С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 10:05, 3311 прочитания

Усещане за кола

Робот в завода на "Бер-Хелла термоконтрол" измерва какво ще усеща потребителят при докосване на автомобилните панели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако ви е страх от роботите, сте закъснели. Те вече работят на много места в България. И спокойно, няма да ви изместят. Ако, разбира се, започнете да се самообучавате навреме.

Според Световния икономически форум роботите ще заменят 75 млн. работни места до 2022 г., но ще доведат до откриването на 133 млн. нови. На световно ниво 54% от всички служители ще имат нужда от допълнително обучение, за да могат да надградят уменията си и да изпълнят пълноценно изискванията на новата икономика. От тях 35% ще имат нужда от под 6 месеца за преквалификация.


А сега се запознайте с двама нови колеги, които нямат нужда от преквалификация. Имат нужда само от нов контролер. Историята на Роберта можете да прочетете в следващите редове, а тази на "Анимото" ще откриете тук.


Роберта е създадена, за да докосва. Не вас, а панела на колата ви. Основната й работа е да пипа панелите, които "Бер-Хелла термоконтрол" прави за световни производители като BMW, Daimler и Audi, и обективно да измерва усещането, което ще получават бъдещите потребители на колите. Това е важно, защото клиентите от автоиндустрията имат конкретни изисквания за различните марки и модели.

Роберта всъщност няма много женственост. Защото е класически робот-ръка, с шест стави. В случая е на Mitsubishi, макар че подобни роботи произвеждат и други компании. Това, което я прави специална, е невидимата част. "Роботът е само един компонент от цялата измервателна система, която е проектирана от германската компания Battenberg и която включва също сензор и софтуер", обяснява инженерът Божидар Димитров. Той и колегата му Павел Георгиев са кръстници на Роберта в завода на "Бер-Хелла термоконтрол" в Божурище. Идеята на тест-инженерите е била да освежат мъжката компания в развойния екип на дружеството, което е част от германския производител на автомобилни климатични системи BHTC.



Нещо специално

За разлика от по-обикновените си братовчеди, които вече масово навлизат в производството, Роберта се използва в развойната дейност и по-специално във валидационната фаза на разработване на даден продукт. "Клиентът задава геометрията на устройството и външните му спецификации, а ние отговаряме за това да направим дизайна и да го изградим изцяло вътрешно - електроника, механика и т.н.", обяснява Димитров. Когато моделът е готов, се поръчват необходимите компоненти от доставчици и се сглобява прототипна проба, и именно тогава започва работата на Роберта.

Системата прави т.нар. хаптически измервания, т.е. отчита какво е усещането, което потребителят получава, когато работи с копчетата, врътките, дисплеите и другите елементи на автомобилните панели - например колко силно трябва да натисне или колко трябва да завърти, преди да се задействат. "На практика роботът измерва сили и разстояния, но те се пренасят в усет за човека", казва Димитров. Роберта, с други думи, усеща вместо хората и предава това в цифри.

Роберта е много гъвкава, тъй като позволява да се сменят "докосващите" инструменти на главата и така да се изпълняват най-различни задачи.

Разработването на изцяло нов проект - от прототип до пускане в серийно производство, отнема няколко години и в това време роботът влиза в процеса стотици пъти, при всяка малка промяна, за да измери обективно състоянието на системата.

Учене през целия живот

За да може да направи това обаче, Роберта учи през целия си живот. Помагат й двамата тест-инженери, които пишат софтуер за всеки отделен проект. "Роботът трябва да разбере по някакъв начин къде са бутоните, колко трябва да пътува, с каква скорост, колко пъти да натиска. Това е нашата работа - обучаваме робота да си свърши работата", казва Димитров. И добавя: "Един робот е умен колкото софтуера си."

Това е всъщност скъпата част. Контролерите на подобни интегрирани системи като Роберта струват от порядъка на стотици хиляди евро, но самата поддръжка е сравнително лесна - просто ставите трябва да се смазват веднъж годишно.

Въпреки че глобалната тенденция е към все по-висока автоматизация, Димитров смята, че има процеси, които не могат да бъдат автоматизирани, или поне не на разумна цена. "Това, което роботите правят добре, са прости движения или процедура от прости движения. В сложни операции обаче, например монтаж на кабели в автомобилите, засега те не могат да заменят човека", смята той.
Погледнете в бъдещето

Промените в икономиката, индустрията и работния пазар, които се случват в момента, ще са темата на годишната конференция "Индустрия 4.0", организирана от "Икономедиа", която ще се проведе на 17 октомври в "Гранд хотел Пловдив". Регистрацията е отворена. Повече информация вижте тук или на страницата на събитието във Facebook.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 411 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 838 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шест степени на свобода

Цената на робота "Анимото" е 10 000 евро заедно с едно припособление и необходимия софтуер

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант