С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 окт 2018, 15:46, 3636 прочитания

ЕС финансира проекти за производството на батерии за електромобили

Отпускат се средства както на страните за изследвания, така и на компании с конкретни проекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ЕС планира да отпуска средства за държавите, които желаят да работят по проекти, свързани с производството на батерии за електромобили. Брюксел също така ще предложи милиарди евро съфинансиране на компании, които планират да построят големи заводи за тяхното производство, пише Financial Times. Европейската комисия е притеснена, че автомобилната индустрия на ЕС може да изостане в състезанието за производство на електрически коли поради зависимостта си от батерии от Азия.

Новата европейска цел


Карлос Госн, главен изпълнителен директор на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, заяви на автомобилното изложение в Париж, че индустрията "няма как да продължи да просперира", освен ако не разчита на собствен капацитет.

"Знаем много добре, че бъдещето е в електрическите коли, и трябва да наваксаме с технология - в случая с батерии", казва Марош Шевчович, вицепрезидент на ЕК. "Не можеш да разработваш нови модели или висококачествени автомобили, ако не си овладял уменията, иновациите и не създаваш батерии", добавя той.

Около 80% от световното производство на батерии идва от Азия, става ясно от данни на Boomberg. Само Китай държи 69%, докато САЩ осигурява 15% от търсенето на пазара, а ЕС - под 4%. Проектът на ЕС за финансиране на държави и компании, които се стремят към производство на батерии, започна преди една година и предлага пет вида финансиране.

Всяка страна в ЕС ще бъде изцяло финансирана за научните изследвания, стига те да включват проекти за изграждане на производствени мощности. Най-голямата европейска програма за изследвания и иновации - "Хоризонт 2020", предлага 200 млн. евро за проекти, свързани с производство на батерии. Други 800 млн. евро са предназначени за финансиране, свързано с изграждането на съоръжения. Регионите, които искат да са в полза на индустрията, могат да кандидатстват за наличните регионални фондове от 22 млрд. евро.

Европейският фонд за стратегически инвестиции също предлага съфинансиране на проекти за изграждането на еквивалентната на Tesla мегафабрика за батерии. Шевчович коментира още, че понастоящем има 260 компании, които участват във веригата за доставки, и четири имат интерес да изградят огромни заводи.




Усилията на компаниите

Френският производител на батерии Saft си партнира със Siemens, Solvay и Manz за разработката на по-евтини и ефикасни твърди батерии, които ще е възможно да влязат в производство след 7 години. Гислайн Лескейер, главният изпълнителен директор на Saft, заяви, че програмата за батерии на ЕС "увеличава инерцията" в сектора и "след една година всичко ще бъде както трябва".

Northvolt взе заем 52.5 млн. евро от ЕИБ, за да изгради демонстрационна линия за 100 млн. евро и изследователска база, която се очаква да бъде открита през 2019 г. Като амбицията на компанията е да построи най-голямата фабрика в Европа до 2023 г.

Групата Umicore пък изгражда завод в Полша за производство на катодни материали, които са част от батериите. Най-вероятно той ще бъде готов през 2020 г.

Германското Министерство на финансите се очаква да обяви сътрудничество между производителя на акумулатори Varta и американската автомобилна компания Ford за производство на батерии за електрически автомобили, пише германският вестник Tagesspiegel.

Анил Шривастава, главен изпълнителен директор на швейцарския производител на литиево-йонни батерии Leclanche, предложи ЕС да създаде инициатива за електрифициране на автобуси. "Това ще стимулира търсенето в близките години, а оттам и ще засили европейската индустрия", каза той.

"Европейските производители на автомобили сякаш досега отказваха да забележат промените в индустрията за електромобили и едва сега започват да полагат усилия, за да наваксат в тази посока. Възстановяването обаче все още е възможно, защото секторът в ЕС разчита на иновациите", коментира Симон Таглаяпетра от тинк-танка Bruegel.

Азиатските конкуренти също изграждат мощности в Европа. Южнокорейската LG Chem строи в Полша завод за литиево-йонни батерии, а Samsung SDI и SK Innovation инвестират в Унгария.
За да се справи с недостига на суровини, ЕС планира да възстанови някои чрез рециклирането на стара електроника и също така да разчита на европейските нефтени находища. В страните от блока има значителни количества залежи от кобалт, литий, графит и никел във Франция, Финландия, Португалия, Испания и Чехия, казва Шевчович.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кои са иновативните предприятия на 2019 г. Кои са иновативните предприятия на 2019 г.

Осем компании получиха отличия в конкурса, който се организира за 15-а поредна година

5 дек 2019, 1926 прочитания

Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП 3 Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП

Общите приходи на компаниите в сектора за 2018 г. са 3 млрд. лв., а заетите са общо 33 хил. души

5 дек 2019, 1667 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Свилоза" може да бъде отписана от борсата

Мажоритарният собственик на производителя на целулоза отправи търгово предложение

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10