Електрическите коли все повече се появяват в шоурумовете, но производството им остава нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, съобщи Reuters в свой анализ.
В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Някои компании като Volkswagen започват да продават електрически автомобили на загуба, за да навлязат на пазара по-рано, но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.
Запътени към средния потребител
На автосалона в Париж бяха представени много нови електрически модели, включително EQC на Mercedes, с който германската компания иска да конкурира директно Model 3 на Tesla. BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по света ще бъдат пуснати на пазара.
Електрическите автомобили ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба. Производството на един батериен електрически автомобил струва с до 7800 евро повече от конвенционален от същия клас. Хибридите пък са с до 5000 евро по-скъпи. Електрическите коли заемат пазарен дял от около 1% от автомобилния пазар.
Регулации и субсидии
В Европейския парламент през миналата седмица депутатите гласуваха за намаляване на вредните емисии на CO2 с 40% до 2030 г. Единственият проблем тук е, че повечето автомобилни производители и държави срещат сериозни затруднения в изпълнението на целта още за 2021 г. – 95 грама CO2 на километър. Стана ясно, че дори Германия няма да успее да се справи с изискването до три години. Глобите за нарушение на въпросното изискване обаче ще се равняват на стотици милиони евро. Според експерти, цитирани от Reuters, поне в момента търсенето въобще не оправдава инвестициите в сектора, които са изцяло създадени от регулациите и заплашващите ги глоби.
Повечето държави в ЕС предлагат огромни субсидии, за да стимулират пазара на електрическите коли, чрез които данъкоплатците финансират част от покупката на всяка електрическа кола – 4500 паунда държавен бонус за всяка частна покупка във Великобритания например.
Опасно нерентабилни
Автопроизводителите са разтревожени за бъдещото на европейския автомобилен сектор и 3.4-те милиона души, работещи в него по една проста причина. Дори при всичките субсидии електрическите коли пак остават скъпи, а интересът на потребителите разбираемо е все още нисък. Литиево-йонните батерии, които заемат 40% от цената на този тип коли, също поскъпват с увеличеното търсене. В същото време тепърва ще има иновации в сектора и ще се измислят нови далеч по-ефективни технологии.
По-добре на загуба, отколкото глобен?

Някои производители като Volkswagen, изглежда, са си направили сметката засега да продават на загуба. Компанията скоро ще представи хечбека си ID, който ще е на цени, близки до тези на дизеловия Volkswagen Golf. Изпълнителният директор на консултанта AlixPartners Лоран Петизон коментира пред Reuters, че германският гигант определено ще са на загуба с този автомобил. "Най-вероятно от Volkswagen са решили, че е по-добре да губят пари с всеки автомобил, но да създават някакъв пазар, отколкото да понесат стотици милиони евро глоби през 2021 г.", казва Петизон.
Групи като Volkswagen и Mercedes могат да си позволят да продават електрически автомобили с отрицателен марж, стига конвенционалните им модели да продължат да носят големи печалби. Въпросът е дали така електромобилите не се превръщат повече в отбиване на номера пред регулаторите, за да може гигантите да продължат да се продават големите си коли.
Електрическите коли все повече се появяват в шоурумовете, но производството им остава нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, съобщи Reuters в свой анализ.
В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Някои компании като Volkswagen започват да продават електрически автомобили на загуба, за да навлязат на пазара по-рано, но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.
9 коментара
Не видях никакъв анализ освен общи приказки. Не знам колко са им разходите, но цените са двойни на аналогичните автомобили с ДВГ- среден към нисък клас. Ако 15К евро не покриват 7.5К евро разходи, значи нещо не им е вярна математиката? Като стане рентабилно да се карат тези коли, т.е. цената на придобиване плюс експлоатационните разходи да са конкурентни на традиционните автомобили, о чудо, клиенти ще има колкото искате.
Да правят автомобили на газ - екологични са и евтини
Статията е пълен бълвоч от немски и републикански тъпотии, целящи забавяне, въпреки че очевидно има осъзнаване на проблема!
Цените на литиево-йонните батерии се увеличавали?! И до този момент винаги и само спадат.
Поради липсата на много части, налични в ДВГ колите (двигател, скоростна кутия, стартер, алтернатор, ауспух, тези имат потенциал да станат доста по-евтини. Да, имат повече електроника (инвертор, BMS), но точно тя е нещото на което най-много му пада цената.
До коментар [#3] от "chevyvolt, Радев - национален предател!":
Бълвоч, тъпотии, цените на батериите падали, имало по-малко части, обаче цените на електричките са х2 спрямо ДВГ еквивалентите им, както е отбелязал и коментар #1. Мистерия ли е това, конспирация ли, или може би световен заговор на юдеите, рептилите и онези дето пускат кемтрейлса?
До коментар [#4] от "krasi_kara":
Все пак не забравяй, че на производителите не им дреме за твоите разходи, а за техните приходи. Те не са толкова наивни, че да си подбият цените на сегашните продукти и да си съсипят поточните линии. Да не говориме, че вероятно са инвестирали милиарди в петролни компании, фондове и т.н. Електромобилите са оферта само на крайния потребител и ако той не стане предприемач и не си ги произведе, ще чака дълго време преди да му го продадат на прилична цена. Това, което се случва в момента е една имитация на тенденция за развитие на сектора. Истинската тенденция ще се случи, когато някой смелчага удари с продажби наложените производители.
До коментар [#5] от "spindi":
Е, нали цялото прогресивно човечество чака на Тесла да е този "смелчага"? И така вече 10 години ги чака...
[quote#6:"krasi_kara"]ество чака на Тесла да е този "смелчага"? И така вече 10 години ги чака...[/quote]
Теслите са някви изпълнения за по 100 000 долара и с по 1000 конски сили. Това няма как да замести стандартната градска или семейна кола. Нямам идея какъв е смисълът на този проект, но не е да измести ДВГ.
Малей, ти какъв нож заби в сърцата на фенчетата на Тесла Модел 3 не е истина просто. Нали прякорът ѝ дори е "евтината Тесла", защото струвала "само" 35 хил. долара.
Тези 7800 евро разлика колко години употреба са при цени на петрола над 100 долара на барел?