Производството на авточасти в Ловеч започва в средата на 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Производството на авточасти в Ловеч започва в средата на 2019 г.

Директорът HR във VOSS Кай-Уве Ото, управителят на българския завод Роланд Вайс и управляващият директор на VOSS Automotive Щефан Ото (отляво надясно) представиха българския проект на германската група, в който ще бъдат инвестирани 15 млн. евро

Производството на авточасти в Ловеч започва в средата на 2019 г.

Германската VOSS Automotive, която нае халетата на фалиралата "Литекс моторс", търси 1000 души за новия си завод

10855 прочитания

Директорът HR във VOSS Кай-Уве Ото, управителят на българския завод Роланд Вайс и управляващият директор на VOSS Automotive Щефан Ото (отляво надясно) представиха българския проект на германската група, в който ще бъдат инвестирани 15 млн. евро

© Цветелина Белутова


Производството на автомобилни части край Ловеч ще започне през май догодина, а първите доставки за клиенти ще бъдат направени в средата на 2019 г. Това съобщиха от германската компания VOSS Automotive, която преди няколко месеца нае халетата и административната сграда на фалиралата "Литекс моторс" в Ловеч. Новото предприятие ще произвежда CSR линии, които се използват за намаляване на емисиите на дизеловите автомобили според изискванията за Евро 6. Компанията вече наема хора, като броят на служителите трябва да достигне 1000 до края на 2020 г. Инвестицията в оборудване ще бъде 15 млн. евро.

Продукти за Евро 6

В края на юни тази година VOSS Automotive регистрира местно дружество - "ВОСС аутомотив България" с 5.9 млн. лв. капитал и подписа 10-годишен договор за наем на помещенията на "Литекс моторс" в "Баховица индустриален парк" край Ловеч, където се сглобяваха китайските автомобили Great Wall. През 2017 г. компанията на Гриша Ганчев спря работа, смени името си, а през април тази година беше обявена в несъстоятелност.

Сега германската компания ще даде нов живот на халетата, като в тях ще се асемблират CSR линии. Технологията SCR, или т.нар. селективна каталитична редукция, намалява вредните вещества в изгорелите газове от дизеловите автомобили, така че те да отговарят на изискванията за Евро 6. Капацитетът на завода ще бъде между 3 и 4 млн. линии годишно, което е достатъчно за около 1 млн. коли, и ще бъде достигнат в края на 2020 г. Продуктите ще се изнасят директно за автомобилните производители в Европа.

Компанията е наела 15 хил. кв. м производствена, логистична и административна площ в Ловеч, така че инвестицията от 15 млн. евро ще бъде основно в машини, както и в оборудване за логистика, IT и т.н., уточни управителят на "ВОСС аутомотив" Роланд Вайс.

Търсят се работници

До края на 2020 г. компанията ще наеме 1000 души, като 80% от тях ще бъдат ангажирани в производството, а останалите 20% - в администрацията и управлението. Производственият персонал ще включва и инженери, които ще отговарят за поддръжката, производственото планиране и отделите, свързани пряко с производството, но не се предвижда да има развой на продукти. "Целта е да се направи завод за асемблиране и да се изгради логистиката за доставки директно до клиентите", каза Вайс за "Капитал".

Първите служители вече са наети и изпратени на обучение в Германия и Полша. Очаква се в екипа да има само двама германски мениджъри, включително управителят, а останалият персонал ще бъдат местни специалисти. Директорът човешки ресурси на германската компания Кай-Уве Ото уточни, че типичната за Германия дуална система в обучението ще бъде приложена и тук.

На официалното представяне на дейността в България компанията получи удостоверение за предварителна административна помощ. Той й осигурява по-кратки срокове на административно обслужване до издаване на сертификат клас А по Закона за насърчаване на инвестициите. Очаква се държавата да й окаже съдействие при изграждането на връзката с бъдещата магистрала "Хемус".

Групата VOSS, която включва VOSS Automotive и VOSS Fluid, има заводи по целия свят - САЩ, Meĸcиĸo, Бpaзилия, Kитaй, Индия, Япония, Πoлшa и седалище в Германия. В момента за нея работят 6000 души, а приходите й за 2017 г. са в размер на 545 млн. евро. Очакваният оборот за тази година е около 600 млн. евро.

Роланд Вайс, управител на "ВОСС Аутомотив България":

Заводът ще доставя компоненти директно на автопроизводителите

За кои автомобилни производители ще работи заводът край Ловеч и директно на клиентите ли ще се доставят продуктите?

- Сред основните клиенти на VOSS са компании като VW, Audi, BMW, Ford, на практика всички големи производители на автомобили. Българският завод също ще доставя продукти на някои от тях. Доставките ще се правят директно за клиентите. Това вероятно не е типично за България, но решихме, че заводът ще бъде доставчик от първо ниво (Tier 1). Всичко ще се организира от екипа в Ловеч.

Защо решихте да направите завода в Ловеч и откъде дойде идеята да наемете сградата на "Литекс моторс"?

- Сградата ни беше препоръчана от Стамен Янев от Агенцията за насърчаване на инвестициите и съществуващият завод там беше една от причините да се насочим към Ловеч. Другата причина е, че градът има дълга история в производството. Там е имало и все още има много производствени компании. Наличието на работна ръка също е доста добро и вече наемаме хора. Опитът ни засега показва, че те наистина са добре квалифицирани.

Ловеч не е свързан с магистрала. Липсата на добра пътна инфраструктура не ви ли притеснява?

- Инфраструктурата не е проблем. Разбира се, планираме да имаме връзка до бъдещата магистрала, научихме, че изграждането й ще отнеме още три години. Тогава ще бъде още по-добре, но и сега не е проблем да се стигне до завода. Все пак пътят от София е 2 часа.

Планирате ли да използвате местни доставчици?

- Ще ползваме местни контрагенти за непреките доставки като логистика, услуги, инструменти и т.н. Но материалите, които влагаме в продуктите, ще получаваме от нашите одобрени доставчици, те не могат да се променят.

Производството на автомобилни части край Ловеч ще започне през май догодина, а първите доставки за клиенти ще бъдат направени в средата на 2019 г. Това съобщиха от германската компания VOSS Automotive, която преди няколко месеца нае халетата и административната сграда на фалиралата "Литекс моторс" в Ловеч. Новото предприятие ще произвежда CSR линии, които се използват за намаляване на емисиите на дизеловите автомобили според изискванията за Евро 6. Компанията вече наема хора, като броят на служителите трябва да достигне 1000 до края на 2020 г. Инвестицията в оборудване ще бъде 15 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Сега остава да намерят тези 1000 човека и да им дават поне по хилядарка чисто и ще може да се каже, че новината е страхотна за Ловешкия регион!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK