С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 10 окт 2018, 10:00, 5772 прочитания

Електрическите коли – все повече и все така на загуба

Над 200 различни модели електромобили ще бъдат пуснати в близките три години, но дали ще са рентабилни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Електрическите коли все повече се появяват в шоурумовете, но производството им остава нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, съобщи Reuters в свой анализ.

В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Някои компании като Volkswagen започват да продават електрически автомобили на загуба, за да навлязат на пазара по-рано, но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.


Запътени към средния потребител

На автосалона в Париж бяха представени много нови електрически модели, включително EQC на Mercedes, с който германската компания иска да конкурира директно Model 3 на Tesla. BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по света ще бъдат пуснати на пазара.

Електрическите автомобили ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба. Производството на един батериен електрически автомобил струва с до 7800 евро повече от конвенционален от същия клас. Хибридите пък са с до 5000 евро по-скъпи. Електрическите коли заемат пазарен дял от около 1% от автомобилния пазар.



Регулации и субсидии

В Европейския парламент през миналата седмица депутатите гласуваха за намаляване на вредните емисии на CO2 с 40% до 2030 г. Единственият проблем тук е, че повечето автомобилни производители и държави срещат сериозни затруднения в изпълнението на целта още за 2021 г. – 95 грама CO2 на километър. Стана ясно, че дори Германия няма да успее да се справи с изискването до три години. Глобите за нарушение на въпросното изискване обаче ще се равняват на стотици милиони евро. Според експерти, цитирани от Reuters, поне в момента търсенето въобще не оправдава инвестициите в сектора, които са изцяло създадени от регулациите и заплашващите ги глоби.

Повечето държави в ЕС предлагат огромни субсидии, за да стимулират пазара на електрическите коли, чрез които данъкоплатците финансират част от покупката на всяка електрическа кола – 4500 паунда държавен бонус за всяка частна покупка във Великобритания например.

Опасно нерентабилни

Автопроизводителите са разтревожени за бъдещото на европейския автомобилен сектор и 3.4-те милиона души, работещи в него по една проста причина. Дори при всичките субсидии електрическите коли пак остават скъпи, а интересът на потребителите разбираемо е все още нисък. Литиево-йонните батерии, които заемат 40% от цената на този тип коли, също поскъпват с увеличеното търсене. В същото време тепърва ще има иновации в сектора и ще се измислят нови далеч по-ефективни технологии.

По-добре на загуба, отколкото глобен?

Електрическите коли – все повече и все така на загуба

[Reuters]

Някои производители като Volkswagen, изглежда, са си направили сметката засега да продават на загуба. Компанията скоро ще представи хечбека си ID, който ще е на цени, близки до тези на дизеловия Volkswagen Golf. Изпълнителният директор на консултанта AlixPartners Лоран Петизон коментира пред Reuters, че германският гигант определено ще са на загуба с този автомобил. "Най-вероятно от Volkswagen са решили, че е по-добре да губят пари с всеки автомобил, но да създават някакъв пазар, отколкото да понесат стотици милиони евро глоби през 2021 г.", казва Петизон.

Групи като Volkswagen и Mercedes могат да си позволят да продават електрически автомобили с отрицателен марж, стига конвенционалните им модели да продължат да носят големи печалби. Въпросът е дали така електромобилите не се превръщат повече в отбиване на номера пред регулаторите, за да може гигантите да продължат да се продават големите си коли.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ДНК "Строител" ДНК "Строител"

Симеон, Камен и Калин Пешови се занимават активно с бизнеса и са тези, които чертаят визията на компанията "Главболгарстрой"

26 юни 2019,

Общият пазар на IT и телеком услуги достига 5.5 млрд. лв. Общият пазар на IT и телеком услуги достига 5.5 млрд. лв.

Специализираното издание ICT Media нареди най-големите софтуерни и харудерни компании в страната

26 юни 2019, 698 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Британският фонд BGF инвестира 2 млн. паунда в българско-английската HeleCloud

Компанията ще използва парите за разширение на бизнеса си към други европейски страни

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Климатичният завой на България

София влиза, макар и с някои уговорки, в лагера на страните в ЕС, които искат по-бързо свиване на парниковите емисии

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков