С наближаването на предстоящото излизане на Обединеното кралство от Европейския съюз, въпросът за търговските договори с останалите страни от блока излиза на преден план в бизнес средите. В случай, че се стигне до така известния "твърд" Brexit, а именно оттегляне от единния пазар и нуждата от представяне на нови закони и спогодби за търговия, редица компании от различни отрасли ще се наложи да преосмислят напълно досегашните си модели и политики на действие.
На тази рамка автомобилните производители BMW и Toyota обявиха, че за тях това би значило намаляване на производството си за територията на Великобритания, като германската компания ще измести сглобяването на серията Mini към Холандия, а японската временно ще спре цялата си работа, пишат Reuters и The Independent. От изявления и на двете компании става ясно, че подобен развой на събитията е нежелан, но известни контрамерки са на дневен ред и ще бъдат взети предвид при фундаментална промяна от такъв вид.
Германската идея
По думите на изпълнителния директор на BMW Харалд Кругер към текущия момент компанията му вижда 50% шанс ситуацията да се развие по направлението "твърд" Brexit, което ще ги принуди да се преориентират към Холандия. "Казах на министър-председателя Тереза Мей и ЕС, че при твърд Brexit няма да има печеливша страна, ние няма да покриваме условията на търговските спогодби и така ще трябва да преместим производството на серията", коментира Кругер пред журналисти на автомобилното изложението в Париж. Засега почти всички автомобили Mini се произвеждат във Великобритания в Оксфорд, като за миналата година 60% от близо 380 хил. броя са произведени там. За производствения процес обаче, BMW разчитат до голяма степен на съставни части, внос от германските станции, и подобен сценарий ще внесе затруднения и накрая промени.
Подготовката за преместването личи, че е налице от известно време, като BMW подсилва холандския производител VDL Nedcar в опит да го направи главна база за Mini на мястото на завода в Оксфорд. За сравнение работниците в Холандия са нараснали от 4500 за миналата година до 7200 сега, като в същото време тези в Обединеното кралство са едва 4500 при все, че нивото на заетост е останало относително непроменено за периода. Проблемите за BMW не се ограничават само до Великобритания, като продажбите на автомобили в страната също са в определена стагнация, а новите по-стриктни стандарти WLTP за емисиите правят целия европейски пазар труден за работа. При все това компанията продължава да се развива, като продажбите в Китай са в двуцифрения интервал, и е готова да посрещне по-лошия сценарий в Европа.
Японските контрамерки
В случай на твърд Brexit Toyota би заела по-безкомпромисна позиция, като от компанията заявиха, че ще прекратят, дори и временно, цялата си продукция за страната. Президентът на Toyota за Европа Йохан ван Цил коментира, че подобна промяна ще породи смущение от огромна величина и заради това е трудно да се прогнозира колко точно би продължило спирането на производството.
По-крайната позиция е продиктувана от оперативния модел, който следва принципа "точно навреме" производство. Това значи, че на място има ограничено количество части и целият процес зависи от постоянната доставка на допълнителните части от други ЕС членки. В груби числа това се равнява на 50 камиона с доставки средно на ден. Към момента японската фирма дава работа на повече от 3000 служители в два завода на територията на Великобритания.
С наближаването на предстоящото излизане на Обединеното кралство от Европейския съюз, въпросът за търговските договори с останалите страни от блока излиза на преден план в бизнес средите. В случай, че се стигне до така известния "твърд" Brexit, а именно оттегляне от единния пазар и нуждата от представяне на нови закони и спогодби за търговия, редица компании от различни отрасли ще се наложи да преосмислят напълно досегашните си модели и политики на действие.
На тази рамка автомобилните производители BMW и Toyota обявиха, че за тях това би значило намаляване на производството си за територията на Великобритания, като германската компания ще измести сглобяването на серията Mini към Холандия, а японската временно ще спре цялата си работа, пишат Reuters и The Independent. От изявления и на двете компании става ясно, че подобен развой на събитията е нежелан, но известни контрамерки са на дневен ред и ще бъдат взети предвид при фундаментална промяна от такъв вид.
1 коментар
Време е за нов референдум.