С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 5 окт 2018, 13:18, 25788 прочитания

Опашка от европейски кандидати за летище София

Силно заинтересованите от концесията са поне седем, което е над два пъти повече от предишния опит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Сред кандидатите са оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, няколко гигантски фонда, индийски и корейски компании, руската ВТБ.

- Победителят ще е ясен догодина, а срокът за оферти ще бъде леко удължен.
[[img:3322525]]

Още по темата

Полша планира да построи най-голямото летище в Европа

Проектът може да глътне 19 млрд. долара и освен широка подкрепа среща и силна съпротива

10 окт 2018

Концесията за летище Пловдив ще бъде прекратена. И рестартирана след месеци

Така се елиминира вторият класиран кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и ПИМК, които ще обжалват

5 окт 2018

Manchester Airport Group ще кандидатства за концесията на летище София

Британският летищен оператор ще си партнира с китайската строителна BCEG

3 окт 2018

Концесионерът на летище София ще може да си осигури приходи от 6.7 млрд. лв.

Държавата ще получи от отдаването на аерогарата 2.2 млрд. лв. за 35-годишния период

5 юли 2018

Wizz Air ще поддържа самолетите си в нов хангар на летището в София

Инвестицията в базата за ремонти е на българската Rose Air

4 юли 2018
Най-мащабната сделка за държавен актив за последното десетилетие - концесията на летище София, този път привлича невиждан досега международен интерес: от оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори, до екзотични индийски и корейски кандидати и познати имена като руската ВТБ.

Поредният опит да се намери частен стопанин с опит е в ход. От него държавата се надява да получи над 1 млрд. евро за 35 години: първоначална сума от поне 550 млн. лв. без ДДС, още почти толкова от годишни концесионни такси. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции. Пътниците пък разчитат на по-добро обслужване и повече опции за пътуване.

Освен засиленият интерес другата сигурна новина е, че срокът за подаване на оферти няма да е
22 октомври, а ще бъде месец по-късно. Възможно е и още едно удължаване.

Другото, което трябва да се случи, е да се отстрани безкрайната отговорност на крайните участници в консорциумите, защото при сегашното условие няма да има оферти от качествени инвеститори. Проблемът е залегнал в новия Закон за концесиите, като според консултанти той надписва евродирективата и затова трябва бързо да се промени. Притеснението е, че инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, а практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират. Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Дотук по информация на "Капитал", държавата е наясно с притесненията на кандидатите и иска да ги разсее, но явно управляващите засега избягват решението от страх от опозиционен шум в парламента при приемане на редакции в закона.

А тази преграда бъде премахната, може да се очакват поне пет, ако не и седем оферти. Това показа проучване на "Капитал" сред кандидати и консултанти (виж кои по-долу). Дотук почти 30 компании и адвокати или консултанти са допуснати в т.нар. Data room, където проучват софийското летище и задават въпроси към държавата. В най-активна роля на питащи са 7-8 кандидата.



Накратко, това е над двойно повече спрямо предишния опит за концесия с три заинтересовани. Част от обяснението е, че сега има международен консултант (IFC и EBRD), което гарантира по-честно състезание и професионална процедура. Освен това след сделката за летището в Белград неуспелите кандидати вероятно са погледнали и към София като бизнес възможност.


Кой иска летище София

Manchester Airports Group


Единственият официално заявил се кандидат до момента е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското Станстед и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище Станстед е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена.

За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Aéroports de Paris Group

Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV е оператор на сегашното голямо летище в Истанбул Ataturk, но то до месеци ще затвори и затова Aéroports de Paris Group търси нова силна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София. TAV управлява и други летища в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Fraport

Един от най-често спряганите кандидати е операторът на летището във Франкфурт Fraport, който проучва софийският бизнес и в предишния опит за концесия. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт". Сега не е ясно дали местният участник ще е в консорциума, като информации има и в двете посоки.

Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Хановер и една аерогара в Китай.

Летище Цюрих с фонда Meridiam

Друг кандидат е летището в Цюрих, което прояви интерес и на финала на предишната прекратена процедура. Летището в Цюрих се притежава от оператора Flughafen Zürich (FZAG). Компанията ще участва заедно с фонда Meridiam, като все още не е ясно дали ще се включи и трети участник. Компанията е основана през април 2000 е листната на швейцарската фондова борса (SIX Swiss Exchange), като с най-голямо участие, минимум една трета, в компанията е кантонът Цюрих. В международен план Fflughafen Zürich има силно развитие в Латинска Америка, има и регионален офис в Бразилия. Там компанията участва в оперирането и поддържането на летищата в Бело Оризонте и Флорианополис. Две са и летищата в Чили. От 2009 г. Flughafen Zürich е миноритарен съдружник в компанията, оперираща летището в Кюрасао. Швейцарската компания има и договор за техническа поддръжка с концесионера на El Dorado International Airport в Богота, Колумбия.

Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.

Австралийският фонд First State и испанският оператор AENA

Сравнително изненадващо и на късен етап в проучването се е включил и друг консорциум с големи инвеститори - австралийският фонд First State в партньорство с компанията, оперираща летището в Барселона. Това е AENA aeropuertos. Тя оперира 47 летища и 2 хеликоптерни площадки в Испания, като държи контролния пакет и в лондонското Лутън. Отделно AENA Group е директно или индиректно въвлечена в управлението на 27 други летища по света. Компанията е основана през 1990 г. Според сайта на AENA тя е най-големият летищен оператор в света с 265 млн. пътници през 2017 г., а общите приходи са над 4 млрд. евро.

Фондът First State Investments е създаден през 1988 г., като сега има 11 офиса в Азия, Австралия, Европа и Северна Америка и управлява активи за над 157 млрд. долара. От 2000 г. е част от Commonwealth Bank of Australia. Ключови активи в авиацията за фонда са австралийските летища Adelaide и Brisbane

Индийската GMR Group

Индийската инфраструктурна компания GMR Group развива дейност в сферата на енергетиката, транспорта и градската инфраструктура. В енергетиката общата производствена мощност е 4400 MW, а друго поделение на групата се занимава с поддържането на магистрали. В авиацията частната компания със седалище в Ню Делхи притежава и експлоатира международното летище в Делхи и международното летище Хайдарабад. Групата развива и летището в Мопа, Северна Гоа, като печели концесионната процедура за изграждане и управление през 2016 г., за срок от 40 години, с опция да бъде удължена с още 20. В партньорство с Megawide Construction Corporation на Филипините експлоатира и развива международното летище Mactan Cebu - второто по големина летище във Филипините. В региона в обединение с гръцката строителна компания Terna GMR Airports спечели търга за изграждане на новото летище на остров Крит. Заедно с Terna индийската компания кандидатства и за летището в Белград.

Летище Сеул

Интерес в начален етап е проявил и южнокорейският оператор на летището в Сеул, като компанията не била свръхактивна в проучването на софийския обект. Incheon International Airport Corporation (IIAC) кандидатства и за летището в Белград. Тя е основана през 1991 г. като оператор на международното летище Инчон. Процесът започва, след като става ясно, че по-малкото летище Gimpo, което се менажира от Korea Airports Corporation, не е в състояние да се справи с нарастващия трафик.

С интерес, но слаб

В групата на не много активно интересуващите се попада летище Мюнхен, които според източници, близки до процедурата, все още нямат консултант, така че едва ли ще подадат оферта. Проучване в даден момент са правили и летищния оператор на Рим (който е и концесионер на падналия магистрален мост в Италия), както и от френската строителна компания Bouygues. Умерено питащи са и от руската VTB Capital Infrastructure, която беше сред кандидатите за Белград и проучваше софийския обект предишния път, но в консорциум.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

24 октомври 2018 г.
Sofia Event Center

capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

Прочетете и това

Продажбите на нови автомобили в Европа се сринаха с 23% през септември Продажбите на нови автомобили в Европа се сринаха с 23% през септември

Това се дължи на влязлото в сила изискване на пазара да се предлагат само модели, минали тест за разход на гориво по нов стандарт

17 окт 2018, 1 прочитания

"БТЛ Индъстрийз" ще увеличи значително приходите си до 215 млн. лв. през 2019 г.

Персоналът на чешката компания в България ще надхвърли 300 служители

17 окт 2018, 64 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Оттеглянето на една икона

Индра Нуйи, досегашен изпълнителен директор на PepsiCo

В България дизелът побеждава

За първи път за последните три години българският автопарк расте, но има силно увеличение и при колите над 20 години

Кои са горещите ICO на есента

Няколко интересни проекта, които ще се опитат да съберат десетки милиони чрез блокчейн технологията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Иън Макюън, писател: Властта все повече валидизира насилието

Макюън, един от големите белетристи в съвременната литература, е гост на фестивала Cinelibri

Варненско ято

След години в безтегловност културната сцена в града отново намира пътя си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Данъчните закони минаха на първо четене; Индустриалните зони с поръчка за 70 млн. лв.; "Уникредит" ще продава застраховки на "Алианц"

Емисия

DAILY @7AM // 17.10.2018 Прочетете