С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 окт 2018, 15:00, 5018 прочитания

Годишно в страната се обработват над 50 хил. тона дрехи втора ръка

Повече от половината от тези количества се изнасят след това в държави извън ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Годишно в страната се обработват над 50 хил. тона дрехи втора ръка. Те са предимно вносни, като най-големият пазар, от който идват, е Германия. Повече от половината от тези количества се изнасят след това в държави извън ЕС, съобщи на пресконференция Севдалин Спасов, председател на Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба.

Пазар


По света употребяваните дрехи се събрат в специални контейнери, след което има два начина за оползотворяването им. Първият – дрехите се сортират на място и се продават в Източна Европа, Азия, Африка като продукт, а не като текстилен отпадък. Вторият – изнасят се в необработен вид (придружени със специален сертификат, че са дезинфекцирани) предимно в Източна Европа, където се сортират и отново се изнасят или се продават на съответния вътрешен пазар, обясни Севдалин Спасов. Около 70% от събраните дрехи се сортират в държавите от Източна Европа, като най-големият сортировач е Полша. Там само една фабрика сортира 350 тона дрехи на ден, даде пример той.

Над 70% от събрания текстил е годен за повторна употреба. За рециклиране отиват 15%, за памучни парцали за промишлеността – 10%, а за депониране – до 3%, показват проучванията на асоциацията.

По данни на браншовата организация магазините за продажба на дрехи втора ръка в страната са около 3000. До 2008 г. те са били над 4000, но възходът на онлайн продажбите и кризата са довели до намаление. Заетите в бранша са над 8000, които се занимават със сортиране и продажба на дрехите, а отскоро и със събирането им.



Потребителски навици

През последната една година 50% от българите поне веднъж са пазарували във физически магазини, базари или онлайн дрехи втора употреба. Този процент е сходен в цялата страна, като изключение прави единствено София, където покупките са с около 8% по-ниски. Това показва представително проучване на агенция "Естат" по поръчка на браншовата асоциация, проведено от 4 до 18 септември т.г. с 801 участници.

Българите пазаруват по нещо ново за гардероба си при смяната на всеки сезон, а около 40% купуват облекло веднъж месечно или дори по-често. Дрехи втора ръка също се купуват най-често на всеки 2-3 месеца, а над 27% от всички анкетирани пазаруват от магазини втора употреба най-малко веднъж в месеца, отчита изследването.

Обикновено купувачите харчат между 21 и 50 лв. на месец за дрехи, като бюджетът за облекло намалява с нарастване на възрастта. Половината от пазаруващите в магазини за дрехи втора ръка плащат за това между 1 и 20 лв. на месец, отчита "Естат".

Очаквано, ниските цени в сравнение с тези на новите облекла са водещият аргумент при закупуването на дрехи втора употреба. Но за над 30% от купувачите мотивът са "качествените, разнообразни и маркови стоки", които се предлагат в тези магазини. За 2.6% от анкетираните основна причина за покупка на дрехи втора ръка е грижата за околната среда.

Нагласи към рециклирането

Шестдесет и два процента от българите подаряват ненужните си дрехи на близки и познати, а 37% оставят облеклата до контейнерите за смет. У дома/в мазето "за всеки случай" държат дрехи близо 32% от запитаните. Мъжете много по-често в сравнение с жените пазят старите си дрехи вкъщи дори да нямат планове да ги носят повече.

Дарения за домове и църкви правят близо 24% от анкетираните, а 18% ги предават в контейнери за текстил. Девет от 10 души заявяват, че биха предавали непотребните дрехи в специални контейнери, ако облеклата се даряват или използват повторно.
Продуктова такса

Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба възразяват срещу предложението на Министерството на околната среда и водите да се въведе продуктова такса за дрехи и обувки. "Предложенията, свързани с продуктовата такса, са антиекологични, защото не изпълняват целите на Рамковата директива за отпадъците, според която повторната употреба следва да бъде насърчавана", казва Севдалин Спасов.

Според него предложението е и антиевропейско. "Продуктовата такса за употребявани облекла е прецедент в ЕС. "Единствената държава в рамките на Европейския съюз, която налага продуктова такса върху текстилни материали, е Франция, но тя се дължи само за новите облекла, обувки и спално бельо. Събраните суми се използват за субсидиране на сортирането и рециклирането на отпадъци с текстилен произход", коментира Спасов.

Освен това, ако предложенията бъдат приети, дрехите втора ръка ще поскъпнат значително, а преобладаващата част от техните потребители са ценово най-чувствителната група от обществото, подчертават от асоциацията.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв. "Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв.

Последният голям проект от тригодишната програма е модернизация на завода за санитарна арматура за 22 млн. лв.

20 ное 2019, 664 прочитания

EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания 1 EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания

Нискотарифният превозвач ще си партнира с Airbus за разработването на хибриден самолет

20 ное 2019, 972 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приходите и печалбата на "А1 България" растат и през третото тримесечие

Телекомът отчита и по-висок среден приход от краен потребител

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10