ЕС финансира проекти за производството на батерии за електромобили
9 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕС финансира проекти за производството на батерии за електромобили

Батерии за електромобили, произведени от фабрика в Китай

ЕС финансира проекти за производството на батерии за електромобили

Отпускат се средства както на страните за изследвания, така и на компании с конкретни проекти

5053 прочитания

Батерии за електромобили, произведени от фабрика в Китай

© Reuters


ЕС планира да отпуска средства за държавите, които желаят да работят по проекти, свързани с производството на батерии за електромобили. Брюксел също така ще предложи милиарди евро съфинансиране на компании, които планират да построят големи заводи за тяхното производство, пише Financial Times. Европейската комисия е притеснена, че автомобилната индустрия на ЕС може да изостане в състезанието за производство на електрически коли поради зависимостта си от батерии от Азия.

Новата европейска цел

Карлос Госн, главен изпълнителен директор на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, заяви на автомобилното изложение в Париж, че индустрията "няма как да продължи да просперира", освен ако не разчита на собствен капацитет.
"Знаем много добре, че бъдещето е в електрическите коли, и трябва да наваксаме с технология - в случая с батерии", казва Марош Шевчович, вицепрезидент на ЕК. "Не можеш да разработваш нови модели или висококачествени автомобили, ако не си овладял уменията, иновациите и не създаваш батерии", добавя той.

Около 80% от световното производство на батерии идва от Азия, става ясно от данни на Boomberg. Само Китай държи 69%, докато САЩ осигурява 15% от търсенето на пазара, а ЕС - под 4%. Проектът на ЕС за финансиране на държави и компании, които се стремят към производство на батерии, започна преди една година и предлага пет вида финансиране.
Всяка страна в ЕС ще бъде изцяло финансирана за научните изследвания, стига те да включват проекти за изграждане на производствени мощности. Най-голямата европейска програма за изследвания и иновации - "Хоризонт 2020", предлага 200 млн. евро за проекти, свързани с производство на батерии. Други 800 млн. евро са предназначени за финансиране, свързано с изграждането на съоръжения. Регионите, които искат да са в полза на индустрията, могат да кандидатстват за наличните регионални фондове от 22 млрд. евро.

Европейският фонд за стратегически инвестиции също предлага съфинансиране на проекти за изграждането на еквивалентната на Tesla мегафабрика за батерии. Шевчович коментира още, че понастоящем има 260 компании, които участват във веригата за доставки, и четири имат интерес да изградят огромни заводи.

Усилията на компаниите

Френският производител на батерии Saft си партнира със Siemens, Solvay и Manz за разработката на по-евтини и ефикасни твърди батерии, които ще е възможно да влязат в производство след 7 години. Гислайн Лескейер, главният изпълнителен директор на Saft, заяви, че програмата за батерии на ЕС "увеличава инерцията" в сектора и "след една година всичко ще бъде както трябва".

Northvolt взе заем 52.5 млн. евро от ЕИБ, за да изгради демонстрационна линия за 100 млн. евро и изследователска база, която се очаква да бъде открита през 2019 г. Като амбицията на компанията е да построи най-голямата фабрика в Европа до 2023 г.
Групата Umicore пък изгражда завод в Полша за производство на катодни материали, които са част от батериите. Най-вероятно той ще бъде готов през 2020 г.

Германското Министерство на финансите се очаква да обяви сътрудничество между производителя на акумулатори Varta и американската автомобилна компания Ford за производство на батерии за електрически автомобили, пише германският вестник Tagesspiegel.
Анил Шривастава, главен изпълнителен директор на швейцарския производител на литиево-йонни батерии Leclanche, предложи ЕС да създаде инициатива за електрифициране на автобуси. "Това ще стимулира търсенето в близките години, а оттам и ще засили европейската индустрия", каза той.

"Европейските производители на автомобили сякаш досега отказваха да забележат промените в индустрията за електромобили и едва сега започват да полагат усилия, за да наваксат в тази посока. Възстановяването обаче все още е възможно, защото секторът в ЕС разчита на иновациите", коментира Симон Таглаяпетра от тинк-танка Bruegel.

Азиатските конкуренти също изграждат мощности в Европа. Южнокорейската LG Chem строи в Полша завод за литиево-йонни батерии, а Samsung SDI и SK Innovation инвестират в Унгария.
За да се справи с недостига на суровини, ЕС планира да възстанови някои чрез рециклирането на стара електроника и също така да разчита на европейските нефтени находища. В страните от блока има значителни количества залежи от кобалт, литий, графит и никел във Франция, Финландия, Португалия, Испания и Чехия, казва Шевчович.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK