Малките и средните предприятия в Германия поставят щастието на работещите над печалбите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малките и средните предприятия в Германия поставят щастието на работещите над печалбите

Reuters

Малките и средните предприятия в Германия поставят щастието на работещите над печалбите

Средното МСП е 1.5 до 4 пъти по-голямо в Германия, отколкото в други страни от ЕС

5608 прочитания

Reuters

© Reuters


Клаус Фишер има нетрадиционен подход към бизнеса. "Задачата, която поех от баща ми, е да успея да подготвя компанията за бъдещето, като подсигуря съществуващите работни места и създам нови такива", казва 68-годишният бизнесмен, който "вярва не в парите, а в удоволствието".

Ситуиран в отдалечена долина в Югозападна Германия, на час път с кола от Щутгарт, Фишер произвежда стенни контакти и части за автомобили, а годишно реализира продажби за над 800 млн. евро. Бизнесменът твърди, че "брои в десетилетия, а не в тримесечия". През последните 40 години персоналът се е утроил до 5000 души, а продажбите са десет пъти повече. Само през 2017 г. те са се увеличили с 9%, след като групата разширява дейността си с 3D печат и тъчскрийн технологии. "Винаги съм бил тласкан от желанието да се развивам съвместно с моите служители", казва Фишер, чието лично имущество се оценява на 600 млн. евро.

Образът на германската икономика

Глобалният образ на германската икономика може да бива оформен от компании като Daimler и Siemens, но така нареченият Mittelstand – наситена мрежа от малки и средни предприятия, съставлява гръбнака на най-голямата икономика в Европа. Главният икономист на държавната банка KfW Йорг Зенер потвърждава това, като казва, че "Mittelstand държи 70% от всички работни места".

Сред 3.3 млн. малки и средни предприятия в Германия лидерите са позиционирани на специфични пазари – опаковки за колбаси (Poly-Clip в Хатерсхайм) или системи за контрол на налягането в кабините на пътническите самолети (Nord Micro във Франкфурт).

"Съзнателно се насочваме към продуктови ниши, които са прекалено сложни за малките фирми, но са твърде малки за големите компании", каза Сабине Херолд, собственик и главен изпълнителен директор на Delo Industrie Klebstoffe, компания, която произвежда специално лепило, чиято централа е в Мюнхен, която миналата година регистрира 67% скок в продажбите до 159 млн. евро след успешно разширяване в сектора на електрониката.

Бизнес консултантът Херман Саймън е въвел термина "скрити шампиони" за такива компании. Той е преброил 2700 такива в световен мащаб, като близо 50% от тях са базирани в Германия. Средното МСП е 1.5 до 4 пъти по-голямо в Германия, отколкото в други страни от ЕС.

Тези компании не са имунизирани срещу икономически кризи, но наблюдатели на пазара като Саймън виждат Mittelstand като способен да се изправи пред предизвикателства като Brexit или търговската война. "Много от продуктите са незаменими. Ако дадено дружество има пазарен дял от 50 или повече процента – не можете да го замените", казва той.

Стабилните семейни бизнеси

"Семейните собственици са лично изложени на рисковете за компанията и следователно са склонни да действат по по-устойчив начин и да мислят в по-дългосрочен план", каза Едит Веймайр от Commerzbank, един от водещите кредитори на малките и средните предприятия в Германия. Вследствие на това счетоводните баланси на Mittelstand са стабилни, а средно капиталът възлиза на 39% от активите.

Семейната компания Trumpf Group, която се занимава с машинни инструменти и лазерни технологии, е преодоляла финансовата криза от 2008 г. без никакви съкращения. "Това е стремежът на семейството да се справя с всяка криза", коментира финансовият директор Ларс Грюнер. С фабрики на три континента и четири пети от годишните приходи от 3.6 млрд. евро, генерирани извън Германия, Trumpf е податлива на сътресенията в глобалната икономика.

Чуждестранен интерес

Mittelstand привлича интереса на чуждестранните купувачи. През 2017 г. те са отговорни за близо 50% от всички сливания и придобивания, включващи германски МСП с по-малко от 500 млн. евро продажби, според проучване на държавния кредитор KfW.

Aпетитът на купувачите, в частност от Китай, е скочил през последните години, като китайските фирми представляват 4.2% от всички сливания и придобивания на МСП през 2017 г. Китайците имат най-силен интерес към инженерни компании, но и биотехнологиите стават все по-привлекателни.

Общият брой на сливанията придобивания, включващи германски МСП, до голяма степен е стабилен през последните години, като близо 1100 дружества на година променят собствеността си.

Клаус Фишер има нетрадиционен подход към бизнеса. "Задачата, която поех от баща ми, е да успея да подготвя компанията за бъдещето, като подсигуря съществуващите работни места и създам нови такива", казва 68-годишният бизнесмен, който "вярва не в парите, а в удоволствието".

Ситуиран в отдалечена долина в Югозападна Германия, на час път с кола от Щутгарт, Фишер произвежда стенни контакти и части за автомобили, а годишно реализира продажби за над 800 млн. евро. Бизнесменът твърди, че "брои в десетилетия, а не в тримесечия". През последните 40 години персоналът се е утроил до 5000 души, а продажбите са десет пъти повече. Само през 2017 г. те са се увеличили с 9%, след като групата разширява дейността си с 3D печат и тъчскрийн технологии. "Винаги съм бил тласкан от желанието да се развивам съвместно с моите служители", казва Фишер, чието лично имущество се оценява на 600 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK