Електрическите коли – все повече и все така на загуба

Над 200 различни модели електромобили ще бъдат пуснати в близките три години, но дали ще са рентабилни

Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC    ©  Reuters
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC    ©  Reuters

Електрическите коли все повече се появяват в шоурумовете, но производството им остава нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, съобщи Reuters в свой анализ.

В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Някои компании като Volkswagen започват да продават електрически автомобили на загуба, за да навлязат на пазара по-рано, но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.

Запътени към средния потребител

На автосалона в Париж бяха представени много нови електрически модели, включително EQC на Mercedes, с който германската компания иска да конкурира директно Model 3 на Tesla. BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по света ще бъдат пуснати на пазара.

Електрическите автомобили ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба. Производството на един батериен електрически автомобил струва с до 7800 евро повече от конвенционален от същия клас. Хибридите пък са с до 5000 евро по-скъпи. Електрическите коли заемат пазарен дял от около 1% от автомобилния пазар.

Регулации и субсидии

В Европейския парламент през миналата седмица депутатите гласуваха за намаляване на вредните емисии на CO2 с 40% до 2030 г. Единственият проблем тук е, че повечето автомобилни производители и държави срещат сериозни затруднения в изпълнението на целта още за 2021 г. – 95 грама CO2 на километър. Стана ясно, че дори Германия няма да успее да се справи с изискването до три години. Глобите за нарушение на въпросното изискване обаче ще се равняват на стотици милиони евро. Според експерти, цитирани от Reuters, поне в момента търсенето въобще не оправдава инвестициите в сектора, които са изцяло създадени от регулациите и заплашващите ги глоби.

Повечето държави в ЕС предлагат огромни субсидии, за да стимулират пазара на електрическите коли, чрез които данъкоплатците финансират част от покупката на всяка електрическа кола – 4500 паунда държавен бонус за всяка частна покупка във Великобритания например.

Опасно нерентабилни

Автопроизводителите са разтревожени за бъдещото на европейския автомобилен сектор и 3.4-те милиона души, работещи в него по една проста причина. Дори при всичките субсидии електрическите коли пак остават скъпи, а интересът на потребителите разбираемо е все още нисък. Литиево-йонните батерии, които заемат 40% от цената на този тип коли, също поскъпват с увеличеното търсене. В същото време тепърва ще има иновации в сектора и ще се измислят нови далеч по-ефективни технологии.

По-добре на загуба, отколкото глобен?

Някои производители като Volkswagen, изглежда, са си направили сметката засега да продават на загуба. Компанията скоро ще представи хечбека си ID, който ще е на цени, близки до тези на дизеловия Volkswagen Golf. Изпълнителният директор на консултанта AlixPartners Лоран Петизон коментира пред Reuters, че германският гигант определено ще са на загуба с този автомобил. "Най-вероятно от Volkswagen са решили, че е по-добре да губят пари с всеки автомобил, но да създават някакъв пазар, отколкото да понесат стотици милиони евро глоби през 2021 г.", казва Петизон.

Групи като Volkswagen и Mercedes могат да си позволят да продават електрически автомобили с отрицателен марж, стига конвенционалните им модели да продължат да носят големи печалби. Въпросът е дали така електромобилите не се превръщат повече в отбиване на номера пред регулаторите, за да може гигантите да продължат да се продават големите си коли.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България