С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 окт 2018, 13:23, 4372 прочитания

Оттеглянето на една икона

Индра Нуйи, досегашен изпълнителен директор на PepsiCo

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Индра Нуйи израства в Индия, където завършва бизнес университет през 70-те години на ХХ в. През 1978 г. е приета в Yale School of Management, където получава магистърска степен по държавно и корпоративно управление. Работи като консултант преди да се присъедини към PepsiCo през 1994 г. като главен стратег. Дванадесет години по-късно оглавява гиганта като изпълнителен директор. През последните десет години Нуйи неотменно е поставяна сред най-влиятелните жени в света. Тя обяви оттеглянето си от поста изпълнителен директор в компанията от 3 октомври, а ще остане председател на управителния съвет до началото на 2019 г.
Компанията

PepsiCo e вторият най-голям производител на храни и напитки в света по приходи. Макар за мнозина да е известна основно с едноименната си марка газирана напитка, групата произвежда и много други категории продукти като сокове, чипсове, снаксове и др. Под управлението на Нуйи компанията премина към здравословни храни и разшири портфолиото си. В момента над 22 марки на PepsiCo отчитат годишни приходи от над 1 млрд. долара. Продажбите на PepsiCo за 2017 г. достигнаха 63.5 млрд. долара при печалба от 4.9 млрд. долара. Служителите на групата са над 260 000 в цял свят.
От играч на крикет и китарист в женска рок група в родния си Мадрас (днешен Ченай) в Индия до една от най-уважаваните мениджърски позиции в света - изпълнителен директор на PepsiCo. Кариерата на Индра Нуйи може да се опише накратко с това невероятно изречение, но естествено е много повече от него и съдържа един от най-впечатляващите възходи в съвременния корпоративен свят. С оттеглянето й от PepsiCo малкото жени, управляващи водещи глобални публични компании намаляват (броят им е вече е 23 в компании от Fortune 500). Но Нуйи остава пример как всеки може да достигне до най-високото стъпало, ако има нужните качества и желание.

Нуйи сама достигна до решението да се оттегли, и то в идеалния момент - на последния й ден като CEO компанията отчете 16% увеличение на печалбата си за третото тримесечие: победа над макар и малкото критици на изпълнителния директор, които искаха тя да отдели бизнеса с газирани напитки от общия заради по-слабия му растеж. "В компанията съм от 24 години, а съм изпълнителен директор от цели дванадесет години. Това е далеч над средния престой на повечето мениджъри на този пост. Преди година си казах: знаеш ли, май е време да направиш промени в живота си. Ще пътувам с цялото семейство и майка ми, която е доста възрастна", казва тя в интервю за Wall Street Journal.


Именно майка й може да бъде сочена като една от причините Нуйи да е толкова целеустремена и амбициозна. Като домакиня, която никога не е посещавала колеж, защото родителите й смятали, че момичетата не бива да учат, тя окуражава Индра и сестра й Чандрика "да мечтаят". Кара ги да изнасят речи пред семейството в ролята на индийския премиер или друг световен лидер. Дори напълно сериозно сключва споразумение с тях, че при лоши оценки в училище ще ги омъжи на 18 години. Това мотивира момичетата да са отличници - Нуйи завършва колеж с диплома по математика, химия и физика, а впоследствие получава и магистърска степен по бизнес администрация в Калкута. Въпреки уважението си към консервативните семейни традиции, младата жена следва своя път и се развива като бунтарка - участва в женски отбор по крикет и в рок банда със свои приятелки.

Напред към Йейл

След работа в няколко местни компании, тя разбира, че все още не е подготвена за света на бизнеса и решава да учи в Yale School of Management след като прочита за престижния университет в списание Time. Притесненията й не идват толкова от предстоящото елитно образователно предизвикатeлство, а от факта, че като се върне в Индия няма да е добра кандидатка за съпруга.



"Беше нечувано за добро, консервативно южноиндийско момиче от семейство на брамини да извърши подобно нещо, което я прави изцяло "неомъжима", казва тя в интервю за Financial Times. Семейството й обаче я подкрепя (макар майка й първоначално да я заплашва, че ще гладува, ако тръгне) и дори плаща билета й до САЩ. С 500 долара в джоба и стипендия от Йейл, през 1978 г. тя започва американската си авантюра на 23-годишна възраст. Работи като рецепционист, за да се издържа. Избира смените след 22 ч. вечерта, защото заплащането е с 50 цента повече на час. Прекараните две години в бизнес университета я убеждават, че мястото й е в САЩ и тя решава да се присъедини към Boston Consulting Group (BCG). Днес Нуйи казва, че работата й в консултанската компания, известна с тежките си изисквания, е била основен етап от израстването й и я научава на режим, който тя следва през цялата си кариера. "Тази позиция ми даде десетгодишен опит само за срок от шест години. И ме направи по-добра", коментира тя.

Добре дошла в PepsiCo

След успешни престои и в компании като Motorola и AВВ, през 1994 г. Джак Уелч от General Electric и Уейн Калоуей от PepsiCo й предлагат работа по едно и също време. Тя избира втората компания, където отговаря за корпоративната стратегия. Две от инициативите й - придобиванията от PepsiCo на Tropicana и Quaker Oats (собственик на Gatorade) се превръщат в огромен успех, защото разширяват дейността на компанията далеч извън газираните напитки. Преминава и през поста на финансов директор, преди пред 2006 г. да застане начело на цялата група като изпълнителен директор и президент.

"Най-голямата изненада, когато станеш CEO, е че няма "меден месец", от първия ден си сама - ти си "тази на върха", през теб минава всичко, и си отговорна да получаваш цялата информация от компанията, да я изкристализираш до леснообясними цели и идеи, след което да кажеш на цялата органиация какво да прави", признава Нуйи.

Моментът на назначаването й не е най-добрият възможен - задаващата се финансова криза съвпада с обществените настроения срещу сладките изделия и напитки и нездравословните храни, които притискат компании като PepsiCo. Нуйи избира да насочи компанията към по-здравословните продукти, като купува и други производители като Naked Juice и Sabra (която прави хумус), навлиза все по-активно в бутилираната вода и сокове.

Стратигията й включва три основни категории: "fun for you" ("забавни за теб" - чипсове и обикновени газирани напитки, "better for you" ("по-добри за теб" напитки и храни с по-ниско съдържание на захар и мазнини), и "good for you" ("добри за теб" мюсли и др.). Тя увеличава разходите за последните две групи, и провежда редица кампании за здравословно хранене с цел да направи PepsiCo по-отговорна корпоративна организация. За изпълнителния директор преобразяването изисква тотално преструктуриране на "иновациите, маркетинга и бюджетите" в компанията и цялостна промяна на корпоративната култура.

"Потребителските навици в храните и напитките се променят по-бързо от други категории. Наблюдавахме рязко пренасочване на предпочитанията на цялото общество към други продукти. И си казахме: това е страхотна възможност да променим портфолиото си и да бъдем там, където е клиентът. Но не съм толкова глупава, че да искам тази промяна да стане за ден. Така че цялата промяна в културата ни отне време. И очевидно през целия процес инвеститорите бяха нетърпеливи", казва Нуйи в интервю за подкаст платформата Freakоnomics.

В същото време има и огромни съмнения към стратегията от критици на управлението й, които не желаят да правят промени в печелившия модел на компанията. "Трябваше да се обърна лично към служителите. Казах им: вижте, собствените ви навици се променят, защо очаквате да е различно при останалите потребители", уточнява тя. Новата култура в компанията се оказва успех и води със себе си увеличение на приходите и печалбата - при 12-годишното й управление оборотът на PepsiCo нарасна с 80% до 63.5 млрд. долара, а акциите поскъпнаха със 78%.

Стилът на Нуйи включва и микромениджмънт. Тя често снима етикетите и опаковките на продуктите и мястото им в магазините и праща директна обратна връзка на дизайнерския или маркетинг отдела. "Трябва да гледаме целия път на продукта до рафта в магазините, а защо не и до дома на потребителя - точна ли е опаковката и влиза ли в хладилника", казва тя в интервюто за Freakоnomics. "Аз не съм само CEO, а и клиент", допълва мениджърът.

За Нуйи произходът и културата й също подпомагат някои мениджърски решения. Малко след като оглавява компанията, посещава Индия, където различни гости в дома й поздравяват майка й за успеха. Тя разбира, че родителите на добрите служители рядко получават нужното уважение. Ето защо пише лично над 400 писма до майките й бащите на висшите мениджъри в компанията, в които описва колко е благодарна как са ги възпитали. Обратната връзка и от слугителите, и от родителите е изключително положителна, а идеята се превръща в традиция.

Цената

Същевременно самата тя признава, че успехът й има определена цена. "Да, имам всичко. Щастлива съм да имам прекрасен съпруг, две страхотни деца и задружно семейство, прекрасна работа и екип. Но, за да стигна дотук бяха нужни много компромиси и невинни жертви", казва Нуйи в интервю за сп. Fortune. Тя допълва, че често е "живяла" в PepsiCo и групата винаги е била на първо място пред семейството й. И дори в отношенията с най-любимите й хора се забелязва конкурентния й характер.

"Когато дъщеря ми беше в католическо училище, всяка сряда майките се събираха за сутрешно кафе с преподавателите. Представете си коя работеща жена има време за подобни неща. Така че пропусках повечето от тези събирания и дъщеря ми се прибираше и ми казваше кои майки са били. Умирах от вина. Но открих решение - обаждах се в училището и питах кой е присъствал на срещата. И се оказа, че и други не са успявали. Ето защо казах на дъщеря ми - не съм единствената лоша майка", признава досегашният изпълнителен директор на PepsiCo.

Тези й виждания се различават коренно от разбиранията на собствената й майка. Нуйи често разказва за деня, в който става президент на PepsiCo. Връща се у дома, за да сподели добрата новина, но първото нещо, което майка й казва е: всичко може да почака, защото няма мляко. Тя излиза и купува, и когато се връща, казва ядосано: "Междувпрочем, станах президент на PepsiCo". Майка й отговаря: там може и да си президент, но тук си само дъщеря, съпруга и майка.
Q&A

PepsiCo e най-голямата публична компания с жена изпълнителен директор - носи ли някаква отговорност това постижение, което не би имало значение при мъже директори?

- При изпълнителни директори жени, останалите жени в компанията също търсят ролеви модели. Те искат да разговарят с хора, които са стигнали до тази позиция или въобще до висшите мениджърски ешелони, за да научат как тези хора работят в по-мъжки условия. Когато станете CEO и сте жена, всеки гледа на вас по различен начин. Някои твърдят: "Ами един мъж не бих казал или направил това". Няма никакво съмнение - оценяват ви по други стандарти. Всичко, което казвате и правите, се анализира по различен начин. Надявам се с нарастване на броя ни, никой вече да не ни гледа като жени директори, а като лидери на големи предприятия.

Едно цяло поколение жени на висши позиции се оттегля, а на тяхно място не идват други. Защо?
- Ще отнеме известно време. Наемаме все повече повече хора и ускоряваме развитието им. Така че смятам, че в следващите пет до десет години ще видим голяма кохорта от жени във висшия мениджъмнт на корпорациите.

(откъси от интервюта за Wall Street Journal и Freakonomics)

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Софийска вода" планира над 46 млн. лв. инвестиции за 2019 г. "Софийска вода" планира над 46 млн. лв. инвестиции за 2019 г.

Компанията цели намаляване на загубите на вода до 38.7% до 2021 г.

25 юни 2019, 621 прочитания

Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша 1 Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша

Компанията зад картите MultiSport вече има верига от свои собствени спортни обекти

25 юни 2019, 1608 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Китай шпионира Amazon и Apple

''Чипове шпиони" са били монтирани в сървърите на 30 компании и няколко правителствени аенции, показва разследване на Bloomberg

Q&A: Проектът Libra

Най-важното, което трябва да се знае за новата криптовалута на Facebook

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков