С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 окт 2018, 14:26, 2939 прочитания

Броят на фалитите в България намалява, но рисковете растат

Строителството, транспортът и търговията са с най-голям риск от неплащане на задължения по данни на Coface

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Административното повишаване на заплати в България, без оглед на достигнатото ниво на производителност, влошава рисковия профил на българския бизнес. Предвид високата му задлъжнялост на фона на свиващите се перспективи пред икономиката прогнозата за следващите години е за повече фалити. Най-много се очакват в строителството, транспорта (особено международния), търговията на едро и дребно. Това показва проучването на френската Coface, която анализира, застрахова и управлява корпоративни рискове на бизнес контрагенти и е единствената, която прави ежегодно изследване за България през данните за търговската несъстоятелност.

Картината в региона


След две поредни години на понижение на риска от неплащане в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) за пръв път през 2017 г. има ръст, показва изследването на Coface през данните от международните й структури. Сигнал за това идва от броя на случаите на обявена от съда несъстоятелност, които са с 6.4% повече спрямо предходната година.

"Това се случва в една доста благоприятна икономическа среда с ръст на БВП 4.5% в региона и 3.6% за България, която освен това съвсем скоро отчете и брутен вътрешен продукт над 100 млрд. лв.", обърна внимание Милена Виденова, управител на компанията за страната. Тя добави, че цифрата идва с лаг във времето, тъй като производството по несъстоятелност отнема до няколко години, но въпреки това признаците за влошаване са налице. По думите й най-критичният сектор е строителството, където прогнозата е за нарастване на броя на фалитите с 10.4% за тази и с 15.5% за следващата година, като България не прави изключение от тенденцията.

Като илюстрация на случващото се от Coface посочват с колко се е увеличил срокът за издължаване на компания в строителния сектор в Полша за последната година - от 70 на 115 дни.



Сред причините за случващото се е, че пикът на икономическия цикъл е достигнат, краят на евтините пари е настъпил и се очаква влошаване на бизнес климата, което ще засегне по-неустойчивите компании.

За българските компании, които правят бизнес с контрагенти от Европа, анализът на Coface развява червен флаг за Хърватия, Естония, Унгария, където има ръст на фалитите, като за Полша очакването е скокът да е с над 20% догодина.

Къде е България

В България през 2017 г. е имало 311 обявени от съда несъстоятелности (при 834 в пика през 2013 г.), което е с 18.4% по-малко от предходната година. Най-големите обявени фалити са на "Енемона" (със 75 млн. евро задължения), "КМБ България" ("Карфур") с над 50 млн. евро, "Г 56 Дивелъпмънтс" ("Суперборовец") с над 29 млн. евро и два случая, свързани с фалита на КТБ - "Карне-М" с над 25 млн. евро задължения и "Техно резиденшъл парк" с над 18.3 млн. евро дългове.

За полугодието на тази година образуваните дела по искове за търговска несъстоятелност са 213 при 227 за същия период на миналата година, което е с 6% по-малко. "Ситуацията обаче не е толкова оптимистична предвид това, че задлъжнялостта остава голяма. Не само към банки, но най-вече търговската, между контрагенти", обясни Милена Виденова.

От 401 хил. компании, оценявани от Coface, 74 686, или 18.6%, от фирмите са с много висок риск от неплащане при 17% година по-рано. Проблемни сектори са търговията на едро и дебно, сухопътният транспрот, строителството. В същото време тези с позитивно развитие са IT секторът, производството на мебели, дейностите, свързани със здравеопазване, сектор сигурност.

"В транспорта влияние оказа първоначално покачването на цените на горивата, но по-сериозната причина е персоналът. Голяма част от фирмите нямат достатъчно хора заради рязкото покачване на цената на труда с около 10%. А имайте предвид, че това е секторът, който първи усеща влошавания в Западна Европа", коментира Виденова. Според нея, ако се гледа несъобразеното с производителността на труда увеличение на заплати, България се изравнява с Полша и Румъния, при които този фактор започва да влошава бизнес климата.

Друго наблюдение е, че, въпреки че предприятията са в най-високата си степен на икономическа експанзия, те остават слабо ликвидни и задлъжнялостта им се увеличава, като заключението е, че фирмите у нас не са се възползвали достатъчно от икономическото възстановяване и това ще се отрази върху разгръщането на потенциала им сега.
За колко време се събират вземания в България по сектори:
(2017 спрямо 2018 г. в дни)
Транспорт6199
Електро- и автомобилно оборудване3791
Фармация6972
Строителство и металургия3496
Търговия на дребно3743
* Източник: Coface

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 880 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 1897 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Цената е водещият фактор при избора на мениджъри на сгради

Липсата на качествен персонал и лошата законодателна рамка са основните предизвикателства пред фасилити мениджмънта, отчитат от секторната асоциация

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10