С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 5 окт 2018, 13:18, 43183 прочитания

Опашка от европейски кандидати за летище София

Силно заинтересованите от концесията са поне седем, което е над два пъти повече от предишния опит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Сред кандидатите са оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, няколко гигантски фонда, индийски и корейски компании, руската ВТБ.

- Победителят ще е ясен догодина, а срокът за оферти ще бъде леко удължен.
[[img:3322525]]Най-мащабната сделка за държавен актив за последното десетилетие - концесията на летище София, този път привлича невиждан досега международен интерес: от оператори на летища в Германия, Франция, Испания, Великобритания, в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори, до екзотични индийски и корейски кандидати и познати имена като руската ВТБ.

Поредният опит да се намери частен стопанин с опит е в ход. От него държавата се надява да получи над 1 млрд. евро за 35 години: първоначална сума от поне 550 млн. лв. без ДДС, още почти толкова от годишни концесионни такси. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции. Пътниците пък разчитат на по-добро обслужване и повече опции за пътуване.


Освен засиленият интерес другата сигурна новина е, че срокът за подаване на оферти няма да е
22 октомври, а ще бъде месец по-късно. Възможно е и още едно удължаване.

Другото, което трябва да се случи, е да се отстрани безкрайната отговорност на крайните участници в консорциумите, защото при сегашното условие няма да има оферти от качествени инвеститори. Проблемът е залегнал в новия Закон за концесиите, като според консултанти той надписва евродирективата и затова трябва бързо да се промени. Притеснението е, че инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, а практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират. Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Дотук по информация на "Капитал", държавата е наясно с притесненията на кандидатите и иска да ги разсее, но явно управляващите засега избягват решението от страх от опозиционен шум в парламента при приемане на редакции в закона.

А тази преграда бъде премахната, може да се очакват поне пет, ако не и седем оферти. Това показа проучване на "Капитал" сред кандидати и консултанти (виж кои по-долу). Дотук почти 30 компании и адвокати или консултанти са допуснати в т.нар. Data room, където проучват софийското летище и задават въпроси към държавата. В най-активна роля на питащи са 7-8 кандидата.



Накратко, това е над двойно повече спрямо предишния опит за концесия с три заинтересовани. Част от обяснението е, че сега има международен консултант (IFC и EBRD), което гарантира по-честно състезание и професионална процедура. Освен това след сделката за летището в Белград неуспелите кандидати вероятно са погледнали и към София като бизнес възможност.


Кой иска летище София

Manchester Airports Group


Единственият официално заявил се кандидат до момента е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското Станстед и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище Станстед е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена.

За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Aéroports de Paris Group

Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV е оператор на сегашното голямо летище в Истанбул Ataturk, но то до месеци ще затвори и затова Aéroports de Paris Group търси нова силна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София. TAV управлява и други летища в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Fraport

Един от най-често спряганите кандидати е операторът на летището във Франкфурт Fraport, който проучва софийският бизнес и в предишния опит за концесия. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт". Сега не е ясно дали местният участник ще е в консорциума, като информации има и в двете посоки.

Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Хановер и една аерогара в Китай.

Летище Цюрих с фонда Meridiam

Друг кандидат е летището в Цюрих, което прояви интерес и на финала на предишната прекратена процедура. Летището в Цюрих се притежава от оператора Flughafen Zürich (FZAG). Компанията ще участва заедно с фонда Meridiam, като все още не е ясно дали ще се включи и трети участник. Компанията е основана през април 2000 е листната на швейцарската фондова борса (SIX Swiss Exchange), като с най-голямо участие, минимум една трета, в компанията е кантонът Цюрих. В международен план Fflughafen Zürich има силно развитие в Латинска Америка, има и регионален офис в Бразилия. Там компанията участва в оперирането и поддържането на летищата в Бело Оризонте и Флорианополис. Две са и летищата в Чили. От 2009 г. Flughafen Zürich е миноритарен съдружник в компанията, оперираща летището в Кюрасао. Швейцарската компания има и договор за техническа поддръжка с концесионера на El Dorado International Airport в Богота, Колумбия.

Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.

Австралийският фонд First State и испанският оператор AENA

Сравнително изненадващо и на късен етап в проучването се е включил и друг консорциум с големи инвеститори - австралийският фонд First State в партньорство с компанията, оперираща летището в Барселона. Това е AENA aeropuertos. Тя оперира 47 летища и 2 хеликоптерни площадки в Испания, като държи контролния пакет и в лондонското Лутън. Отделно AENA Group е директно или индиректно въвлечена в управлението на 27 други летища по света. Компанията е основана през 1990 г. Според сайта на AENA тя е най-големият летищен оператор в света с 265 млн. пътници през 2017 г., а общите приходи са над 4 млрд. евро.

Фондът First State Investments е създаден през 1988 г., като сега има 11 офиса в Азия, Австралия, Европа и Северна Америка и управлява активи за над 157 млрд. долара. От 2000 г. е част от Commonwealth Bank of Australia. Ключови активи в авиацията за фонда са австралийските летища Adelaide и Brisbane

Индийската GMR Group

Индийската инфраструктурна компания GMR Group развива дейност в сферата на енергетиката, транспорта и градската инфраструктура. В енергетиката общата производствена мощност е 4400 MW, а друго поделение на групата се занимава с поддържането на магистрали. В авиацията частната компания със седалище в Ню Делхи притежава и експлоатира международното летище в Делхи и международното летище Хайдарабад. Групата развива и летището в Мопа, Северна Гоа, като печели концесионната процедура за изграждане и управление през 2016 г., за срок от 40 години, с опция да бъде удължена с още 20. В партньорство с Megawide Construction Corporation на Филипините експлоатира и развива международното летище Mactan Cebu - второто по големина летище във Филипините. В региона в обединение с гръцката строителна компания Terna GMR Airports спечели търга за изграждане на новото летище на остров Крит. Заедно с Terna индийската компания кандидатства и за летището в Белград.

Летище Сеул

Интерес в начален етап е проявил и южнокорейският оператор на летището в Сеул, като компанията не била свръхактивна в проучването на софийския обект. Incheon International Airport Corporation (IIAC) кандидатства и за летището в Белград. Тя е основана през 1991 г. като оператор на международното летище Инчон. Процесът започва, след като става ясно, че по-малкото летище Gimpo, което се менажира от Korea Airports Corporation, не е в състояние да се справи с нарастващия трафик.

С интерес, но слаб

В групата на не много активно интересуващите се попада летище Мюнхен, които според източници, близки до процедурата, все още нямат консултант, така че едва ли ще подадат оферта. Проучване в даден момент са правили и летищния оператор на Рим (който е и концесионер на падналия магистрален мост в Италия), както и от френската строителна компания Bouygues. Умерено питащи са и от руската VTB Capital Infrastructure, която беше сред кандидатите за Белград и проучваше софийския обект предишния път, но в консорциум.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Броят на патентите расте, но повечето са за нискотехнологични местни иновации Броят на патентите расте, но повечето са за нискотехнологични местни иновации

За втора поредна година бизнес секторът е по-активен от физическите лица, отчита традиционният доклад "Иновации БГ 2018"

13 дек 2018, 702 прочитания

Най-големите компании за облекло и текстил: Скромно нагоре Най-големите компании за облекло и текстил: Скромно нагоре

През 2017 г. общите приходи на топ 20-те фабрики растат с 3% и надхвърлят 1.26 млрд. лв.

13 дек 2018, 926 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Оттеглянето на една икона

Индра Нуйи, досегашен изпълнителен директор на PepsiCo

Как България не победи Макрон

Въпреки съпротивата на София, ЕС ще приеме въведе ограничения за товарния пътен транспорт

Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Мила Михова

На 15 декември в "Люмиер" тя ще изпълни песни и арии на Росини, Белини и Доницети

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Държавата компенсира спрелите старозагорски заводи с евтин ток, кои са най-големите текстилни компании

Емисия

DAILY @7AM // 14.12.2018 Прочетете