенциал за развитие в софийската аерогара, защото градът все още не е развил пълния си потенциал и възможности. Друга причина е стратегическото разположение между Запада и Близкия Изток и Азия.

Държавата се надява на общ финансов ефект от концесията от 2.2 млрд. лв. за 35 години. Сметката включва първоначалната сума - минимум 550 млн. лв. без ДДС. Още минимум 525 млн. лв. концесионни такси на година. И 600 млн. евро инвестиции, като за част от тях се знае, че трябва да отидат за нов трети пътнически терминал.

Срокът за оферти за концесията на летище София изтичаше на 22 октомври, но в сряда вечерта беше удължен с месец.

Кой е кандидатът

MAG притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското Станстед и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище Станстед е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. "Очакваме и в София екипът да постигне същото", казаха от компанията. Посоченият начин - като се увеличи броя на авиокомпаниите, дестинациите и се подобри инфраструктурата и предлаганите услуги.

Manchester Airports Group е публично - частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e дългогодишен инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена.

И с китайски партньор

За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group (BCEG). "Ние разглеждаме участието си в процедурата за летище София като продължение на меморандума за разбирателство между Китай и България и като част от инициативата "един пояс, един път"," каза Ксинг Ян, управляващ директор на китайската компания партньор Вeijing Construction and Engineering Group International.

Китайският държавен холдинг обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти, над 1.4 млн. кв. метра терминали и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Първата фаза на летището трябва да е готова през следващата година.

Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Кои са другите кандидати за софийското летище четете в седмичния "Капитал"

Британската Manchester Airports Group (MAG) обяви официално намеренията си да кандидатства в процедурата за концесия на летище София. Заявката беше направена от главния изпълнителен директор на MAG на специална пресконференция, съвместно с партньора си китайската Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).

От британската компания обясниха, че са се отказали да кандидатстват за концесията на летище Белград, тъй като са видяли повече потенциал за развитие в софийската аерогара, защото градът все още не е развил пълния си потенциал и възможности. Друга причина е стратегическото разположение между Запада и Близкия Изток и Азия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Летището е първото и последно нещо, което туристите виждат от България. Летище София е в такова мизерно състояние, че вече който и да го вземе на концесия, ще бъде по-добре от сега.

  • 2
    cza42575413 avatar :-|
    cza42575413

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Че не е нищо особено - да. Обаче да се дават такива крайни оценки, не виждам защо. Просто си е на нивото на останалата част от страната.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK