С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 10 окт 2018, 10:00, 7097 прочитания

Електрическите коли – все повече и все така на загуба

Над 200 различни модели електромобили ще бъдат пуснати в близките три години, но дали ще са рентабилни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Електрическите коли все повече се появяват в шоурумовете, но производството им остава нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, съобщи Reuters в свой анализ.

В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Някои компании като Volkswagen започват да продават електрически автомобили на загуба, за да навлязат на пазара по-рано, но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.


Запътени към средния потребител

На автосалона в Париж бяха представени много нови електрически модели, включително EQC на Mercedes, с който германската компания иска да конкурира директно Model 3 на Tesla. BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по света ще бъдат пуснати на пазара.

Електрическите автомобили ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба. Производството на един батериен електрически автомобил струва с до 7800 евро повече от конвенционален от същия клас. Хибридите пък са с до 5000 евро по-скъпи. Електрическите коли заемат пазарен дял от около 1% от автомобилния пазар.



Регулации и субсидии

В Европейския парламент през миналата седмица депутатите гласуваха за намаляване на вредните емисии на CO2 с 40% до 2030 г. Единственият проблем тук е, че повечето автомобилни производители и държави срещат сериозни затруднения в изпълнението на целта още за 2021 г. – 95 грама CO2 на километър. Стана ясно, че дори Германия няма да успее да се справи с изискването до три години. Глобите за нарушение на въпросното изискване обаче ще се равняват на стотици милиони евро. Според експерти, цитирани от Reuters, поне в момента търсенето въобще не оправдава инвестициите в сектора, които са изцяло създадени от регулациите и заплашващите ги глоби.

Повечето държави в ЕС предлагат огромни субсидии, за да стимулират пазара на електрическите коли, чрез които данъкоплатците финансират част от покупката на всяка електрическа кола – 4500 паунда държавен бонус за всяка частна покупка във Великобритания например.

Опасно нерентабилни

Автопроизводителите са разтревожени за бъдещото на европейския автомобилен сектор и 3.4-те милиона души, работещи в него по една проста причина. Дори при всичките субсидии електрическите коли пак остават скъпи, а интересът на потребителите разбираемо е все още нисък. Литиево-йонните батерии, които заемат 40% от цената на този тип коли, също поскъпват с увеличеното търсене. В същото време тепърва ще има иновации в сектора и ще се измислят нови далеч по-ефективни технологии.

По-добре на загуба, отколкото глобен?

Електрическите коли – все повече и все така на загуба

[Reuters]

Някои производители като Volkswagen, изглежда, са си направили сметката засега да продават на загуба. Компанията скоро ще представи хечбека си ID, който ще е на цени, близки до тези на дизеловия Volkswagen Golf. Изпълнителният директор на консултанта AlixPartners Лоран Петизон коментира пред Reuters, че германският гигант определено ще са на загуба с този автомобил. "Най-вероятно от Volkswagen са решили, че е по-добре да губят пари с всеки автомобил, но да създават някакъв пазар, отколкото да понесат стотици милиони евро глоби през 2021 г.", казва Петизон.

Групи като Volkswagen и Mercedes могат да си позволят да продават електрически автомобили с отрицателен марж, стига конвенционалните им модели да продължат да носят големи печалби. Въпросът е дали така електромобилите не се превръщат повече в отбиване на номера пред регулаторите, за да може гигантите да продължат да се продават големите си коли.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания

Сливането на двете компании за доставка на храна създаде консолидиран гигант с оценка над 6 млрд. паунда

26 яну 2020, 782 прочитания

Акциите на Intel достигат върха от дотком балона 2 Акциите на Intel достигат върха от дотком балона

Книжата на технологичната компания поскъпнаха заради много добрите финансови резултати

26 яну 2020, 1064 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Британският фонд BGF инвестира 2 млн. паунда в българско-английската HeleCloud

Компанията ще използва парите за разширение на бизнеса си към други европейски страни

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10