Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 окт 2018, 7:50, 4813 прочитания

Полша планира да построи най-голямото летище в Европа

Проектът може да глътне 19 млрд. долара и освен широка подкрепа среща и силна съпротива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Полша планира да изгради най-голямото летище в Европа в проект на стойност 19 млрд. долара, пише Bloomberg. Крайната цел е да се изгради аеропорт за пътникопоток 45 млн. души на година, което да го нареди до най-големите на Стария континент.

Строителните дейности се очаква да започнат през 2021 г., след като правителството приключи с придобиването на земята, а първите полети са планирани за 2027 г. Плановете за летището не свършват дотук, като в по-далечното бъдеще се предвижда добавянето на допълнителни терминали и писти, за да може капацитетът му да се увеличи до 100 млн. пътници на година, което е повече от този на най-натовареното европейско летище сега – "Хийтроу".


Планът е директно свързан с помощ за националния превозвач LOT Polish Airlines. В момента
LOT се помещава в държавното летище "Фредерик Шопен", построено през 1934 г., като съоръжението все още не може да достигне пълния си капацитет - 20 млн. души пътникопоток за година.

От двете страни на барикадата

Към момента така замисленият проект се радва на смесени отзиви, като мнозина смятат, че плануваните инвестиции биха намерили по-добро приложение в други проекти. Последните включват развитието на магистрали и жп линии и обновяването на две текущи летища, сред които и "Фредерик Шопен". Основният довод на критиците е, че съоръжението ще излезе прекалено скъпо, като само първата фаза ще струва 35 млрд. полски злоти, или над 10 процента от тазгодишния бюджет на държавата. В допълнение, за да бъде събрана нужната сума, правителството ще трябва да тегли заем.



Негативите не спират дотук, като според изпълнителния директор на
Ryanair Майкъл О'Лиъри идеята е "глупава" и представлява "лъскава катедрала насред нищото", а от своя страна жителите на градчето Баранов, където трябва да се изгради летището, са гласували срещу каквото и да е строителство в техния град. Политикът от опозицията и бивш кмет на Варшава Марчин Свиецички коментира, че вижда "повече мегаломания, отколкото реална оценка, що се отнася до този проект".

Правителството обаче подкрепя становището, че замисълът е уместен, и смята, че построяването на летището трябва да се случи. Причините за това са две – разширяването и подобряването на "Фредерик Шопен" е невъзможно поради факта, че се намира в градската част, и визията на новия авиационен център ще постави Полша на картата в ролята на основен играч в световната икономика. В по-голяма перспектива целта на управляващите е ясна - полската икономика расте средно с по 3.3% на година и се нарежда на осмо място в ЕС, тя шестата по население държава в Европа, което е и причината правителството да иска да позиционира Полша по-ясно, като развита световна сила. В този смисъл едно летище с огромен капацитет по отношение на дестинации, летателен парк и пътникопоток ще затвърди тази позиция.

Превозвачът LOT

С едва 9 млн. отчетени пътници за тази календарна година LOT се явява 19-а по големина авиолиния на Стария континент. Тя е един от малкото независими превозвачи в региона с оперативна дейност в страна с население 38 млн. души. LOT разполага със 73 самолета, включително 11 броя Boeing Dreamliners, с които продължава да обслужва маршрути в Азия и Северна Америка. С подобен флот компанията има огромен шанс да разгърне потенциала си въпреки очакванията спад на печалбата през тази година заради по-високите цени на горивата и високите разходи за лизинг на сгради и помещения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Amazon може да купи стартъпа за автономни коли Zoox Amazon може да купи стартъпа за автономни коли Zoox

Компаниите са в напреднал етап на преговори

27 май 2020, 197 прочитания

Делът на фирмите, които планират съкращения, намалява Делът на фирмите, които планират съкращения, намалява

Повече компании отчитат спад на приходите през април, но очакванията за май и юни са оптимистични

27 май 2020, 366 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Електрическите коли – все повече и все така на загуба

Над 200 различни модели електромобили ще бъдат пуснати в близките три години, но дали ще са рентабилни

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10