Опашка от европейски кандидати за летище София

Опашка от европейски кандидати за летище София

Силно заинтересованите от концесията са поне седем, което е над два пъти повече от предишния опит

Калина Горанова
54884 прочитания

© Надежда Чипева


- Сред кандидатите са оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, няколко гигантски фонда, индийски и корейски компании, руската ВТБ.

- Победителят ще е ясен догодина, а срокът за оферти ще бъде леко удължен.

Най-мащабната сделка за държавен актив за последното десетилетие - концесията на летище София, този път привлича невиждан досега международен интерес: от оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори, до екзотични индийски и корейски кандидати и познати имена като руската ВТБ.

Поредният опит да се намери частен стопанин с опит е в ход. От него държавата се надява да получи над 1 млрд. евро за 35 години: първоначална сума от поне 550 млн. лв. без ДДС, още почти толкова от годишни концесионни такси. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции. Пътниците пък разчитат на по-добро обслужване и повече опции за пътуване.

Освен засиленият интерес другата сигурна новина е, че срокът за подаване на оферти няма да е 22 октомври, а ще бъде месец по-късно. Възможно е и още едно удължаване.

Другото, което трябва да се случи, е да се отстрани безкрайната отговорност на крайните участници в консорциумите, защото при сегашното условие няма да има оферти от качествени инвеститори. Проблемът е залегнал в новия Закон за концесиите, като според консултанти той надписва евродирективата и затова трябва бързо да се промени. Притеснението е, че инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, а практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират. Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Дотук по информация на "Капитал", държавата е наясно с притесненията на кандидатите и иска да ги разсее, но явно управляващите засега избягват решението от страх от опозиционен шум в парламента при приемане на редакции в закона.

А тази преграда бъде премахната, може да се очакват поне пет, ако не и седем оферти. Това показа проучване на "Капитал" сред кандидати и консултанти (виж кои по-долу). Дотук почти 30 компании и адвокати или консултанти са допуснати в т.нар. Data room, където проучват софийското летище и задават въпроси към държавата. В най-активна роля на питащи са 7-8 кандидата.

Накратко, това е над двойно повече спрямо предишния опит за концесия с три заинтересовани. Част от обяснението е, че сега има международен консултант (IFC и EBRD), което гарантира по-честно състезание и професионална процедура. Освен това след сделката за летището в Белград неуспелите кандидати вероятно са погледнали и към София като бизнес възможност.

Кой иска летище София

Manchester Airports Group

Единственият официално заявил се кандидат до момента е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското Станстед и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище Станстед е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена.

За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Aéroports de Paris Group

Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV е оператор на сегашното голямо летище в Истанбул Ataturk, но то до месеци ще затвори и затова Aéroports de Paris Group търси нова силна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София. TAV управлява и други летища в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Fraport

Един от най-често спряганите кандидати е операторът на летището във Франкфурт Fraport, който проучва софийският бизнес и в предишния опит за концесия. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт". Сега не е ясно дали местният участник ще е в консорциума, като информации има и в двете посоки.

Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Хановер и една аерогара в Китай.

Летище Цюрих с фонда Meridiam

Друг кандидат е летището в Цюрих, което прояви интерес и на финала на предишната прекратена процедура. Летището в Цюрих се притежава от оператора Flughafen Zürich (FZAG). Компанията ще участва заедно с фонда Meridiam, като все още не е ясно дали ще се включи и трети участник. Компанията е основана през април 2000 е листната на швейцарската фондова борса (SIX Swiss Exchange), като с най-голямо участие, минимум една трета, в компанията е кантонът Цюрих. В международен план Fflughafen Zürich има силно развитие в Латинска Америка, има и регионален офис в Бразилия. Там компанията участва в оперирането и поддържането на летищата в Бело Оризонте и Флорианополис. Две са и летищата в Чили. От 2009 г. Flughafen Zürich е миноритарен съдружник в компанията, оперираща летището в Кюрасао. Швейцарската компания има и договор за техническа поддръжка с концесионера на El Dorado International Airport в Богота, Колумбия.

Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.

Австралийският фонд First State и испанският оператор AENA

Сравнително изненадващо и на късен етап в проучването се е включил и друг консорциум с големи инвеститори - австралийският фонд First State в партньорство с компанията, оперираща летището в Барселона. Това е AENA aeropuertos. Тя оперира 47 летища и 2 хеликоптерни площадки в Испания, като държи контролния пакет и в лондонското Лутън. Отделно AENA Group е директно или индиректно въвлечена в управлението на 27 други летища по света. Компанията е основана през 1990 г. Според сайта на AENA тя е най-големият летищен оператор в света с 265 млн. пътници през 2017 г., а общите приходи са над 4 млрд. евро.

Фондът First State Investments е създаден през 1988 г., като сега има 11 офиса в Азия, Австралия, Европа и Северна Америка и управлява активи за над 157 млрд. долара. От 2000 г. е част от Commonwealth Bank of Australia. Ключови активи в авиацията за фонда са австралийските летища Adelaide и Brisbane

Индийската GMR Group

Индийската инфраструктурна компания GMR Group развива дейност в сферата на енергетиката, транспорта и градската инфраструктура. В енергетиката общата производствена мощност е 4400 MW, а друго поделение на групата се занимава с поддържането на магистрали. В авиацията частната компания със седалище в Ню Делхи притежава и експлоатира международното летище в Делхи и международното летище Хайдарабад. Групата развива и летището в Мопа, Северна Гоа, като печели концесионната процедура за изграждане и управление през 2016 г., за срок от 40 години, с опция да бъде удължена с още 20. В партньорство с Megawide Construction Corporation на Филипините експлоатира и развива международното летище Mactan Cebu - второто по големина летище във Филипините. В региона в обединение с гръцката строителна компания Terna GMR Airports спечели търга за изграждане на новото летище на остров Крит. Заедно с Terna индийската компания кандидатства и за летището в Белград.

Летище Сеул

Интерес в начален етап е проявил и южнокорейският оператор на летището в Сеул, като компанията не била свръхактивна в проучването на софийския обект. Incheon International Airport Corporation (IIAC) кандидатства и за летището в Белград. Тя е основана през 1991 г. като оператор на международното летище Инчон. Процесът започва, след като става ясно, че по-малкото летище Gimpo, което се менажира от Korea Airports Corporation, не е в състояние да се справи с нарастващия трафик.

С интерес, но слаб

В групата на не много активно интересуващите се попада летище Мюнхен, които според източници, близки до процедурата, все още нямат консултант, така че едва ли ще подадат оферта. Проучване в даден момент са правили и летищния оператор на Рим (който е и концесионер на падналия магистрален мост в Италия), както и от френската строителна компания Bouygues. Умерено питащи са и от руската VTB Capital Infrastructure, която беше сред кандидатите за Белград и проучваше софийския обект предишния път, но в консорциум.

- Сред кандидатите са оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, няколко гигантски фонда, индийски и корейски компании, руската ВТБ.

- Победителят ще е ясен догодина, а срокът за оферти ще бъде леко удължен.

Най-мащабната сделка за държавен актив за последното десетилетие - концесията на летище София, този път привлича невиждан досега международен интерес: от оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори, до екзотични индийски и корейски кандидати и познати имена като руската ВТБ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    fru10518982 avatar :-|
    dobrev

    Задължително западен концесионер - най-добре немския или английския. С руснаци, турци и пеевци няма да е голяма разликата от сега, въпреки че до по-зле от сегашното положение няма как да го доведат.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Отворете Google и напишете "най-доброто летище в Европа" - резултатът на почти всички класации е Летище Мюнхен (следвано от Летище Цюрих). Така че, при такова положение, изборът на концесионер за Летище София би трябвало да е повече от очевиден, ако искаме столичното ни летище да влезе в 21-ви век, и София да се превърне в регионален транспортен център. От това печели цялата държава.

  • 3
    exd46576234 avatar :-|
    Tuta Nota

    Виена е най-добре управляваното към момента и носи най-добри приходи. Мюнхен може да е избора на пътниците, но не бих казал, че другите индикатори (ефективност и закъснения) не са по-добри. Който и да е, само да не е ТИМ.

  • 4
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    В момента подобрението в управлението, което всички очакват от концесионера, може да се направи и от нов компетентен екип без да се даде на нов оператор. Да видим, ако се чака промяна в закона това може да се проточи много дълго.

    А тук да стане хъб малко не ми се вярва, че е възможно, от тук няма капацитет за един дълъг полет с голям самолет, но да видим.

  • 5
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    Мда, по-добре да не са индийци..

  • 6
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    [quote#4:"skyfighter"]Да видим, ако се чака промяна в закона това може да се проточи много дълго.

    А тук да стане хъб малко не ми се вярва, че е възможно, от тук няма капацитет за един дълъг полет с голям самолет, но да видим. [/quote]

    от статията излиза, че ако не се чака, може и да няма кандидати.

    хъб е абсолютно възможно, ама затова трябва авиокомпания, не летищен оператор, пък ние читава нямаме. Чисто географски и икономически, може да привлечем трафика от Европа за Балканите, Близкия Изток, Кавказ, Русия и цяла Азия като цяло. Разбира се няма да е премиум сегмента, но пътници много.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал