Чуждестранните автокомпании са разтревожени от забавящия се китайски пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чуждестранните автокомпании са разтревожени от забавящия се китайски пазар

Reuters

Чуждестранните автокомпании са разтревожени от забавящия се китайски пазар

Намаляването на ръста на БВП и пренасищане с коли в големите градове водят до спад в продажбите

2706 прочитания

Reuters

© Reuters


Китайският автомобилен пазар се забавя след три десетилетия експанзия. По всичко личи, че септември ще е трети пореден месец на намаляващи продажби. Това тревожи много чуждестранни автомобилни производители, за които Китай е най-доходоносният им пазар, пише Financial Times. Забавянето се дължи не само на търговската война със САЩ, а и на редица структурни фактори.

Забавяне в продажбите

Китай е най-растящият автомобилен пазар в света, като през миналата година на него са продадени 29 млн. превозни средства срещу 17 млн. в САЩ. Продажбите вече са регистрирали спад през осемте месеца спрямо същия период през миналата година и се прогнозира същото и за все още непълните данни от септември. Ръстът на пазара в Китай е ключов за резултатите на повечето западни и чуждестранни производители, които според McKinsey са контролирали 62% от китайския пазар през първата половина на 2018 г.

Китайските продажби на GM са спаднали с 15% през последните три месеца, а Volkswagen регистрираха понижение от 11% през септември на годишна база. Китайският пазар е най-важният и за двете компании. Volkswagen, GM, и Nissan генерират около една четвърт от печалбите си преди данъци от Китай, докато за BMW и Mercedes-Benz надминава 40%, отбелязва FT. От Jaguar Land Rover са отчели драстичното понижение на продажбите от 46% през септември.

Несигурност на потребителите

Потребителските настроения в страната са ниски поради общия спад на китайската икономика покрай търговската война със САЩ и лошото представяне на местните фондови борси. Докато доходите на потребителите още не са почнали да спадат, се наблюдава настроение на изчакване и несигурност, което значително засяга по-големи покупки като тези на автомобили. Самите мита обаче нямат директна връзка със забавянето на автомобилния пазар, тъй като само 5% от предлаганите автомобили в Китай се внасят.

Пренасищане и споделени услуги

От друга страна, налице са и важни фактори в самата автомобилна индустрия. Продажбите на коли в големите градове силно са намалели през последните няколко години поради насищане с автомобили. Китайските власти се опитват да забавят покупката на нови коли в градовете, като въвеждат скъпи лотарии с ограничен брой нови регистрационни номера.

Поради това главните купувачи на нови коли са от провинцията и по-малките населени места. В същото време обаче, недвижимата собственост в по-малките градове продължава да поскъпва, което кара потребителите да заделят пари за апартамент, а не за превозно средство. Скъпият петрол също отказва много потенциални купувачи.

Продажбата на коли на втора ръка също набира сила в Китай и има всички предпоставки да продължи да се увеличава. В момента средната възраст на колите в употреба в Китай е само 4.6 години, а на старо миналата година са били продаде 12.4 млн. автомобила спрямо само 2.7 млн. преди 10 години. Не на последно място се е разраснал и пазарът за споделени или наети пътувания, като за последната година споделените услуги са имали 500 млн. клиенти.

С устойчиви изгледи за връщане към ръст

Всички тези фактори в комбинация удрят печалбите на чуждестранните производители. Според данни от Световната банка обаче в Китай само 144 на 1000 души притежават превозно средство спрямо 500 в Япония и 360 в Южна Корея. Това създава предпоставки за завръщане към ръст, стига автомобилният пазар да не навлезе в прекалена паника.

Китайският автомобилен пазар се забавя след три десетилетия експанзия. По всичко личи, че септември ще е трети пореден месец на намаляващи продажби. Това тревожи много чуждестранни автомобилни производители, за които Китай е най-доходоносният им пазар, пише Financial Times. Забавянето се дължи не само на търговската война със САЩ, а и на редица структурни фактори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK