С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 10 окт 2018, 7:50, 4498 прочитания

Полша планира да построи най-голямото летище в Европа

Проектът може да глътне 19 млрд. долара и освен широка подкрепа среща и силна съпротива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Полша планира да изгради най-голямото летище в Европа в проект на стойност 19 млрд. долара, пише Bloomberg. Крайната цел е да се изгради аеропорт за пътникопоток 45 млн. души на година, което да го нареди до най-големите на Стария континент.

Строителните дейности се очаква да започнат през 2021 г., след като правителството приключи с придобиването на земята, а първите полети са планирани за 2027 г. Плановете за летището не свършват дотук, като в по-далечното бъдеще се предвижда добавянето на допълнителни терминали и писти, за да може капацитетът му да се увеличи до 100 млн. пътници на година, което е повече от този на най-натовареното европейско летище сега – "Хийтроу".


Планът е директно свързан с помощ за националния превозвач LOT Polish Airlines. В момента
LOT се помещава в държавното летище "Фредерик Шопен", построено през 1934 г., като съоръжението все още не може да достигне пълния си капацитет - 20 млн. души пътникопоток за година.

От двете страни на барикадата

Към момента така замисленият проект се радва на смесени отзиви, като мнозина смятат, че плануваните инвестиции биха намерили по-добро приложение в други проекти. Последните включват развитието на магистрали и жп линии и обновяването на две текущи летища, сред които и "Фредерик Шопен". Основният довод на критиците е, че съоръжението ще излезе прекалено скъпо, като само първата фаза ще струва 35 млрд. полски злоти, или над 10 процента от тазгодишния бюджет на държавата. В допълнение, за да бъде събрана нужната сума, правителството ще трябва да тегли заем.



Негативите не спират дотук, като според изпълнителния директор на
Ryanair Майкъл О'Лиъри идеята е "глупава" и представлява "лъскава катедрала насред нищото", а от своя страна жителите на градчето Баранов, където трябва да се изгради летището, са гласували срещу каквото и да е строителство в техния град. Политикът от опозицията и бивш кмет на Варшава Марчин Свиецички коментира, че вижда "повече мегаломания, отколкото реална оценка, що се отнася до този проект".

Правителството обаче подкрепя становището, че замисълът е уместен, и смята, че построяването на летището трябва да се случи. Причините за това са две – разширяването и подобряването на "Фредерик Шопен" е невъзможно поради факта, че се намира в градската част, и визията на новия авиационен център ще постави Полша на картата в ролята на основен играч в световната икономика. В по-голяма перспектива целта на управляващите е ясна - полската икономика расте средно с по 3.3% на година и се нарежда на осмо място в ЕС, тя шестата по население държава в Европа, което е и причината правителството да иска да позиционира Полша по-ясно, като развита световна сила. В този смисъл едно летище с огромен капацитет по отношение на дестинации, летателен парк и пътникопоток ще затвърди тази позиция.

Превозвачът LOT

С едва 9 млн. отчетени пътници за тази календарна година LOT се явява 19-а по големина авиолиния на Стария континент. Тя е един от малкото независими превозвачи в региона с оперативна дейност в страна с население 38 млн. души. LOT разполага със 73 самолета, включително 11 броя Boeing Dreamliners, с които продължава да обслужва маршрути в Азия и Северна Америка. С подобен флот компанията има огромен шанс да разгърне потенциала си въпреки очакванията спад на печалбата през тази година заради по-високите цени на горивата и високите разходи за лизинг на сгради и помещения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2024 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1405 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Електрическите коли – все повече и все така на загуба

Над 200 различни модели електромобили ще бъдат пуснати в близките три години, но дали ще са рентабилни

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев