С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 окт 2018, 15:00, 4688 прочитания

Годишно в страната се обработват над 50 хил. тона дрехи втора ръка

Повече от половината от тези количества се изнасят след това в държави извън ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Годишно в страната се обработват над 50 хил. тона дрехи втора ръка. Те са предимно вносни, като най-големият пазар, от който идват, е Германия. Повече от половината от тези количества се изнасят след това в държави извън ЕС, съобщи на пресконференция Севдалин Спасов, председател на Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба.

Пазар


По света употребяваните дрехи се събрат в специални контейнери, след което има два начина за оползотворяването им. Първият – дрехите се сортират на място и се продават в Източна Европа, Азия, Африка като продукт, а не като текстилен отпадък. Вторият – изнасят се в необработен вид (придружени със специален сертификат, че са дезинфекцирани) предимно в Източна Европа, където се сортират и отново се изнасят или се продават на съответния вътрешен пазар, обясни Севдалин Спасов. Около 70% от събраните дрехи се сортират в държавите от Източна Европа, като най-големият сортировач е Полша. Там само една фабрика сортира 350 тона дрехи на ден, даде пример той.

Над 70% от събрания текстил е годен за повторна употреба. За рециклиране отиват 15%, за памучни парцали за промишлеността – 10%, а за депониране – до 3%, показват проучванията на асоциацията.

По данни на браншовата организация магазините за продажба на дрехи втора ръка в страната са около 3000. До 2008 г. те са били над 4000, но възходът на онлайн продажбите и кризата са довели до намаление. Заетите в бранша са над 8000, които се занимават със сортиране и продажба на дрехите, а отскоро и със събирането им.



Потребителски навици

През последната една година 50% от българите поне веднъж са пазарували във физически магазини, базари или онлайн дрехи втора употреба. Този процент е сходен в цялата страна, като изключение прави единствено София, където покупките са с около 8% по-ниски. Това показва представително проучване на агенция "Естат" по поръчка на браншовата асоциация, проведено от 4 до 18 септември т.г. с 801 участници.

Българите пазаруват по нещо ново за гардероба си при смяната на всеки сезон, а около 40% купуват облекло веднъж месечно или дори по-често. Дрехи втора ръка също се купуват най-често на всеки 2-3 месеца, а над 27% от всички анкетирани пазаруват от магазини втора употреба най-малко веднъж в месеца, отчита изследването.

Обикновено купувачите харчат между 21 и 50 лв. на месец за дрехи, като бюджетът за облекло намалява с нарастване на възрастта. Половината от пазаруващите в магазини за дрехи втора ръка плащат за това между 1 и 20 лв. на месец, отчита "Естат".

Очаквано, ниските цени в сравнение с тези на новите облекла са водещият аргумент при закупуването на дрехи втора употреба. Но за над 30% от купувачите мотивът са "качествените, разнообразни и маркови стоки", които се предлагат в тези магазини. За 2.6% от анкетираните основна причина за покупка на дрехи втора ръка е грижата за околната среда.

Нагласи към рециклирането

Шестдесет и два процента от българите подаряват ненужните си дрехи на близки и познати, а 37% оставят облеклата до контейнерите за смет. У дома/в мазето "за всеки случай" държат дрехи близо 32% от запитаните. Мъжете много по-често в сравнение с жените пазят старите си дрехи вкъщи дори да нямат планове да ги носят повече.

Дарения за домове и църкви правят близо 24% от анкетираните, а 18% ги предават в контейнери за текстил. Девет от 10 души заявяват, че биха предавали непотребните дрехи в специални контейнери, ако облеклата се даряват или използват повторно.
Продуктова такса

Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба възразяват срещу предложението на Министерството на околната среда и водите да се въведе продуктова такса за дрехи и обувки. "Предложенията, свързани с продуктовата такса, са антиекологични, защото не изпълняват целите на Рамковата директива за отпадъците, според която повторната употреба следва да бъде насърчавана", казва Севдалин Спасов.

Според него предложението е и антиевропейско. "Продуктовата такса за употребявани облекла е прецедент в ЕС. "Единствената държава в рамките на Европейския съюз, която налага продуктова такса върху текстилни материали, е Франция, но тя се дължи само за новите облекла, обувки и спално бельо. Събраните суми се използват за субсидиране на сортирането и рециклирането на отпадъци с текстилен произход", коментира Спасов.

Освен това, ако предложенията бъдат приети, дрехите втора ръка ще поскъпнат значително, а преобладаващата част от техните потребители са ценово най-чувствителната група от обществото, подчертават от асоциацията.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой взима летище София Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

19 юли 2019, 3271 прочитания

Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина

Дъщерно дружество на "Маркан холдинг" ще инвестира около 60 млн. евро само в първия етап на проекта

18 юли 2019, 4907 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приходите и печалбата на "А1 България" растат и през третото тримесечие

Телекомът отчита и по-висок среден приход от краен потребител

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков