Твърд Brexit ще намали производството на BMW и Toyota във Великобритания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Твърд Brexit ще намали производството на BMW и Toyota във Великобритания

Reuters

Твърд Brexit ще намали производството на BMW и Toyota във Великобритания

Германската компания ще премести сглобяването на модела Mini, а японската очаква да преустанови временно цялата си дейност на Острова

3540 прочитания

Reuters

© Reuters


С наближаването на предстоящото излизане на Обединеното кралство от Европейския съюз, въпросът за търговските договори с останалите страни от блока излиза на преден план в бизнес средите. В случай, че се стигне до така известния "твърд" Brexit, а именно оттегляне от единния пазар и нуждата от представяне на нови закони и спогодби за търговия, редица компании от различни отрасли ще се наложи да преосмислят напълно досегашните си модели и политики на действие.

На тази рамка автомобилните производители BMW и Toyota обявиха, че за тях това би значило намаляване на производството си за територията на Великобритания, като германската компания ще измести сглобяването на серията Mini към Холандия, а японската временно ще спре цялата си работа, пишат Reuters и The Independent. От изявления и на двете компании става ясно, че подобен развой на събитията е нежелан, но известни контрамерки са на дневен ред и ще бъдат взети предвид при фундаментална промяна от такъв вид.

Германската идея

По думите на изпълнителния директор на BMW Харалд Кругер към текущия момент компанията му вижда 50% шанс ситуацията да се развие по направлението "твърд" Brexit, което ще ги принуди да се преориентират към Холандия. "Казах на министър-председателя Тереза Мей и ЕС, че при твърд Brexit няма да има печеливша страна, ние няма да покриваме условията на търговските спогодби и така ще трябва да преместим производството на серията", коментира Кругер пред журналисти на автомобилното изложението в Париж. Засега почти всички автомобили Mini се произвеждат във Великобритания в Оксфорд, като за миналата година 60% от близо 380 хил. броя са произведени там. За производствения процес обаче, BMW разчитат до голяма степен на съставни части, внос от германските станции, и подобен сценарий ще внесе затруднения и накрая промени.

Подготовката за преместването личи, че е налице от известно време, като BMW подсилва холандския производител VDL Nedcar в опит да го направи главна база за Mini на мястото на завода в Оксфорд. За сравнение работниците в Холандия са нараснали от 4500 за миналата година до 7200 сега, като в същото време тези в Обединеното кралство са едва 4500 при все, че нивото на заетост е останало относително непроменено за периода. Проблемите за BMW не се ограничават само до Великобритания, като продажбите на автомобили в страната също са в определена стагнация, а новите по-стриктни стандарти WLTP за емисиите правят целия европейски пазар труден за работа. При все това компанията продължава да се развива, като продажбите в Китай са в двуцифрения интервал, и е готова да посрещне по-лошия сценарий в Европа.

Японските контрамерки

В случай на твърд Brexit Toyota би заела по-безкомпромисна позиция, като от компанията заявиха, че ще прекратят, дори и временно, цялата си продукция за страната. Президентът на Toyota за Европа Йохан ван Цил коментира, че подобна промяна ще породи смущение от огромна величина и заради това е трудно да се прогнозира колко точно би продължило спирането на производството.

По-крайната позиция е продиктувана от оперативния модел, който следва принципа "точно навреме" производство. Това значи, че на място има ограничено количество части и целият процес зависи от постоянната доставка на допълнителните части от други ЕС членки. В груби числа това се равнява на 50 камиона с доставки средно на ден. Към момента японската фирма дава работа на повече от 3000 служители в два завода на територията на Великобритания.

С наближаването на предстоящото излизане на Обединеното кралство от Европейския съюз, въпросът за търговските договори с останалите страни от блока излиза на преден план в бизнес средите. В случай, че се стигне до така известния "твърд" Brexit, а именно оттегляне от единния пазар и нуждата от представяне на нови закони и спогодби за търговия, редица компании от различни отрасли ще се наложи да преосмислят напълно досегашните си модели и политики на действие.

На тази рамка автомобилните производители BMW и Toyota обявиха, че за тях това би значило намаляване на производството си за територията на Великобритания, като германската компания ще измести сглобяването на серията Mini към Холандия, а японската временно ще спре цялата си работа, пишат Reuters и The Independent. От изявления и на двете компании става ясно, че подобен развой на събитията е нежелан, но известни контрамерки са на дневен ред и ще бъдат взети предвид при фундаментална промяна от такъв вид.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK