Поредната битка за самолетните билети на властта за 34 млн. лв. отново забуксува
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поредната битка за самолетните билети на властта за 34 млн. лв. отново забуксува

Поредната битка за самолетните билети на властта за 34 млн. лв. отново забуксува

"България ер" спечели първо място, но продължава борбата за разчистване на конкуренцията

Калина Горанова
7548 прочитания

© Надежда Чипева


Поредният опит на Министерството на финансите да подпише рамково споразумение за това кой да осигурява самолетните билети на властта за 34 млн. лв. без ДДС за срок от 2 години отново забуксува.

Причина е вече познатият сюжет между "България ер" и туристическия агент "Аргус травел интернешънъл". И двете компании са редовни кандидати в процедурата за осигуряване на билети. Всяко кандидатстване и класиране на втората компания обаче се обжалва от националния авиопревозвач, която държи сериозен коз в ръцете си. "Аргус" е зависим от оторизация за продажба на билети на "България ер", която авиокомпанията отказва да й издаде и така според агента спира конкуренцията.

Невъзможната оторизация

Търгът за самолетните билети на властта буксува в последните няколко години. Според изискванията избраните компании трябва да имат т.нар. BSP (Billing and Settlement Plan) оторизация от "България ер". Тя се издава от превозвачите на одобрените от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) туристически агенти почти автоматично. Принципът е, че превозвачите имат интерес туристическите агенти да продават билетите им. Въпросният BSP улеснява разплащането между агенти и авиокомпании, като става централизирано през IATA.

Липсата на подобна оторизация не означава, че туристическият агент не може да продава билети на дадена авиокомпания, а че това става по по-неудобен начин през сайта на авиокомпанията с кредитни карти, като така например не могат да се държат валидни резервации няколко дни. Туристическите агенти обаче имат и други варианти. Вариант например е да се извършват продажби през IATA номер на друг туристически агент, който има въпросната оторизация от "България ер".

Поредната процедура

Така, след като на няколко пъти вече се разигра сценарият "България ер" да обжалва търгове заради липсата на издадена от тях оторизация на конкурент, в началото на май тази година Министерството на финансите пуска поредната поръчка за самолетните билети на властта. Индикативната цена е 34 млн. лв. без ДДС, като рамковото споразумение е за срок от две години, а първите четирима класирани участници ще се състезават впоследствие на минитъргове.

Класирането на участниците, избрани да работят по рамковото споразумение "Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж при служебни пътувания в страната и чужбина", става ясно в началото на юли. На първо място е обединението между "България ер" и "Посока Ком". Предложената средна цена е 1271.82 лв. без ДДС.

Второ място е за "Хорнит" със средна цена от 1271.82 лв. Трето място печели "Аеротур ММ" с оферта 1276.72 лв. Четвърти е "Касио България", в което участниците са турска компания с дългото име "Касио еър сервиз Хизметлери Дис Тик Лтд. Сти ТА&Кас туризм Саяхат агентаси" и проблематичната за "България ер" "Аргус бизнес корпорейшън". Средната цена, предложена от последния класиран участник, е 1325.19 лв.

И жалбата в КЗК

След класирането на участниците "България ер – Посока" подава жалба срещу класирането на Министерството на финансите, като смята, че "Касио България" не отговаря на критериите за подбор и на допълнителните изисквания и незаконосъобразно е класиран до участие. Компанията изтъква, че "Касио еър сервиз Хизметлери Дис Тик Лтд. Сти ТА&Кас туризм Саяхат агентаси" не е регистриран като туристически агент в Националния туристически регистър, въпреки че в условията на възложителя фигурира възможността да са вписани в аналогичен регистър съгласно законодателството на държавата, в която са установени. Вторият аргумент е свързан с българската компания в обединението "Аргус бизнес корпорейшън" и е добре познат. Възраженията срещу нея отново са, че компанията трябва да е акредитиран член на IATA и да има валидна оторизация за работа със системата Billing Settlement Plan, а тя няма такава оторизация. Нищо че турската компания в обединението е оторизиран агент на IATA, съответно с оторизация за системата BSP, Турция.

Втората жалба е от класираната на пето място "Атлас травелс", който отпада. В жалбата на компанията отново се изтъква липсата на оторизация за работа със системата Billing Settlement Plan, както и аргументът, че Турция не е член на ЕС и не е задължена да прилага Общия регламент за защита на личните данни, въпреки че българската компания е регистрирана като администратор на лични данни. И двете жалбите стъпват на това, че "Аргус бизнес корпорейшън" е декларирала, че ще изпълнява 95% от дейностите.

Въпреки че според комисията в Министерството на финансите обединението отговаря на критериите на възложителя, през есента КЗК решава, че след като българската компания ще изпълнява 95% от дейностите по поръчката, тя трябва да докаже, че има валидна оторизация за работата със системата Billing Settlement Plan. Процедурата се връща на етап разглеждане на документи, а Министерството на финансите трябва да заплати разноските по производството на двете жалещи компании. И битката за билетите на властта продължава.

Поредният опит на Министерството на финансите да подпише рамково споразумение за това кой да осигурява самолетните билети на властта за 34 млн. лв. без ДДС за срок от 2 години отново забуксува.

Причина е вече познатият сюжет между "България ер" и туристическия агент "Аргус травел интернешънъл". И двете компании са редовни кандидати в процедурата за осигуряване на билети. Всяко кандидатстване и класиране на втората компания обаче се обжалва от националния авиопревозвач, която държи сериозен коз в ръцете си. "Аргус" е зависим от оторизация за продажба на билети на "България ер", която авиокомпанията отказва да й издаде и така според агента спира конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    fru10518982 avatar :-|
    dobrev

    Как може компания, която не е регистрирана като туристически агент в Националния туристически регистър изобщо да бъде допускана до участие?
    Поредните далавери на властта. Дано не им се получи.

  • 2
    zfr08551958 avatar :-|
    sugar

    Всеизвестна тайна е, че зад Аргус стои Димитър Иванов- Гестапото и заедно с турците искат да вземат поръчката. Логично е след като тяхната цена е доста по- висока да не избират тях ама... логиката тук липсва.

  • 3
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    тия от Аргус Травел не ги ли осъдиха след бруталните нарушения и далавери, които направиха, докато изпълнява самолетната поръчка за министерствата....

    "Установени са редица случаи, в които резервациите се подновяват до 19 пъти, като дадено място в самолета, за което билетът е с условие за издаване в рамките на 24 или 36 часа, се пререзервира всеки ден в продължение на две седмици. Така се осигуряват и по-изгодните цени за агенцията, която, ако в крайна сметка не намери пътници, въобще не заплаща билетите."

  • 4
    boevbisser avatar :-|
    boevbisser

    Сигурно ще има несъгласни с мен, но е нормално държавата да възложи договора на националния превозвач.
    Има обаче един проблем - България Еър не дължеше ли едни 50 - 60 млн. на Летище София, как тогава ще им се дава държавна поръчка.
    Абе, не е държава това.

  • 5
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    Тези търгове така са направени,че една трибуквена организация от Варна да спечели едни добри държавни пари!

  • 6
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Какво лошо има парите на българските данъкоплатци да отидат в българска компания, която плаща данъци и осигуровки и България?!?

  • 7
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    До коментар [#5] от "bat_plamen":

    Досега винаги бяха печелени от фирмата на Гестапото, въпреки че дава по-високи цени и няма BSP, което значи, че не си прав в случая.

  • 8
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    До коментар [#7] от "Алфонсо":

    Възможно е да е така,но аз на мутри не вярвам!

  • 9
    bat_plamen avatar :-?
    bat_plamen

    До коментар [#6] от "silverman":

    Един въпрос имам!Защо след като е българска компания "България ер" дължи/или по-точно дължеше/ десетки милиони за летищни такси в София?Иначе всичко е О'К,ама тимаджийте си разделиха дивидент ,но години задължения трупаха към летище "София"!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK